Gå til innhold

Problemer med eldre familiemedlem i jula. Hva ville dere gjort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Fordi vi ser svigerfamilien veldig sjeldent. Foreldrene til mannen er ikke ungdommer de heller og barna har gledet seg veldig til å feire med fettere og kusiner.

Jeg, mannen, søster,tante, fettere og kusiner syntes at hele greia bare er noe stort tull. At hun skal plutselig nekte å være på et planlagt opphold slik at andre må endre sine planer til fordel for henne.

Det er broren min da, det første barnebarnet hennes, som har hatt et spesielt nært forhold til henne oppigjennom som syntes dette er vanskelig.

Og dette er som sagt en dame som har mange familie medlemmer rundt seg i hverdagen. Fettere, kusine, tante og onkel bytter på å besøke henne så hun har besøk iallefall 3 dager i uka. Hun har hjemmesykepleie 2 ganger daglig, besøksvenn 1 dag i uka, vaskehjelp og hjelp til å handle hver 14 dag, i tillegg er hun på eldresenter 4 dage i uka.

Vi fra Oslo besøker henne vær sommer og en langhelg i ny og ne. Og når hun har orket og forholdene har ligget til rette for det så har hun vært hos oss.

Hun er aldri alene på merkedager ellers eller på bursdagen sin. Det var kun denne ENE gangen at det ble sånn.

Ts

Anonymkode: 30fa9...99a

Forstår deg, men forstår også henne. Hun er sikkert klar over at dette er en av hennes siste julefeiringer, og da er det forståelig at hun ikke vil være på en institusjon på julaften. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg skjønner at du prøver å hjelpe broren din, men dette må han finne ut av selv. Det høres ut som en dårlig løsning å kjøre henne til ham og at hun er der sammen med hans svigerfamilie som hun ikke kjenner. Jeg tror ikke denne tråden hjelper han til å sette de grensene som trengs. 

kan dere avtale at dere facetimer i løpet av julaften/julen? Flere sykehjem har en iPad på avdelingen det går an å avtale en videosamtale.

Anonymkode: 5cfa0...c52

Ja, det kan vi gjøre. Hun bruker Internett. Har både pad og iPhone,så vi har snakket med henne mye på skjerm oppigjennom.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir å være 19 stk i huset til broren din, pluss flere hunder, og det i tillegg er langt å kjøre, må det vel være mye bedre for henne å kunne være på korttidsoppholdet med venner? Da regner jeg med at hun kan trekke seg tilbake som hun vil, uten å bli så veldig forstyrret av lekende barn og kanskje bjeffende hunder. 

For all del, jeg forstår ønsket om å være med familie, men det eneste alternativet hadde vært for mye for meg, og jeg er langt unna 90.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det høres veldig medavhengig  ("codependent") ut at du har påtatt deg oppgaven med å løse dette for din bror. 

Anonymkode: a6917...df7

Ja, og det er det sikkert også. Broren min er en selvutsletter av natur, så derfor jeg blander meg litt vel mye.

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Forstår deg, men forstår også henne. Hun er sikkert klar over at dette er en av hennes siste julefeiringer, og da er det forståelig at hun ikke vil være på en institusjon på julaften. 

Ja, jeg forstår jo det. Men hun har trodd at hennes siste jul, bursdag, påske og 17 mai har kommet for over 5 år siden. Bortsett fra å bli dårligere til bens og litt dårligere hørsel, så har ikke helsetilstanden hennes forandret seg stort de siste 5 årene. Men, ja det er jo klart at det kan gå fort hvis det først begynner å gå nedover i den alderen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (3 minutter siden):

Hvis det blir å være 19 stk i huset til broren din, pluss flere hunder, og det i tillegg er langt å kjøre, må det vel være mye bedre for henne å kunne være på korttidsoppholdet med venner? Da regner jeg med at hun kan trekke seg tilbake som hun vil, uten å bli så veldig forstyrret av lekende barn og kanskje bjeffende hunder. 

For all del, jeg forstår ønsket om å være med familie, men det eneste alternativet hadde vært for mye for meg, og jeg er langt unna 90.

Ja, og dette tenker jo jeg også. 

Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Åh ha henne hos dere i julen er det minste dere kan gjøre for henne. Dere burde skamme dere når dere ser på et eldre familiemedlem som en beladtning. Stakkars henne som har en familie som bare skubber henne bort.

Hun har ikke så lenge igjen i dette livet og da burde hun hvertfall få tilbringe julen med dere.

Skam på dere 😡

Anonymkode: 596ab...b8b

Ta deg en tur i skammekroken selv gamla......

Anonymkode: 738f2...924

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, og det er det sikkert også. Broren min er en selvutsletter av natur, så derfor jeg blander meg litt vel mye.

Så du tenker at siden han er en selvutsletter av natur så er det bedre at du også oppfører deg dysfunksjonelt som en selvutsletter og bidrar til den type familiedynamikk? For jeg ville tenkt at det beste du gjør for ham er å sette grenser rundt din tid, og være tydelig på at du mener at bestemor ikke bør reise så langt uansett i hennes alder og tilstand, og så si at du stoler på at han tar det beste valget, og deretter fokusert på deg selv. 

Anonymkode: a6917...df7

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har hun ingen annen familie i Trøndelag? Ingen liksom?? Er det ingen slekt i området som kan hente henne? 

Helt ærlig, om ikke, hadde det vært fint om din bror så dro til denne bestemoren og var med henne på julaften, sammen med de andre på senteret der. Ihvertfall om han skal feire alene. 

Anonymkode: 75f2e...787

De skal være 19 stk hos broren, så han feirer absolutt ikke alene.

Anonymkode: 14145...1ab

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Personlig hadde jeg snudd om på mine planer. Pakket bilen, kjørt opp til Trøndelag og feiret jul hos farmor. 

Anonymkode: f3ba9...394

Da går det ut over andre igjen. Man har lagt planer, avtalt, bestilt inn mat, ordnet logistikk rundt gaver. Gammel eller ikke, når planene har vært kjent siden i sommer er det ufint å plutselig ønske noe annet når vi er på tampen av november. 

Dessuten, sitte på hotell juledagene, for noen timer med farmor om dagen? 

Anonymkode: 65bcf...cbc

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jo barna hennes som forlater henne skysse henne til din bror i Oslo før og etter jul. Helse-og omsorgstjenester fra kommunen har hun like mye rett til i Oslo som i Trondheim. Det er bare å varsle kommunene så skal de legge til rette. Hun vil såklart ikke få plass på noe hjem i Oslo, men hjelp i hjemmet hos din bror plikter kommunen å yte.

Anonymkode: b43a5...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da går det ut over andre igjen. Man har lagt planer, avtalt, bestilt inn mat, ordnet logistikk rundt gaver. Gammel eller ikke, når planene har vært kjent siden i sommer er det ufint å plutselig ønske noe annet når vi er på tampen av november. 

Dessuten, sitte på hotell juledagene, for noen timer med farmor om dagen? 

Han og farmor kan vel bo i huset til tante? Og er de 18 andre personene så inkompetente at alt raser sammen uten bror? Forøvrig synes jeg at de i familien som ikke tar seg av farmor til daglig og ikke reiser til henne nå bør betale personen som reiser. Tante som har stilt opp i alle år mens de andre er langt unna, har betalt mye for kortidsoppholdet på dette stedet som er så eksklusivt at det ikke finnes på internett og TS ikke tør si hvor det er, kan jeg på en måte forstå.

Jeg lurer på om ansvarsfølelsen alltid har vært så lav hos resten.

Anonymkode: b9d5e...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun egentlig 100% i stand til å skjønne hva hun ønsker seg? Mange gamle er ikke det. Vil hun virkelig reise den lange veien Trondheim/Oslo tur/retur i bil?  Og vil hun virkelig tilbringe en uke i et fullt hus med 19 mennesker inkl mange bråkete barn? Vil tro at dette vil slite henne veldig ut. Vanskelig å få den hvilen en 90-åring trenger. Så det alternativet virker helt ubrukelig. Broren til TS må forresten være søkkrik for å ha et hus i Oslo med plass til overnatting av 19 personer, uten at det har noe med saken å gjøre. Annet enn at det må bli fullt, trangt og bråkete.

Jeg syns 90-åringen bør ta til vettet og feire på sykehjemmet. Her jeg bor er det veldig koselig på sykehjemmet både i jula og ellers.

Kan dere heller love henne masse besøk etter jul?

Hvis tanten til TS har hjulpet og tatt seg av den gamle i mange år, så skjønner jeg godt at hun trenger "fri" en jul når hun skulle noe spesielt.

Om ingen av dere kan gjøre om på planer nå i siste liten, så er det ingen andre muligheter enn at hun blir på sykehjemmet. Kanskje hun kommer til å kose seg veldig der når hun først kommer på plass?

Anonymkode: 6ab2b...db8

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes folk legger for mye vekt på at det er julaften og dermed skal ingen være alene. Det er én dag i løpet av ett år. Det er mange eldre som pålegger for mye ansvar og dårlig samvittighet for familiemedlemmer som ønsker å gjøre noe annet i jula. 

Hilsen ei som skal feire julaften på hytta, og dermed må la far være alene i omsorgsbolig i år. 

Anonymkode: cd272...f70

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Han og farmor kan vel bo i huset til tante? Og er de 18 andre personene så inkompetente at alt raser sammen uten bror? Forøvrig synes jeg at de i familien som ikke tar seg av farmor til daglig og ikke reiser til henne nå bør betale personen som reiser. Tante som har stilt opp i alle år mens de andre er langt unna, har betalt mye for kortidsoppholdet på dette stedet som er så eksklusivt at det ikke finnes på internett og TS ikke tør si hvor det er, kan jeg på en måte forstå.

Jeg lurer på om ansvarsfølelsen alltid har vært så lav hos resten.

Anonymkode: b9d5e...a97

Nei, man reiser ikke milevis, bor i andres hus, og kansellerer jula du har lovet 18 andre mennesker. Fordi din 90 år gamle farmor ombestemmer seg for hva hun ønsker i jula 24 dager før julaften, etter å ha kommunisert noe annet siden i sommer. 

Man får ikke frikort for uforutsigbarhet bare fordi man er eldre. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det passer ikke. 
Det blir det samme her med min mor. Vi kan ikke bøye oss i alle vinkler for å tilrettelegge for henne, hun har mennesker rundt seg. Vi prioriterer ungene og rolig hjemmejul.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidligere her inne har det vært snakk om betaling for å være på avlastning på institusjon. Det koster faktisk penger. Det siste beløpet jeg hørte her jeg bor, 2 år siden, var kr 180- pr døgn.
Jeg jobber frivillig på et eldresenter og der er det felles julemiddag med påmelding. Påmelding, fordi noen av beboerene har med barn som er enslige. De som ikke orker pga helseutfordringer, kan få julemiddag til boligen sin. Dette senteret har 90 leiligheter. I tillegg er det arbeidsstue, snekkerverksted, frisør og fotpleie mm på huset.
Å flytte et såpass eldre menneske fra A til B for en julefeiring synes jeg høres problematisk ut. Ja, kommunen de skal være i har plikt til å gi den eldre hjelp daglig. Det at mange eldre da må forholde seg til nye folk er ofte et stort problem. Hører mye om det da det blir satt inn vikarer når det er ferie.(Lettere å snakke/klage til meg som ikke har noe med senterert å gjøre, som ansatte har)

Det har ikke noe med å ikke bry seg om henne, men å ta ansvar for hennes ve og vel. Når en trenger hjelp så er det mye tryggere å ha folk rundt seg som hun kjenner.
Tror mange her inne ikke forstår hvor slitsomt det kan være å måtte reise langt og forholde seg til mange mennesker et "nytt" sted. Spesielt vanskelig med helt nye pleiere som skal overta ansvaret for daglig stell. I tillegg så har de fleste tilpassede bad, høyere dosete og dusjstol. Uten denne hjelpen så får de ikke stellet sitt. Det tenkes heller ikke på, av mange her inne, om boligen de skal være i har eks sykehusseng og andre hjelpemidler hun trenger. Det virker på meg som at mange tenker på voksne folk som er spreke og "bare" legger på årene opp til 90 år. Det er desverre ikke bare å tenke med hjetet, hjernen må være med pga av utfordringer veldig mange får når alderen stiger.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for slitsomt for en 90-åring å reise langt og bo hos andre. 
Men er det mulig for broren din å ta en tur dit i romjula? Må jo ikke være hele uka. 
Ellers vil jeg nok anbefale korttidsplasser. Det er nok minst slitsomt for farmor. 

Anonymkode: 4c3d3...ca9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prioritert å feire med farmor som er 90 år enn svigers og jeg er heldigvis 100% sikker på at det hadde mannen min ønsket og hatt forståelse for også. Jeg håper mine barn, barnebarn og oldebarn også tenker litt på familien sin i julen og ikke synes at sykehjem med fremmede mennesker er det rette stedet for et kjært familiemedlem å feire jul. Jeg hadde aldri klart å kose meg i julen vel vitende om at farmor var på sykehjem mot sin vilje fordi ingen gadd å anstrenge seg litt for at hun skulle få være med familien. Så kan man kanskje også tenke litt på at man selv blir gammel en dag og at dine egne barn og barnebarn kommer til å behandle deg akkurat slik du har lært dem hvordan du behandler dine eldre familiemedlemmer. Blir du en farmor/mormor som de andre er så glade i og bryr seg så mye om at de setter himmel og jord i bevegelse for å ha deg på julaften eller blir du en de synes det er greit å dytte inn på et fremmed sykehjem fordi det er mest praktisk for dem? Karma, rett og slett. 

Anonymkode: a74a0...c9a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er hun egentlig 100% i stand til å skjønne hva hun ønsker seg? Mange gamle er ikke det. Vil hun virkelig reise den lange veien Trondheim/Oslo tur/retur i bil?  Og vil hun virkelig tilbringe en uke i et fullt hus med 19 mennesker inkl mange bråkete barn? Vil tro at dette vil slite henne veldig ut. Vanskelig å få den hvilen en 90-åring trenger. Så det alternativet virker helt ubrukelig. Broren til TS må forresten være søkkrik for å ha et hus i Oslo med plass til overnatting av 19 personer, uten at det har noe med saken å gjøre. Annet enn at det må bli fullt, trangt og bråkete.

Jeg syns 90-åringen bør ta til vettet og feire på sykehjemmet. Her jeg bor er det veldig koselig på sykehjemmet både i jula og ellers.

Anonymkode: 6ab2b...db8

Alderismen lever i beste velgående ser jeg.  Alle over en viss alder er like og har samme behov. Har du møtt én gamling har du møtt alle. Så fort de blir skrøpelige i kroppen mister de vett og refleksjonsevne. Man kan ikke stole på at de vet sitt eget beste, så når en fremmed på nettet mener at de bør ta til vett, da er det virkelig alvor. Vi har sluttet å diskriminere og tingliggjøre svarte, homofile og psykisk syke, men eldre er fortsatt fritt vilt for generalisering og nedlatende holdninger. 

Anonymkode: 40e29...e4e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...