AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #1 Del Skrevet 1. desember 2024 Jaja,da er 1 desember kommet. Huset er bomba,jeg har vært syk i hele helga. Barna har ikke vært på verken julegrantenning,eller tent 1 lyset i advent. Til tross for at mannen er frisk..!🧐 Jeg har nå ordna alle julegaver på begge sider,tatt bilder av ungene og laget på nett og bestilt julekort, hjulpet ene barnet med sine julegaver, kjøpt inn pentøy,kalendere, og kalendergaven som ene barnet skal ha med på skolen. Nye utelys og adventsstjerner. Denne uka skal jeg jobbe 5 nattevakter ,samt skal på 2 møter på dagtid. (Oppfølging av det ene barnet som har spesielle behov).jeg må også ordne med en julehilsen til støttekontakten til det ene barnet,samt en liten hilsen til de andre barna som er på samme tilrettelagte fritidstilbud som vårt barn. Mye som skjer i barnehagen til de minste også. Faen det er så nye å huske! Så var det vel slik at jeg skulle tatt med adventsgave på jobben min også.. Mannen har ingen ting å tenke på føler jeg. ALT faller på meg. siden i sommer har jeg vært syk minst 1 gang pr mnd. Det er noe hele tiden. Føler jeg stresser meg ihjel. Det er også jeg som har alt ansvar økonomisk, møter vedr barn, og mathandling. Det eneste han tar ansvar for er å kjøre de minste i barnehagen. Han er flink med de små barna,men han roter så innmari! Det rotes raskere enn jeg rekker å rydde. Men dette er første gangen jeg sitter 1 desember å ikke har verken vaska eller pynta. Rettelse...jeg vaska huset på torsdag,men det ser ikke ut igjen nå. Det er bare jeg som prøver å holde ting i orden.Blir så irritert,er det å ordne jul bare damenes ansvar?? Hos oss er det i allefall slik. Mannen er også hjemmeværende for tiden grunnet nedbemanning på hans jobb,så han har jo tid til å få gjort masse egentlig. Men ingenting skal planlegges. Vil ikke gjøre klart noe generelt. Hver morgen er et kaos. Han synes ikke matpakkene til barna skal smøres kvelden før fordi det må være ferskt. Å om jeg legger til klær,så ser han det ikke å tar noe annet. Roter til i alle skuffer for å finne ting fort på morgenen. Samtidig som at ungene er sure over stresset. Herregud for ett latterlig opplegg vi har her.. Det rant over i kveld da han sa han skulle legge seg kl 20 fordi jeg virker så sur.. hallo? Ja,jeg er sur, fordi det ikke er advent her. Fordi alt er ett evig kaos og jeg trenger litt orden! Vil ha det koslig for ungene. Får lyst til å gjøre det samme som han..altså ingenting å se hvor lang tid det går før noe skjer ..men kan jo ikke det heller grunnet barna. Må vel bare hive innpå paracet i morgen å gjøre så godt jeg kan .. Flere som er sure for tiden? Klag her,så hjelper vi hverandre å få ut litt frustrasjon😅🫣 Anonymkode: 28bcf...1f7 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #2 Del Skrevet 1. desember 2024 Men hvorfor i %#*^ ordner du alt dette- julegaver til begge sider, utelys og pentøy osv?? Du må jo gjøre like lite som han, så ser han hva som trengs. Synes ikke du har grunn til å klage når du er så dum. Anonymkode: 62297...b81 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #3 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hvorfor i %#*^ ordner du alt dette- julegaver til begge sider, utelys og pentøy osv?? Du må jo gjøre like lite som han, så ser han hva som trengs. Synes ikke du har grunn til å klage når du er så dum. Anonymkode: 62297...b81 Sant det du sier ...jeg tenker slik hvert år etter jula er ferdig. Men så kommer førjulstiden igjen og jeg er nok litt kontrollfreak. Trenger å vite at alt er på stell. Og jeg vet jo hvem som også må ordne opp ved "kriser" også da. Det blir jo meg da. Men skal ikke si ett ord om slikt til han fra nå av. Mulig han etter hvert lurer på hva vi gir ungene i julegave liksom ..jeg skal holde meg hard i morgen ang advent nå. Å se om han gjør noe. Anonymkode: 28bcf...1f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #4 Del Skrevet 2. desember 2024 Det du beskriver er nok ganske vanlig. Kvinnen tenker på julemat, julegaver til mannen, barna og både sin og mannens familier, baking, juletre, pynting, innpakking, julekort, juleavslutninger, julekalender, hvem som skal inviteres, julevask og juleklær til hele familien. Mannen tenker på gave til kona. Dere må sette dere ned i god tid før jul og fordele oppgavene. Skriv på forhånd ned en liste over alt som skal gjøres slik at mannen forstår at julen bare ikke blir til sånn helt magisk av seg selv. Her bør du også være litt nøktern, det trenger ikke være julerent i hver eneste krok eller være 7 slag i kakebokser. Julecrazy kvinner (og jeg beskylder deg ikke nødvendigvis for å være det altså) med stort kontrollbehov og ønske om perfeksjonisme mener jeg at må ta ansvar selv (og man må også la mannen ordne ting på sin måte og ikke forvente at kvinnens standard er den eneste riktige), men mannen skal delta på det som er viktig for hele familien. Han må velge halvparten av oppgavene og også utføre dem. Kanskje må du minne ham litt på det det første året (heng listen godt synlig), men se på det som en investering i julero for din egen del. Neste år tar du fram listen på nytt, kanskje fordeler dere oppgavene litt annerledes ut fra hva dere har lyst til og hva som fungerer best, men sørg for at begge tar sin del av belastningen. Første året kommer du til å være litt nervøs for om alt blir bra og om han husker alt, men med årene vil du finne ut at det å slippe å være Den Som Lager Julen helt alene er fantastisk deilig. Så kan man selvsagt mene at menn helt på egen hånd burde forstå alt som skal gjøres og bare gjøre det, og ja, kanskje burde de det, men til de som mener dette spør jeg, hva ønsker du egentlig? Å ha rett eller å ha en god og rolig førjulstid? Anonymkode: 4761a...084 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #5 Del Skrevet 2. desember 2024 Du må virkelig slappe av. Det er 2 desember. Julaften krever sitt ja, men det er 22 dager til. Fordel gaver som skal kjøpes. Problemet deres er nok mer dyptgående enn jula. Ville du hatt det bedre alene? Anonymkode: f9a21...344 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #6 Del Skrevet 2. desember 2024 Husker hvor mye roligere, harmonisk og oversiktlig julen ble etter at jeg og mannen ble skilt… 😅🙈 Anonymkode: a5c1c...dc5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danseskjørt Skrevet 2. desember 2024 #7 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men hvorfor i %#*^ ordner du alt dette- julegaver til begge sider, utelys og pentøy osv?? Du må jo gjøre like lite som han, så ser han hva som trengs. Synes ikke du har grunn til å klage når du er så dum. Anonymkode: 62297...b81 Men det går jo bare utover barna?! Mannen til ts må faktisk skjerpe seg. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #8 Del Skrevet 2. desember 2024 Trodde det var en tråd om å være overveldet av desemberstress (noe mange av oss kan kjenne seg igjen i!!) men så er det "bare" en dame som løper rundt som en hobbyslave mens mannen sitter i sofaen og gjør ingenting? Gjør det enkelt. Til neste år tar du fram en lapp og skriver for eksempel: * Utelys og dørpynt * Luciaantrekk * Julekort * Turnoppvisning, klasseavslutning 3. klasse, jobbens juletrefest for barna, julefrokost barnehagen * Juleoppsats til tante Berit Og leverer til mannen mens du sier: dette tar du deg av, så tar jeg resten. Virkelig. Det er ikke vanskeligere. Anonymkode: 6b70c...c4e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #9 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Flere som er sure for tiden? Nei, er heller sjeleglad for at jeg ikke er hushjelp, kokk og støttekontakt for en mann. Så er han i tillegg HJEMME for tiden? Herregud, for et opplegg. Anonymkode: e84b4...e92 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #10 Del Skrevet 2. desember 2024 Mannen er for tiden hjemme? Snakk med ham om hvilke av disse oppgavene han kan ta over. Men da må du gi fra deg litt av kontrollen. Anonymkode: 091e5...2ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 2. desember 2024 #11 Del Skrevet 2. desember 2024 Man dævver ikke av å ikke ha pyntet til første desember. Ta en chill pill. SÅ viktig er ikke jula altså. Drit nå i de skuffene. La mannen rote som han vil når han finner frem klær. Og om du ikke kan leve med det får du la vær å klage og heller fortsette å gjøre alt selv. Du kan ikke forvente at andre lever opp til din standard. Dette handler jo mye mer om at du er ekstremt opptatt av kontroll, enn om at mannen din er slik eller slik. For all del. Man kan absolutt bli sinnsyk og utslitt av å være enkeltmannsforetak med ubrukelig innleid personale, men jeg syns du skal ta et skritt tilbake her. Ser du ikke at du gjør deg selv til en slags martyr? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #12 Del Skrevet 2. desember 2024 HMK skrev (1 minutt siden): Man dævver ikke av å ikke ha pyntet til første desember. Ta en chill pill. SÅ viktig er ikke jula altså. Drit nå i de skuffene. La mannen rote som han vil når han finner frem klær. Og om du ikke kan leve med det får du la vær å klage og heller fortsette å gjøre alt selv. Du kan ikke forvente at andre lever opp til din standard. Dette handler jo mye mer om at du er ekstremt opptatt av kontroll, enn om at mannen din er slik eller slik. For all del. Man kan absolutt bli sinnsyk og utslitt av å være enkeltmannsforetak med ubrukelig innleid personale, men jeg syns du skal ta et skritt tilbake her. Ser du ikke at du gjør deg selv til en slags martyr? Nuhvel. Hvis mannen ikke engang er på jobb for tiden burde han vel klare å dra på møter angående barnet sitt, for eksempel? Dette har nok ikke skjedd over dagen, så det er klart TS må ta litt ansvar for at det har endt opp med at hun gjør alt annet enn kjøring til barnehagen. Men det får jammen mannen hennes også gjøre. Anonymkode: e84b4...e92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #13 Del Skrevet 2. desember 2024 Her må du jo ta en del på egen kappe. Om du er "kontrollfreak" som du sier, og blir sur om mannen tar "feil" klær på ungene, ja, så er det jo gjerne en grunn til at han ikke hjelper til? Ingen liker å bli detaljstyrt, sjefet omkring, at man får beskjed om at "alt" er galt når man gjør noe. Ikke kjøp gaver til mannen sin side? Får de ikke gaver, så er det jo ikke din feil? Det er hans ansvar, og om de ikke får noe, så er jo ikke det ditt problem? La ungene finne seg klær selv, eller la mannen finne til dem. Om du er redd for t-skjorte og sommerkjole når det er ti minus, så rydd vekk ikke-sesong-klær. Her har vi ryddet vekk bomullstrøyene og t-skjortene, så det bare er ull-trøyer igjen, og ungene (3 og 6) finner seg klær og kler på seg selv. Anonymkode: 584cf...d3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #14 Del Skrevet 2. desember 2024 Hva sier han når du printer ut dette innlegget og lar ham lese det? Sett dere ned og lag den lista SAMMEN, og fordel de forskjellige tingene sammen, inkludert lage middag i morgen og handling og oppvask og klesvask og legging av barn og generell rydding og husvask. Anonymkode: d7495...ae6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #15 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Husker hvor mye roligere, harmonisk og oversiktlig julen ble etter at jeg og mannen ble skilt… 😅🙈 Anonymkode: a5c1c...dc5 Samme tenker jeg i år. Første år alene. Null stress, full kontroll. Anonymkode: 9b6e0...9af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #16 Del Skrevet 2. desember 2024 Oi.. Jeg blir stressa av å lese innlegget ditt. Her tror jeg både du og mannen må gå i dere selv. Mannen må bidra mer og du må gjøre mindre. Julekort med bilde? Dropp det, send en e-post. Kaker og Lucia-drakt kan kjøpes (eller bruk et gammelt laken), julegaver kan bestilles på nett og hvorfor i himmelens navn kjøper du julegaver for mannen? Vaskehjelp er gull, evt. er mye gjort på en time. Ha en dedikert dumpesone i huset for rot dere ikke har tid til å ta nå. Barna våre er foreløpig ikke gamle nok for pakkekalender, men dette er noe vi ikke kommer til å innføre nettopp fordi det blir for mye jobb. Anonymkode: e4b8a...d6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #17 Del Skrevet 8. desember 2024 Hvordan går det nå? ❤️ Anonymkode: 44632...8dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #18 Del Skrevet 8. desember 2024 Julegaver foretrekker jeg å handle i fysiske butikker. Ellers må en jo likevel ut og hente pakker på post i butikk eller pakkeboks. Her er jeg heldigvis ferdig med Lucia feiring og småbarn i barnehage / skolebarn så mye stress er vekk på grunn av det. Her har jeg igjen å bake og handle inn mat til jul. Og håpe at hun som kommer hjem med fly,snart bestiller billett. Anonymkode: 965be...e2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 8. desember 2024 #19 Del Skrevet 8. desember 2024 (endret) Ts, hvordan går det med deg nå? Du er ikke alene. Stor klem. Endret 8. desember 2024 av Helene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #20 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 9.53): Trodde det var en tråd om å være overveldet av desemberstress (noe mange av oss kan kjenne seg igjen i!!) men så er det "bare" en dame som løper rundt som en hobbyslave mens mannen sitter i sofaen og gjør ingenting? Gjør det enkelt. Til neste år tar du fram en lapp og skriver for eksempel: * Utelys og dørpynt * Luciaantrekk * Julekort * Turnoppvisning, klasseavslutning 3. klasse, jobbens juletrefest for barna, julefrokost barnehagen * Juleoppsats til tante Berit Og leverer til mannen mens du sier: dette tar du deg av, så tar jeg resten. Virkelig. Det er ikke vanskeligere. Anonymkode: 6b70c...c4e God ide. Jeg satte opp liste over abolutt alle oppgaver da eksen sutret over at hun gjorde alt, og ba henne krysse av for halvparten, så tar jeg resten. Viste seg jo at hun endte opp med mye mer enn tidligere. Da ble hun jo selvsagt enda mer uutholdelig. Det ble jo selvsagt brudd, men det var jo andre årsaker også 🙂 Nå er det jeg som fikser alt i huset til jul, og til det ungene skal være med på, og egentlig er det ganske overkommelig. Kanskje fordi man slipper masse diskusjon om hvem som gjør hva, man bare gjør det. Fravær av noen å skylde på gjør at ting uansett må gjøres av en selv, og det er jo egentlig ikke så mye jobb. Mye sant i ordtaket "work smarter - not harder". Anonymkode: 4de4b...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå