AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:21 #61 Del Skrevet mandag kl 19:21 Er det ikke på tide å ta over julefeiring når du har egne barn? Lag egne tradisjoner. Anonymkode: 92cb6...6b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:23 #62 Del Skrevet mandag kl 19:23 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Denne tråden er et godt eksempel på curling-foreldre. Svigermor inviterer barnebarn fra to ulike familier og for å ta hensyn til det så begrenser hun den massive gavehaugen som TS sine barn har, siden hun vet at de andre barnebarna ikke får like mye. Og så lager TS kaos ut av det fordi å ha mindre gaver med er tydeligvis et enormt problem. Anonymkode: 977c3...b92 Eller ME, myself and I. Og så litt mer Mine behov. Og mine barns behov. Det er holdningen til mange foreldre nå dessverre. Anonymkode: 6059c...e32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:25 #63 Del Skrevet mandag kl 19:25 AnonymBruker skrev (22 timer siden): når det ikke blir juletre så blir det ikke noe sted heller å ha gaver til de 4 barnebarna (og de 6 voksne som skulle feire sammen) Har dere ikke et bord dere kan legge gavene på? Eller er dere totalt avhengig av å ha et juletre å ha gaver under? Kreativiteten og løsningsorientert frøken.. Anonymkode: 6059c...e32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:36 #64 Del Skrevet mandag kl 19:36 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eller ME, myself and I. Og så litt mer Mine behov. Og mine barns behov. Det er holdningen til mange foreldre nå dessverre. Anonymkode: 6059c...e32 Vi har jo valgt å feire annethvert år med svigers ++ og dermed ikke sette våre behov øverst. Vi har godtatt mindre god julemat, svigermor som styrer, men når jeg er kritisk til gaveshaming (det at våre barn får mere gaver av andre besteforeldre) og nå vil droppe juletre og det meste av julegaver så er det meg og mine holdning ? Hadde jeg virkelig hatt den holdningen hadde jeg aldri godtatt ting i årevis, men føler årets utgave forverrer alt. Kanskje vi er pushovers som ikke står opp mot foreldre, men når man ser at noen ikke kan endre seg så enten biter man det i seg eller bryter. Er ikke kommet til å bryte, for ungene trives når de møter søskenbarna der og når svigermor og svigerfar tar seg tid til dem så det sistnevnte har veid tyngst. Ja, det er lettere å klage her enn å klage oppi ansiktet til svigermor og hennes låste innstilling. Anonymkode: 4f005...46b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:40 #65 Del Skrevet mandag kl 19:40 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har dere ikke et bord dere kan legge gavene på? Eller er dere totalt avhengig av å ha et juletre å ha gaver under? Kreativiteten og løsningsorientert frøken.. Anonymkode: 6059c...e32 Jeg mener jo det går an å ha en sånn løsning. 13-åringen klarte ikke å argumentere det når hun pratet med svigermor. Men kjenner jeg svigermor rett er det ikke plass til bord heller… Er det ikke plass til tre er det ikke plass til gaver. Men jeg får kanskje demonstrere litt med å pakke inn stor eske til å ha gavene til alle på plass (og noen ekstra) i. For jeg har jo kjøpt alle gavene allerede. Anonymkode: 4f005...46b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:45 #66 Del Skrevet mandag kl 19:45 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mener jo det går an å ha en sånn løsning. 13-åringen klarte ikke å argumentere det når hun pratet med svigermor. Men kjenner jeg svigermor rett er det ikke plass til bord heller… Er det ikke plass til tre er det ikke plass til gaver. Men jeg får kanskje demonstrere litt med å pakke inn stor eske til å ha gavene til alle på plass (og noen ekstra) i. For jeg har jo kjøpt alle gavene allerede. Anonymkode: 4f005...46b Om du så var 16 når du fikk eldste er du vel gammel nok til å ta over stafettpinnen og arrangere jul? Svigermor er vel også med de aller minste estimatene over 50 år nå Anonymkode: 92cb6...6b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:49 #67 Del Skrevet mandag kl 19:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du så var 16 når du fikk eldste er du vel gammel nok til å ta over stafettpinnen og arrangere jul? Svigermor er vel også med de aller minste estimatene over 50 år nå Anonymkode: 92cb6...6b7 Svigerinnen har luftet å ta over stafettpinnen flere ganger, men pga familiefreden har svigermor fått fortsatt styring med arrangementet. Ikke alle familier har godt av for steile konfrontasjoner. Anonymkode: 4f005...46b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:54 #68 Del Skrevet mandag kl 19:54 AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 20.19): Hvordan få ungene til å trives med julaften uten særlig gaver når de er vant til noe annet. Feirer hrldigvis neste år hos min side med lite fokus på kaker og konjakk og mer på gaver. Anonymkode: 4f005...46b På tide å starte deres egen tradisjon. Med tre og gaver. Anonymkode: 96826...885 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:58 #69 Del Skrevet mandag kl 19:58 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Svigerinnen har luftet å ta over stafettpinnen flere ganger, men pga familiefreden har svigermor fått fortsatt styring med arrangementet. Ikke alle familier har godt av for steile konfrontasjoner. Anonymkode: 4f005...46b Jeg ser at det er langt mellom din familie og svigerinne/svoger, men hva om dere inviterer på besøk til hverandre (for eksempel annet hvert år) med overnatting til 1. juledag? Det kan jo bli riktig så koselig. Men det er jo forsent å gjøre det i år. Jeg ville gitt beskjed til min mann at han har å manne seg opp, slå seg sammen med sin like feige bror, og stå litt opp mot denne moren sin. Og at både han og svoger skal sørges for at der tas med både gaver og julestemning, og barna skal ha en fin julaften og selvfølgelig få åpne gaver. Anonymkode: 1ef63...2c9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:59 #70 Del Skrevet mandag kl 19:59 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Svigerinnen har luftet å ta over stafettpinnen flere ganger, men pga familiefreden har svigermor fått fortsatt styring med arrangementet. Ikke alle familier har godt av for steile konfrontasjoner. Anonymkode: 4f005...46b Dette er ingenting å lufte. Vi har bestemt oss for å starte våre egne tradisjoner i vårt eget hjem. Hvis besteforeldre og svigerinne (og svoger som pga kjønnet sitt ikke kan forventes å arrangere noe...... ) vil være med, så er de velkommen. Si i fra innen 20 desember om dere kommer Anonymkode: 92cb6...6b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullars Skrevet mandag kl 20:01 #71 Del Skrevet mandag kl 20:01 -jk- skrev (7 timer siden): Ribbe skal tas ut av ovnen 15 minutter før man setter seg til bords. Ikke dagen før og absolutt ikke i november 😱 Oppvarmet stekt kjøtt blir aldri så godt og saftig som det er når det er nystekt. Forundrer meg ikke om slike "steke ribba lenge før"-folk også bruker frosne grønnsaker til julemiddagen Bingo. Men så lærer man å sette pris på noe annet ❤️ (Og så blir man veldig positivt overrasket når matlagingen går videre neste generasjon) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:03 #72 Del Skrevet mandag kl 20:03 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Svigerinnen har luftet å ta over stafettpinnen flere ganger, men pga familiefreden har svigermor fått fortsatt styring med arrangementet. Ikke alle familier har godt av for steile konfrontasjoner. Anonymkode: 4f005...46b Når man er gammel nok til å ha satt barn til verden så er man gammel nok til selv å bestemme hvordan jula skal feires for kjernefamilien. Konfrontasjon er ikke ordet å bruke om "denne jula gjør vi det på denne måten". Anonymkode: 96826...885 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:04 #73 Del Skrevet mandag kl 20:04 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg mener jo det går an å ha en sånn løsning. 13-åringen klarte ikke å argumentere det når hun pratet med svigermor. Men kjenner jeg svigermor rett er det ikke plass til bord heller… Er det ikke plass til tre er det ikke plass til gaver. Men jeg får kanskje demonstrere litt med å pakke inn stor eske til å ha gavene til alle på plass (og noen ekstra) i. For jeg har jo kjøpt alle gavene allerede. Anonymkode: 4f005...46b Hvorfor ikke bare feire hjemme på deres premisser? Så kan svigermor komme om hun ønsker det. Anonymkode: 5aabc...93a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:10 #74 Del Skrevet mandag kl 20:10 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vi har jo valgt å feire annethvert år med svigers ++ og dermed ikke sette våre behov øverst. Vi har godtatt mindre god julemat, svigermor som styrer, men når jeg er kritisk til gaveshaming (det at våre barn får mere gaver av andre besteforeldre) og nå vil droppe juletre og det meste av julegaver så er det meg og mine holdning ? Hadde jeg virkelig hatt den holdningen hadde jeg aldri godtatt ting i årevis, men føler årets utgave forverrer alt. Kanskje vi er pushovers som ikke står opp mot foreldre, men når man ser at noen ikke kan endre seg så enten biter man det i seg eller bryter. Er ikke kommet til å bryte, for ungene trives når de møter søskenbarna der og når svigermor og svigerfar tar seg tid til dem så det sistnevnte har veid tyngst. Ja, det er lettere å klage her enn å klage oppi ansiktet til svigermor og hennes låste innstilling. Anonymkode: 4f005...46b Mannen din får kjøpe et plastjuletre for herrens skyld, og sette opp det!!! Eller krangle med sin mor. Eller, du må svelge den kamelen. Hvorfor klager du her? At dere ikke tar med hauger av gaver fra andre besteforeldre er da absolutt normalt og hensynsfullt, ikke ovenfor svigermor, men søskenbarna! Ærlig talt, der er jeg på svigermors side. At hun ikke kjøper mange gaver, men setter penger på konto, hennes valg. Hvorfor kan ikke du og mannen lage maten? Anonymkode: b0c80...411 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:20 #75 Del Skrevet mandag kl 20:20 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg hadde jo ikke tatt det opp her om jeg ikke hadde sett datterens skuffede ansikt når hun fortalte om sin farmors nye planer. Anonymkode: 4f005...46b Det er din mann du skal ta det opp med. Be ham dobbeltsjekke med svigermor om det stemmer hva barna har fortalt. Deretter må dere nå til enighet om det fortsatt skal bli jul med svigers, eller det er dags å begynne med egne tradisjoner. Anonymkode: e45c1...92f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:27 #76 Del Skrevet i går, 13:27 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dette er ingenting å lufte. Vi har bestemt oss for å starte våre egne tradisjoner i vårt eget hjem. Hvis besteforeldre og svigerinne (og svoger som pga kjønnet sitt ikke kan forventes å arrangere noe...... ) vil være med, så er de velkommen. Si i fra innen 20 desember om dere kommer Anonymkode: 92cb6...6b7 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Når man er gammel nok til å ha satt barn til verden så er man gammel nok til selv å bestemme hvordan jula skal feires for kjernefamilien. Konfrontasjon er ikke ordet å bruke om "denne jula gjør vi det på denne måten". Anonymkode: 96826...885 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvorfor ikke bare feire hjemme på deres premisser? Så kan svigermor komme om hun ønsker det. Anonymkode: 5aabc...93a TS har jo skrevet at barna har lyst til å feire med fetter+kusine og de har ikke lyst til å være hjemme bare de. Det er ikke alle som ønsker å feire med kun kjernefamilien. Anonymkode: cee20...c75 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengepupp Skrevet 23 timer siden #77 Del Skrevet 23 timer siden Da får dere feire hjemme hos dere selv. Dere kan da ikke diktere hvordan andre skal feire jula. Du høres forresten veldig smålig ut som rakker ned på svigermora di på nett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 23 timer siden #78 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): TS har jo skrevet at barna har lyst til å feire med fetter+kusine og de har ikke lyst til å være hjemme bare de. Det er ikke alle som ønsker å feire med kun kjernefamilien. Anonymkode: cee20...c75 Uff. Tenk om barna ikke kan få viljen sin en dag i året. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #79 Del Skrevet 23 timer siden On 12/1/2024 at 9:04 PM, AnonymBruker said: Ja, hun hadde barnebarna på besøk til pepperkakebaking idag og dikterte julaften for de 4 barnebarna som er 10-15 år. Anonymkode: 4f005...46b Det hadde vært vesentlig informasjon å få med i HI, for det ble sabla rotete å forstå koblingen uten dette. Anonymkode: 5c943...05d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #80 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): TS har jo skrevet at barna har lyst til å feire med fetter+kusine og de har ikke lyst til å være hjemme bare de. Det er ikke alle som ønsker å feire med kun kjernefamilien. Anonymkode: cee20...c75 Barna skal ikke bestemme alt. Anonymkode: e45c1...92f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå