Ventilen Skrevet søndag kl 10:52 #1 Del Skrevet søndag kl 10:52 Hei, har noen et godt råd? Først og fremst. Vår økonomi er helt ok, ingen lider noen nød. Men her er saken; Jeg tjener ca. 30% mer enn min samboer i fastlønn. Av denne grunn har jeg i flere år betalt dobbelt så mye som min samboer på vårt felles boliglån. Men de siste to årene har min samboer begynt å ta på seg ekstravakter, og med ekstravaktene tjener hun litt mer enn meg i årslønn. Hun mener imidlertid at hun ikke skal betale mer på lånet vårt siden dette er penger hun tjener utenom sin faste årslønn. Så spørsmålet er; Bør hun bidra mer på boliglånet nå eller bør det være ansett som variable penger hun opparbeider og «sliter ekstra for» i tillegg til 100% jobb, så hun bør kunne holde de utenom felles økonomi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:56 #2 Del Skrevet søndag kl 10:56 Bidra etter evne uavhengig om det er fast inntekt eller ikke. Anonymkode: 08631...986 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:08 #3 Del Skrevet søndag kl 11:08 Still samme spørsmål og snu på kjønnene. Da får du riktig svar på KG! Anonymkode: 8db47...bca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet søndag kl 11:16 #4 Del Skrevet søndag kl 11:16 Ja, det er rett og rimelig at dere forsøker å bidra likt så godt som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:17 #5 Del Skrevet søndag kl 11:17 Ventilen skrev (20 minutter siden): Hei, har noen et godt råd? Først og fremst. Vår økonomi er helt ok, ingen lider noen nød. Men her er saken;Jeg tjener ca. 30% mer enn min samboer i fastlønn. Av denne grunn har jeg i flere år betalt dobbelt så mye som min samboer på vårt felles boliglån. Veldig generøst av deg. Så du tjener mer, hun ønsker at dere skal eie like mye, og at du skal bruke av lønna di for å sikre at dere eier like mye? For meg er det en økonomisk generøsitet som jeg kunne vise i et ekteskap og ikke ellers. Jeg kan gjerne være generøs ovenfor den jeg er glad i, men kombinasjonen av «jeg vil at du skal betale mer enn meg siden vi er et par» sammen med «jeg vil at jeg skal eie 50% i tilfelle vi slutter å være et par» er vanskelig å svelge. Sitat Men de siste to årene har min samboer begynt å ta på seg ekstravakter, og med ekstravaktene tjener hun litt mer enn meg i årslønn. Hun mener imidlertid at hun ikke skal betale mer på lånet vårt siden dette er penger hun tjener utenom sin faste årslønn. Oisann. Så når du tjente mest i fastlønn så er det selvsagt at du skal betale mer inn enn henne. Når hun tjener litt mer enn deg pga ekstravakter så er det ikke selvsagt at dere skal betale like mye? Jeg tenker at dette er et skakkjørt forhold, at du ikke evner å sette grenser for deg selv og at du lar deg utnytte av en (forhåpentligvis) vakker og seksuelt engasjerende kvinne. Anonymkode: a2740...829 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:18 #6 Del Skrevet søndag kl 11:18 På bolig betaler man etter eierbrøk (etter man har trukket egenkaptial). Da bor man etter den med lavest inntekt slik at den ikke bor seg ihjel med mindre den med høyest ønsker å dra lasset og betale for den lavest. Men det skal da være uten betingelser. På fellesutgifter betaler man etter inntekt. Anonymkode: 2167d...bca 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:23 #7 Del Skrevet søndag kl 11:23 Man betaler selvsagt etter eierbrøk. Om hun eier 20% og du 80% av boligen skal du betale 80% av lånet og hun 20%. Anonymkode: 2ac39...e34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:23 #8 Del Skrevet søndag kl 11:23 Selvsagt bør hun betale mer. De gangene jeg tjener mer pga ekstravakter så havner de pengene i felles konto. Nå har vi riktignok god økonomi så de pengene havner i stedet i konto som går til fondssparing til begge to. Anonymkode: 43faa...47d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:28 #9 Del Skrevet søndag kl 11:28 Man bør betale etter eierbrøk. Men det er for all del helt, helt fjernt at de pengene hun tjener «ekstra» skal holdes utenfor felles økonomi. Helt urimelig, sleipt gjort av henne og du har uten forbehold helt rett i at det bør anses som felles penger i like stor eller liten utstrekning som resten av inntektene deres. Anonymkode: e36fe...02b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ventilen Skrevet søndag kl 14:22 Forfatter #10 Del Skrevet søndag kl 14:22 Takk for tilbakemeldinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet søndag kl 14:27 #11 Del Skrevet søndag kl 14:27 Da må du være den som eier litt mer da, hvis hun velger å ikke betale like mye når hun kan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:27 #12 Del Skrevet søndag kl 14:27 Bor man sammen og bygger et liv sammen har man felles økonomi. Det betyr at alle penger som kommer inn er våre og vi bygger vår fremtid sammen. Anonymkode: 8729f...c72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:45 #13 Del Skrevet søndag kl 16:45 Hun bør betale mer på boliglånet, ellers får dere redusere hennes eierandel til en prosent hun har råd til og er villig til å betale for. Du har betalt dobbelt så mye som henne uten å ha dobbelt så høy lønn? Men det er ikke rettferdig at hun betaler mer nå som hun har høyere inntekt? Ærlig talt, hun burde være flau over å i det hele tatt tenke sånn. Anonymkode: 6699a...d77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet søndag kl 17:00 #14 Del Skrevet søndag kl 17:00 (endret) Hva slags avtale har dere for boligen? Eier dere 50/50? Ved et brudd er det veldig enkelt å hevde at du har betalt ned på din del av lånet og hun har betalt ned på sin. Det resulterer i høyere del av egenkapitalen til den som har betalt mest. Eneste som forhindrer dette er en (helst skriftlig) avtale som sier at verdien av opptjent ek skal deles likt. Endret søndag kl 17:00 av Brunello Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:04 #15 Del Skrevet søndag kl 17:04 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Still samme spørsmål og snu på kjønnene. Da får du riktig svar på KG! Anonymkode: 8db47...bca Ventilen skrev (5 timer siden): Hei, har noen et godt råd? Først og fremst. Vår økonomi er helt ok, ingen lider noen nød. Men her er saken; Jeg tjener ca. 30% mer enn min samboer i fastlønn. Av denne grunn har jeg i flere år betalt dobbelt så mye som min samboer på vårt felles boliglån. Men de siste to årene har min samboer begynt å ta på seg ekstravakter, og med ekstravaktene tjener hun litt mer enn meg i årslønn. Hun mener imidlertid at hun ikke skal betale mer på lånet vårt siden dette er penger hun tjener utenom sin faste årslønn. Så spørsmålet er; Bør hun bidra mer på boliglånet nå eller bør det være ansett som variable penger hun opparbeider og «sliter ekstra for» i tillegg til 100% jobb, så hun bør kunne holde de utenom felles økonomi? Såfremt hun ikkje har bidratt mer til fellesutgiftene så bør du sørge for å få nedfelt i kontrakten at ditt bidrag kommer deg til gode ved evntl. salg av boligen. Aldri før hørt at penger som ein tjener på ekstravakter skal holdes utenfor fellesugiftene. Hvor mange menn er det ssom har "jobbet ræva av seg " og jobbet overtid, og tatt ekstravakter for å få betalt renter-og avdrag på gjeld Anonymkode: cea41...6db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:14 #16 Del Skrevet søndag kl 17:14 Dersom du betaler 50% mer enn din samboer skal du også eie 50% mer. I ditt eksempel skal du derfor eie 66% av huset. Enten tinglyser dere det, eller så bør du begynne betale 50% av lånet, og sette av resten av lønnen til egne investeringer. Det at hun har valgt en jobb som betaler dårligere enn deg er nemlig verken ditt ansvar eller din feil. Hun valgte denne jobben og dette yrket. Hun stod fritt til å velge et bedre betalt yrke, og hun står like selvsagt fritt til å bytte yrke, bytte jobb, etterutdanne seg etc. Derfor deler man utgifter 50/50, eller dersom den som tjener mest (og kun bare denne personen!) ønsker en dyrere bolig og de to enes om dette, så eier den som tjener mest en større andel, og betaler en større andel. Men ingen som helst betaler - noensinne - eier mer enn de betaer for. Insisterer partneren din på å tjene på at du har høyere lønn? Da avslutter du forholdet, for da er hun eller han ikke glad i deg, men i pengene dine. Anonymkode: 19916...6cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet søndag kl 17:31 #17 Del Skrevet søndag kl 17:31 Ventilen skrev (6 timer siden): Hei, har noen et godt råd? Først og fremst. Vår økonomi er helt ok, ingen lider noen nød. Men her er saken; Jeg tjener ca. 30% mer enn min samboer i fastlønn. Av denne grunn har jeg i flere år betalt dobbelt så mye som min samboer på vårt felles boliglån. Men de siste to årene har min samboer begynt å ta på seg ekstravakter, og med ekstravaktene tjener hun litt mer enn meg i årslønn. Hun mener imidlertid at hun ikke skal betale mer på lånet vårt siden dette er penger hun tjener utenom sin faste årslønn. Så spørsmålet er; Bør hun bidra mer på boliglånet nå eller bør det være ansett som variable penger hun opparbeider og «sliter ekstra for» i tillegg til 100% jobb, så hun bør kunne holde de utenom felles økonomi? En bidrar etter evne og får etter behov. Selvfølgelig skal disse ekstra pengene og gå til fellesskapet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå