Gå til innhold

Det beste bandet du aldri har hørt om!

Maia70

Anbefalte innlegg

Sikkert en del som har hørt om dem her, men de er langt fra så kjente som de burde ha blitt. De sluttet å produsere musikk på et tidspunkt, da vokalisten Steven Wilson gikk solo. De har gitt ut noe nå nylig også, men jeg syns ikke det var like bra som det de ga ut før. De spiller en type veldig tilgjengelig prog, og har en del enkle sanger som en nybegynner kan lære på gitar slik som Pink Floyd også har. Første låta jeg hørte var Fear of a Blank Planet: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mudcrutch, det som senere ble til Tom Petty and the heartbreakers. 

Anonymkode: 189e9...660

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henry Cow. Denne er på debutskiva Legend ( eller Leg End, derav sokken på coveret) fra 1973.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (På 1.12.2024 den 14.26):

Sikkert en del som har hørt om dem her, men de er langt fra så kjente som de burde ha blitt. De sluttet å produsere musikk på et tidspunkt, da vokalisten Steven Wilson gikk solo. De har gitt ut noe nå nylig også, men jeg syns ikke det var like bra som det de ga ut før. De spiller en type veldig tilgjengelig prog, og har en del enkle sanger som en nybegynner kan lære på gitar slik som Pink Floyd også har. Første låta jeg hørte var Fear of a Blank Planet: 

Jeg har vært storfan av PT siden 2002. De er ganske kjente, hvis du er litt 'utenfor' det som går regelmessig på radio nå.

Steven Wilson er etter min mening, et geni. Et oversett geni på så måte. Fantastisk låtskriver, gitarist og en utrolig dyktig produsent. Det hører man med en gang, hvis man lytter med spesielt hodetelefoner. Diskant, bass, dynamikken er perfekt. Det er ikke for mye av noe. Lytt til 'Chimera's Wreck' fra 2022 f.eks. Han har remikset og produsert album for ganske mange andre artister bl.a Marillion og Jethro Tull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg gleda meg som en unge til Mars Volta på Quarten 2005. Så måtte de avlyse og dette bandet her kom inn som erstatter. Tror ikke jeg skal si noe mer om den konserten enn at skuffelsen sikkert farga opplevelsen på en urettferdig måte.

Anonymkode: f644e...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Husker jeg gleda meg som en unge til Mars Volta på Quarten 2005. Så måtte de avlyse og dette bandet her kom inn som erstatter. Tror ikke jeg skal si noe mer om den konserten enn at skuffelsen sikkert farga opplevelsen på en urettferdig måte.

Å nei så kjipt, både for deg og begge bandene. De er geniale på hver sin måte, har hørt en del på Mars Volta også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Porcupine Tree, altså.

De er ikke et band som stepper inn for noen. Er du sikker på at det var de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeLorean skrev (1 time siden):

Her er det beste powerpop bandet du aldri har hørt om @Maia70 😊

Jeg pleide å skate mye til Sloan - The Great Wall

Anonymkode: 1a00b...f6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beste garage punk bandet du ikke har hørt. Fra den beste punkskiva som er gitt ut.

Anonymkode: b560e...824

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (På 1.12.2024 den 14.26):

Jeg så PT på Quarten i 2005. Var utrolig få der, så stod bare helt foran scenen og nøt. Var en fantastisk konsertopplevelse på tross av få folk. ❤️

Anonymkode: a2a9a...457

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
DeLorean skrev (57 minutter siden):

Jeg har vært storfan av PT siden 2002. De er ganske kjente, hvis du er litt 'utenfor' det som går regelmessig på radio nå.

Steven Wilson er etter min mening, et geni. Et oversett geni på så måte. Fantastisk låtskriver, gitarist og en utrolig dyktig produsent. Det hører man med en gang, hvis man lytter med spesielt hodetelefoner. Diskant, bass, dynamikken er perfekt. Det er ikke for mye av noe. Lytt til 'Chimera's Wreck' fra 2022 f.eks. Han har remikset og produsert album for ganske mange andre artister bl.a Marillion og Jethro Tull.

Ja de ble jo temmelig store utenfor mainstream. Jeg var på konsert med dem to ganger, første gangen fylte de Rockefeller, og andre gangen Sentrum Scene, og det var ikke mange år mellom, så de vokste raskt. Da jeg var på Rockefeller var det nesten bare menn der, veldig rart. Tenker at de som så dem der hadde en stor musikkinteresse i en bestemt genre for å ha oppdaget dem da.
Selv oppdaget jeg dem i 2006, men det gikk et år før jeg virkelig gikk inn i musikken deres, nettopp fordi jeg visste at jeg kom til å gå inn fullt og helt. Jeg husker noe som noen skrev under en video av låten "Arriving Somewhere": "Have you ever thought from here on in your life begins and all you knew was wrong? Yes, when I discovered Porcupine Tree."

Jeg har ikke virkelig hørt på det albumet fra 2022, fra førsteinntrykket ble jeg temmelig skuffet. Men jeg skal høre på den låta.
Vet at Steven Wilson har produsert for og jobbet med andre, han er også involvert i favorittalbumet mitt av Opeth, Blackwater Park. Og så er han venner med Jonas Renkse også, selv om han ikke har jobbet med ham. Under er tre ganger awesomeness i samme rom, elsker disse tre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeLorean skrev (På 4.12.2024 den 20.27):

Her er det beste powerpop bandet du aldri har hørt om @Maia70 😊

De er så utrolig bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (På 4.12.2024 den 21.29):

De er ikke et band som stepper inn for noen. Er du sikker på at det var de?

Det stemmer at Porcupine Tree steppet inn for Mars Volta i 2005. Når et band avlyser er det full krise på ethvert festivalkontor, og jobben med å booke erstatning går i gang. Noen ganger får man inn erstatninger som dette, andre ganger tyr man til lokale artister og stokker om på det eksisterende programmet. Hvem man får tak i kommer mye an på hvem som turnerer i nærheten og/eller hvor mye penger man er villig til å bruke. Quart brukte penger som Hennig Warloe brukte kokain, så at de fikk tak i Porcupine Tree overrasker meg ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...