Gå til innhold

Feire julaften med gavehatere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er et DEG-problem. Som du sier så ønsker barna så veldig å feire med fettere og kusiner. At det er gavene som er det viktigste er noe voksne tror. 

Anonymkode: 977c3...b92

Jeg hadde jo ikke tatt det opp her om jeg ikke hadde sett datterens skuffede ansikt når hun fortalte om sin farmors nye planer. 

Anonymkode: 4f005...46b

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svigermor skal ikke ha juletre på julaften, og barnebarna får ikke lov å åpne julegaver?! 

Dit hadde jeg ikke dratt for å feire jul. Hun ødelegger jo for alle, ikke minst for seg selv. 

Anonymkode: 5aabc...93a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde jo ikke tatt det opp her om jeg ikke hadde sett datterens skuffede ansikt når hun fortalte om sin farmors nye planer. 

Men hva er hensikten med å ta det opp her? Du kan ta det opp med barna (forsikre dem om at dere skal ha juletre og det sikkert blir fint hos bestemor også, at du skjønner det er dumt og du er enig i det, men i år er det bestemor som er vertinne); du kan ta det opp med mannen din (han kan snakke med bror og mor og insistere på et lite tre); du kan ta det opp med svigermor selv (at dere gjerne vil ha tre, at du gjerne kan steke ribba). Du kan eventuelt ta det opp med svoger, at dere matcher antall gaver sånn ca dere imellom, så de fleste fra din side av familien blir pakket opp hjemme hos dere. 

Er det slike råd du ønsker fra oss? Du virker ikke ta dem til deg. Gjør det beste ut av det, hva annet er det å gjøre?

Men klage over at svigermor ikke kjøper mange gaver til barnebarna, eller at svigerfamilien helst ser det ikke blir veldig skjevfordelt i antall mellom barnebarna under selve pakkeåpningen julaften, det syns jeg faktisk ikkke du kan klage på eller ignorere. 

Anonymkode: b0c80...411

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har svigermor bare snakket med barna om dette og ikke dere voksne? Og om dere ikke skal pakke opp gavene der, så kan dere vel dra hjem litt tidligere og pakke opp gaver hjemme.

Anonymkode: b7995...0cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere velger helt selv hvor dere skal være på julaften...

Anonymkode: a20b6...503

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Svigermor skal ikke ha juletre på julaften, og barnebarna får ikke lov å åpne julegaver?! 

Dit hadde jeg ikke dratt for å feire jul. Hun ødelegger jo for alle, ikke minst for seg selv. 

Anonymkode: 5aabc...93a

Hvis svigerforeldrene ikke skal feire jul, kunne de heller dratt dit en annen gang enn i julen tenker jeg.

Anonymkode: 7a137...a55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg latet som jeg aldri hadde hørt, og så hadde jeg tatt med 10 ekstra gaver på julaften kun for å irritere svigermor. 

Men fra revolver til spøk, hvorfor i helvete godtar dere dette? Her er det på høy tid at begge sønnene står opp for barna sine (og konene) og setter svigermor på plass. Enten blir det gaver eller så feirer dere hos svigerinne og svoger. 

Anonymkode: e0f05...3be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere velger jo helt selv om dere ønsker å feire jul hos dem eller ei. 

De er i sin fulle rett å sette reglene i sin egen heim. Men da må de også ta konsekvensene av dem. 

Jeg hadde ikke feiret jul hos noen som ville nekte meg å ha med gaver til ungene, og som ikke hadde juletre. Da er det et helt vanlig familiebesøk, ikke jul. Så da hadde jeg høflig informert dem om at vi ikke ønsket å feire jul på den måten, og kom til å feire jul hjemme hos oss selv i år. 

Anonymkode: e9193...ca1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe skal tas ut av ovnen 15 minutter før man setter seg til bords. Ikke dagen før og absolutt ikke i november 😱

Oppvarmet stekt kjøtt blir aldri så godt og saftig som det er når det er nystekt. 

Forundrer meg ikke om slike "steke ribba lenge før"-folk også bruker frosne grønnsaker til julemiddagen ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (16 timer siden):

Æsj, du mener tykk og sprøstekt grisehud med hår på? 

Æsj, du mener oppvarmet mat fra dagen før hvor ribba er både seig og trist?

Anonymkode: 18629...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er et godt eksempel på curling-foreldre. Svigermor inviterer barnebarn fra to ulike familier og for å ta hensyn til det så begrenser hun den massive gavehaugen som TS sine barn har, siden hun vet at de andre barnebarna ikke får like mye. Og så lager TS kaos ut av det fordi å ha mindre gaver med er tydeligvis et enormt problem. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (2 timer siden):

Ribbe skal tas ut av ovnen 15 minutter før man setter seg til bords. Ikke dagen før og absolutt ikke i november 😱

Oppvarmet stekt kjøtt blir aldri så godt og saftig som det er når det er nystekt. 

Forundrer meg ikke om slike "steke ribba lenge før"-folk også bruker frosne grønnsaker til julemiddagen ;)

Selvfølgelig, kjøpemedisterkaker, posesaus og frossen rosenkål.  Hadde ikke vært overrasket om hun gikk for ferdigskrellede poteter i vakuum også for julemiddagene er jo så stressende. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Æsj, du mener oppvarmet mat fra dagen før hvor ribba er både seig og trist?

Anonymkode: 18629...00f

Nei, kjøtt blir ikke seigt over natten hvis man lager skikkelig mat. Faktisk blir det mørere. Men det vet ikke de som er ukultiverte, tydeligvis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (3 minutter siden):

Nei, kjøtt blir ikke seigt over natten hvis man lager skikkelig mat. Faktisk blir det mørere. Men det vet ikke de som er ukultiverte, tydeligvis. 

Om man gjør ting «riktig» blir det kanskje bra, men oppvarmede biter i ovnen sammen med medisterkaker og medisterpølser, nei det er ikke noe gourmetmat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om man gjør ting «riktig» blir det kanskje bra, men oppvarmede biter i ovnen sammen med medisterkaker og medisterpølser, nei det er ikke noe gourmetmat.

Alt man putter i en ovn er oppvarmet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ungene kom hjem idag og sa at i år kunne vi ikke ha med noe særlig gaver på julaften. De skulle ikke ha noe tre heller og har ommøblert i stua så det er ikke plass til gaver.  Ungene får en symbolsk sum med penger på konto og kanskje et par ullsokker i julegave av de.  Kjenner det blir svigermorhat, men forstår ikke hvor farlig det er å gi noen gaver eller la barn glede seg med å åpne noen gaver.  Vi har 1,5 time kjøretur frem og tilbake så for første gang frister det å være hjemme.  Ikke smakers svigermors mat godt heller. Hvem lager ribba dagen flr og bare varmer den. Såå vanskelig er det ikke å lage ribbe.

Hvorfor må folk gi unger skam og skyldfølelse for at de får mer gaver  fra de andre besteforeldrene (og mer penger resten og året og bursdager)  Men ungene vil så gjerne feire med fetter og kusine som de ser altfor sjelden.   

Jeg ser heller på gaveåpning i flere timer enn å se folk proppe i seg kaker og drikke konjakk på kvelden.  

Hvordan få ungene til å trives med julaften uten særlig gaver når de er vant til noe annet. Feirer hrldigvis neste år hos min side med lite fokus på kaker og konjakk og mer på gaver. 

gaver er vel ikke det viktigste med julen? men tid med familien

Anonymkode: 0ce3e...dba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ungene kom hjem idag og sa at i år kunne vi ikke ha med noe særlig gaver på julaften. De skulle ikke ha noe tre heller og har ommøblert i stua så det er ikke plass til gaver.  Ungene får en symbolsk sum med penger på konto og kanskje et par ullsokker i julegave av de.  Kjenner det blir svigermorhat, men forstår ikke hvor farlig det er å gi noen gaver eller la barn glede seg med å åpne noen gaver.  Vi har 1,5 time kjøretur frem og tilbake så for første gang frister det å være hjemme.  Ikke smakers svigermors mat godt heller. Hvem lager ribba dagen flr og bare varmer den. Såå vanskelig er det ikke å lage ribbe.

Hvorfor må folk gi unger skam og skyldfølelse for at de får mer gaver  fra de andre besteforeldrene (og mer penger resten og året og bursdager)  Men ungene vil så gjerne feire med fetter og kusine som de ser altfor sjelden.   

Jeg ser heller på gaveåpning i flere timer enn å se folk proppe i seg kaker og drikke konjakk på kvelden.  

Hvordan få ungene til å trives med julaften uten særlig gaver når de er vant til noe annet. Feirer hrldigvis neste år hos min side med lite fokus på kaker og konjakk og mer på gaver. 

De får vel åpne 6-7 gaver på julaften? Eller har vi virkelig kommet dit at barn ikke greier seg med noen gaver? Du har fått med deg forskningen som viste at barn under en viss alder ble totalt overrumplet og mindre kreative med gavene jo flere de fikk? Så det selv på våre barn. 

Anonymkode: 6059c...e32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Denne tråden er et godt eksempel på curling-foreldre. Svigermor inviterer barnebarn fra to ulike familier og for å ta hensyn til det så begrenser hun den massive gavehaugen som TS sine barn har, siden hun vet at de andre barnebarna ikke får like mye. Og så lager TS kaos ut av det fordi å ha mindre gaver med er tydeligvis et enormt problem. 

Godt oppsummert. Blir skremt av dagens foreldre. Oppriktig. Kommer en generasjon som vil ha store problemer med å forholde seg til andre i kjærlighetsrelasjoner og i jobblivet. Fordi man er opplært til at man skal ha og ha, det blir aldri nok. Og å ha forståelse for at alle ikke er så heldig med et gavelass har alle med normal EQ. Hadde aldri falt ned inn å tatt med 20 gaver til mine barn om jeg visste fetteren fikk noen få. Sosiale antenner og EQ. 

Anonymkode: 6059c...e32

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...