Gå til innhold

Hvor lenge er det for lenge å amme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en snart 2 åring som sliter med å slutte, men jeg har lyst å slutte.

Det er snakk om kvelden før legging.

Anonymkode: 47286...e6e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For lenge er når ikke begge lengre trives med det. Inkludert mammaen. Jeg har ammet mine "lenge" (til nesten tre år) selv. Ene sluttet av seg selv da interessen dabbet av. Andre merket jeg at jeg begynte å føle meg mer og mer som en dyremamma som ville sparke bort ungen fra juret, og faset gradvis ut over noen uker etter at jeg bestemte meg for å slutte. 

Anonymkode: 07288...0c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet til ungen var 2,5 år. Måtte slutte fordi jeg dro på jobbreise. Men kunne godt fortsatt. Både jeg og ungen trivdes med det.

Anonymkode: bb101...425

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For lenge er når ikke begge lengre trives med det. Inkludert mammaen. Jeg har ammet mine "lenge" (til nesten tre år) selv. Ene sluttet av seg selv da interessen dabbet av. Andre merket jeg at jeg begynte å føle meg mer og mer som en dyremamma som ville sparke bort ungen fra juret, og faset gradvis ut over noen uker etter at jeg bestemte meg for å slutte. 

Anonymkode: 07288...0c9

En innrømmelse til, dette er mitt 3 barn, men mine 2 første ville slutte selv når de var 13-15 mnd

mulig jeg er litt svak siden det er siste barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for lenge når den ene parten ikke trives med det. Når du vil slutte, så er det altså på tide å slutte :)

Anonymkode: e4c23...88c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er for lenge når den ene parten ikke trives med det. Når du vil slutte, så er det altså på tide å slutte :)

Anonymkode: e4c23...88c

Egentlig mest fordi samfunnet rundt meg syns det er ekkelt

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Drit i samfunnet. Hvorfor lar du randoms avgjøre at kosen mellom deg og barnet på kvelden er noe ekkelt? Who anbefaler amming til barnet er 2, men mange ammer lenger. 

Anonymkode: ec858...f50

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i hva folk synes. Amming er bra om dere trives med det. Alle slutter av seg selv før eller siden

Anonymkode: e8702...16f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet når minstemann selv gikk bort og løftet opp genseren for å få pupp. Da var hun 19 måneder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det synes jeg ikke er en god grunn. Synes det er utrolig trist at folk går rundt og lirer av seg at dette er ekkelt. Men såklart, vil du ikke så slutter du bare.

Jeg sluttet når jeg ikke ville mer og jeg merket godt at jeg ikke ville. For plutselig føltes det ubehagelig for meg, jeg følte en sterk trang for at jeg ikke hadde lyst, og det fysisk var en følelse av ubehag. Ikke noe ro som jeg pleide å kunne få. Da sluttet jeg en kort stund etterpå, da var min 19 mnd.

Anonymkode: 0d49c...a86

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks ett år. Synes det er ekkelt nå barn ammes. Det er noe som bør være forbeholdt babyer.

Anonymkode: 0e23e...ed3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er så absurd at noen synes amming er ekkelt, egentlig uansett alder.

Om jeg hadde sett noen amme en 12 åring hadde jeg ikke syntes det var ekkelt. Rart, såklart, og jeg ville tenkt at noe mest sannsynlig var galt med mor og/eller barn, og kanskje vært litt bekymret. Men ekkelt er det jo ikke, barnet føles jo som ens lille barn uansett hvor gammelt det blir, det er bare rart og feil fordi man ikke da lar barnet bli stor.

Men å amme 2-3 åringer er jo helt vanlig mange steder, de er fortsatt små, veldig rart om noen blander seg her, og ekkelt er det jo absolutt ikke.

Anonymkode: 87e7b...046

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Maks ett år. Synes det er ekkelt nå barn ammes. Det er noe som bør være forbeholdt babyer.

Anonymkode: 0e23e...ed3

WHO anbefaler amming til minst 2 år, helst lenger. Tenker det er viktigere enn at du synes det er ekkelt.

Anonymkode: a1310...0fa

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet til 2 år og 2 mnd nå. Kunne fortsatt om det ikke var pga dårlig nattesøvn og dårlig matlyst på dagtid. Sover gjennom natta nå. Avvenningen gikk veldig fint og tok det over en lang periode❤️

Anonymkode: f32bd...785

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet til nesten 2 1/2 år og sluttet ved at jeg selv valgte det. Barnet ønsket å fortsette :) Ønsker du å slutte, så slutter du.

Anonymkode: b1b62...959

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 12.29):

Du ammer jo stort sett kun på kvelden? For å være ærlig, jeg forstår ikke helt hva disse «ammeforkjemperne» gjør for å få så mye oppmerksomhet. Tar de selfies hver kveld for å få positiv oppmerksomhet? Jeg så et bilde i en artikkel om en mor som ammet sitt barn i garderoben til barnehagen og klagde på at det ikke var passende rom til sånt. Jeg syns det går litt over styr. 

Jeg svarte på tråden tidligere at jeg ammet til barnet var 2,5 år. Fikk ingen negative tilbakemeldinger, men følte ikke for å amme offentlig etter 1,5 år, ta selfie eller snakke om det konstant heller. Anser det som en privatsak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du ammer jo stort sett kun på kvelden? For å være ærlig, jeg forstår ikke helt hva disse «ammeforkjemperne» gjør for å få så mye oppmerksomhet. Tar de selfies hver kveld for å få positiv oppmerksomhet? Jeg så et bilde i en artikkel om en mor som ammet sitt barn i garderoben til barnehagen og klagde på at det ikke var passende rom til sånt. Jeg syns det går litt over styr. 

Jeg svarte på tråden tidligere at jeg ammet til barnet var 2,5 år. Fikk ingen negative tilbakemeldinger, men følte ikke for å amme offentlig etter 1,5 år, ta selfie eller snakke om det konstant heller. Anser det som en privatsak. 

Men hvorfor må man gjemme seg etter 1,5 år? Det burde være like naturlig å kunne amme 2-åringen offentlig, som en baby. Amming blir ikke ekkelt eller unaturlig bare fordi barnet er litt større. Jeg er veldig glad for at noen forteller at de ammer litt større barn, og gjerne om det synes ute i samfunnet og. Da blir det en lavere terskel for meg å gjøre det samme. 

Anonymkode: f76ee...0e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men hvorfor må man gjemme seg etter 1,5 år? Det burde være like naturlig å kunne amme 2-åringen offentlig, som en baby. Amming blir ikke ekkelt eller unaturlig bare fordi barnet er litt større. Jeg er veldig glad for at noen forteller at de ammer litt større barn, og gjerne om det synes ute i samfunnet og. Da blir det en lavere terskel for meg å gjøre det samme. 

Er foreldre og voksne mennesker så lett påvirkelige at de slutter med noe positivt fordi utenforstående kommenterer at de ikke liker det? 

Jeg gjør det som er best for meg og mitt barn uansett hva folk må mene. Så lenge det ikke er helsefarlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Grunnen til at jeg sluttet å amme offentlig da barnet var 1,5 år var at ammingen stort sett kun var på morgen, kveld eller natt. Ammet innimellom dersom vi var på reise og han trengte å roes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...