Brunello Skrevet 1. desember 2024 #21 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg prøvde å hjelpe til jul i fjor. Siden jeg vet at det er mange som ber om penger til rus så bestemte jeg meg for å heller kjøpe en kasse med julemat til noen. Avtalte med en familie som visstnok hadde det veldig vanskelig. Dro til slakteren og kjøpte kjøtt, masse snacks til barna, ferske grønnsaker og godt pålegg. Dro hjem til de for å levere og ble overrasket da jeg så at de bodde i en stor villa til 9mill+. Jeg ble så paff at jeg sa rett ut at jeg var overrasket over størrelsen på huset. Mottaker ble da litt flau, men sa at det var harde tider fordi renta var så høy. Har for all del sympati for de som sliter, selv om de bor flott, men syntes det ble litt feil at jeg som bor i hus til 3 mill og tjener 600 000 i året skulle være med på å støtte noen som tydeligvis lever mye større enn meg. I år gir jeg heller til organisasjoner. Anonymkode: c8a9e...b78 Da hadde jeg ringt på, fortalt at premisset for gave ikke er til stede og dratt uten å levere. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly 4.5 år Skrevet 1. desember 2024 #22 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg er ikke redd for å si at jeg sliter økonomisk i hverdagen nå. Ble ufør ifra oktober og fikk da lavsats fordi jeg ikke har greid å jobbe 100 prosent de siste 10 årene. Jeg har en datter på 17 og 3 barn som har flyttet hjemmefra. Men alle barna kommer hjem for å feire julaften med meg i år . Ifjor så var jeg så dårlig av angst at barna kom ikke hjem julaften for jeg taklet ingenting da. Søkte om støtte til julemat og gaver fra NAV og fikk 500 kr til hun på 17 år fordi de andre var over 18 år og nav dekket ikke for barn over 18 år. Men jeg skal greie å få lagt en koselig julaften fordi. 🥰🥰🥰 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1. desember 2024 #23 Del Skrevet 1. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo de som sliter, som har lån på 9mill pluss. Ser du på parkeringen utenfor køen til fattighuset så står det teslaer oppstilt så langt øyet kan se Anonymkode: d1a4e...612 Tesla er ikke et symbol på rikdom. En av de billigste nye bilene en får kjøpt. Men forstår hva du mener. Endret 1. desember 2024 av Brunello 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #24 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo de som sliter, som har lån på 9mill pluss. Ser du på parkeringen utenfor køen til fattighuset så står det teslaer oppstilt så langt øyet kan se Anonymkode: d1a4e...612 Men de har verdier de kan realisere, og bør ikke stå utenfor fattighuset. Det får være forbeholdt de som sliter og ikke har noe som kan omsettes, ingen tesla eller mulighet for å kjøpe seg ned i standard på bolig. Anonymkode: 670b2...4f1 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1. desember 2024 #25 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Tull , åpenbart at du har lite peiling Anonymkode: 887c5...e7a Det er ikke tull. Men det gjelder ikke alle med dårlig råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #26 Del Skrevet 1. desember 2024 Brunello skrev (1 minutt siden): Det er ikke tull. Men det gjelder ikke alle med dårlig råd. Jo det gjør det. For selv de som lever på sosialhjelpssatser, som altså er et absolutt minste det er fysisk mulig å kunne leve på av penger, har det helt greit. Anonymkode: e4526...66b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #27 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Så fordi de har stort hus så kan de ikke slite? Anonymkode: 887c5...e7a Det gir ingen mening for deg at enkelte lever over evnet? Selv kunne jeg fått lån på en god del mer enn jeg gikk for da jeg kjøpte meg ny leilighet for 3 år siden. Ville selvsagt vært tøffere i dag med en million eller mer i lån. Bor alene med barn. Anonymkode: eca86...756 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #28 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mottaker ble da litt flau, men sa at det var harde tider fordi renta var så høy. Anonymkode: c8a9e...b78 Kjøpt over evne da med andre ord. Anonymkode: 4571d...49f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #29 Del Skrevet 1. desember 2024 Traktor skrev (53 minutter siden): Feil prioriteringer. Selv en milliardær kan slite dersom han prioriterer feil, men det betyr ikke at han burde få økonomisk støtte eller tilsvarende fra andre. Herregud , handler da ikke om feil prioriteringer , men at ting har blitt mye dyrere Anonymkode: 887c5...e7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #30 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nei, jeg kjenner til hvordan dette fungerer veldig godt. Anonymkode: e4526...66b Helt åpenbart gjør du ikke det Anonymkode: 887c5...e7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #31 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er jo lov å slite, men om man sliter fordi man har et stort og dyrt hus, så synes ikke jeg at jeg (som har et mye enklere hus og lever nøkternt) er rette personen til å hjelpe. Anonymkode: c8a9e...b78 Nei ingen tvinge deg, men du kan fortsatt ha bedre råd enn de Anonymkode: 887c5...e7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #32 Del Skrevet 1. desember 2024 Brunello skrev (28 minutter siden): Det er ikke tull. Men det gjelder ikke alle med dårlig råd. Jo det er tull Anonymkode: 887c5...e7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #33 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jo det gjør det. For selv de som lever på sosialhjelpssatser, som altså er et absolutt minste det er fysisk mulig å kunne leve på av penger, har det helt greit. Anonymkode: e4526...66b Nei du er virkelig uvitende Anonymkode: 887c5...e7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #34 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg er en av dem som desverre sliter for tiden. Gått over til AAP etter sykemelding pga ptsd etter et mildt sagt turbulent ekteskap. Har 2 barn 100 % alene, har vertikaldelt bolig, låner en bil i perioder. Desember er en forferdelig måned i år. Jeg har ikke råd til gaver, så i år får alle en liten krukke med hjemmelaget matolje med krydder fra hagen. Jeg har bedt familie om at barna får penger i år, slik at jeg får kjøpt nytt utstyr til fritidsaktivitetene deres som julegave. Så får de heller en ordentlig gave fra alle. Utad fremstår jeg selvstendig, positiv, ressurssterk osv. Er styreleder, fau-representant, trener for barnelaget. Bare aller nermeste familie vet at jeg har vert sykemeldt og nå går på aap. Kunne ikke falt meg inn å be fremmede om å hjelpe med julemat. Desverre er skammen og stoltheten større enn å innrømme at ting er tungt og vanskelig. Jeg tror mange føler på akuratt det samme. Anonymkode: 80027...89a 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #35 Del Skrevet 1. desember 2024 Her i min lille by er det heldigvis ei gruppe driftige damer som i noen år har aktiv en Pass it on-gruppe til jul. Der kan de som sliter sende pm (gruppa er på Facebook, og det oppgis navn på 1 av initiativtakerne som kan meldes via messenger eller mobiltelefon). Hvis man vet om en familie som sliter, kan man melde dem på. Først var det matkurver på alle matbutikker i byen, der folk kunne kjøpe meg og legge oppi. I tillegg et juletre med ønskehjerter der folk kunne plukke eg hjerte med "jente 5 år, ønsker polvotter, Barbie, tegnesaker" feks. Kjøpe gave og legge under treet. Nå består juletreet, men forøvrig får familiene gavekort på matbutikk så de kan handle det er selv velger. Alt utleveres 15. desember. Mange bedrifter, organisasjoner og privatpersoner bidrar med direkte bidrag i form av og penger eller premier til lotteri. Det er bare to av damene som kjenner identiteten til de trengende, og som kjører ut gaver/gavekort. Null penger går til administrasjon. Ifjor ble det delt ut gaver+ 190.000 kr, og min kommune teller 7.500 innbyggere ... Her er ingen matutdeling eller gratis måltider fra div organisasjoner. Og Pass it on-aktiviteten er kun til jul (og TAKK for den flotte innsatsen disse damene gjør, er glad for å få en ENKEL mulighet til å hjelpe). Viktig å føle at hjelpen kommer frem til noen som virkelig trenger det, og at ikke midler renner ut i administrasjon. Jeg håper og tror at denne måten å organisere det hele på gjør det enklere for folk å be om hjelp, og de kan også 'bli påmeldt' av familie/venner som vet at de sliter. Det var en rørende takk som ble anonymt presentert for to år siden, av ei som ønsket å takke og beskrive hvordan den hjelpa hun fikk hjalp henne over kneika. Hun fikk div gaver til ungene+ et gavekort på mat. Hun beskrev hvordan det gjorde at hun da hadde mat langt ut i januar, dermed hadde matpenger til overs som kunne brukes på å betale en utsatt strømregning osv. Altså kom i en økonomisk "rytme" som gjorde at hun ikke lengre måtte bruke av inneværende måneds inntekt til å betale forrige måneds forbruk. For mennesker som evner å bruke hjelpa rett, kan det få stor betydning selv om det nan får i hjelp ikke er en kjempestor sum. Jeg har ikke hatt lyst til å gi via Finn-annonser, men så er vel heller ikke det så mye brukt her jeg bor, så ville ikke kunne kjørt med en matkasse til noen. Anonymkode: 6e6c2...595 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #36 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du får både sosialhjelp og bostøtte for å nevne noe, hvis du mangler penger. Så dette er bare vrøvl. Anonymkode: e4526...66b Her er det du som vrøvler. Jeg gikk uten foreldrepenger i 3 mnd fordi barnet mitt ble født prematurt og NAV køddet det til. Det hender at folk blir gående uten penger, helt vilt at du kan si noe annet. Anonymkode: 26707...152 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #37 Del Skrevet 1. desember 2024 Molly 4.5 år skrev (2 timer siden): Jeg er ikke redd for å si at jeg sliter økonomisk i hverdagen nå. Ble ufør ifra oktober og fikk da lavsats fordi jeg ikke har greid å jobbe 100 prosent de siste 10 årene. Jeg har en datter på 17 og 3 barn som har flyttet hjemmefra. Men alle barna kommer hjem for å feire julaften med meg i år . Ifjor så var jeg så dårlig av angst at barna kom ikke hjem julaften for jeg taklet ingenting da. Søkte om støtte til julemat og gaver fra NAV og fikk 500 kr til hun på 17 år fordi de andre var over 18 år og nav dekket ikke for barn over 18 år. Men jeg skal greie å få lagt en koselig julaften fordi. 🥰🥰🥰 Regner med at dine 3 barn som er over 18 år er klar over din økonomiske situasjon og dermed kan hjelpe deg og bidra med julemat og evt gaver? Det vet jeg iallefall at mine hadde gjort dersom jeg var i samme situasjon. Anonymkode: 4ffea...5d0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #38 Del Skrevet 1. desember 2024 Her i byen kan man søke om å få et gavekort på mat før jul hos Frelsesarmeen. Jeg har fått flere år på rad, og den tusenlappen gjør at vi kan ha litt ekstra godt pålegg og annen julemat. I tillegg handler jeg alltid når priskrigen er godt i gang slik at det rekker til mer. Det er fellesutdeling av gavekortene, og det er alltid en blanding av eldre, enslige foreldre med små barn osv. Men i år var gata og parkeringa full av folk som kom i store, dyre biler. Det er absolutt slik at folk med mye penger også sliter nå, men de man prøver å treffe med et slikt tiltak er de som ikke har store verdier i hus og bil. Veldig leit om de blir skjøvet ut av køen av folk som egentlig kunne nedskalert på flere fronter i livet for å få en mer romslig økonomi. Søknadsprosessen er basert på tillit og ærlighet, og det er ingen som sjekker at man oppgir riktige inntektsopplysninger. Anonymkode: e6f65...405 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #39 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei du er virkelig uvitende Anonymkode: 887c5...e7a Nei, jeg har jobbet med dette, så jeg vet åpenbart langt mer enn deg. Hva er det du lurer på, egentlig? Er det noe du sliter med å forstå? Anonymkode: e4526...66b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #40 Del Skrevet 1. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 14.30): Du får både sosialhjelp og bostøtte for å nevne noe, hvis du mangler penger. Så dette er bare vrøvl. Anonymkode: e4526...66b AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 15.20): Jo det gjør det. For selv de som lever på sosialhjelpssatser, som altså er et absolutt minste det er fysisk mulig å kunne leve på av penger, har det helt greit. Anonymkode: e4526...66b Jeg lever på langt mindre enn sosialhjelp, og får ikke hverken bostøtte eller hjelp noe sted. Jeg er ufør, kjøpte bolig med mannen, mannen stakk (vet ikke hvor han er), samtidig som forrige bolig ikke ble solgt. Nav krever at jeg selger før hjelp (de betaler aldri på gjeld uansett, så har du regninger som har gått til inkasso så får du ikke hjelp til de), men jeg får ikke lån til å selge med tap (og uten lån får jeg ikke fjernet heftelser hvis kjøpesum ikke dekker). Pga mannen står som eier får jeg heller ikke ordnet noe praktisk, kommunen nekter startlån, og ja. Jeg bruker alt jeg har på regninger, men nå har alt stoppet. Resultatet blir tvangssalg, for jeg får ikke løst det på noen annen måte. Anonymkode: 61c28...ac9 Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 6. desember 2024 av Perelandra 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå