AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #41 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er jo de som sliter, som har lån på 9mill pluss. Ser du på parkeringen utenfor køen til fattighuset så står det teslaer oppstilt så langt øyet kan se Anonymkode: d1a4e...612 Da sliter de jo ikke. De prioriterer bare feil. Anonymkode: 55557...65c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #42 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du får både sosialhjelp og bostøtte for å nevne noe, hvis du mangler penger. Så dette er bare vrøvl. Anonymkode: e4526...66b Hundre prosent IKKE vrøvl. Bostøtte bestemmes av kommunen, ikke NAV og det tok tid før inntektene mine, eller manglen på inntektene, var synlig og ble "godkjent" av kommunen. Det er ingen automatikk i å motta bostøtte. Samme med sosialhjelp. Jeg fikk, som sagt, råd fra NAV om å ta opp forbrukslån. Senere da jeg gikk på AAP og trengte pc for å utføre aktiviteten min (nettstudie+lærervikar+assistent på skolen) fikk jeg igjen et veldig generøst tilbud fra NAV: rentefritt lån til innkjøp av PC. 🙄 Igjen sier jeg: noen av oss faller i mellom stolene. NAV, bostøtte og andre støtteordninger er ikke uniformt over Norges land: det varierer veldig i hva slags hjelp som er tilgjengelig og om du får det innvilget eller ikke. Anonymkode: b3174...c3b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #43 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er det du som vrøvler. Jeg gikk uten foreldrepenger i 3 mnd fordi barnet mitt ble født prematurt og NAV køddet det til. Det hender at folk blir gående uten penger, helt vilt at du kan si noe annet. Anonymkode: 26707...152 Som AB over skriver, så har alle rett på sosialhjelp. Det står i Lov om sosiale tjenester, § 18. Stønad til livsopphold. «De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.» https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131 Kanskje på tide å sette seg inn i regelverket istedenfor å klage på hva du ikke får? Det er litt synd at «enkle» mennesker ikke mestrer å navigere seg frem for å vite hva de har rett på. Det er bare å sette seg ned å skrive en søknad, og henvis til lovverket. Anonymkode: 6cd72...bbd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #44 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg lever på langt mindre enn sosialhjelp, og får ikke hverken bostøtte eller hjelp noe sted. Jeg er ufør, kjøpte bolig med mannen, mannen stakk (vet ikke hvor han er), samtidig som forrige bolig ikke ble solgt. Nav krever at jeg selger før hjelp (de betaler aldri på gjeld uansett, så har du regninger som har gått til inkasso så får du ikke hjelp til de), men jeg får ikke lån til å selge med tap (og uten lån får jeg ikke fjernet heftelser hvis kjøpesum ikke dekker). Pga mannen står som eier får jeg heller ikke ordnet noe praktisk, kommunen nekter startlån, og ja. Jeg bruker alt jeg har på regninger, men nå har alt stoppet. Resultatet blir tvangssalg, for jeg får ikke løst det på noen annen måte. Anonymkode: 61c28...ac9 Det er feil at NAV ikke betaler boliglån, det er bokostnader som alt annet. Høres ut som saksbehandlerne i kommunen din ikke kan loven, så du får klage til Statsforvalteren. Jeg anbefaler også å lese rundskrivet til sosialtjenesteloven; "Løpende utgifter til bolig, som husleie, kommunale avgifter, faste utgifter i borettslag, sameie og lignende, samt bolig- og innboforsikring, er i kjerneområdet for livsoppholdet. Tilsvarende gjelder betaling av renter på boliglån." Rundskriv til Lov om sosiale tjenester i NAV - Lovdata Det er ikke opp til kommunen å bestemme innholdet i sosialtjenesteloven. Ellers høres det ut som du har satt deg selv i en veldig håpløs situasjon ved delvis å ta noen dårlige valg (kjøpe ny bolig før den gamle er solgt) og en mann som har bidratt til å ødelegge situasjonen ytterligere. Du kan heller ikke betale regninger i den situasjonen du er nå, utover det som dekkes av sosialhjelp. Anonymkode: e4526...66b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #45 Del Skrevet 1. desember 2024 At du som utgangspunkt ikke får stønad til regninger som har gått til inkasso er riktig, dette regnes som gjeld. Men det spørs hva det er snakk om. Er det gjeld som ligger innenfor livsoppholdet, har du krav på at den dekkes. Strøm, kommunale avgifter, forsikringer mm. Anonymkode: e4526...66b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 1. desember 2024 #46 Del Skrevet 1. desember 2024 Molly 4.5 år skrev (4 timer siden): Jeg er ikke redd for å si at jeg sliter økonomisk i hverdagen nå. Ble ufør ifra oktober og fikk da lavsats fordi jeg ikke har greid å jobbe 100 prosent de siste 10 årene. Jeg har en datter på 17 og 3 barn som har flyttet hjemmefra. Men alle barna kommer hjem for å feire julaften med meg i år . Ifjor så var jeg så dårlig av angst at barna kom ikke hjem julaften for jeg taklet ingenting da. Søkte om støtte til julemat og gaver fra NAV og fikk 500 kr til hun på 17 år fordi de andre var over 18 år og nav dekket ikke for barn over 18 år. Men jeg skal greie å få lagt en koselig julaften fordi. 🥰🥰🥰 Ønsker dere en fin jul❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #47 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hundre prosent IKKE vrøvl. Bostøtte bestemmes av kommunen, ikke NAV og det tok tid før inntektene mine, eller manglen på inntektene, var synlig og ble "godkjent" av kommunen. Det er ingen automatikk i å motta bostøtte. Samme med sosialhjelp. Jeg fikk, som sagt, råd fra NAV om å ta opp forbrukslån. Senere da jeg gikk på AAP og trengte pc for å utføre aktiviteten min (nettstudie+lærervikar+assistent på skolen) fikk jeg igjen et veldig generøst tilbud fra NAV: rentefritt lån til innkjøp av PC. 🙄 Igjen sier jeg: noen av oss faller i mellom stolene. NAV, bostøtte og andre støtteordninger er ikke uniformt over Norges land: det varierer veldig i hva slags hjelp som er tilgjengelig og om du får det innvilget eller ikke. Anonymkode: b3174...c3b Den første feilen din er at kommunen bestemmer bostøtte. Bostøtte bestemmes av forskrift om bostøtte - vedtatt av staten -, og hvis du lurer på satser osv. kan du se det her: Forskrift om bustøtte - Lovdata At ordningen forvaltes av kommunen rent praktisk, er en annen sak. Den andre feilen, er at det ikke er automatikk å motta sosialhjelp. Sosialtjenesteloven gir rett til penger, dersom du oppfyller vilkårene. Så enkelt er det. Livsoppholdssatser vedtas av sosial- og helsedepartementet hvert år. Dette er minstesatser, og mange får betydelig mer dersom de har legitime behov. Her anbefaler jeg å lese rundskrivet for mer detaljert informasjon. Og som sagt, får man avslag kan man klage. Statsforvalteren er klageinstans. Anonymkode: e4526...66b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #48 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er jo derfor folk er "fattige". De bruker penger feil. Spar det bryet, det er så mye støtteordninger i dag at jeg kan garantere deg at de antakelig har mer utbetalt enn hva du selv har. Anonymkode: e4526...66b Ja det finnes idioter som utnytter andres ønske om å hjelpe andre, men å komme med slike uttalelser som du ytrer her plasserer deg og alle andre med de samme holdningene i samme kategori som de som utnytter andres godhet. Anonymkode: cdd11...b27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #49 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Som AB over skriver, så har alle rett på sosialhjelp. Det står i Lov om sosiale tjenester, § 18. Stønad til livsopphold. «De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.» https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131 Kanskje på tide å sette seg inn i regelverket istedenfor å klage på hva du ikke får? Det er litt synd at «enkle» mennesker ikke mestrer å navigere seg frem for å vite hva de har rett på. Det er bare å sette seg ned å skrive en søknad, og henvis til lovverket. Anonymkode: 6cd72...bbd Det er faktisk kjempesynd at det er så vanskelig å forstå at vi enkle ikke finner ut av hva vi har krav, rett og plikt til i henhold til lov. Til og med saksbehandlere sliter med å navigere i systemet, to på samme NAV kontor kan si helt forskjellige ting og dersom du ringer inn til NAV kan du få enda et svar. Helt horribelt at det er sånn. Oss enkle sjeler er ofte naive og godtroende og dermed godtar vi svarene vi får "fra de kyndige som jobber med det". Selv om det er så altfor ofte feil det som sies. Har flere ganger gått glipp av penger fordi NAV ikke blir enig med seg selv: kjempemoro når en ender opp med å måtte betale tilbake til arbeidsgiver fordi NAV selv ikke forstår sykepengesystemet sitt. Blant annet. Har også tapt penger i forhold til AAP og ferie. Uansett om en har rett så har NAV RETT og brukeren blir ALLTID stående igjen med svarteper i tvilstilfeller. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Den første feilen din er at kommunen bestemmer bostøtte. Bostøtte bestemmes av forskrift om bostøtte - vedtatt av staten -, og hvis du lurer på satser osv. kan du se det her: Forskrift om bustøtte - Lovdata At ordningen forvaltes av kommunen rent praktisk, er en annen sak. Den andre feilen, er at det ikke er automatikk å motta sosialhjelp. Sosialtjenesteloven gir rett til penger, dersom du oppfyller vilkårene. Så enkelt er det. Livsoppholdssatser vedtas av sosial- og helsedepartementet hvert år. Dette er minstesatser, og mange får betydelig mer dersom de har legitime behov. Her anbefaler jeg å lese rundskrivet for mer detaljert informasjon. Og som sagt, får man avslag kan man klage. Statsforvalteren er klageinstans. Anonymkode: e4526...66b Min kommune bestemmer sats, de bestemmer hvilke inntekter/utgifter det taes med i beregning OG det bestemmer om bostøtte innvilges eller ikke. Legger ikke ut privat info med vedtak for å overbevise deg. Anonymkode: b3174...c3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #50 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så fordi de har stort hus så kan de ikke slite? Anonymkode: 887c5...e7a Da får de selge og skaffe seg noe rimelige! Herregud 😡 Anonymkode: af116...519 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #51 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå mener ikke jeg støtte fra den offentlige, men støtte fra enkeltpersoner. Ser f eks på Facebook at enkelte legger ut av de vil gi bort en sum til en trengende barnefamilie, send pm. Men jeg tror ikke dette nødvendigvis treffer riktig. Ikke alle som trenger hjelp tør si i fra, det er skamfullt. Og så er det jo noen som er frekke nok til å be om hjelp uten å trenge. Vet jo om en pappa som sutret på Facebook at han ikke fattet hvordan han skulle greie seg ut måneden, kontoen var tom og han hadde ikke penger til mat. Ei svarte at hun hadde vippset han, det kom frem i etterkant at det var 2000,-. Samme kveld er denne mannen ute på det lokale utestedet hvor han kjøper masse drikkevarer. 🙄 Anonymkode: 4bc39...f66 Du kan kontakte home start,de har som regel noen familier de ser sliter. Anonymkode: fc49d...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #52 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min kommune bestemmer sats, de bestemmer hvilke inntekter/utgifter det taes med i beregning OG det bestemmer om bostøtte innvilges eller ikke. Legger ikke ut privat info med vedtak for å overbevise deg. Anonymkode: b3174...c3b Jeg viste deg nettopp forskrift om bostøtte? § 1 sier: "Utbetalt bustøtte er 73,7 prosent av differansen mellom godkjente buutgifter etter § 2 og § 3 og ein eigendel etter § 4, § 5, § 6, § 7 og § 8." Bostøtte er en statlig ordning, og er verken basert på skjønn eller synsing. Så nei, kommunen din bestemmer ikke sats. Anonymkode: e4526...66b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #53 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er jo de som sliter, som har lån på 9mill pluss. Ser du på parkeringen utenfor køen til fattighuset så står det teslaer oppstilt så langt øyet kan se Anonymkode: d1a4e...612 Da får de faen meg kutte ned på luksusen sin. Ærlig talt! Jeg tviler forresten på at barnefamilier sliter så sykt som alle skal ha det til. Nå økes barnetrygden IGJEN.. Anonymkode: ab83c...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 6. desember 2024 #54 Del Skrevet 6. desember 2024 Tråden er ryddet for nedsettende innhold. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #55 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 22.56): Da får de faen meg kutte ned på luksusen sin. Ærlig talt! Jeg tviler forresten på at barnefamilier sliter så sykt som alle skal ha det til. Nå økes barnetrygden IGJEN.. Anonymkode: ab83c...3b0 Du har ikke barn siden du kommenterer som du gjør. Kom tilbake når du har fått 2 eller flere barn. Barn vokser og trenger nye klær ofte, og det går mer penger til mat og strøm når en er flere enn 1 i husstanden samme hvor mye en sparer. Anonymkode: c9ab8...738 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #56 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg tviler ikke på at det er mange som sliter og at flere av disse gjør det helt uten at de har skyld i dette selv. Disse skal selvsagt få hjelp! Men, jeg vet også at mange av de som "sliter" sitter med dårlig råd på grunn av egne valg. F.eks så er det ikke slik at man MÅ ha dyre hus, dyre biler, reise på dyre ferier eller ha dyre klær. Det er et eget valg og når renta går opp og man får dårligere råd, da MÅ man ta grep, ikke henvende seg til Frelsesarmeen eller andre organisasjoner og tigge om penger. Frelsesarmeen her jeg bor deler ut matkasser. De er ute i media og roper varsko om at lista over de som trenger hjelp blir lengre og lengre. Samtidig så vet jeg at MANGE av de som henter matkasser absolutt ikke trenger dette. En har en god uføretrygd, bor i hus han eier(nedbetalt) og reiser til England på fotballkamp flere ganger i året. En annen går på lav AAP, men har millioner på bok etter en arv og en tredje jobber svart og bor sammen med en mann med veldig god økonomi, som sørger for både hyppig oppdatering av hår, negler og tatoveringer. NAV her i kommunen har forsøkt å få til et samarbeid med Frelsesarmeen slik at de kan få hjulpet folk som trenger det, men det er veldig få som faktisk ber om hjelp fra NAV Samtidig vet jeg at mange de som virkelig har dårlig råd IKKE henvender seg til verken NAV eller Frelsesarmeen fordi de er for stolte, de skammer seg over at de har dårlig råd og forsøker absolutt ALT før de ber om hjelp. Det er kjempetrist at disse må ha det slik, samtidig som personer helt uten skam i livet benytter seg av ordninger som skulle tilfalt andre. Anonymkode: 92ed1...8b0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #57 Del Skrevet 7. desember 2024 Jeg vet at navsystemmet kan svikte. At man kan være uheldig å oppleve forsinkelser i perioder. Men med barnetrygd, utvidet barnetrygd, barnebidrag, bostøtte og sosialstønad, forstår jeg ikke hvordan så mange sitter så dypt i det. Jeg ser flere og flere be om hjelp, spør etter gratis klær og utstyr til barna sine i grupper på fb. De har plutselig vokst ut av alle klærne og skoene sine eller trenger vognpose eller newborn seat til tripp trapp stol. ( ble medlem for å gi bort klær som var for små ) Noen trenger nok hjelp. Men jeg tror også mange bare prioriterer feil. Blitt vant til hverdagsluksus de ikke vil gi slipp på. Og kanskje bruker barnetrygden på annet enn barna. Men hvordan skille de som faktisk trenger hjelp fra de som bare har lyst på ting gratis? Ja vi har også disse julehjertene med ønsker på et tre. Som alle kan sende inn på fb. Men når ønskene er utstyr til ps5, merkeklær og skostørrelse 46 til en 14 åring så skjønner man jo at systemet mest sannsynlig blir utnyttet. Jeg selv har minstesats ufør og 1 barn. Og jeg tenkte meg nøye om for å forsikre meg om at jeg hadde råd til å ta vare på et barn både med og uten barnefar i bilde, før jeg valgte å få barn. Det er klart at det hadde vært trangt om jeg unnet meg en ps5 eller snus og røyk daglig. Men med riktig prioritering av pengene går det helt fint. Jeg kjøper mye brukt på finn. Kjøpte et duplosett med 24 brikker, hvor hun får en kloss hver dag frem til jul. Og julegavene har jeg kjøpt på tilbud. Barnebøker fra norli, Pysj til 80 kr fra hm, gratis body med bleiekoder fra liberoklubben, og en ubrukt bamse fra finn nå som det er halv pris på fiks ferdig. Barnetrygden siste to mnd har jeg satt av til ny bilstol. Jeg prøver alltid å ligge i forkant med klær, så til jul ønsker hun seg klær i neste størrelse. Men jeg forstår at ikke alle planlegger og prioriterer på samme måte som meg. Jeg ønsker gjerne å hjelpe noen som trenger det, men føles feil å hjelpe noen som egentlig har det bedre økonomisk enn meg selv, så tar gjerne imot tips til hvor man finner de som virkelig trenger hjelp, for jeg tror desverre ikke det er de som skriker høyest. Anonymkode: 4400f...15e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #58 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 22.56): Da får de faen meg kutte ned på luksusen sin. Ærlig talt! Jeg tviler forresten på at barnefamilier sliter så sykt som alle skal ha det til. Nå økes barnetrygden IGJEN.. Anonymkode: ab83c...3b0 Barnetrygden i Norge er fortsatt lavere enn barnetrygden i Polen....Den er på 1 766 kroner i måneden per barn. Barn er dyrt! Personlig synes jeg det er rart at folk ikke skjønner at de vil få fattige barn når de allerede er fattige uten barn. Men, å være fattig er i mine øyne å ha lite penger, og ikke ha ressurser til å tjene mer penger/øke inntektene. Selv har jeg aldri vært fattig, bare blakk. Men det er lett for meg å si, som er privilegert både økonomisk og sosialt. Anonymkode: a24ef...a22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #59 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 19.11): Som AB over skriver, så har alle rett på sosialhjelp. Det står i Lov om sosiale tjenester, § 18. Stønad til livsopphold. «De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.» https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131 Kanskje på tide å sette seg inn i regelverket istedenfor å klage på hva du ikke får? Det er litt synd at «enkle» mennesker ikke mestrer å navigere seg frem for å vite hva de har rett på. Det er bare å sette seg ned å skrive en søknad, og henvis til lovverket. Anonymkode: 6cd72...bbd Ikke alle får sosialhjelp innvilget nei. Jeg fikk det jeg hadde krav på fra NAV til slutt, det tok noen mnd. Lovverket er knapt verdt papiret det er skrevet på, så den der må du lenger ut på landet med. Anonymkode: 26707...152 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #60 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 13.14): Jeg prøvde å hjelpe til jul i fjor. Siden jeg vet at det er mange som ber om penger til rus så bestemte jeg meg for å heller kjøpe en kasse med julemat til noen. Avtalte med en familie som visstnok hadde det veldig vanskelig. Dro til slakteren og kjøpte kjøtt, masse snacks til barna, ferske grønnsaker og godt pålegg. Dro hjem til de for å levere og ble overrasket da jeg så at de bodde i en stor villa til 9mill+. Jeg ble så paff at jeg sa rett ut at jeg var overrasket over størrelsen på huset. Mottaker ble da litt flau, men sa at det var harde tider fordi renta var så høy. Har for all del sympati for de som sliter, selv om de bor flott, men syntes det ble litt feil at jeg som bor i hus til 3 mill og tjener 600 000 i året skulle være med på å støtte noen som tydeligvis lever mye større enn meg. I år gir jeg heller til organisasjoner. Anonymkode: c8a9e...b78 Dette! Jeg bidrar gjennom skatt. Ferdig snakka. Anonymkode: ffa56...e3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå