Gå til innhold

Parterapi - er det et KG fenomen eller realitet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes at det er interessant å høre hva folk tenker om det som har ført opp til at man føler at man må ha parterapi eller brudd. Altså ikke de som går til terapi som «forebyggende» men som opplever at forholdet er i krise og så går til terapi.

Var det partneren din som var en idiot? Deg selv? Uflaks? To som aldri burde ha vært et par?

Anonymkode: 46853...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg skulle stå i situasjonen en dag vil jeg selvsagt prøve alt, inkludert parterapi, før separasjon.

Anonymkode: 73316...55d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ikke sant.

Virker som om mange blander obligatorisk FVK (da ting som regel har gått alt for langt, og man er fullstendig ulike, og bør bryte). Og parterapi ment forebyggende, og for å luke bort de tingene som gjør forholdet dårligere enn det absolutt må være. 

Anonymkode: f4bb8...3e2

Mhm! Parterapi for meg er «å vanne gresset» i praksis. Nøster opp i ulikheter ved kommunikasjon, tankemønstre og ubevisste vaner som det hjelper å ha en profesjonell tredjepart til å se. Da kan vi snakke oss gjennom små diskusjoner i hverdagen som pga terapien aldri trenger å bli store/grunner til å gå.

Anonymkode: e6170...94d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare legge til, at det er så vanvittig enkelt å se hvorvidt folk her har gått i terapi eller ikke basert på hvordan de formulerer sine svar, det er nesten komisk 😂

Anonymkode: f7349...320

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg vil bare legge til, at det er så vanvittig enkelt å se hvorvidt folk her har gått i terapi eller ikke basert på hvordan de formulerer sine svar, det er nesten komisk 😂

Hva mener du?

Anonymkode: 50409...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er jo bare morsomt fordi du selv har skapt fasiten.

Jeg tipper du tror jeg har gått, og det har jeg ikke. Har ikke noen å gå med 😂

Har bare venner som har gjort det, har litt interesse for psykologi og samliv, hørt en podcast for mye med Sissel Gran eller lest en artikkel for mye av Frode Thue eller noe.

Kjenner jo mange som gjør det, som en annen her så er jeg også i et miljø i Oslo med folk som tjener mye, jeg tipper jo kanskje det er mer utbredt da det enkelt og greit koster spenn. De som sliter mer med å få hjulene til å gå rundt pga økte priser og renter bruker vel ikke tusenvis i måneden på "forebyggende" parterapi.

Anonymkode: 2a2aa...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 13.38):

I de fleste sex-, samlivs-, kjærlighets- og familietråder på KG så kommer "rådet" om parterapi til TS. 

Det er ikke måte på hvordan parterapi skal/kan være løsningen for alt.

Jeg kjenner ingen i det virkelig liv som har tydd eller tyr til parterapi. Parterapi virker heller ikke å være et alternativ, eventuelt en mulighet, for folk i vanskelige situasjoner. Det er bare ikke noe folk gjør. Jeg har heller aldri hørt om noen som har fått snudd opp ned på en nedbrytende samlivsform som følge av parterapi. 

Derfor har jeg heller ikke tro på at rådet om parterapi er noe som blir gjennomført uansett. Kun unntaksvis.

Jeg skjønner jo at rådet er veldig godt ment, men for meg virker rådet om parterapi som et lettkjøpt, oppskrytt og bortkastet råd ovenfor komplekse samlivsrelasjoner.

Dere som råder om parterapi, har dere prøvd det selv? Og har dere selv opplevd at parterapi har fikset samlivsrelasjonen du har hatt store problemer i?

Og ellers, hva tenker dere andre egentlig om parterapien som skal være universal for og mot alt innenfor sex-, kjærlighet-, familie-, og samliv? 
Har dere tro på det? Kunne dere tenkt dere å gjennomført parterapi selv?

Kjør debatt om parterapi.

Anonymkode: 50409...3ca

Jeg har deltatt i parterapi og kjenner flere andre som også har det. Og vi snakker varmt om det om det kommer naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (40 minutter siden):

Jeg har deltatt i parterapi og kjenner flere andre som også har det. Og vi snakker varmt om det om det kommer naturlig.

Jeg har deltatt og jeg er usikker. Fint å få ryddet opp i en del praktiske ting, men for meg er kjærlighet noe «je ne sais quoi». Når man er glad i hverandre så funker gjerne ting. Når denne koblingen dør så kan ikke ti ville hester få ting på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er typisk KG å gå i parterapi. En typisk KG-bruker dumper partneren straks det butter imot. (Eventuelt blir hun i forhold med en voldelig mann som er  "fantastisk på alle andre måter")

Jeg og kona gikk i parterapi for snart 10 år siden og det redder nok forholdet. Det var på mitt initiativ. Det er nok sjeldent at mannen er den som ber om det.

Jeg kjenner minst ett par IRL som fikk hjelp av det. Jeg tipper det stort sett er skilte folk som forteller om terapien og at det ikke fungerte. Hvis det fungerer holder man det privat.

Anonymkode: e0cbe...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer overasket at folk skriver "gå til par-terapi" som om det er noe enkelt å få til. Jeg har prøvd å sjekke i kommunen der jeg bor, da vi hadde en dårlig periode, og det var ingen informasjon å finne ut. De private som jeg fant, for det første, virker useriøse. Og for det andre, en time kostet 4,5 tusen. 

Skal jeg liksom tro at vanlige folk tar seg råd til sånn? Å gå og snakke med en tredjepart i en time for nesten 5 tusen kroner? 😥

Anonymkode: bcbb7...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er mer overasket at folk skriver "gå til par-terapi" som om det er noe enkelt å få til. Jeg har prøvd å sjekke i kommunen der jeg bor, da vi hadde en dårlig periode, og det var ingen informasjon å finne ut. De private som jeg fant, for det første, virker useriøse. Og for det andre, en time kostet 4,5 tusen. 

Skal jeg liksom tro at vanlige folk tar seg råd til sånn? Å gå og snakke med en tredjepart i en time for nesten 5 tusen kroner? 😥

FVK i Oslo var gratis og det gikk greit å få en time om man har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enkelte ting i livet er verdt mer enn penger, gitt at man har nok til mat på bordet, selvfølgelig. Det gjelder blant annet et harmonisk forhold, og egen psyke. 

Jeg har ikke gått til parterapi, men brukte privat psykolog en periode. Ja, de titusenene svei. Men av alle ting det virkelig var verdt å bruke ting på så var det å manøvrere panikkangst som også på sikt kunne kostet meg jobben (presentasjoner og møter). Og det hadde i alle fall blitt dyrt. 

Du må nok søke mot de større byene, ikke i mindre kommuner. De tilbyr digitale møter. 

Anonymkode: f4bb8...3e2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har deltatt og jeg er usikker. Fint å få ryddet opp i en del praktiske ting, men for meg er kjærlighet noe «je ne sais quoi». Når man er glad i hverandre så funker gjerne ting. Når denne koblingen dør så kan ikke ti ville hester få ting på plass igjen.

Da går men før koblingen dør da. :) Vi fikk god hjelp til å tolke hverandre og også hjelp til tankesett etter at vi hadde fått barn. Det er jo det praktiske som kan drepe kjærligheten i en stressende fase tenker jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi fikk gjennom bufdir. Det er ikke kommunalt med interkommunalt. Kostet ikke noe mer enn parkering utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...