Gå til innhold

Min kjæreste får penger av min mor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sammen med kjæresten i 1 år og 4 mnd. Vi bor ikke sammen. 

I dag fikk jeg på vipps kr 1300 av mine foreldre,  og min kjæreste fikk på hans vipps kr 1300 av min mor. I sommer fikk vi kr 8000 som min mor sa var til oss på ferien, og hun spurte om hun skulle vippse det til min kjæreste eller meg.

Hva tenker du om måten dette blir gjort på?

Anonymkode: 2fcf3...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hudorm1 skrev (3 minutter siden):

Tenker du skal spørre din mor, ikke oss på KG. 

Ja, det har jeg gjort. Hun sier at det er fordi hun har lyst.

tebrok skrev (2 minutter siden):

Veldig merkelig, men hun er kanskje vant til at det er hennes mann som styrer med penger?

Hun styrer egentlig så mye hun vil. 

Ja, jeg synes det er rart og litt sårt at hun ikke kan heller gi til meg, og si at hun vil at jeg og kjæresten skal kose oss sammen med de pengene. At hun ved det viser kjærlighet til meg, og at hun vil mitt beste.

At jeg føler det er sårt er ikke fordi jeg ikke unner min kjæreste pengene eller at jeg vil ha alt selv. Men fordi jeg får en følelse av at hun gjør det for å vise min kjæreste hvor snill hun er. Jeg klarer faktisk ikke å forstå det helt selv hva jeg føler og tenker. Jeg får dårlig samvittighet av at dette gir meg en uggen følelse.

Det hadde vært godt om jeg klarte å ha en god følelse med dette.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det kan hjelpe å tillate seg selv å ha en "dårlig" følelse først. Feks fordi mammaen din kanskje er mer opptatt av å vise seg frem tll andre enn å prioritere deg og dine følelser? Kanskje andre ting også? Det er lov å være lei seg for sånne ting, sørge over det liksom. Når man har gitt plass til de følelsene har man også kanskje rom det positive i situasjonen - at dere tross alt får penger!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt legitimt at du sier til din mor at alt skal vippses til deg, og at du disponerer gaven til deres begges fordel. Så sant du klarer å la være å kjøpe sko hvis hennes tanke var at det skulle være lommepenger til is og brus.😀

Anonymkode: 47bc7...ce5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må da bare gi beskjed til din mor hvordan du vil ha det. Fødsels-og julegaver kan hun gi direkte til ham, alle andre bidra fra din side skal selvsagt gå via deg da dere er likestilte. Når hun vippser til ham, så gir det inntrykk av at han er økonomisjef, og du er lille kona som bare steller på kjøkkenet. Og slik vil du ikke ha det. Så sier du også at alle bidrag fra hans familie går selvsagt igjennom ham. Noe annet er jo bare snålt. 

Anonymkode: 24f63...bdf

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun vil vise til deg og han at hun "aksepterer" kjæresten din ved å gi penger til han? Vet ikke jeg. Du kommer nok lengre med å spør hun rett ut hva er hennes tanke med det :) det trenger jo ikke å være noe negativt:)

Anonymkode: 4eb47...252

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tebrok skrev (2 timer siden):

Det kan hjelpe å tillate seg selv å ha en "dårlig" følelse først. Feks fordi mammaen din kanskje er mer opptatt av å vise seg frem tll andre enn å prioritere deg og dine følelser? Kanskje andre ting også? Det er lov å være lei seg for sånne ting, sørge over det liksom. Når man har gitt plass til de følelsene har man også kanskje rom det positive i situasjonen - at dere tross alt får penger!

Ja, det er jo hyggelig at hun gir oss penger. Men jeg synes det virkelig er rart at hun på en måte viser like mye begeistring for min nye kjæresten jeg har hatt så kort tid som til meg. Uff, føler dårlig samvittighet for min smålighet i tankene. Men er det ikke rart av henne, synes du?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er helt legitimt at du sier til din mor at alt skal vippses til deg, og at du disponerer gaven til deres begges fordel. Så sant du klarer å la være å kjøpe sko hvis hennes tanke var at det skulle være lommepenger til is og brus.😀

hvorfor er det legitimt, synes du? Hun må gjøre med pengene sine som hun vil, vel? 

I sommer sa jeg at hun kunne vippse det hele til meg og at det skulle gå til oss i ferien. Jeg sa det til kjæresten som da sa at han ikke ville ta imot. Ferien delte vi som vi ellers hadde gjort, altså uten mammas penger. Men etter ferien delte jeg beløpet fra mamma over til ham. 

Du må da bare gi beskjed til din mor hvordan du vil ha det. Fødsels-og julegaver kan hun gi direkte til ham, alle andre bidra fra din side skal selvsagt gå via deg da dere er likestilte. Når hun vippser til ham, så gir det inntrykk av at han er økonomisjef, og du er lille kona som bare steller på kjøkkenet. Og slik vil du ikke ha det. Så sier du også at alle bidrag fra hans familie går selvsagt igjennom ham. Noe annet er jo bare snålt. 

Anonymkode: 24f63...bdf

Mener du at jeg skal bestemme hvordan min mor skal gi?

Det kan være at hun tenker på han som mannen som er økonomisjef, ja, og jeg den lille kona som steller og duller.  Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Enda det er jo typisk henne, for hun tenker jo veldig sånn.

Kanskje hun vil vise til deg og han at hun "aksepterer" kjæresten din ved å gi penger til han? Vet ikke jeg. Du kommer nok lengre med å spør hun rett ut hva er hennes tanke med det :) det trenger jo ikke å være noe negativt:)

Anonymkode: 4eb47...252

Jeg vet hun aksepterer ham, og det vet hun at jeg vet hun gjør. 

Jeg har ikke spurt sånn, men svaret er nok bare at hun sier hun vl det. Hun svarer veldig knapt med få ord.

Mye rart man skal henge seg opp i 🙃

Anonymkode: 1a4b4...008

Ja, synes du? Du hadde ikke reagert at kjæresten din fikk noen tusen kroner av din mor sånn uten videre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg ikke at du reagerer på? Kan virkelig ikke fatte hva som blir feil for deg?

Hun viser jo bare at hun inkluderer og deler med din kjæreste like mye som resten av familien? Synes dette høres fint gjort jeg :)

Og ja - dette er helt vanlig i vår storfamilie. Foreldre/besteforeldre generasjonen har godt med penger, og vippser direkte til barn/barnebarn/svigerbarn til anledninger som jul, bursdag og ferier.

De ønsker oppriktig at familien skal kunne nyte litt godt av pengene før de er gått i graven.

I mine øyne er din mor et flott menneske som passer på å inkludere din kjæreste også, selv om dere ikke har vært sammen så lenge ennå :)

Anonymkode: c090f...7a0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette skjønner jeg ikke at du reagerer på? Kan virkelig ikke fatte hva som blir feil for deg?

Hun viser jo bare at hun inkluderer og deler med din kjæreste like mye som resten av familien? Synes dette høres fint gjort jeg :)

Og ja - dette er helt vanlig i vår storfamilie. Foreldre/besteforeldre generasjonen har godt med penger, og vippser direkte til barn/barnebarn/svigerbarn til anledninger som jul, bursdag og ferier.

De ønsker oppriktig at familien skal kunne nyte litt godt av pengene før de er gått i graven.

I mine øyne er din mor et flott menneske som passer på å inkludere din kjæreste også, selv om dere ikke har vært sammen så lenge ennå :)

Anonymkode: c090f...7a0

Tusen takk. Jeg trengte å høre dette, selv om jeg også gjerne vil høre at noen forstår at jeg tenker det.

Men mamma har gitt 1300 kr hver til meg og til kjæresten, men ikke til min bror og hans kone (som klarer seg veldig godt økonomisk), derimot min bror og kones to nesten voksne barn.

Ja, det er nok bare koselig gjort av henne. Jeg er glad for det.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen mye rart det går an å henge seg opp i.

Har ikke lest tråden men dersom man er i et seriøst forhold ser jeg ikke problemet i det hele tatt. Se på det som at foreldrene dine aksepterer kjæresten din og ser på han som en av familien.

Videre er man et oppegående par så skal det gå helt fint å fordele pengene uten at foreldrene dine må gjøre det for dere🫣

Anonymkode: b8b57...2bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jammen mye rart det går an å henge seg opp i.

Har ikke lest tråden men dersom man er i et seriøst forhold ser jeg ikke problemet i det hele tatt. Se på det som at foreldrene dine aksepterer kjæresten din og ser på han som en av familien.

VAnonymkode: b8b57...2bc

Det er kanskje det at jeg synes vi ikke er så utrolig seriøse enda. Men er vel egentlig det, men det er jo likevel ikke så lang tid vi har vært sammen, ikke bor vi sammen, ikke har vi barn sammen.

Føler det er rart. Er det ikke det, da?

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Videre er man et oppegående par så skal det gå helt fint å fordele pengene uten at foreldrene dine må gjøre det for dere🫣

Anonymkode: b8b57...2bc

Ja nettopp. Der sa du mye av grunnen til hvorfor jeg føler på egentlig. 

Min mor mener nok jeg er oppegående nok, men derfor synes jeg hun også skal gi pengene til meg med ønske om at jeg og kjæresten kan kose oss sammen.

Når det er slik at kjæresten min får penger av min mor, så har han mer råd til å kjøpe julegaver til sin x familie. Det er fint. Men likevel noe som skurrer at vår familie skal sponse hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvorfor er det legitimt, synes du? Hun må gjøre med pengene sine som hun vil, vel? 

Nå får du bestemme deg for hva du mener. I det ene innlegget går du på meg fordi jeg skriver at du burde motta pengene, og senere er du enig i andre som som sier det samme. Hva er problemet ditt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå får du bestemme deg for hva du mener. I det ene innlegget går du på meg fordi jeg skriver at du burde motta pengene, og senere er du enig i andre som som sier det samme. Hva er problemet ditt?

Vel, jeg er jo ikke enig med meg selv en gang, ha, ha. Det eneste jeg vet er at jeg føler det jeg føler, selv om det er riktig/ikke riktig at min mor gir penger til min kjæreste.

Jeg vet ikke hva som er problemet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det har jeg gjort. Hun sier at det er fordi hun har lyst.

Hun styrer egentlig så mye hun vil. 

Ja, jeg synes det er rart og litt sårt at hun ikke kan heller gi til meg, og si at hun vil at jeg og kjæresten skal kose oss sammen med de pengene. At hun ved det viser kjærlighet til meg, og at hun vil mitt beste.

At jeg føler det er sårt er ikke fordi jeg ikke unner min kjæreste pengene eller at jeg vil ha alt selv. Men fordi jeg får en følelse av at hun gjør det for å vise min kjæreste hvor snill hun er. Jeg klarer faktisk ikke å forstå det helt selv hva jeg føler og tenker. Jeg får dårlig samvittighet av at dette gir meg en uggen følelse.

Nå har jeg ikke sett på så mange andre sine svar her på tråden, men jeg tenker umiddelbart at det er en kjip situasjon for deg. Jeg hadde følt det på samme måte hvis jeg var deg. 

Det er ikke godt å si hvorfor moren din gjør det på den måten. Det kan være at moren din ikke ønsker «å holde kjæresten din utenfor». Mulig har hun tanker om rettferdighet, på den måten at dere må få likt beløp osv. 

Hvis jeg var deg hadde jeg sagt til din mor at fra nå av ønsker jeg å motta alle pengene dersom hun skal gi dere noe. Forklar hvordan du føler det. Si f eks at du ønsker å føle deg spesiell for henne, og at det nå føles mer som at du og kjæresten din er søsken og må dele alt likt. 
Eventuelt hadde jeg snakket med  kjæresten om dette, og bedt han vippse deg alle pengene han får fra moren din. Deretter kan du finne ut hvordan du vil bruke beløpet, og evt hva du vil bruke på han. 

ts

Anonymkode: ff4d9...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Jeg klarer ikke å forstå hva som gir deg en dårlig følelse.

Føler du at moren din viser kjærlighet gjennom gaver/penger, og ved å gi til din kjæreste så får du mindre kjærlighet?

Føler du at din kjæreste ikke fortjener gaver uten grunn? Eller bare fra din familie?

Føler du at siden dere ikke bor sammen, så burde det være opp til deg å fordele pengegaver fra din familie? Og hans fra sin?

Kan det være så enkelt som at din mor ga dere og din brors barn 1300kr hver fordi det ville bli rettferdig fordelt mellom din "familie" og din brors familie? Og hun ikke ville gjøre forskjell ved å gi deg 2600?

Anonymkode: 4231c...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå har jeg ikke sett på så mange andre sine svar her på tråden, men jeg tenker umiddelbart at det er en kjip situasjon for deg. Jeg hadde følt det på samme måte hvis jeg var deg. 

Så godt også å høre fra deg som forstår at jeg føler det slik jeg gjør. Men jeg forstår det ikke helt selv.

Det er ikke godt å si hvorfor moren din gjør det på den måten. Det kan være at moren din ikke ønsker «å holde kjæresten din utenfor». Mulig har hun tanker om rettferdighet, på den måten at dere må få likt beløp osv. 

Mulig, men hvorfor skal hun se på at kjæresten min som er en forholdsvis ny kjæreste og på sin datter som at det er viktig å gi likt til?

Hvis jeg var deg hadde jeg sagt til din mor at fra nå av ønsker jeg å motta alle pengene dersom hun skal gi dere noe. Forklar hvordan du føler det. Si f eks at du ønsker å føle deg spesiell for henne, og at det nå føles mer som at du og kjæresten din er søsken og må dele alt likt. 

Hadde du? Hm. 

Tror faktisk at hun vil gi penger direkte til min kjæreste-

Om andre ting jeg har tatt opp med henne, svarer hun ofte at jeg ikke må tenke og analysere så mye, og at jeg må ta ting i bete mening. Selv om jeg sier at jeg vet hun gjør ting i beste mening, så er det ikke alltid det oppfattes som det beste allikevel, om hun heller kan..... Da svarer hun at jeg ikke skal bestemme hva og hvordan hun vil gjøre ting.

Eventuelt hadde jeg snakket med  kjæresten om dette, og bedt han vippse deg alle pengene han får fra moren din. Deretter kan du finne ut hvordan du vil bruke beløpet, og evt hva du vil bruke på han. 

Anonymkode: ff4d9...689

Jeg har snakket med ham om at jeg setter spørsmål til hvordan min mor gjør dette. Han sier at han vil vippse det over til meg igjen. Men det føler jeg er galt, og det sier jeg nei til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jøss. Jeg klarer ikke å forstå hva som gir deg en dårlig følelse.

Føler du at moren din viser kjærlighet gjennom gaver/penger, og ved å gi til din kjæreste så får du mindre kjærlighet?

Ja, på en måte, ja. 

Føler du at din kjæreste ikke fortjener gaver uten grunn? Eller bare fra din familie?

Jo, så klart fortjener han det beste. Men hvorfor skal min nye kjæreste som jeg ikke bor med eller har barn med få så mye? Like mye som sin datter? Dette er jo ikke normalt, er det vel?

Føler du at siden dere ikke bor sammen, så burde det være opp til deg å fordele pengegaver fra din familie? Og hans fra sin?

Tja? Hvorfor skal egentlig en mor gi pengegaver til sin datters nye kjæreste? Like stor pengegave som til sin datter. Selvfølgelig hvis han gjør en jobb for henne mm. Men sånn uten videre? 

Kan det være så enkelt som at din mor ga dere og din brors barn 1300kr hver fordi det ville bli rettferdig fordelt mellom din "familie" og din brors familie? Og hun ikke ville gjøre forskjell ved å gi deg 2600?

Anonymkode: 4231c...99b

Det er en naturlig forklaring. Jeg tror ikke hun har tenkt det. Men hvis hun hadde tenkt det, hadde jeg likevel syntes det var litt rart at hun så på min nye kjæreste som en "etablert" svigersønn (vet ikke helt hvordan jeg skal si det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...