Gå til innhold

Klespress 13 åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datter på 13 går i 8 klasse. og det er et kles-regime uten like. Hun blir latterliggjort fordi hun går med litt videre bukser(typ relaxed/wide jeans). Kler seg ellers helt normalt. Uniformen er tydeligvis flared jeans, og «Stockholm stil». Jeg har derfor begynt å legge merke til hva ungdommen på hennes alder går med, og de går alle så og si identisk kledd alle sammen. I tillegg skal man ha designerveske(samma om den er falsk eller ikke)

Husker jo fra min ungdom at det var et visst press på å ha miss sixty bukser, men vi latterliggjorde eller mobbet da ikke folk som ikke kjørte identisk stil? 
Er det slik overalt, eller er vi bare uheldige med miljøet?

Anonymkode: a26c4...78b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble mobbet for klær. Og det var på slutten av 1986 til 1992. Husker min o kel tok meg med å kjøpt merkeklær til meg da jeg gikk i 6 klasse for å se om det hjalp på mobbingen. Mem da ble det bare nye ting.

Så mobbing for klær  utseende på klær osv har vært i mange mange år. Noen steder er være en andre. Store steder og byer virker det ofte som mer av slikt.

Der vi bor har jeg hørt lite om slikt. Er heler ingen som går noe særlig i merkeklær heler. Fleste bruker arbeidsbukser og friluftbukser som jeg har sett de årene vi har hatt unger på grunnskole og videregående 

Anonymkode: 662cf...8ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Datter på 13 går i 8 klasse. og det er et kles-regime uten like. Hun blir latterliggjort fordi hun går med litt videre bukser(typ relaxed/wide jeans). Kler seg ellers helt normalt. Uniformen er tydeligvis flared jeans, og «Stockholm stil». Jeg har derfor begynt å legge merke til hva ungdommen på hennes alder går med, og de går alle så og si identisk kledd alle sammen. I tillegg skal man ha designerveske(samma om den er falsk eller ikke)

Husker jo fra min ungdom at det var et visst press på å ha miss sixty bukser, men vi latterliggjorde eller mobbet da ikke folk som ikke kjørte identisk stil? 

Samme her. Vi bor i Stavanger-området. 

Hvor bor du? 

Anonymkode: 3af47...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det Norønna og Trimtex som gjelder. Min datter har ingen av delene, men opplever verken mobbing, utestenging eller noe slikt. Hun har masse venner. Heldigvis. 

Anonymkode: fb7f3...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik i min datters klasse eller parallellklasser. Jeg ser jo at flere i den alderen har veldig lik stil, men min datter på 13 erfarer at det er helt greit å ikke følge den stilen. Hva klærne koster betyr heller ikke så mye. 

Jeg har en teori om at siden de aller fleste her i området har omtrent samme økonomi, så er det ikke så mye å konkurrere om. "Alle" har fin bil i garasjen, basseng i hagen og hytte på fjellet. Det ansees nok som smålig å konkurrere om klær og småting.

Anonymkode: e1a54...640

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her er det Norønna og Trimtex som gjelder. Min datter har ingen av delene, men opplever verken mobbing, utestenging eller noe slikt. Hun har masse venner. Heldigvis. 

Anonymkode: fb7f3...a94

Lillehammer?

Anonymkode: e1a54...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uheldige med miljøet.

Bor dere et sted med mye kapital?

Enten det, eller i Drammen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo man ble mobbet om man ikke hadde de riktige klærne på den tiden også.

Anonymkode: c63a0...8bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lois bukser,UGGs,Marlene Birger veske,ck undertøy, Parajumpers,hest genser etc. Det er da absolutt masse merkeklær ungjentene vil ha. Det å mobbe eller latterliggjøre de som kjører egen stil er jo helt uakseptabelt! Min datter på 14 er utrolig opptatt av merkeklær. Itillegg til dyre parfymer og dyr sminke. Jeg var aldri opptatt av det når jeg var ungdom. Jeg vasket håret i Jane Hellen og brukte Date 😁

Anonymkode: 36a92...fb9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lois bukser,UGGs,Marlene Birger veske,ck undertøy, Parajumpers,hest genser etc. Det er da absolutt masse merkeklær ungjentene vil ha. Det å mobbe eller latterliggjøre de som kjører egen stil er jo helt uakseptabelt! Min datter på 14 er utrolig opptatt av merkeklær. Itillegg til dyre parfymer og dyr sminke. Jeg var aldri opptatt av det når jeg var ungdom. Jeg vasket håret i Jane Hellen og brukte Date 😁

Anonymkode: 36a92...fb9

Men det var jo Jane Helen og Date som var in og det eneste rette den gang! Og levis og bikbok/poco loco. Ingen av de populære som spradet rundt i ball-gensere og isba-sko brukte noe annet enn Jane Helen.

Anonymkode: 270fc...227

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i lærerpraksis i Osloskolen og der var der forferdelig mye merkevarepress aldderede på småtrinnet. Vi praksisstudentene kom fra forskjellige steder i landet og ingen av oss hadde opplevd lignende (hverken da vi selv var små eller etter å ha jobbet som vikar på lokale skoler). Dette er noe som bør tas opp med skoleledelsen, men er samtidig ikke så veldig mye man kan gjøre med det, dessverre… 

Anonymkode: c4512...b78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er jo enkeltpersoner som kommenterer og mobber (også har man de som stille ser på og tillatter dette). Det er nok mest uflaks.

Min datter går kun med store klær, hun hater tettsittende plagg. Hun har fortalt om noen kommentarer, men hun sier også at hun ikke bryr seg om det. Der er også noen som sier at 'hun er såååå fint med mascara' og at hun bør alltid ha det på. Men det gidder hun rett og slett ikke å bruke tid på. Det ser ikke ut til å gå inn på henne. Det skal sies at sosiale medier har hun ikke fått annet enn snap det siste året.

Jeg ser jo at mange på trinnet (9. trinn) bruker enkelte merker, håret skal være så og så, masse sminke og tettsittende klær osv. Ikke veldig ulikt fra min egen ungdomstid. Det var det samme da også, noen fikk mer kommentarer enn andre. Noen var jo denne 'populære gjengen', andre ikke. Men vi hadde jo ikke sosiale medier eller tilsvarende hvor noen ble hengt ut. 'Gjengene' hang for seg selv, men det var ikke noe i veien for at man snakka på tvers av hverandre. Der var ingen hat mellom de da der jeg var i Stavanger.

Det som er viktig er at de lærer å stå i sine egne valg og at klærne ikke avgjør hvem man er. Rene klær, at man ikke lukter vondt osv er jo langt viktigere enn merket. (også tenker jeg at naturlige stoffer som bomull, ull osv er viktig, men det er en annen diskusjon).

Dette er noe du med fordel kan ta opp med skolen og at de kan ta opp med klassen og ha en dypere samtalte om i plenum. Og muligens videre skritt om nødvendig. Alle barn har rett på et trygt og godt skolemiljø.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men det var jo Jane Helen og Date som var in og det eneste rette den gang! Og levis og bikbok/poco loco. Ingen av de populære som spradet rundt i ball-gensere og isba-sko brukte noe annet enn Jane Helen.

Haha, de husker jeg godt. Det var også Umbru-genser som var populært der jeg gikk på ungdomsskole.

Anonymkode: e1ea2...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 14 kjøper helst klær på gjenbruksbutikk. Er åpenbart det de unge gjør mye her vi bor. 
De kler seg pent, men ikke noen spesielle merker etc. 

Tenker kanskje du er uheldig med miljøet. 
Ingen press her. 

Anonymkode: d468a...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde dette fra siste året på barneskolen i slutten av 90-tallet. Man "måtte" ha buffalo-sko og Miss-Sixty hvis man ikke ville bli utestengt. Man måtte kjøre halvannen time hver vei til Oslo for å få kjøpt Miss Sixty da dette begynte, og de aller fleste foreldrene valgte å gjøre dette. Jeg ønsket ikke å se ut som en klone av de andre, men betalte i form av heftig mobbing på barneskolen og intens ensomhet resten av ungdomstiden fordi jeg havnet utenfor i viktige, formative år.

Vokste opp I en mindre by hvor de fleste har lave lønninger. Dermed var alle helt opphengt i å se ut som de hadde masse penger. Skikkelig kvalmende🤮.

Anonymkode: 8624d...34e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok litt selektiv hukommelse hvis du tror man ikke ble mobbet for annerledes klesstil da vi var yngre, for det ble man absolutt. Kanskje var du også med på det helt uten å tenke på det, fordi det foregikk så subtilt eller fordi du gjorde det som en del av gjengen din og derfor ikke følte deg særlig ansvarlig (typisk gruppeholdning, når alle er med på det føler ingen at de selv har gjort noe galt). Så det er nok en blanding av helt vanlig stilpress blant ungdom og kanskje litt uheldig miljø. Du kan ta det opp med lærer, på neste foreldremøte eller på klassens FBside og få andre foreldre med på å dempe presset og ellers trygge datteren din på at man kan gå kledd i akkurat det man vil. En viss klesstandard blant ungdom vil nok dessverre alltid eksistere i alle miljøer og til alle tider, man må bare prøve å holde det på et minimum. 

Anonymkode: eeeea...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid vært hierarki blant barn og ungdommer, noen er de populære ganske mange er midt på og noen faller utenfor.

Kjipt men sånn tror jeg det er overalt, det handler om menneskers ønske om å høre til.

Klær er en måte ungdom kan plassere seg på, vi som er voksne utrykker og noe om hvem vi er med klærne vi går med.

Noen kjøper kun brukt og kjenner det klør på ryggen.

Noen går med ettersittende og utfordrende klær og noen kler seg bort i store uformelige plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn sett hadde der vært greit med uniformer. Det eneste man ikke får er smykker, klokker og vesker/ryggsekk. 

Anonymkode: 8ef05...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn sett hadde der vært greit med uniformer. Det eneste man ikke får er smykker, klokker og vesker/ryggsekk. 

Anonymkode: 8ef05...ae1

Smykker, klokker, ryggsekk, vesker, frisørtimer, sko, gymtøy, turtøy, yttertøy pluss alt man går med på fritiden, dvs slik som i dag. Calvin Klein-underbukser er en del av stilen, både til jenter og gutter. Skulle det vært en del av uniformen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...