AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #41 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tallene er fra who, de selger ikke prevensjon og er svært interessert i å finne best metode for kvinner, særlig kvinner med dårlig råd i utviklingsland uten tilgang til sikker abort for å begrense antallet barn og risikable barnefødsler uten tilstrekkelig helsehjelp. Så når who gir anbefalinger på prevensjon, så bør man lytte. Anonymkode: 050de...981 Men WHO må fremdeles ha tilgang til nok forskning om temaet. I utviklingsland vil det nok uansett ikke være realistisk med et relativt dyrt apparat som går på strøm. Og denne metoden krever at man setter seg inn i hvordan kroppen fungerer, og tar hensyn til det. Så det er klart at det er lettvint, billigere og enda sikrere å bruke hormonell prevensjon for en befolkning. Anonymkode: 94e19...4cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #42 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er en mann som dater en flott og snill dame. Vi har mye sex, og hun går ikke på prevensjon, men jeg bruker kondom. De gangene jeg ikke bruker kondom, så sier hun at det går fint, fordi hun er i en " sikker periode ". Greit nok for meg, men jeg tenker; Hvordan regner man seg frem til en sikker periode? Og hvor sikkert er det egentlig, at hun ikke blir gravid? Vi ønsker barn på sikt, men ikke akkurat nå. Erfaringer noen? Anonymkode: 2fb57...2b7 Ja, det finnes ikke sikre perioder. Det er noen som er litt sikrere enn andre, men det er mange, inkludert min søster som blir gravide da. Dere bør planlegge for en uventet graviditet og hva dere gjør om dette inntreffer. Anonymkode: 63c16...a8f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #43 Del Skrevet 2. desember 2024 Jeg har brukt ladycomp i ti år og aldri hatt et eneste uhell. Sikre perioder har fungert ypperlig for oss. Jeg hadde ikke stolt på en app, men med temperaturmåling til samme tid hver dag, har det fungert for oss, og jeg stoler på det. Anonymkode: 51cfe...b86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #44 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men WHO må fremdeles ha tilgang til nok forskning om temaet. I utviklingsland vil det nok uansett ikke være realistisk med et relativt dyrt apparat som går på strøm. Og denne metoden krever at man setter seg inn i hvordan kroppen fungerer, og tar hensyn til det. Så det er klart at det er lettvint, billigere og enda sikrere å bruke hormonell prevensjon for en befolkning. Anonymkode: 94e19...4cb Du, who publiserer ikke random tall tatt fra luften. Jeg tror jeg stoler mer på who sine tall enn dine påstander om at det "ikke fins forskning". Anonymkode: 050de...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #45 Del Skrevet 2. desember 2024 Aldri stol på en kvinne som sier hun er i en "sikker periode"! Da får jeg nesten enda mer lyst å bruke kondom Anonymkode: d66eb...bd2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #46 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du, who publiserer ikke random tall tatt fra luften. Jeg tror jeg stoler mer på who sine tall enn dine påstander om at det "ikke fins forskning". Anonymkode: 050de...981 Det sier jeg ikke heller, men vis meg gjerne en stor studie der det er brukt forskjellige apper/apparater for å bestemme sikre/usikre perioder, og der de er målt opp mot hverandre og mot annen prevensjon. Tallene om ladycomp er ikke tatt ut fra løse luften de heller, selv om det er en liten studie. I tillegg er det vanskeligere å ha gode kliniske studier på denne metoden, der man er avhengig av at folk er ærlige om de ikke har avstått fra sex eller ikke har brukt kondom under usikker periode. Det er større sannsynlighet for brukerfeil enn om man setter inn en spiral for eksempel. Men det betyr ikke at det ikke fungerer for oss som har satt oss inn i det. Anonymkode: 94e19...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #47 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det sier jeg ikke heller, men vis meg gjerne en stor studie der det er brukt forskjellige apper/apparater for å bestemme sikre/usikre perioder, og der de er målt opp mot hverandre og mot annen prevensjon. Tallene om ladycomp er ikke tatt ut fra løse luften de heller, selv om det er en liten studie. I tillegg er det vanskeligere å ha gode kliniske studier på denne metoden, der man er avhengig av at folk er ærlige om de ikke har avstått fra sex eller ikke har brukt kondom under usikker periode. Det er større sannsynlighet for brukerfeil enn om man setter inn en spiral for eksempel. Men det betyr ikke at det ikke fungerer for oss som har satt oss inn i det. Anonymkode: 94e19...4cb Hvorfor skal jeg finne reklame for ditt produkt? Alle disse apparatene fungerer på samme måte og er utsatt for de samme problemer med brukerfeil/sykdom som endrer temperatur, plutselig hurtige eggløsninger, ekstra eggløsning, eggløsning som uteblir og alle andre ting som allerede er nevnt i denne tråden. Det er ikke noe magisk ditt apparat kan gjøre for å endre det. Derfor faller den inn under samme prosent som andre metoder av denne typen. Anonymkode: 050de...981 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #48 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): jeg skjønner det godt. Jeg fikk redusert sex-lyst ved å gå på hormoner, og sex med kondom både lukter ille og gjør akten mindre følsom (altså bokstavelig talt - kjenner ikke penisen på samme måte) Anonymkode: 61f7f...289 Mens jeg har en helt psycho sexlyst på p-piller! Det er helt ekstremt.. Tørr ikke å gå av, for jeg kommer sikkert til å begå overgrep.... Anonymkode: f5025...3ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #49 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, det finnes ikke sikre perioder. Det er noen som er litt sikrere enn andre, men det er mange, inkludert min søster som blir gravide da. Dere bør planlegge for en uventet graviditet og hva dere gjør om dette inntreffer. Anonymkode: 63c16...a8f Også kan det være greit å ta en runde på hva gjør DU TRÅDSTARTER om den hyggelige og snille damen plutselig babytrapper deg. Anonymkode: f5025...3ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #50 Del Skrevet 2. desember 2024 Min tommelfinger regel er at det ikke finnes noe som hetter «sikker periode». Så klart er det tider i syklusen hvor man regner det som «sikkert». Men om du er noen som kan gjøre noen gravid, og du har ubeskyttet sex PIV med noen som kan bli gravid, så kan den personen bli gravid, uavhengig av hvor i syklusen det er. Man har en syklus, egget slippes, det reiser ned i livmora, og det ikke kommer noen sæd å møter egget så blir det mensen. Det er tall på hvor lang tid alt tar, og med det kan man regne på når man kan bli gravid, altså ved eggløsning. MEN problemet oppi dette er at sæd kan overleve i 7 eller 9 dager eller noe slikt, syklusen kan plutselig overraske en, egget droppet litt før eller seinere enn det som kanskje er normalt. Plutselig så blir man gravid for alt klaffet på helt feil tidspunkt. Det er selvsagt kun rundt 20-30% sjanse for å bli gravid hver måned. Noe mange oppdager når de begynner å prøve. Men det er ganske mange som uplanlagt fortsatt klarer å få det til. Om barn ikke er noe dere ønsker, så ville jeg ha brunt kondom alltid. Men er jo dere som får et «problem» om den sikre perioden, plutselig ikke var så sikker. Anonymkode: ee418...074 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #51 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvorfor skal jeg finne reklame for ditt produkt? Alle disse apparatene fungerer på samme måte og er utsatt for de samme problemer med brukerfeil/sykdom som endrer temperatur, plutselig hurtige eggløsninger, ekstra eggløsning, eggløsning som uteblir og alle andre ting som allerede er nevnt i denne tråden. Det er ikke noe magisk ditt apparat kan gjøre for å endre det. Derfor faller den inn under samme prosent som andre metoder av denne typen. Anonymkode: 050de...981 Nei det er ikke magisk og ikke ufeilbarlig, akkurat som det meste annen prevensjon. Men det er konkrete forskjeller mellom ulike apper og apparater. Hvis en app tenker det er utrygt 4 dager før eggløsning, og en annen 7 dager før, vil det gi ulik sikkerhet. Noen metoder innebærer også at man sjekker livmortappen, eggløsningsslim eller tar eggløsningstester i tillegg. Så har du motsatsen der man bare går ut i fra en kalender med antatt sykluslengde. Argumentet ditt her blir som å si at minipiller og hormonspiral er like sikkert, fordi begge går under kategorien hormonell prevensjon. Anonymkode: 94e19...4cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #52 Del Skrevet 2. desember 2024 Vil du ikke ha barn så bør du holde deg til kondom hver gang. Anonymkode: 4151a...c95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blaffen Skrevet 2. desember 2024 #53 Del Skrevet 2. desember 2024 Angående sikkerhet, all sikkerhet kommer med forbehold.. Jeg nevnte for noen poster siden at avholdenhet er 100% Da gjelder det forbeholdet at dere faktisk følger metoden. Hjelper ikke at du er avholden om ikke dama er det. 😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #54 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei det er ikke magisk og ikke ufeilbarlig, akkurat som det meste annen prevensjon. Men det er konkrete forskjeller mellom ulike apper og apparater. Hvis en app tenker det er utrygt 4 dager før eggløsning, og en annen 7 dager før, vil det gi ulik sikkerhet. Noen metoder innebærer også at man sjekker livmortappen, eggløsningsslim eller tar eggløsningstester i tillegg. Så har du motsatsen der man bare går ut i fra en kalender med antatt sykluslengde. Argumentet ditt her blir som å si at minipiller og hormonspiral er like sikkert, fordi begge går under kategorien hormonell prevensjon. Anonymkode: 94e19...4cb Nei, fordi uansett målemetode vil disse metodene som går ut på finne "sikre" perioder være utsatt for tidligere nevnte problemer. Helt uavhengig av målemetode eller regnemåte. Anonymkode: 050de...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #55 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, fordi uansett målemetode vil disse metodene som går ut på finne "sikre" perioder være utsatt for tidligere nevnte problemer. Helt uavhengig av målemetode eller regnemåte. Anonymkode: 050de...981 Ladycomp har fint plukket opp både manglende eggløsning, forsinket eggløsning og graviditet (som var planlagt) hos meg. I tillegg er det retningslinjer til hva man skal gjøre om man vet man har feber eller har sovet for lite til å få nøyaktig temperatur. Jeg har aldri hatt kortere syklus enn 30 dager, og har tidligst eggløsning på dag 16. Likevel gir den røde dager fra rundt dag 8 i syklusen, i tilfelle eggløsning kommer tidligere enn vanlig. Så mange av de problemene du nevner takler den veldig fint. Du nevner også at man kan få en ekstra eggløsning, men disse forekommer vanligvis innen 24 timer etter den første eggløsningen. Progesteronet som produseres etter eggløsning hindrer at det slippes flere egg senere i syklusen. At det kan være forskjell i sikkerhet etter hva man bruker, tror jeg de fleste forstår. Noen algoritmer og programmer er smartere enn andre. Og jeg håper ikke du mener at det er helt lik sikkerhet ved å krysse av noen dager i kalenderen, som å både måle temperatur og følge med på symptomer. Anonymkode: 94e19...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Even Tuell Skrevet 3. desember 2024 #56 Del Skrevet 3. desember 2024 Stiigen skrev (På 2.12.2024 den 13.18): Jeg bruker ikke kondom, men trekker ut før jeg kommer. Det har funket i mange år uten noen uhell. Jeg kommer aldri inni, selv ikke når de har mensen(selv om det er en uhyre liten sjanse for befruktning da). Men det er et savn, er veldig digg å komme inni. Hvorfor ikke bare bruke kondom og kom inni? Beste av begge verdener liksom? Sikker sex OG beste sex. ... hadde det bare vært en bra, praktisk eller god ting til, så kunne det blitt rene kinderegget. Ingen bivirkninger, lett tilgjengelig, mindre søl, potensielt øke utholdenhet. Sukk ... sååå nærme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stiigen Skrevet 4. desember 2024 #57 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 13.51): Venninna mi ble gravid på den måten 😛 Anonymkode: dfd7d...007 Ja, skjer mange. Men jeg tror det er fordi mange menn ikke har kontroll på når de spruter. De trekker seg kanskje ut midt-spruts og tenker det var bra nok. Pre-cum inneholder ikke sædceller(ifølge forskerne) så er ikke nok til å kjøre noen på tjukken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #58 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ladycomp har fint plukket opp både manglende eggløsning, forsinket eggløsning og graviditet (som var planlagt) hos meg. I tillegg er det retningslinjer til hva man skal gjøre om man vet man har feber eller har sovet for lite til å få nøyaktig temperatur. Jeg har aldri hatt kortere syklus enn 30 dager, og har tidligst eggløsning på dag 16. Likevel gir den røde dager fra rundt dag 8 i syklusen, i tilfelle eggløsning kommer tidligere enn vanlig. Så mange av de problemene du nevner takler den veldig fint. Du nevner også at man kan få en ekstra eggløsning, men disse forekommer vanligvis innen 24 timer etter den første eggløsningen. Progesteronet som produseres etter eggløsning hindrer at det slippes flere egg senere i syklusen. At det kan være forskjell i sikkerhet etter hva man bruker, tror jeg de fleste forstår. Noen algoritmer og programmer er smartere enn andre. Og jeg håper ikke du mener at det er helt lik sikkerhet ved å krysse av noen dager i kalenderen, som å både måle temperatur og følge med på symptomer. Anonymkode: 94e19...4cb Det hjelper ikke, for maskinen og algoritmen er ikke bedre enn dataene den får (temperatur, slim osv) og disse kan være misvisende. Det later ikke som du forstår at teknologien kan være så avansert den vil, det er selve målingene som har såpass stor feilmargin i sitt vesen at dette aldri vil bli nøyaktig. Det er flere ting enn syklus som påvirker temperaturen i kroppen, f.eks. Jeg snakker om målemetoder, ja, ikke kalendermetoden. Anonymkode: 050de...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #59 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det hjelper ikke, for maskinen og algoritmen er ikke bedre enn dataene den får (temperatur, slim osv) og disse kan være misvisende. Det later ikke som du forstår at teknologien kan være så avansert den vil, det er selve målingene som har såpass stor feilmargin i sitt vesen at dette aldri vil bli nøyaktig. Det er flere ting enn syklus som påvirker temperaturen i kroppen, f.eks. Jeg snakker om målemetoder, ja, ikke kalendermetoden. Anonymkode: 050de...981 Som bruker av målemetode gjennom flere år, er jeg fullt klar over at det er mer enn syklus som kan påvirke temperaturen. Jeg er enig i at den ikke blir bedre enn dataene den får, men vi burde kunne være enige om at det også er forskjell på både teknologi og metoder, som igjen gir utslag i hvor effektiv prevensjonsmetoden er. Og det har betydning når det forskes og gis anbefalinger om metoden. Linkene til både nhi og eMetodebok om sikre perioder skriver generelt om både kalendermetode og målemetoder, som om det ikke er forskjeller mellom dem. I eMetodebok står det, som jeg sa, at det er for lite forskning til å ha sikre data. Hvis det lages nye og gode studier, har jeg ingen problemer med å tro at sikkerheten kan ligge på en annen prosent enn på 99. Men å si at alle metodene har 75% sikkerhet, selv om det er forsket for lite, det blir for enkelt. Spesielt når de ikke skilles fra hverandre i informasjonen man har tilgang på. Anonymkode: 94e19...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #60 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 17.14): Du, who publiserer ikke random tall tatt fra luften. Jeg tror jeg stoler mer på who sine tall enn dine påstander om at det "ikke fins forskning". Anonymkode: 050de...981 Med tanke på hvor lite forskning det egentlig er på kvinnekroppen (og syklusen), så vil jeg si til alle som ikke ønsker en graviditet bør ta sine forholdsregler og anta at det er ingen sikre perioder! Eller som man sier på godt norsk ‘There is no such thing as a free lunch’ Er det noe alle voksne folk vet, så er det at shit happens. Reduser risikoen der man kan. En kondom er en jævli lett måte å redusere risikoen for et evt livslangt ansvar. Anonymkode: 05013...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå