AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #21 Del Skrevet 1. desember 2024 96kvm, Oslo, 6800 i måneden. Kommer til å øke snart, jeg sitter i styret og forsikring har gått opp med 25% . I tillegg har mange deler av bygget nådd sin tekniske levetid så vi må bruke en del på vedlikehold fremover. Anonymkode: ce8b2...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 1. desember 2024 #22 Del Skrevet 1. desember 2024 gått fra 2300 til 3500 på 1.5år(var da den ble bygget) 3 roms 65kvm. Virker helt ok når jeg ser andre svar over her, men bygget er som sagt ganske nytt så minimalt med vedlikehold foreløpig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #23 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Her var det mye tolkning og ingen svar på spørsmålet. Det er flertallet i borettslaget som har stemt ned oppgraderinger for å få råd til å fortsatt bo her. Spørsmålet mitt var, hvor mye har dere i leie (fellesutgifter), og hvor mye har det gått opp de siste årene? Anonymkode: 89a74...a91 Det er jo fremdeles at det er å skyte seg selv i foten at dere stemmer ned nødvendig vedlikehold. Da har dere ikke råd til å bo der. Kjenner jeg er glad for at jeg ikke bor i borettslag…. Anonymkode: d6490...0e4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #24 Del Skrevet 2. desember 2024 5800 kr, treroms i Oslo. Anonymkode: 5620c...e9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #25 Del Skrevet 2. desember 2024 Jeg har en 45kvm leilighet i Oslo. Ikke obos, men obos er forretningsfører. Betalte 3940 i 2020, nå 4540 og fra januar 4700. Ganske veldrevet borettslag som de siste 20 årene har renovert bad og rør (og la samtidig inn felles varmtvann), oppgradert pipeløp, pusset opp fasader, verandaer og uteområder. Nå pusser de opp garasjer. Kjøpte leiligheten for litt over 30 år siden, betalte på den tiden 850. Anonymkode: 965f2...563 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #26 Del Skrevet 2. desember 2024 Hvorfor stemmes det i det hele tatt over vanlig vedlikehold i et borettslag? Det er jo noe styret har anledning til selv å bestemme, selv om det blir kostbart for andelseierne. Anonymkode: da4fd...16f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 2. desember 2024 #27 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvorfor stemmes det i det hele tatt over vanlig vedlikehold i et borettslag? Det er jo noe styret har anledning til selv å bestemme, selv om det blir kostbart for andelseierne. Anonymkode: da4fd...16f Nødvendig vedlikehold stemmes ikke over, det er styrets PLIKT å opprettholde dette, med trussel om styre ansvar i loven. STore oppgraderinger som ikke er teknisk nødvendig (feks ny eller større veranda etc) stemmes over i årsmætet og krever flertall. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #28 Del Skrevet 2. desember 2024 NakenPanda skrev (10 minutter siden): Nødvendig vedlikehold stemmes ikke over, det er styrets PLIKT å opprettholde dette, med trussel om styre ansvar i loven. STore oppgraderinger som ikke er teknisk nødvendig (feks ny eller større veranda etc) stemmes over i årsmætet og krever flertall. Hvorfor gir du meg denne informasjonen? (Det kreves for øvrig kvalifisert flertall) Anonymkode: da4fd...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #29 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 12.58): Og hvor mye har den gått opp de siste årene? Vi har treroms på ca 60 kvm, husleie 6600. Den har gått opp ca 50% siste fem år. Og da har vi stemt ned alt av dyre oppgraderinger, sånn at det blir et etterslep der. Men folk har rett og slett ikke råd. Høyere avgifter på alt kan vi ikke vedta oss bort fra. Vil kun rike eller de som arver leiligheten kunne bo i Oslo eller andre storbyer i fremtiden? Anonymkode: 89a74...a91 OBOS eier ikke noen leiligheter, såvidt jeg vet. De eies av borettslagene eller av seksjonseierne i de forskjellige sameiene som OBOS er forretningsfører for. Og der er det felleskostnader man betaler. Husleie er kun hvis du leier. Styrene i de forskjellige borettslagene/ sameiene vedtar selv budsjettet for neste år, ut fra de kostnadene som borettslaget / sameiet har. Noen har kun forsikring og minimalt med vedlikeholdskostnader, noen har vaktmester, revisor, kommunale avgifter, TV/ Internett, store vedlikeholdsbehov, eller stor andel fellesgjeld. Noen har også oppvarming av både varmtvann og leilighet, samt andre kostnader som gjelder den enkelte leilighet, Så å sammenligne er totalt umulig. Det blir som å sammenligne epler og vannmeloner Anonymkode: 716ba...323 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #30 Del Skrevet 2. desember 2024 98kvm Fellesutgifter, a konto oppvarming , nedbetaling av fellesgjeld, Open Net og vedlikeholdsfond blir kr 5500,- samlet i mnd, med noe variasjon. Anonymkode: 71884...c35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #31 Del Skrevet 2. desember 2024 Drammen gått opp omtrent 1000kr på 2år. Nå måtte den opp til 7062kr. Helt greit, og helt normalt ihht økonomiske tiden. Anonymkode: d086c...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #32 Del Skrevet 2. desember 2024 Herregud for noen hinsides utgifter til..."ingenting"...Jeg bor i egen bolig (Villa, eller hva nå det er dere kaller det), cirka en times kjøretur utenfor Oslo, med egen plen, stor garasje, og masse luft til mine to unger. De koser seg hver eneste dag på trampolinen, helt uanfektet av livet i den "ekle" storbyen som heter Oslo.....Vi har det helt fantastisk !!! Ingen, jeg gjentar, Ingen, behøver å bo i Oslo 😃 Oslo er et høl , fullt at narkomane og trygdere 😃 Anonymkode: e9abb...e73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #33 Del Skrevet 2. desember 2024 800. Nybygg. 2 roms . Anonymkode: 52017...a8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #34 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Herregud for noen hinsides utgifter til..."ingenting"...Jeg bor i egen bolig (Villa, eller hva nå det er dere kaller det), cirka en times kjøretur utenfor Oslo, med egen plen, stor garasje, og masse luft til mine to unger. De koser seg hver eneste dag på trampolinen, helt uanfektet av livet i den "ekle" storbyen som heter Oslo.....Vi har det helt fantastisk !!! Ingen, jeg gjentar, Ingen, behøver å bo i Oslo 😃 Oslo er et høl , fullt at narkomane og trygdere 😃 Anonymkode: e9abb...e73 Tror du har svart i feil diskusjon. Anonymkode: 6facc...0ba 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #35 Del Skrevet 2. desember 2024 Har økt med 3000 i mnd. Fra 5000-8000. Leilighet på vel 110kvm. Tv og internet har blitt dyrere i denne runden, samt lønnsvekst til de på kontoret i borettslaget tenker jeg. Første gang den gikk opp var for tre år siden, pga økte strømutgifter. Ellers har kommunale avgifter og slike ting også økt, renholdet har steget i pris, det koster med å få folk til å måke vei og salte. Så det er jo en voldsom prisvekst i alle kanter. Begynner å bli ganske mye i mnd, samtidig får vi jo en del igjen for det. Anonymkode: c2d2a...2c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. desember 2024 #36 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): 96kvm, Oslo, 6800 i måneden. Kommer til å øke snart, jeg sitter i styret og forsikring har gått opp med 25% . I tillegg har mange deler av bygget nådd sin tekniske levetid så vi må bruke en del på vedlikehold fremover. Anonymkode: ce8b2...1be Har dere ikke lagt av penger for å dekke hele eller deler av vedlikeholdet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #37 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Herregud for noen hinsides utgifter til..."ingenting"...Jeg bor i egen bolig (Villa, eller hva nå det er dere kaller det), cirka en times kjøretur utenfor Oslo, med egen plen, stor garasje, og masse luft til mine to unger. De koser seg hver eneste dag på trampolinen, helt uanfektet av livet i den "ekle" storbyen som heter Oslo.....Vi har det helt fantastisk !!! Ingen, jeg gjentar, Ingen, behøver å bo i Oslo 😃 Oslo er et høl , fullt at narkomane og trygdere 😃 Anonymkode: e9abb...e73 Jeg bor også ca en time unna Oslo i en enebolig med hage, utsikt til et jorde og skog. Kommunale utgifter, fiber, måking av privat veg (vi er et lite vel) og vedlikehold gir også en del utgifter. Ikke like mye som den lille leiligheten jeg har i Oslo (ennå), men jeg ser fordeler og ulemper ved begge steder. Selv om jeg i min livssituasjon har det bedre her jeg bor nå, så er det elementer jeg savner ved å bo i Oslo. Byen har et stort mangfold, og den er mye mer enn et høl fullt av narkomane og trygdere. Du fikk med mange fordommer i et kort innlegg, fordommer jeg har hørt også her jeg bor. Anonymkode: 965f2...563 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. desember 2024 #38 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Herregud for noen hinsides utgifter til..."ingenting"...Jeg bor i egen bolig (Villa, eller hva nå det er dere kaller det), cirka en times kjøretur utenfor Oslo, med egen plen, stor garasje, og masse luft til mine to unger. De koser seg hver eneste dag på trampolinen, helt uanfektet av livet i den "ekle" storbyen som heter Oslo.....Vi har det helt fantastisk !!! Ingen, jeg gjentar, Ingen, behøver å bo i Oslo 😃 Oslo er et høl , fullt at narkomane og trygdere 😃 Anonymkode: e9abb...e73 Jeg bor i en flermannsbolig, hvor vi eier alle andelene. Men det jeg ikke skjønner vedlikeholder du ikke eiendommen din? Forsikrer den m m? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 2. desember 2024 #39 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er jo fremdeles at det er å skyte seg selv i foten at dere stemmer ned nødvendig vedlikehold. Da har dere ikke råd til å bo der. Kjenner jeg er glad for at jeg ikke bor i borettslag…. Anonymkode: d6490...0e4 Styret burde vite bedre enn å ta nødvendig vedlikehold som sak på gen.fors. Er det (strengt) nødvendig vedlikehold kan styret vedta dette med enkelt styrevedtak uten å ta det på gen.fors. Jævlig risikabelt å ta det på gen.fors nettopp pga det du beskriver her. Styret kan også vedta å ta opp lån dersom banken går med på å ikke ha 1.prioritet. Hvis banken insisterer på 1.prioritet må det opp på gen.fors. Jeg er glad jeg bor i borettslag, men jeg er også glad for at jeg som styremedlem vet at vi har et boligbyggelag å rådføre oss med og som kan alt av lovverk. Her ble omfattende nødvendig vedlikehold tatt på gen.fors (før min tid i styret), og nesten nedstemt, det hadde vært helt krise. Da lærte vi som overtok at det hverken må eller bør på gen.fors. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2024 #40 Del Skrevet 2. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): OBOS eier ikke noen leiligheter, såvidt jeg vet. De eies av borettslagene eller av seksjonseierne i de forskjellige sameiene som OBOS er forretningsfører for. Og der er det felleskostnader man betaler. Husleie er kun hvis du leier. Styrene i de forskjellige borettslagene/ sameiene vedtar selv budsjettet for neste år, ut fra de kostnadene som borettslaget / sameiet har. Noen har kun forsikring og minimalt med vedlikeholdskostnader, noen har vaktmester, revisor, kommunale avgifter, TV/ Internett, store vedlikeholdsbehov, eller stor andel fellesgjeld. Noen har også oppvarming av både varmtvann og leilighet, samt andre kostnader som gjelder den enkelte leilighet, Så å sammenligne er totalt umulig. Det blir som å sammenligne epler og vannmeloner Anonymkode: 716ba...323 Det er forskjell på obos-borettslag og borettslag der obos er forretningsfører. Jeg vet ikke hvor de juridiske skillene går, men i obos-borettslag er det forkjøpsrett for obos-medlemmer. Borettslag som bruker obos som forretningsfører kan ha interne forkjøpsrettsregler, men obos-medlemskap gir ingen forkjøpsrett. Borettslaget jeg har en leilighet byttet foretningsfører fra en advokat til obos for ca 20 år siden, jeg antar "vi" kan bytte igjen om mange nok vil. Anonymkode: 965f2...563 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå