Gå til innhold

Min kjæreste får penger av min mor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du skrevet tråd om dette før, om en mor som vil betale kjæresten din for tjenester, at familien din er rar, og at du føler hun betaler han for å være sammen med deg?

I så fall foreslår jeg at du ikke spør mer her inne, men i stedet lytter til magefølelsen din (jeg tror den er rett) og snakker med kjæresten din om dette. 

Anonymkode: 4b12b...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du skrevet tråd om dette før, om en mor som vil betale kjæresten din for tjenester, at familien din er rar, og at du føler hun betaler han for å være sammen med deg?

I så fall foreslår jeg at du ikke spør mer her inne, men i stedet lytter til magefølelsen din (jeg tror den er rett) og snakker med kjæresten din om dette. 

Ja, det er meg.

Hvorfor mener du at jeg ikke spør mer her inne?  Jeg synes du har rett i at jeg snakker med kjæresten min om dette, og det har jeg gjort. Men jeg føler også det gir meg noe å lufte det her inne og få flere synspunkter.

Anonymkode: 2fcf3...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, det er meg.

Hvorfor mener du at jeg ikke spør mer her inne?  Jeg synes du har rett i at jeg snakker med kjæresten min om dette, og det har jeg gjort. Men jeg føler også det gir meg noe å lufte det her inne og få flere synspunkter.

For all del! Dersom du har nytte av å spørre her inne, så gjør gjerne det! :) 

Tenkte mest på at her inne har man gjerne ikke helt tid og kapasitet til å dykke helt inn i andres problemstillinger, svarene blir gjerne litt overfladiske. Synes for eksempel at du får en del lettvinte svar om at du overtenker og at du tar feil.

Hvis det virkelig er sånn at du kommer fra en rar familie, hvor dine meninger og følelser lett blir oversett og tråkket på, så vil du ha som utgangspunkt at du tar feil og andre har rett. Da vil lettvinte svar og svar om at du er overfølsom, kanskje ikke være så nyttig for deg.

Da vil du ha bedre nytte av de svarene hvor dine følelser og din opplevelse blir tatt på alvor og sett på som viktige.

For de er det, vet du! :) Dine følelser og dine meninger er like mye verdt som alle andre mennesker sine følelser og meninger. Og for ditt liv, spesifikt, så er det kun dine følelser og dine meninger som bør få avgjørende betydning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For all del! Dersom du har nytte av å spørre her inne, så gjør gjerne det! :) 

Tenkte mest på at her inne har man gjerne ikke helt tid og kapasitet til å dykke helt inn i andres problemstillinger, svarene blir gjerne litt overfladiske. Synes for eksempel at du får en del lettvinte svar om at du overtenker og at du tar feil.

Hvis det virkelig er sånn at du kommer fra en rar familie, hvor dine meninger og følelser lett blir oversett og tråkket på, så vil du ha som utgangspunkt at du tar feil og andre har rett. Da vil lettvinte svar og svar om at du er overfølsom, kanskje ikke være så nyttig for deg.

Da vil du ha bedre nytte av de svarene hvor dine følelser og din opplevelse blir tatt på alvor og sett på som viktige.

For de er det, vet du! :) Dine følelser og dine meninger er like mye verdt som alle andre mennesker sine følelser og meninger. Og for ditt liv, spesifikt, så er det kun dine følelser og dine meninger som bør få avgjørende betydning. 

Takk for omtenksomt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, jeg er jo ikke enig med meg selv en gang, ha, ha. Det eneste jeg vet er at jeg føler det jeg føler, selv om det er riktig/ikke riktig at min mor gir penger til min kjæreste.

Jeg vet ikke hva som er problemet mitt. 

Det var jeg som spurte om du hadde skrevet tråd før.

Jeg personlig synes din mor fremstår som en manipulativ heks som gaslighter deg. Og jeg tror at det er dette som er årsaken til at du ikke er enig med deg selv en gang. Du vet innerst inne at du ikke liker det hun gjør, men du er ikke vant med at dine meninger er verdt stort, eller at de blir sett på som vektige og fornuftige. Dermed klarer du verken plassere følelsene eller stå opp for det som er riktig for DEG.

Hva om du bruker noen av de mange pengene hun gir deg, på en time eller to hos en psykolog, og tar dette opp med en psykolog. Ta gjerne med deg trådene og ta gjerne med deg svaret fra meg, slik at psykologen har et utgangspunkt for å vurdere om det er noe i dette.

Tror det vil være vel anvendt bruk av pengene, slik at du - ikke bare kan bli enig med deg selv - men være din egen beste støttespiller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for omtenksomt svar.

Bare hyggelig.

Jeg kjenner igjen følelsen av å ikke helt vite hva som er hva, ikke vite forskjell på opp og ned, stadig søke råd hos andre - fordi jeg ikke stolte på meg selv. Så svarene mine er nok preget av hva som hjalp meg, og ment som noe du kan tenke over, ikke som noe du må gjøre eller være enig i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har jeg ikke sett på så mange andre sine svar her på tråden, men jeg tenker umiddelbart at det er en kjip situasjon for deg. Jeg hadde følt det på samme måte hvis jeg var deg. 

Det er ikke godt å si hvorfor moren din gjør det på den måten. Det kan være at moren din ikke ønsker «å holde kjæresten din utenfor». Mulig har hun tanker om rettferdighet, på den måten at dere må få likt beløp osv. 

Hvis jeg var deg hadde jeg sagt til din mor at fra nå av ønsker jeg å motta alle pengene dersom hun skal gi dere noe. Forklar hvordan du føler det. Si f eks at du ønsker å føle deg spesiell for henne, og at det nå føles mer som at du og kjæresten din er søsken og må dele alt likt. 
Eventuelt hadde jeg snakket med  kjæresten om dette, og bedt han vippse deg alle pengene han får fra moren din. Deretter kan du finne ut hvordan du vil bruke beløpet, og evt hva du vil bruke på han. 

ts

Anonymkode: ff4d9...689

At kjæresten skal vippse henne en gave han har fått, er jo helt feil. 

Anonymkode: 3a6ad...5bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, på en måte, ja. 

Jo, så klart fortjener han det beste. Men hvorfor skal min nye kjæreste som jeg ikke bor med eller har barn med få så mye? Like mye som sin datter? Dette er jo ikke normalt, er det vel?

Tja? Hvorfor skal egentlig en mor gi pengegaver til sin datters nye kjæreste? Like stor pengegave som til sin datter. Selvfølgelig hvis han gjør en jobb for henne mm. Men sånn uten videre? 

Det er en naturlig forklaring. Jeg tror ikke hun har tenkt det. Men hvis hun hadde tenkt det, hadde jeg likevel syntes det var litt rart at hun så på min nye kjæreste som en "etablert" svigersønn (vet ikke helt hvordan jeg skal si det)

Meg igjen.

Her viser du at du bruker stor del av din kapasitet på å tenke på hvorfor hun gjør som hun gjør, og lite kapasitet på å støtte deg selv i dine følelser rundt det.

Eneste måte å komme bort fra dette på, er å sette hele din mor og hennes væremåte på pause, og heller bruke tiden på å kjenne etter;

Hva ønsker JEG?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At kjæresten skal vippse henne en gave han har fått, er jo helt feil. 

Det er det vel ikke, han er kjæresten hennes og bør støtte HENNE, ikke den merkelige moren hennes, som ikke kan/vil/er i stand til å oppføre seg greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er slik at kjæresten min får penger av min mor, så har han mer råd til å kjøpe julegaver til sin x familie. Det er fint. Men likevel noe som skurrer at vår familie skal sponse hans familie.

Men er du 14 år gammel? Er problemet her at du er sjalu? Isåfall så får du be morra di om å slutte da, hvis du mener at med 1300kr så sponser «dere» (som ikke er deg i det hele tatt) hans familie 🤣🤣 

Du må være sår..

Anonymkode: f37a7...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, det har jeg gjort. Hun sier at det er fordi hun har lyst.

Hun styrer egentlig så mye hun vil. 

Ja, jeg synes det er rart og litt sårt at hun ikke kan heller gi til meg, og si at hun vil at jeg og kjæresten skal kose oss sammen med de pengene. At hun ved det viser kjærlighet til meg, og at hun vil mitt beste.

At jeg føler det er sårt er ikke fordi jeg ikke unner min kjæreste pengene eller at jeg vil ha alt selv. Men fordi jeg får en følelse av at hun gjør det for å vise min kjæreste hvor snill hun er. Jeg klarer faktisk ikke å forstå det helt selv hva jeg føler og tenker. Jeg får dårlig samvittighet av at dette gir meg en uggen følelse.

Det hadde vært godt om jeg klarte å ha en god følelse med dette.

Jeg tror magefølelsen din er riktig. 

Det sagt, fortell gjerne at hun kan sette over til deg, at summen ser større ut når du kan vise din mor at mamma vippset 2600,- til dere begge sammen, fremfor 1300,- til hver. 

Anonymkode: 370d2...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er det vel ikke, han er kjæresten hennes og bør støtte HENNE, ikke den merkelige moren hennes, som ikke kan/vil/er i stand til å oppføre seg greit. 

Moren gjør vel bare likt, for å vise at hun regner m kjæresten som en del av familien.  Det hadde vel blitt kritisert om hun ikke gjorde annerledes også. Men man kan ikke kreve at man skal ha andres gaver, uansett hvem giveren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror magefølelsen din er riktig. 

Det sagt, fortell gjerne at hun kan sette over til deg, at summen ser større ut når du kan vise din mor at mamma vippset 2600,- til dere begge sammen, fremfor 1300,- til hver. 

Anonymkode: 370d2...c3f

Hadde jeg sagt det til henne, tror jeg hun hadde svart: Nå høres du bare smålig ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Moren gjør vel bare likt, for å vise at hun regner m kjæresten som en del av familien.  Det hadde vel blitt kritisert om hun ikke gjorde annerledes også. Men man kan ikke kreve at man skal ha andres gaver, uansett hvem giveren er.

Hvorfor er kjæresten min en del  av familien når han er så fersk inni familien, og vi bor hver for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men er du 14 år gammel? Er problemet her at du er sjalu? Isåfall så får du be morra di om å slutte da, hvis du mener at med 1300kr så sponser «dere» (som ikke er deg i det hele tatt) hans familie 🤣🤣 

Du må være sår..

Anonymkode: f37a7...07e

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Flying monkeys, kalles det når man støtter manipulatoren mot offeret, og angriper offeret, kaller offeret ‘sår’, hevder at offeret er ‘sjalu’ og andre hersketeknikker.

Jeg ser på deres innspill som like lite empatiske som jeg ser på moren til trådstarter. For alt vi vet, er dere henne…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flying monkeys, kalles det når man støtter manipulatoren mot offeret, og angriper offeret, kaller offeret ‘sår’, hevder at offeret er ‘sjalu’ og andre hersketeknikker.

Jeg ser på deres innspill som like lite empatiske som jeg ser på moren til trådstarter. For alt vi vet, er dere henne…

Så jeg er usympatisk når jeg kjøper julegave til sønnens kjæreste jeg da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så jeg er usympatisk når jeg kjøper julegave til sønnens kjæreste jeg da? 

Nei, du er usympatisk når du snakker om deg selv og ditt liv i denne tråden her. Gå nå og lag deg en egen tråd hvis det er så viktig for deg å fremme deg selv som en god svigermor. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er usympatisk når du snakker om deg selv og ditt liv i denne tråden her. Gå nå og lag deg en egen tråd hvis det er så viktig for deg å fremme deg selv som en god svigermor. 

Poenget var vel at det å gi like stor gave til kjæresten som til datteren ikke er noe som må være negativt. Ut i fra opplysninger om at datteren synes det er rart, ser ikke jeg helt at her er et offer som blir manipulert. At man gir lik verdi på gaver er noe du sier handler om manipulering og angrep på offer. For meg høres det helt søkt ut. Når folk ikke er enig i dette, så angriper du dem, og kaller dem usympatiske og selvgode. Egentlig skremmende at du klarer å få så mye fælt ut av et spørsmål om gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva seier mor di når du ber henne slutte med dette? 

Anonymkode: 4983d...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har en raus, generøs mor, som gir penger til TS sin kjæreste (og til TS).

TS er en gjerrig type som skulle hatt alle disse pengene selv.

Dette er en så merkelig problemstilling, at jeg undrer meg over TS. Vær heller glad for at kjæresten din er likt og inkludert i familien, og vær fornøyd med de gavene dere får.

Anonymkode: 868ea...b8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...