Gå til innhold

Vask og vedlikehold av kjøkkenredskaper av tre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør du det? Går noe av det i oppvaskmaskinen?

Anonymkode: 5ac1c...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja men det kommer an på tresort- står i annonsen eller bruksanvisning. Noen harde tresorter tåler maskin. Men er det vanlig tre - mykt? etc så lønner det seg å vaske for hånd, hvis ikke kan de sprekke opp.

Anonymkode: ae41b...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan gjør du det? Går noe av det i oppvaskmaskinen?

Anonymkode: 5ac1c...554

En grunn til at jeg ikke kjøper tre redskaper, eller forresten to, de kan ikke vaskes i oppvaskmaskin. Den andre grunnen er at det er kommet frem at man ikke kan si med sikkerhet at matrester som går inn i treet og blir liggende der ikke får vokse og utvikle seg og kan gi oss nye og andre helseperoblemer på sikt. 
Det undersøkes rundt skjærefjøler i tre fordi dette nå skal være sååå mye bedre enn plast. 
For oss som driver i mikroorganismer bransjen så er det en kjent sak at bygg i betong med innfelt treverk som blir vått så vokser der ulike helseskadelige mikroorganismer i treverket. Dette kan overføres til treprodukter på kjøkkenet men i hvilken gra er et ubesvart spørsmål. 
Så lenge plast og silikonprodukter på kjøkkenet ikke er synlig slitt så bruker vi heller disse enn å begynne med tresleiver som vi ikke kan ha i oppvaskmaskinen, som vi ikke vet hvordan mikroorganismene jobber i og som det koster ekstra å kjøpe nytt. 
Skjærebrett har vi byttet til glass, at knivene blir sløve får vi stå i. 

Anonymkode: ba5de...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En grunn til at jeg ikke kjøper tre redskaper, eller forresten to, de kan ikke vaskes i oppvaskmaskin. Den andre grunnen er at det er kommet frem at man ikke kan si med sikkerhet at matrester som går inn i treet og blir liggende der ikke får vokse og utvikle seg og kan gi oss nye og andre helseperoblemer på sikt. 
Det undersøkes rundt skjærefjøler i tre fordi dette nå skal være sååå mye bedre enn plast. 
For oss som driver i mikroorganismer bransjen så er det en kjent sak at bygg i betong med innfelt treverk som blir vått så vokser der ulike helseskadelige mikroorganismer i treverket. Dette kan overføres til treprodukter på kjøkkenet men i hvilken gra er et ubesvart spørsmål. 
Så lenge plast og silikonprodukter på kjøkkenet ikke er synlig slitt så bruker vi heller disse enn å begynne med tresleiver som vi ikke kan ha i oppvaskmaskinen, som vi ikke vet hvordan mikroorganismene jobber i og som det koster ekstra å kjøpe nytt. 
Skjærebrett har vi byttet til glass, at knivene blir sløve får vi stå i. 

Anonymkode: ba5de...6dd

Folk har brukt kjøkkenredskaper av tre i bokstavelig talt tusenvis av år. Mange har aldri gått over til plast heller. Jeg tror vi hadde merket det om det oppsto kolonier av livsfarlige bakterier i trefjøler i noen videre stor grad.

Anonymkode: 5b6b7...c9f

• Liker 9
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og utover det, jeg bare vasker dem med vanlig varmt såpevann. Har jeg skjært opp rå kylling eller noe sånt, bruker jeg vann fra vannkokeren så jeg er sikker på at det er varmt nok.

Anonymkode: 5b6b7...c9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker de med en gang jeg er ferdig å bruke det, varmt vann og zalo, tørker og legger vekk. Ingen gigantisk bakteriekoloni i mine redskaper.. 

Anonymkode: 574e7...f69

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva? Kan man ikke ha tre redskaper i oppvaskmaskin? Har jeg gjort feil i førti år? 

Jeg tror jeg later som jeg ikke leste dette.

Anonymkode: 39e12...3b9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker de i oppvaskmaskinmasinen, uansett tretype. De varer gjerne 5-6 år hos meg. De er ikke så dyre i innkjøp. Har gjort dette i 35 år 😀

Anonymkode: 5fa4d...0a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker de i oppvaskmaskin, og om de da ryker etter noen år så kjøper jeg nye. 

Trefjøl osv som bare er brukt til å smøre brødskiver på vasker jeg for hånd. Alt av tre som har vært i kontakt med kjøtt, fisk og alt som kan gi bakterier vi ikke ønsker går i oppvaskmaskin. 

Anonymkode: 3380d...7c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker de i oppvaskmaskinen. En gang i blant tar jeg å koker de i en kjele. 

Anonymkode: 0aebc...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker med vann og zalo. Folk som vasker mine treredskaper eller kjøkkenkniver i oppvaskmaskinen blir utsatt for vanntortur! 

Sånn ca en gang i året smører jeg treredskapene med olje. 

De eldste redskapene i tre er finere, helt mettet med fett. Det tar tid å få helt nye fine 

Anonymkode: d78e7...324

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger bare med vann.

Noen ganger med veldig lite zalo og skylle godt

Noen  ganger smører jeg  med olivenolje hvis tørt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir ikke rene i oppvaskamskin, så jeg må skrubbe med zalo og børste. Mye matrester sitter fortsatt igjen i små sprekker likevel. Unngår å bruke tre mest mulig, annet enn til baking. Elsker plast!

Anonymkode: 82691...9a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine blir ikke rene i oppvaskamskin, så jeg må skrubbe med zalo og børste. Mye matrester sitter fortsatt igjen i små sprekker likevel. Unngår å bruke tre mest mulig, annet enn til baking. Elsker plast!

Anonymkode: 82691...9a5

Du må ta vare på treredskapene slik at du unngår at de sprekker opp.

Anonymkode: 04742...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vasker det i oppvaskmaskinen. Ikke noe problem. Hvis det er mye skitt på dem, forvasker vi litt med vann og børste før de legges i maskinen.

Treredskaper og skjærefjøler av tre har antibakterielle egenskaper og kan ofte være tryggere og renere enn plastredskaper og skjærefjøler i plast.

En ting å være oppmerksom på, er at plastredskaper slites og det kommer små plastrester i maten som vi spiser. Jeg tror nok littegranne tre er bedre for kroppen enn å spise plast.

Anonymkode: 68fb1...a24

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treredskaper går i oppvaskmaskinen, og det har de gjort så lenge jeg har eid oppvaskmaskin, dvs i 40 år. Smører dem med olivenolje en gang i mellom. Har for øvrig treredskaper som har holdt i sikkert tjue år, så de tåler fint maskinvask. 

Anonymkode: f237e...cdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går i oppvaskmaskinen her,bortsett fra noen gryter og stekepanner. Tåler det ikke oppvaskmaskin,vil jeg ikke ha det.

Anonymkode: 70731...263

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Treredskaper går i oppvaskmaskinen, og det har de gjort så lenge jeg har eid oppvaskmaskin, dvs i 40 år. Smører dem med olivenolje en gang i mellom. Har for øvrig treredskaper som har holdt i sikkert tjue år, så de tåler fint maskinvask. 

Anonymkode: f237e...cdb

Her og gjør vi det.  Kun fjøla som ikke går i maskina 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...