Gå til innhold

Kollega med barn som lever i en grisebinge av en leilighet

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 12.07):

Hva er viktigst i et barns liv? Å ha det sterilt rent rundt seg eller all verdens kjærlighet, fordi det siste skriver du ikke ett ord om. 

Det er jeg enig i. Jeg er selv en "rotekopp" i manges øyne (skilt mann 40+), men dette høres helt jævlig ut hvis det er sant.

Anonymkode: 98b1c...2b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg dømmer ikke.

Tror du ikke at hun hadde shoppet møbler og vasket hvis hun syntes at det manglet møbler og vasking?

Hun forteller meg at hun synes hun har fått det hjemmekoselig etter å ha bodd der i 10 år.

Jeg tror ikke du forstår problemet.

Jeg undrer meg over hvorfor hun og barna lever i en skitten nedrøykt (glemte å skrive at hun røyker inne) bolig uten noe særlig møbler og gammel mat.

Barn skal ikke ha det slik

Ts

Anonymkode: ce03c...50d

Nei, men hva vil du ut av innlegget da? Det svarte du ikke på. Bekreftelse på at det ikke er ok?

Du vet jo ikke hva som skjer på innsiden av henne. Kanskje det er noensinne gjør at det ikke er enkelt for henne med vasking og kjøping av møbler? De færreste ønsker å leve i rot. Selv om hun har sagt at hun trives, er det mange som sier andre ting enn de føler som en mekanisme for å håndtere det som er vanskelig. 

Kanskje DU ikke forstår problemet?

Om barn ikke skal ha det slik, sett deg ned med henne, snakk med henne, forklar bekymringen din, tilby hjelp, gi henne kontaktinfo til noen som kan hjelpe?

Anonymkode: e2ad0...623

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig med deg! Altså, jeg har adhd og det kan bli litt rotete her i perioder om jeg er mye stresset, eller er syk. Men en haug med aviser som bord osv er litt much... Men kjenner meg igjen i et par ting du skriver altså. Har vedkommede klær som ligger i hauger på stoler og sånn? Det er typisk adhd. Det heter "chairrobe" ( altså wardrobe, men som en stol, med klær ) ADHD folk "rydder" også ting i hauger. vi bare liksom lager hauger med ting.  

Det kan være denne dama bare er blind på rotet og er litt sliten og overveldet i livet altså. Og at hun kansje trenger litt hjelp med å se at det er rotete der. For man kan kjapt bli litt blind på ting. 

Men altså. Om denne kollegaen din er litt vimsete av seg som person, så hadde jeg mistenkt adhd. For vi som har det kan slite med å se at det er rotete. Og bli overveldet av kaos og på en måte ikke skjønne hvordan man kan ordne opp. Ihvertfall om man ikke får medisiner. Synes det er litt leit gjort av deg om du vil melde henne til barnevernet altså, da er det vel bedre å bare si rett ut at hei, her var det rotete. Skal du ikke rydde opp?? Eller..Har du ikke bord? Vi kan bare stikke å skaffe deg et bord nå. Hva sier du? osv. 

Anonymkode: dcb2f...696

Jeg har ikke skrevet at jeg har tenkt å melde henne til barnevernet, men det er det flere her inne som mener jeg bør gjøre.

Jeg skal prøve å få henne til å forstå, at slik som hun lever kan man ikke leve når man har barn å tenke på, men tviler på at hun  forstår hvordan hun bor, og da er det kanskje vanskelig å nå inn til henne?

Hun virker ikke vimsete på jobb, men treg, men man trenger jo ikke ha adhd fordi om man er treg.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at jeg har tenkt å melde henne til barnevernet, men det er det flere her inne som mener jeg bør gjøre.

Jeg skal prøve å få henne til å forstå, at slik som hun lever kan man ikke leve når man har barn å tenke på, men tviler på at hun  forstår hvordan hun bor, og da er det kanskje vanskelig å nå inn til henne?

Hun virker ikke vimsete på jobb, men treg, men man trenger jo ikke ha adhd fordi om man er treg.

ts

Ø jo da, folk med adhd kan være trege, om de er umedisinert, feks. De kan ha lav motivasjon pga lavt dopaminnivå i hjernen.  

Vil tenke det er godt mulig hun har adhd altså. Er det rot i bilen hennes da, feks ? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, men hva vil du ut av innlegget da? Det svarte du ikke på. Bekreftelse på at det ikke er ok?

Du vet jo ikke hva som skjer på innsiden av henne. Kanskje det er noensinne gjør at det ikke er enkelt for henne med vasking og kjøping av møbler? De færreste ønsker å leve i rot. Selv om hun har sagt at hun trives, er det mange som sier andre ting enn de føler som en mekanisme for å håndtere det som er vanskelig. 

Kanskje DU ikke forstår problemet?

Om barn ikke skal ha det slik, sett deg ned med henne, snakk med henne, forklar bekymringen din, tilby hjelp, gi henne kontaktinfo til noen som kan hjelpe?

Anonymkode: e2ad0...623

Hvorfor legger folk ut innlegg her inne tror du? For å lufte en problemstilling og få innspill vel.

Nå er barna der heldigvis bare halve tiden, men jeg har litt vanskelig for å blande meg i tilfelle hun ikke forstår at hun lever på halv åtte.

Har dårlig erfaring med min bror som lever som en gris og ikke forstår at vi i familien reagerer på sekker med gammelt restavfall på kjøkkenet, tomme hermetikkbokser som lukter gammel mat stående i bokhyllen, og har ikke vasket et gulv eller tørket støv siden år 2000, men han har heldigvis ikke barn i kaoset sitt, og han har en alvorlig psykisk diagnose som trolig er årsaken.

Han klikker i vinkel hvis vi foreslår å hjelpe han med noe husarbeid eller møbelkjøp, og jeg tenker hun kan gjøre det samme, fordi hun ikke forstår hvorfor vi blander oss.

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ø jo da, folk med adhd kan være trege, om de er umedisinert, feks. De kan ha lav motivasjon pga lavt dopaminnivå i hjernen.  

Vil tenke det er godt mulig hun har adhd altså. Er det rot i bilen hennes da, feks ? 

Har sittet i bilen kun en gang og da var det mørkt, men jeg la ikke merke til at det var noe særlig rotete.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å gi råd uten å vite nøyaktig hva du snakker om. 

Et hus i dårlig stand i seg selv er ikke nok til å blande inn barnevernet. Nesten alle nordmenn født før 1990 har levd periodevis i falleferdige hus uten å tatt skade av det. 

Spørsmålet blir jo om barna får det de trenger av mat, klær, oppdragelse og hygiene 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvorfor legger folk ut innlegg her inne tror du? For å lufte en problemstilling og få innspill vel.

Nå er barna der heldigvis bare halve tiden, men jeg har litt vanskelig for å blande meg i tilfelle hun ikke forstår at hun lever på halv åtte.

Har dårlig erfaring med min bror som lever som en gris og ikke forstår at vi i familien reagerer på sekker med gammelt restavfall på kjøkkenet, tomme hermetikkbokser som lukter gammel mat stående i bokhyllen, og har ikke vasket et gulv eller tørket støv siden år 2000, men han har heldigvis ikke barn i kaoset sitt, og han har en alvorlig psykisk diagnose som trolig er årsaken.

Han klikker i vinkel hvis vi foreslår å hjelpe han med noe husarbeid eller møbelkjøp, og jeg tenker hun kan gjøre det samme, fordi hun ikke forstår hvorfor vi blander oss.

ts

Vel. Du er 100% ærlig angående denne dama på nett. Så da synes jeg du skal greie å takle at noen er 100% ærlig på det du skriver også. Det er jo noe merkelig med mennesker som MÅ diskutere andre opp og ned på KG uten å greie å ta en avgjørelse på selvstendig vis også da. Det er noe ikke-helt-normalt ved det. Og så skriver du det om din bror, og at du har psykiske diagnoser i familien. Så da tenker jeg eeegetlig at det er noe litt rart med deg og, sånn som du tenker det er noe litt rart med den dama. Så håper du tåler å høre det og at du tar det på en voksen måte da.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vel. Du er 100% ærlig angående denne dama på nett. Så da synes jeg du skal greie å takle at noen er 100% ærlig på det du skriver også. Det er jo noe merkelig med mennesker som MÅ diskutere andre opp og ned på KG uten å greie å ta en avgjørelse på selvstendig vis også da. Det er noe ikke-helt-normalt ved det. Og så skriver du det om din bror, og at du har psykiske diagnoser i familien. Så da tenker jeg eeegetlig at det er noe litt rart med deg og, sånn som du tenker det er noe litt rart med den dama. Så håper du tåler å høre det og at du tar det på en voksen måte da.

Jøss det var stigmatiserende😃

Så hvis et søsken har en psykisk sykdom som betyr det at de andre har det også?

Fei for din egen dør.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jøss det var stigmatiserende😃

Så hvis et søsken har en psykisk sykdom som betyr det at de andre har det også?

Fei for din egen dør.

Ts

Ja, du hopper lett over poenget om at du burde kunne takle konstruktiv kritikk når du er så på med kritikk på andre, sånn helt åpent på nett eller? Du stiller deg kritisk til denne damen, utleverer på nett. Hun har to barn, har ødelagt kjøkkenbord ben, og aviser som bord. Dette er veldig gjenkjennelig. Er hun på KG har hun garantert kjent deg igjen også. 

Og så sier jeg at det ikke er helt normalt å ha så lite empati at du gjør det hele så gjenkjennelig med vilje, uten å tenke over konsekvensene av at hun kjenner deg igjen. Og at du selv har problemer i familien med psykisk helse. Og at du absolutt ikke takler kritikk. Det er en artig suppe det..Du virker til å ha veldig lite selvinnsikt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normale mennesker greier å tenke empatisk, og hjelper vedkommede, i stedet for å utlevere på nett. Normale mennesker må iikke diskutere på nett og utlevere andre for å i det hele tatt greie å regulere seg, eller greie å komme fram til en konklusjon. Du utleverer på en måte også deg selv, ved å vise hvordan du tenker. Men det har du kansje ikke tenkt på. Samtidig er det barn involvert her og det er jo bare enda værre. stakkars denne dama om hun finner denne tråden, der hun ser at kollegaen som har en psykisik syk bror og har vært på besøk og sagt sånn og sånn, skriver sånn om henne. Det er hyggelig ass! Vedder på at hun får masse overskudd til å være en god mamma da altså, bra jobba. 🙈

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et vennepar som bor litt tilsvarende som beskrevet her og det er fordi det går gått så langt at de ikke evner å ta tak i det . Jeg er fadder til de tre små barna deres og har brukt det som argument for at jeg kommer for å rydde, vaske og kaste en gang i måneden. 
Det virker som de tar seg litt mer sammen når de vet at andre reagerer, vi var noen venner som gikk sammen og snakket med dem. De forstår at vi gjør det for barnas skyld.

Anonymkode: bb7cb...0cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 12.36):

Har en bekjent som er ganske lik, har fin og relativ stilling og noen millioner på bankbok. Leiligheten er uten bilder og har bare en sofa, stuebord og TV. Ledning ligger på gulvet. Han er ren i klærne, godt trent og har ny bil som er strøken. Han har orden 100 % på alt annet i livet, og er ryddigere i livet enn noen andre. Men hjemme er det bare helt trist, bare ikke møkkete. 

Anonymkode: fb6fd...768

Kjære vene,hva er galt med det da?!

Anonymkode: f9ccd...3e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 12.36):

Har en bekjent som er ganske lik, har fin og relativ stilling og noen millioner på bankbok. Leiligheten er uten bilder og har bare en sofa, stuebord og TV. Ledning ligger på gulvet. Han er ren i klærne, godt trent og har ny bil som er strøken. Han har orden 100 % på alt annet i livet, og er ryddigere i livet enn noen andre. Men hjemme er det bare helt trist, bare ikke møkkete. 

Anonymkode: fb6fd...768

Det ervanlig å ha ledninger på gulvet. Hvor skulle en ellers hatt dem? Oppunder taket?

Anonymkode: aefe5...b1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et samboerpar der begge er høyutdannede, type doktorgrad på begge. Og det ser ikke ut hjemme hos dem. De har ingen psykiske lidelser, men de ser bare ikke rotet og skittet tror jeg. 

Det er ikke så ille at det ikke går ant å være der, men jeg får alltid lyst å sette i gang å rydde litt der. 

Men de har ikke barn da. 

Men poenget var at ikke alle har lik hygiene som gjennomsnittet. Sikkert ikke farlig heller. Jeg har reist litt i ulike steder, og når jeg har vært hjemme hos folk i ulike lender så er hygienen absolutt ikke slik som i Skandinavia. Det er nok ikke farlig for barna, sikkert flaut, men ikke farlig. Med mindre der er mugg og råte 

Anonymkode: c1d4a...a7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er vel ikke så opptatt av interiør, møbler og hjem da?

Jeg personlig synes selvfølgelig det er litt rart det du nevner her, men ingenting jeg ville verken bekymret meg for eller meldt inn noen plass.

Om barna er på vei til å bli tenåringer tenker jeg at de uansett ikke vil ha med folk hjem, og det er mange av de uansett hvor møblert og flott det er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 10.47):

og skap og skuffer var overfylte med åpnede pakker med mat som hadde gått ut på dato for lenge siden, og det var likedan i kjøleskapet

Hvordan vet du i løpet av det besøket at skuffer, skap og kjøleskap var overfylt med pakker og mat som har gått ut på dato? Gikk du gjennom alt av skuffer og skap og sjekket datoer mens du var der?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at endel av disse innleggene også postes på Fb? Sånn som dette ble. Stakkars dame hvis hun får opp dette i feeden sin. Men tilbake til innlegget (hvis det er sant da 🤔), dette høres jo helt ekstremt ut da 😳Litt rot og skitt må man kanskje se gjennom fingrene med, men sofabord av reklameaviser og knekt bordbein støttet opp av ukeblader 🙈Snakk fortrolig med henne og tilby deg hjelp med å få orden på det viktigste. Det må jo være en grunn til at hun orker å ha det sånn 😔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 time siden):

Hvordan vet du i løpet av det besøket at skuffer, skap og kjøleskap var overfylt med pakker og mat som har gått ut på dato? Gikk du gjennom alt av skuffer og skap og sjekket datoer mens du var der?

Vi laget middag sammen og jeg måtte lete meg gjennom skuffer og skap for hun hadde ikke oversikten over hvor ting var hen.

Hun sa også at mye av tørrmaten som var åpnet og stod i skapet var gammelt.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp dassring i julegave til henne, så har hun ihvertfall det. 

Anonymkode: ce124...f6c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...