Gå til innhold

Feire julaften med gavehatere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

minister-mio skrev (3 minutter siden):

Så skuffet at de omøblerte stua for å ikke ha plass til gaver? Eller hvem gjorde det?

Svigermor har ommøblert i stua og bestemt at det ikke blir plass til juletre, og når det ikke blir juletre så blir det ikke noe sted heller å ha gaver til de 4 barnebarna (og de 6 voksne som skulle feire sammen) 

Da feies det lett over at hun ikke gidder å kjøpe noe særlig gaver til barnebarna. 

Anonymkode: 4f005...46b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes hovedinnlegget kanskje var litt forvirrende.

Men slik jeg forstår det så skal dere feire med svigerfamilie, og se har nå sagt at ser blir ingen gaver eller juletre?

Jeg hadde tatt en liten samtale med partner og sagt at dette faktisk ikke er greit og at du ikke ønsker å feire med svigers om de ikke liker jul nok til å en gang ha et juletre.

Anonymkode: 56592...459

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir vi hjemme så føler ungene det er pga gavene og de får enda mer skyldfølelse for at gaver er viktigere enn å møtes. Farmoren deres har jo allerede rakket ned på gaver.  Drar vi vet de at det ikke blir noe særlig gaver. 

Dere gir hverandre jo gaver, barna kommer til å få gaver? Ha en gaveseremoni 1.dag i stedet, ved deres eget juletre. Eller kjør britisk stil, om morgenen første juledag, fyr i peisen og lag kakao og hør på sølvguttene eller hva som måtte passe dere. Akkurat tidsrommet mellom kl.16 og 21 på julaften er ikke hele og selve jula. Nå har barna (og du) god til på dere til å venne dere til tanken på en «ikke-magisk, men grei nok middag med besteforeldre og søskenbarn» i de timene der. Det blir fint, det blir bra nok, det blir slik fordi bestemor vil det slik. Så lager dere julemagi i selv. 

Anonymkode: b0c80...411

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har 1,5 time kjøretur frem og tilbake så for første gang frister det å være hjemme.  Ikke smakers svigermors mat godt heller. Hvem lager ribba dagen flr og bare varmer den. Såå vanskelig er det ikke å lage ribbe.

gaver. 

Ribbe skal lages dagen før, akkurat som fårikål. God mat skal godgjøre seg over natta. Så nå vet du det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, hun hadde barnebarna på besøk til pepperkakebaking idag og dikterte julaften for de 4 barnebarna som er 10-15 år.  

Hadde bedt henne rulle inne så jævlig. I allefall hatt tre, en haug gaver og bedrevet høytlesing av hver. Lenge. 

Anonymkode: 7aea3...fa0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønte ikke disse familierelasjonene helt, men mulig jeg er dum. Du bruker unger som om det er to generasjoner unger? Dine unger og dine barnebarn? Hvem har ommøblert stua? Ditt barn og partner? Hvem, hva, hvor 😂?

Anonymkode: 4465d...7c5

Svigermor, barnas farmor har bortvalgt gaveåpning for sine 4 barnebarn, men tviholder på å holde i julefeiringen. Svigermor og svigerfar har to sønner og fire barnebarn. Svigerinne vil (pga svigermors dårlige mat) at alle vi feirer der, men fortsetter som min mann (og meg) å la seg styre av svigermor og har feiringen hos svigermor/svigerfar. Svigerinne/Svoger bor så langt unna at de vil ikke komme hit om vi hadde invitert (de har det yngste barnet på 10 år)  

Det har aldri vært snakk om berg av julegaver, vi hadde for to år siden et par Dimpaposer med gaver med oss til oss og de vi skulle feire med.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

000VF000 skrev (6 minutter siden):

Ribbe skal lages dagen før, akkurat som fårikål. God mat skal godgjøre seg over natta. Så nå vet du det. 

Steker du ribba dagen før og varmer biter i ovnen på julaften slik at det aldri blir svor ? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har veldig mange flere gaver enn fetter og kusine så er det jo greit la noen gaver fra din side av familien være hjemme. Åpne på morningen, når dere kommer hjem fra julaften eller første dag. Det er dårlig stil om man feirer med andre barn å ta med lass av gaver når man vet at de andre bare får få gaver. Stusselig av svigermor å ikke ville gi noen gaver til barnebarna sine da, om disse 2 andre ungene ikke får så mye fra noen andre så burde iallfall hun steppet opp og gitt dem gaver. Men hun kan jo ikke diktere hva andre gjør, så hun kan jo ikke diktere at dere ikke får gi gaver til egne barn og til fetter og kusine, og til hverandre...

Du kan jo foreslå at dere lager ribba i år. Bare dra dit litt før og lag ribben for dem?

Anonymkode: cee20...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er koselig med juletre, men man trenger ikke det for å ha plass til gavene. Om noe burde det jo bli bedre plass til gavene om man ikke har juletre. Jeg nekter å tro at de bor i et hus der det ikke er plass til et par poser med gaver.

Anonymkode: 7a137...a55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du og svigerinne er enige, kan dere ikke ta et felles møte med mennene og spørre hvorfor dere ikke alle kan feire hos svigerinne? Hvis både du og hun vil det? Hva vil mennene egentlig? Virker jo ikke som svigermor en gang ønsker noe særlig jul (siden hun ikke vil ha juletre en gang) så hvorfor insisterer hun på feiring hos seg da?

Anonymkode: cee20...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feir hjemme, heller ta en tur 2.juledag 

Anonymkode: bae94...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Steker du ribba dagen før og varmer biter i ovnen på julaften slik at det aldri blir svor ? 

Æsj, du mener tykk og sprøstekt grisehud med hår på? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Svigermor har ommøblert i stua og bestemt at det ikke blir plass til juletre, og når det ikke blir juletre så blir det ikke noe sted heller å ha gaver til de 4 barnebarna (og de 6 voksne som skulle feire sammen) 

Da feies det lett over at hun ikke gidder å kjøpe noe særlig gaver til barnebarna. 

Det er ikke svigermor sin oppgave å kjøpe masse gaver til barnebarna. Hvor er du oppi alt dette? Er ikke du foreldre til disse barna? Hvis du er misfornøyd med måten svigermor holder jul på så lag din egen! Hun tar jo alt ansvaret, at du klager på maten må være kødd! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor er gavehater og ødela julemagien for barna her for to år siden. Hun blir ikke invitert på julaften noe mer. Hun kan komme en annen dag i jula, dersom hun ønsker det. Når man er bedt til andre, får man følge vertens tradisjoner eller holde seg hjemme. 

Anonymkode: e2237...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ungene kom hjem idag og sa at i år kunne vi ikke ha med noe særlig gaver på julaften. De skulle ikke ha noe tre heller og har ommøblert i stua så det er ikke plass til gaver.  Ungene får en symbolsk sum med penger på konto og kanskje et par ullsokker i julegave av de.  Kjenner det blir svigermorhat, men forstår ikke hvor farlig det er å gi noen gaver eller la barn glede seg med å åpne noen gaver.  Vi har 1,5 time kjøretur frem og tilbake så for første gang frister det å være hjemme.  Ikke smakers svigermors mat godt heller. Hvem lager ribba dagen flr og bare varmer den. Såå vanskelig er det ikke å lage ribbe.

Hvorfor må folk gi unger skam og skyldfølelse for at de får mer gaver  fra de andre besteforeldrene (og mer penger resten og året og bursdager)  Men ungene vil så gjerne feire med fetter og kusine som de ser altfor sjelden.   

Jeg ser heller på gaveåpning i flere timer enn å se folk proppe i seg kaker og drikke konjakk på kvelden.  

Hvordan få ungene til å trives med julaften uten særlig gaver når de er vant til noe annet. Feirer hrldigvis neste år hos min side med lite fokus på kaker og konjakk og mer på gaver. 

Moren min pleide å steke ribba i november 🫢 så i fryseren og varmet opp juleaften.

Så svigermor er ikke alene. Men ribbe-jobben har gått videre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gullars skrev (1 time siden):

Moren min pleide å steke ribba i november 🫢 så i fryseren og varmet opp juleaften.

Så svigermor er ikke alene. Men ribbe-jobben har gått videre 😊

Mannen min vokste opp med frykt for å lage ribbe selv for svigermor terpet jo hver jul i oppveksten hvor vanskelig ribbe var å lage…. Til vi endelig lagde det selv den ene jula vi var bare oss og han innså at det var bare svigermor som har begrensede ferdigheter på kjøkkenet.  (Ribbe er ikke så godt at vi bare lager det en annen dag) Ribbe julaften og 2. juledag og noen år på julebord er i overkant, men 2/3 ribber er faktisk ok og med bra tilbehør.   Svigerinnen min og mannen har tilbydd seg å lage ribba, men det ga dårlig stemning..

Svigermor har noen ok egenskaper, men gi ungene gode julefølelser og julemiddager er hun ikke god på.  Generelt ikke så god på å gi ungene komplementer heller.  (Noe ungene har reagert på, hvorfor sier farmor aldri at jeg var flink som nådde den toppen? men det var en digresjon) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har vel juletre hjemme? Åpne gaver hjemme før dere drar til middag hos svigers. Ha ordentlig ribbe en annen dag hjemme

Anonymkode: c0632...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble medlem av KG da jeg var gravid, nå har jeg en 10-åring. Han ønsker seg ingen verdens ting. Det er et helvette for hele hans store familie å finne ut hva man skal gi hvert eneste år. Fyren ber ikke om noe ellers i året heller, så man kan ikke pushe noe til jul. Han er bare så happy med å se onkler osv. Han er så politisk korrekt at det irriterer meg som mor.

Jeg er enig med deg. Bedre å se på gaveåpning enn å se folk knaske julekaker hele kvelden.

Anonymkode: 7bdeb...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen min vokste opp med frykt for å lage ribbe selv for svigermor terpet jo hver jul i oppveksten hvor vanskelig ribbe var å lage…. Til vi endelig lagde det selv den ene jula vi var bare oss og han innså at det var bare svigermor som har begrensede ferdigheter på kjøkkenet.  (Ribbe er ikke så godt at vi bare lager det en annen dag) Ribbe julaften og 2. juledag og noen år på julebord er i overkant, men 2/3 ribber er faktisk ok og med bra tilbehør.   Svigerinnen min og mannen har tilbydd seg å lage ribba, men det ga dårlig stemning..

Svigermor har noen ok egenskaper, men gi ungene gode julefølelser og julemiddager er hun ikke god på.  Generelt ikke så god på å gi ungene komplementer heller.  (Noe ungene har reagert på, hvorfor sier farmor aldri at jeg var flink som nådde den toppen? men det var en digresjon) 

Julemat er verdens enkleste mat, enten det er svineribbe,pinnekjøtt eller lutefisk❤️ tar bare tid

Anonymkode: 7bdeb...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et DEG-problem. Som du sier så ønsker barna så veldig å feire med fettere og kusiner. At det er gavene som er det viktigste er noe voksne tror. 

Anonymkode: 977c3...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...