AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #81 Del Skrevet 22 timer siden 000VF000 skrev (1 minutt siden): Uff. Tenk om barna ikke kan få viljen sin en dag i året. Ungene får jo uansett det ikke som de ønsker. De ønsker familie OG gaver, nå må de velge familie ELLER gaver om vi feirer hjemme. Alt vi ønsker er normal jul med familie med god mat og litt julegaver, forstår ikke at det er så problematisk. Svigermor har allerede shamet ungene med gavene de vil få, så blir vi hjemme vil de føle mer på at vi er hjemme pga at de skal få åpne gaver i fred. Drar vi så vil barnas farmor fortsatt mase om gaver de ikke fikk åpne der. Mannen min vil jo feire jul med broren sin. Uansett hvor vi feirer i år så må noe ofres. Familiefreden ofres mest om vi blir hjemme. Ikke alle familier er konfronterende, det kan være både sunt og usunt med lite konfrontasjon. Min mann (og jeg) trives bedre uten konfrontasjon, svigermor er mer bastant og har mindre forståelse for konsekvenser for valgene hun tar. Hun må kanskje ta konsekvensen av at mine barn ikke aksepterer hennes valg når de blir eldre. Vi driver jo ikke aktiv baksnakking av svigermor her hjemme, hadde ikke sendt ungene avgårde på pepperkakebaking om jeg hadde motsrbeidet henne og ungene hadde ikke frivillig dratt om forholdet var veldig dårlig allerede. Anonymkode: 4f005...46b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #82 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ungene får jo uansett det ikke som de ønsker. De ønsker familie OG gaver, nå må de velge familie ELLER gaver om vi feirer hjemme. Alt vi ønsker er normal jul med familie med god mat og litt julegaver, forstår ikke at det er så problematisk. Svigermor har allerede shamet ungene med gavene de vil få, så blir vi hjemme vil de føle mer på at vi er hjemme pga at de skal få åpne gaver i fred. Drar vi så vil barnas farmor fortsatt mase om gaver de ikke fikk åpne der. Mannen min vil jo feire jul med broren sin. Uansett hvor vi feirer i år så må noe ofres. Familiefreden ofres mest om vi blir hjemme. Ikke alle familier er konfronterende, det kan være både sunt og usunt med lite konfrontasjon. Min mann (og jeg) trives bedre uten konfrontasjon, svigermor er mer bastant og har mindre forståelse for konsekvenser for valgene hun tar. Hun må kanskje ta konsekvensen av at mine barn ikke aksepterer hennes valg når de blir eldre. Vi driver jo ikke aktiv baksnakking av svigermor her hjemme, hadde ikke sendt ungene avgårde på pepperkakebaking om jeg hadde motsrbeidet henne og ungene hadde ikke frivillig dratt om forholdet var veldig dårlig allerede. Anonymkode: 4f005...46b Det er ikke baksnakking å gjøre det klar for barna at man er lodrett uenig med farmors syn på gaver. Du og mannen høres ut som skikkelige pyser. Anonymkode: e45c1...92f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larissa 2 Skrevet 22 timer siden #83 Del Skrevet 22 timer siden Bli hjemme da vel. Ikke værre enn det 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #84 Del Skrevet 22 timer siden Vi har også ommøblert stua og gjort det om til et soverom, så vi har ikke plass til juletre, og har egentlig ikke stue i det hele tatt. Man trenger faktisk ikke juletre for å gi og motta pakker. De må ikke ligge under et tre. Jula er det du gjør den til. Vi skal feire jul hjemme, fire personer både uten juletre og stue, men vi skal likevel være sammen og kose oss. Det blir forøvrig mindre gaver her i år også, da mormor er blitt pensjonist og har mindre og rutte med, og fordi vi også har en ganske stram økonomi for tiden. Har du spurt farmor hva som ligger til grunn for dette? For øvrig virker det som det viktigste for barna dine i julen er å få vært sammen med søskenbarna sine, noe som farmor fortsatt legger opp til. Jeg hadde tatt en prat med farmor og lagt fram et alternativt forslag. Kanskje litt færre gaver eller bare til barnebarna, én gave til hver eller noe sånt, og mer brettspill, leker og gøy? Anonymkode: 66e1e...a9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 21 timer siden #85 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 20.19): Ungene kom hjem idag og sa at i år kunne vi ikke ha med noe særlig gaver på julaften. De skulle ikke ha noe tre heller og har ommøblert i stua så det er ikke plass til gaver. Ungene får en symbolsk sum med penger på konto og kanskje et par ullsokker i julegave av de. Kjenner det blir svigermorhat, men forstår ikke hvor farlig det er å gi noen gaver eller la barn glede seg med å åpne noen gaver. Vi har 1,5 time kjøretur frem og tilbake så for første gang frister det å være hjemme. Ikke smakers svigermors mat godt heller. Hvem lager ribba dagen flr og bare varmer den. Såå vanskelig er det ikke å lage ribbe. Hvorfor må folk gi unger skam og skyldfølelse for at de får mer gaver fra de andre besteforeldrene (og mer penger resten og året og bursdager) Men ungene vil så gjerne feire med fetter og kusine som de ser altfor sjelden. Jeg ser heller på gaveåpning i flere timer enn å se folk proppe i seg kaker og drikke konjakk på kvelden. Hvordan få ungene til å trives med julaften uten særlig gaver når de er vant til noe annet. Feirer hrldigvis neste år hos min side med lite fokus på kaker og konjakk og mer på gaver. Anonymkode: 4f005...46b Er de gavehatere for det om de sier at de ikke vil at dere skal ta med særlig med gaver? Betyr ikke det at de vil dere sal ta med noen gaver, men ikke en haug? Det passer vel fint for dere å ha en gaveåpning bare dere kjernefamilie før dere dra avsted til et julebesøk dere er så heldige å bli invitert til? Man kan være uenige med vertene, men mn kan da vise såpass respekt for de man skal til at man hører på dem. Ellers kan man være hjemme. Når du inviterer hjem til dere, kan du bestemme hvordan du vil ha det. Men uansett er det jo viktig å ta litt hensyn til hverandres følelser. Vi har så forskjellige følelser. Vi kan prøv å vise hensyn og gå litt på kompromiss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #86 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 21.39): Svigermor har ommøblert i stua og bestemt at det ikke blir plass til juletre, og når det ikke blir juletre så blir det ikke noe sted heller å ha gaver til de 4 barnebarna (og de 6 voksne som skulle feire sammen) Da feies det lett over at hun ikke gidder å kjøpe noe særlig gaver til barnebarna. Anonymkode: 4f005...46b Må man virkelig ommøblere for og ikke måtte kjøpe særlig gaver? Anonymkode: f9ee1...dfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #87 Del Skrevet 21 timer siden Jeg hadde feiret med egen familie alene. Det er mye kjekkere enn et svigermonster som ikke ønsker at ungene skal ha det kjekt. Om de ikke får mye gaver er nå en ting, men de kunne i det minste fått gått rundt et juletre eller gjort noe annet "julete". Hva med å besøke hun en formiddag feks andre juledag? Om det er viktig å treffes. Lag egen feiring julaften. Barnetv, tur i skogen med kakao eller julegrøt til lunsj. Ribbe til middag og pakker etterpå. Kanskje dere kan treffe naboer, øvrig familie eller venner med barn på formiddagen hvis de ønsker. Anonymkode: 90368...afe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #88 Del Skrevet 21 timer siden Hvorfor kan dere ikke bare åpne gaver hjemme? Vi gjorde det sånn når familien ble større og det ble altfor mye gaver. Var ingen av oss ungene som sippa over og få åpne gavene tidligere på dagen 😅 Anonymkode: f9ee1...dfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #89 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 21.04): Ja, hun hadde barnebarna på besøk til pepperkakebaking idag og dikterte julaften for de 4 barnebarna som er 10-15 år. Hvis dere bodde så langt unna, og svigerinnen det samme andre veien så må ungene jammen ha dratt langt for å bake pepperkakehus i en alder av 15 år. Anonymkode: f996f...879 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå