Gå til innhold

Å få voksenkjeft

Ms. Steele

Anbefalte innlegg

Dette er et ord jeg stadig hører for tiden. Er dette et «nytt» ord? Altså, jeg skjønner betydningen, men jeg kan ikke si at jeg har hørt at det har blitt brukt i særlig stor grad tidligere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er et KG-ord. Har ikke hørt/lest det andre steder.

Anonymkode: 21be5...47b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har brukt det i en årrekke. 

Anonymkode: 0eb89...e11

I hvilken betydning har du brukt det?

Anonymkode: 556bb...51d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en voksen får kjeft (irettesettelse) av en voksen. 

Anonymkode: bf22e...596

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørt begrepet flere plasser utenom kg og, tror det er er ganske vanlig uttrykk. 

Anonymkode: 75466...e33

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så blir også dette ordet (som alt annet) brukt veldig overdrevent. Nå er det jo voksenkjeft bare å bli snakket til...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et helt vanlig utrykk og de som ikke har hørt det utenfor kg må ha en veldig begrenset bekjentskapskrets. 

Anonymkode: d09b8...996

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er et helt vanlig utrykk og de som ikke har hørt det utenfor kg må ha en veldig begrenset bekjentskapskrets. 

Eventuelt omgås vi voksne mennesker som tåler å bli snakket til av andre.

Anonymkode: 9dade...c1d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig ord blant folk jeg omgås. For meg betyr det å bli irettesatt av en voksen etter at jeg har gjort noe jeg i utgangspunktet visste var galt. 
typ; hadde ikke flere hundeposer igjen og hunden presterer å bæsje enda en gang. Selvom han går inn i siden og gjerne inni busker og kratt, fikk jeg høre av en litt eldre dame som gikk bak meg at man er nødt til å plukke opp etter hunden sin, hvis ikke jeg klarte det en gang burde jeg ikke hatt hund. 

Anonymkode: 27962...ea4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har knapt nok sett ordet her, og aldri hørt det i virkeligheten. Hvorfor sier man ikke bare at man fikk kjeft? 

Anonymkode: 82fe0...a46

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har knapt nok sett ordet her, og aldri hørt det i virkeligheten. Hvorfor sier man ikke bare at man fikk kjeft? 

Fordi ingen tåler noe som helst lengre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vanlig ord blant folk jeg omgås. For meg betyr det å bli irettesatt av en voksen etter at jeg har gjort noe jeg i utgangspunktet visste var galt. 
typ; hadde ikke flere hundeposer igjen og hunden presterer å bæsje enda en gang. Selvom han går inn i siden og gjerne inni busker og kratt, fikk jeg høre av en litt eldre dame som gikk bak meg at man er nødt til å plukke opp etter hunden sin, hvis ikke jeg klarte det en gang burde jeg ikke hatt hund. 

Anonymkode: 27962...ea4

Hun hadde jo et ganske greit poeng der.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er da det samme om en bruker ordet kjeft, kritikk, refs, skjenn, skjennepreiken eller voksenkjeft. Det er et utrykk. Samme som at en har forskjellige ord på utrykket ros som f.eks. komplimenter. Vi har forskjellige ord og utrykk og bruker forskjellige ord og utrykk for å variere språket vårt. Voksenkjeft er at en blir irettesatt av en annen voksen slik en kjefter til et barn. Det vil ikke si at en ikke tåler noe lengre men at noen har gitt deg kjeft slik en ville kjeftet til et barn. Det er et helt alminnelig utrykk å bruke. Det norske ordforrådet får nye fraser hver dag, men dette er ikke et så veldig nytt begrep, hat blitt brukt lenge.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg hørte det var her på KG var ei som fikk kjeft etter å ha hygget seg på kafé sammen med sin datter og veninna hennes hun ene moren kjeftet på hun som hadde vært hyggelig og spandert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

KG-uttrykk fordi alle her inntar offerrollen

Eller mobberollen. Like mange av de her.

Så og si alle svar på spørsmål her på KG hadde blitt definert som mobbing i den virkelige verden.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (2 minutter siden):

Eller mobberollen. Like mange av de her.

Så og si alle svar på spørsmål her på KG hadde blitt definert som mobbing i den virkelige verden.

Nå får du gi deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...