AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #81 Del Skrevet 1. desember 2024 Ser ikke ut som det er mange som skjønner hvordan det er å være 90 år her! Når jeg blir 90 år så skal jeg definitivt feire jul i eget hjem. Man orker jo ikke dra så langt i den alderen . Og selv om farmor tror en slik lang tur går greit så kan de som er yngre snakke henne til fornuft og si ( med glede i stemmen! ) at " vi har så lyst å feire jul hos deg i år" . Det er vinn/vinn for alle og kanskje farmor overlever julen og. Herregud, ha litt empati og fornuft og ikke bare tenk på dere selv! Farmor har ikke så mange juler igjen, dere andre har titalls! Valget bør være enkelt. Anonymkode: 948ff...68f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #82 Del Skrevet 1. desember 2024 Jeg forstår ikke denne infantiliseringen av eldre. Som at med det samme en bikker 80 så har en NULL ansvar for eget liv og sosiale aktiviteter lenger. Jo, mange dør, og en mister nettverk, men sannheten er også at mange eldre blir passive og ikke forsøker å delta i et sosialt nettverk. Og så blir det ansvaret til barnet, som tanten i dette tilfellet, å varte dem opp år ut og år inn, året rundt. Dere er heldige dere som har bare hyggelige familiemedlemmer og derfor vil strekke dere langt for dem. Sannheten er også at mange ikke har det. Vi får vite null om hvordan relasjonen er ellers. Og jeg tenker at TS og søsknene må avgjøre det basert på det. Nei, en skal ikke for alt i verden prioritere en 90-årings ønsker uavhengig av hvordan hun har oppført seg mot dem gjennom årtiene. Tror også at broren og TS hadde vært mer positivt innstilt om dette hadde blitt formidlet på en annen måte. Mens en sånn "shaming" i at en bare må vips fikse opp for bestemor fordi hun er 90, nei det gir ikke godvilje. Anonymkode: a6917...df7 9 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #83 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg forstår ikke denne infantiliseringen av eldre. Som at med det samme en bikker 80 så har en NULL ansvar for eget liv og sosiale aktiviteter lenger. Jo, mange dør, og en mister nettverk, men sannheten er også at mange eldre blir passive og ikke forsøker å delta i et sosialt nettverk. Og så blir det ansvaret til barnet, som tanten i dette tilfellet, å varte dem opp år ut og år inn, året rundt. Prøv å bli så gammel selv! Når man når en slik alder vil man gjerne ikke innse sine begrensninger selv, derfor er det litt opp til de rundt dem å på en vennlig måte søke bedre løsninger. Komme dem i møte. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dere er heldige dere som har bare hyggelige familiemedlemmer og derfor vil strekke dere langt for dem. Sannheten er også at mange ikke har det. Vi får vite null om hvordan relasjonen er ellers. Og jeg tenker at TS og søsknene må avgjøre det basert på det. Nei, en skal ikke for alt i verden prioritere en 90-årings ønsker uavhengig av hvordan hun har oppført seg mot dem gjennom årtiene. Tror også at broren og TS hadde vært mer positivt innstilt om dette hadde blitt formidlet på en annen måte. Mens en sånn "shaming" i at en bare må vips fikse opp for bestemor fordi hun er 90, nei det gir ikke godvilje. Anonymkode: a6917...df7 Anonymkode: 948ff...68f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #84 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Man kan være helt åndsfrisk og likevel sterkt pleietrengende. Her aner du ikke hva du snakker om. Anonymkode: 019e7...74f Vis meg gjerne hvor jeg har skrevet noe annet? Selvsagt kan man være åndsfrisk og samtidig fysisk pleietrengende, men hvilken relevans har det her? Du hadde kanskje bare lyst til å skrive at jeg ikke vet hva jeg snakker om? TS skriver at hun klarer seg greit med litt hjelp, noe som ikke er det samme som å være pleietrengende. Ikke alle som kommer på sykehjem (korttids eller permanent) er sterkt pleietrengende heller. Det finnes blant annet kortvarige trygghetsopphold for de som klarer det meste selv og bare trenger litt støtte i hverdagen for en kort periode. Tipper det er noe sånt som er tilfellet her? Jeg står uansett på at det er en skam hvordan nordmenn kaster fra seg ansvaret for eldre slektninger så fort de må strekke seg en meter ekstra for å passe på dem. Men det kan jo være at TS synes det er greit at samme skjebne venter henne selv en dag. Anonymkode: 40e29...e4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #85 Del Skrevet 1. desember 2024 issoras skrev (36 minutter siden): Mange eldre kjenner ikke sin begrensning nei. Jeg husker godt da farmor insisterte på å feire jul hos oss etter et slag og ingen hadde vett nok til å si nei. Kjørte 10 timer tur/retur x2 for å hente henne, og min mor slet seg fullstendig ut den jula. Det var helt grusomt for henne. Farmor banket i veggen natta lang for å få mamma til å komme med vann, papir, ta henne på do, gudene vet hva. Alt handlet om farmors helse den jula og alt arbeidet havnet på mamma, hun sov vel knapt den jula. Din mor hadde dårlig helse fra før da, siden hun slet seg fullstendig ut? For et friskt menneske skal faktisk tåle å hjelpe andre i en kort periode uten å gå i bakken av det. Men når det er sagt høres ikke din farmor ut som drømmegjesten heller. Anonymkode: 40e29...e4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #86 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Prøv å bli så gammel selv! Når man når en slik alder vil man gjerne ikke innse sine begrensninger selv, derfor er det litt opp til de rundt dem å på en vennlig måte søke bedre løsninger. Komme dem i møte. Anonymkode: 948ff...68f Svært mange over 80 år har fremdeles ikke så store begrensninger. Men de oppfører seg som at det å delta på sosiale aktiviteter, og eldretreff og lignende, det er ikke for dem, de vil bare være med familie. Da må de også skylde seg selv når årene går og de er mest alene. Særlig når de ikke er ute i bedre tid. Det er heller ikke vanskelig, hvis de er ordentlige mennesker, å invitere eller be om på hyggelige måter, i stedet for å bruke skam som motivator. Dette er et generelt innspill, da jeg naturligvis ikke vet noe om bestemoren til TS. Anonymkode: a6917...df7 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #87 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Svært mange over 80 år har fremdeles ikke så store begrensninger. Men de oppfører seg som at det å delta på sosiale aktiviteter, og eldretreff og lignende, det er ikke for dem, de vil bare være med familie. Da må de også skylde seg selv når årene går og de er mest alene. Særlig når de ikke er ute i bedre tid. Det er heller ikke vanskelig, hvis de er ordentlige mennesker, å invitere eller be om på hyggelige måter, i stedet for å bruke skam som motivator. Dette er et generelt innspill, da jeg naturligvis ikke vet noe om bestemoren til TS. Anonymkode: a6917...df7 Eldre folk liker det trygge og nære og der er familien på toppen av ønskelista. Og jeg forstår dem godt jeg! Det kan være slitsomt å omgåes mye halvkjente når kanskje hodet ikke henger med og når hørsel er sviktende. Det er vi unge sin plikt å ta vare på de eldre, ikke gå og gi dem skylda for at alderen svekker dem og forandrer dem. Empatien er så fraværene her at jeg blir kvalm! Anonymkode: 948ff...68f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #88 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eldre folk liker det trygge og nære og der er familien på toppen av ønskelista. Og jeg forstår dem godt jeg! Det kan være slitsomt å omgåes mye halvkjente når kanskje hodet ikke henger med og når hørsel er sviktende. Det er vi unge sin plikt å ta vare på de eldre, ikke gå og gi dem skylda for at alderen svekker dem og forandrer dem. Empatien er så fraværene her at jeg blir kvalm! Anonymkode: 948ff...68f Hvis familien er på toppen av ønskelista så gjør de jo lurt i å behandle familien godt. Har en gode relasjoner strekker en seg langt for å få til å være sammen. Hva får deg til å anta at jeg mangler empati? Det er ikke unges plikt å ta vare på gamle i de tilfellene de selv ikke oppfører seg greit. Klart, om Olga begynner å bli mer kritisk og dømmende etter 80+ så kan en se gjennom fingrene på det. Men faktum er at mange eldre sitter alene fordi de har hatt antisosial atferd gjennom mange tiår og sliter menneskene rundt dem ut. Det er ikke det å kjøre 10 timer som er problemet, ikke en gang å stå opp om natten for å hjelpe med urinlekkasje, vask, vannhenting osv. det er deg ugne stemningen mange eldre gir, fordi de tror de er berettiget til det. Klart de er redde, men flere barn og barnebarn hadde gjort lurt i å sette tydeligere grenser for de eldre, så de fant ut at å herse ikke fungerer. Kanskje det hadde gjort relasjonen bedre. Anonymkode: a6917...df7 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #89 Del Skrevet 1. desember 2024 Ts her: takk for svar alle sammen, ser at som i vår familie så er meningene delt. Det er ikke sånn at farmor har prioritert tante og hennes familie. Hun har tilbragt sommerferien og påske hos oss i Oslo, så det er ikke noe ondt blod her. Når det kommer til fly, buss og tog så kan hun ikke reise alene fordi hun ikke klarer å komme seg på toalettet alene. Hun kan fysisk sitte på do og tørke seg selv men, hun må ha følge til og fra. Ang dette med at er det hjerterom så er det husrom, nei det er faktisk ikke det. De er 19 stk hos min bror i jula. Og nei det er ikke oppspinn at de har alle disse aktivitetene på korttidsoppholdet eller at man må være sterkt pleietrengende for å få plass, det er et privat sted. Dette stedet tilbyr også forøvrig å komme med mat på døra hennes hjemme vær dag hvis hun ikke ønsker å være der. Tante visste allerede at de skulle reise i sommer og hun tok det opp med farmor da. På den tiden så sa farmor at det var helt ok og at hun uansett ikke ville reise så langt unna. Det er først nå det plutselig har snudd. Anonymkode: 30fa9...99a 7 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #90 Del Skrevet 1. desember 2024 Personlig hadde jeg snudd om på mine planer. Pakket bilen, kjørt opp til Trøndelag og feiret jul hos farmor. Anonymkode: f3ba9...394 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 1. desember 2024 #91 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men farmor er ikke syntes ansvar. Ts og søsken er voksne nå, og nå har hun blitt deres, i hvert fall denne jula. Anonymkode: 299c5...342 De bor uansett i en annen by, urimelig å forvente transport 20timer for en julefeiring syns jeg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #92 Del Skrevet 1. desember 2024 Du kan jo selv tenke deg hvordan du hadde hatt det hvis du skulle bli stuet bort på et sykehjem mot din vilje i julehelgen, fordi familien din prioriterte seg selv. Så lenge det ikke er ondt blod mellom dere, så hadde jeg strukket meg veldig langt for at denne damen hadde skulle være uten familie i julen. Er du arving kan det jo lønne seg å være et menneske. Anonymkode: 232b3...fee 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #93 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ts her: takk for svar alle sammen, ser at som i vår familie så er meningene delt. Det er ikke sånn at farmor har prioritert tante og hennes familie. Hun har tilbragt sommerferien og påske hos oss i Oslo, så det er ikke noe ondt blod her. Når det kommer til fly, buss og tog så kan hun ikke reise alene fordi hun ikke klarer å komme seg på toalettet alene. Hun kan fysisk sitte på do og tørke seg selv men, hun må ha følge til og fra. Ang dette med at er det hjerterom så er det husrom, nei det er faktisk ikke det. De er 19 stk hos min bror i jula. Og nei det er ikke oppspinn at de har alle disse aktivitetene på korttidsoppholdet eller at man må være sterkt pleietrengende for å få plass, det er et privat sted. Dette stedet tilbyr også forøvrig å komme med mat på døra hennes hjemme vær dag hvis hun ikke ønsker å være der. Tante visste allerede at de skulle reise i sommer og hun tok det opp med farmor da. På den tiden så sa farmor at det var helt ok og at hun uansett ikke ville reise så langt unna. Det er først nå det plutselig har snudd. Anonymkode: 30fa9...99a Da er saken tydeligere, si at det er veldig leit at farmor har endret mening, men at siden dere allerede har bestilt billetter og invitert hit og dit, så er det for seint for i år. Og at dere gjerne ønsker å ringes, og kanskje få til et besøk om ikke for lenge. Så lenge en gir folk plass til å være lei seg går det meste fint. Anonymkode: a6917...df7 11 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #94 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): En avsporing, men altså... De har orket å reise i utlandet, men orker ikke den korte flyturen fra Oslo til Bergen? Derfor henter dere dem med bil for å kjøre over fjellet på vinterføre med potensielt kolonnekjøring eller stengte veier? Og dette er liksom enklere? 😳 Anonymkode: eee18...754 👍🏻👍🏻 Anonymkode: 44b40...6d2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #95 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ts her: takk for svar alle sammen, ser at som i vår familie så er meningene delt. Det er ikke sånn at farmor har prioritert tante og hennes familie. Hun har tilbragt sommerferien og påske hos oss i Oslo, så det er ikke noe ondt blod her. Når det kommer til fly, buss og tog så kan hun ikke reise alene fordi hun ikke klarer å komme seg på toalettet alene. Hun kan fysisk sitte på do og tørke seg selv men, hun må ha følge til og fra. Ang dette med at er det hjerterom så er det husrom, nei det er faktisk ikke det. De er 19 stk hos min bror i jula. Og nei det er ikke oppspinn at de har alle disse aktivitetene på korttidsoppholdet eller at man må være sterkt pleietrengende for å få plass, det er et privat sted. Dette stedet tilbyr også forøvrig å komme med mat på døra hennes hjemme vær dag hvis hun ikke ønsker å være der. Tante visste allerede at de skulle reise i sommer og hun tok det opp med farmor da. På den tiden så sa farmor at det var helt ok og at hun uansett ikke ville reise så langt unna. Det er først nå det plutselig har snudd. Anonymkode: 30fa9...99a Leste du hva jeg skrev om assistanse på flyplassen? Bleier på reisen er det mange som må ha, både barn og voksne. Det tar heller ikke timevis å reise fra Trøndelagen og ned til hovedstaden. Måten du nå oppdaterer på overbeviser meg om at dette er en trolletråd uten snev av rot i virkeligheten. Anonymkode: 29afb...54d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #96 Del Skrevet 1. desember 2024 Hei. Har opplevd selv at eldre i den alderen har best av å være blant venner på aldershjem. Ved kognitiv svikt blir de forvirret og vil hjem. Derfor er det best at din bestemor kan være på aldershjem . Hun må overtales til dette . Hun forstår nok ikke rekkevidden av å si hun vil være hjemme Anonymkode: daf9a...0e2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #97 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Leste du hva jeg skrev om assistanse på flyplassen? Bleier på reisen er det mange som må ha, både barn og voksne. Det tar heller ikke timevis å reise fra Trøndelagen og ned til hovedstaden. Måten du nå oppdaterer på overbeviser meg om at dette er en trolletråd uten snev av rot i virkeligheten. Anonymkode: 29afb...54d Nå kan utrygge eldre fint bare nekte å reise med fly da. Har selv en far som trenger assistanse på fly og det har nå blitt så krevende at han nekter. Det er jo ikke enkelt selv om man får hjelp! Og sta eldre kan være umulig å overbevise om noe annet... Anonymkode: 7d18d...fd8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #98 Del Skrevet 1. desember 2024 Åh ha henne hos dere i julen er det minste dere kan gjøre for henne. Dere burde skamme dere når dere ser på et eldre familiemedlem som en beladtning. Stakkars henne som har en familie som bare skubber henne bort. Hun har ikke så lenge igjen i dette livet og da burde hun hvertfall få tilbringe julen med dere. Skam på dere 😡 Anonymkode: 596ab...b8b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #99 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Leste du hva jeg skrev om assistanse på flyplassen? Bleier på reisen er det mange som må ha, både barn og voksne. Det tar heller ikke timevis å reise fra Trøndelagen og ned til hovedstaden. Måten du nå oppdaterer på overbeviser meg om at dette er en trolletråd uten snev av rot i virkeligheten. Anonymkode: 29afb...54d Gud bedre. Vet du hvor Trøndelag ligger? Det er farmoren som ikke ønsker reise med fly/tog/buss. Det er ikke tof forbindelse eller fly forbindelse i hele Trødelag heller, og det er minimum ca 7 timer i bil en vei. Og om denne gamle damen skal bruke bleie på tur så blir det jo stas om hun gjør p seg og må sitte med dette i lang tid. Slutt shame og begynn å tenke. Det er forskjell på å slenge på et barn bleie konta en voksen. Min mor er godt voksenn, ikke om hun ville tatt på seg bleie for alt i hele verden. Ingen kan forvente at noen skal hente og kjøre en person t/r Trøndelag-Oslo og bruke 3-4 dager . Denne gamle damen skal ha pauser underveis og det skal sjåføren også. Selvom en person blir gammel så kan en faktisk ikke forvente alt av andre Anonymkode: 4eb5e...6d5 11 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 1. desember 2024 #100 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): For 20 år siden så døde min far. Min farmor valgte da og flytte fra Oslo og til Trøndelag for å bo nærmere tante (sin datter). I alle år så har farmor tilbragt jula sammen med tante og onkel+fettere,kusiner og andre familiemedlemmer der oppe. I år skal tante og onkel reise til utlandet med kusiner og fettere pga at en fetter har jubileum. Farmor har fått tilbud om å bli med men hun orket ikke/hadde ikke lyst. Farmor er klar i hodet og klarer seg relativt bra men, hun er 90 år, litt immobil og trenger noe hjelp av hjemmesykepleien i hverdagen. Hun bor fortsatt hjemme, i omsorgsbolig. Hun er også på eldresenteret 4 dager i uka og har mange venner der. Tante har ordnet det slik at hun har fått korttidsopphold på sykehjemmet over julen i de to ukene de er borte. Men, farmor vil jo såklart ikke dra dit! Nå har hun derfor sendt meldinger til meg, min lillesøster og min storebror om hun kan få komme til en av oss slik at hun slipper å være alene. Jeg reiser opp til mannens familie i Nord, lillesøster til sin kjæreste sitt hjemsted i sør, så vi har ikke mulighet. Min storebror er den eneste som da blir værende i Oslo og han får dårlig samvittighet for å ikke ta henne dit. Problemet er for det første at hun må hentes og kjøres hjem, da hun ikke kan ta buss eller tog. Så det blir jo tilsammen 20 timer kjøring på bror og svigerinne i julen. For det andre så skal hele familien til svigerinne komme til dem så de har egentlig ikke plass, da de ikke kan plassere farmor på en madrass under trappa liksom. For det tredje så er hun jo litt ustø og bevegelseshemmet så hun kan ikke gå alene i trappene og må ha følge opp og ned til doen etc. Jeg mener at broren min kan si nei uten å få dårlig samvittighet, da hun har et annet tilbud rett ved der hun bor. Hun får oppvartning. De arrangerer julefeiring på det sykehjemmet med sang, bingo, pakkelek, mat og kaker og alt som hører til. Første og annen juledag så arrangerer de kino med julefilm og popocorn. De andre dagene skal de ha hobbyverksted og julekake baking. Nåttårsaften skal de også ha opplegg med fine klær, live band og kalkunmiddag. Hun blir tatt vare på av helsepersonell, hun blir heller ikke alene, da det er mange av vennene hennes fra eldresenteret som også skal være på korttidsoppholdet. Men, min bror får veldig dårlig samvittighet og syntes så synd på henne, fordi hun aller helst vil være sammen med familien. Jeg forstår det veldig godt, men jeg er fortsatt av den oppfatning av at man ikke kan sette sine egne planer til side og omrokkere på all logistikk bare fordi at de eldre har vondt i viljen sin. Så hva mener dere andre? er det helt innafor å si nei i denne situasjonen? Anonymkode: 30fa9...99a Det er uhørt å droppe farmor kanskje den siste julen hu er i livet! Men hu må fly ! Og ansvaret ligger og fremst på hennes datter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå