Gå til innhold

Feiring av jul med familie, i år er det vanskelig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet han sier nei til å være med [hos svigers], men jeg vet også at han forventer at jeg blir hjemme. Han har aldri sett behovene til andre eller forstått de. Dessverre. 
Ts

Anonymkode: 3c9f4...a47

Han forventer at du skal bli hjemme og oppvarte ham, mens din familie (mann og barn) feirer hos svigers? Og null forventninger til broren din, bare deg. Er det riktig forstått?

Da hadde jeg gitt ham en oppvisning i at mine behov er å være med min familie. Drit i om han "forstår" det. 

Anonymkode: 74fa1...5e6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dise skrev (6 timer siden):

Les med omsorg: jeg tolker deg litt dit at det er noe komplisert i relasjonen mellom deg og faren din, noe som ikke er bra og som blir ekstra tydelig for deg når det er jul? Du skriver at du ikke har lyst til ha han på middag i romjula heller. Han skal bestemme over deg? Her er det noe med magefølelsen din som prøver å si deg noe veldig viktig. Er egentlig utfordringen større enn den ene dagen som «tilfeldigvis» heter julaften? Beklager hvis dette ble litt vel nært. 

Vårt forhold er veldig komplisert han bare forventer og forventer av meg, det er kjempe vanskelig for jeg har det bedre med avstand. Ikke vært en snill tilstedeværende far, og etter mamma døde forventer han at jeg tar hennes rolle. Det går ikke.. Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg og mannen har annenhver jul med våre familier, min familie er blitt så trist så egentlig vil jeg bare feire med mannen sin egentlig. I fjor dro min bror hjem allerede 1930. Mannen hadde stått hele dagen på kjøkkenet, jeg ordna hus og barna var spente. Siden mine foreldre sitter på med min bror så dro alle.
Det var vondt syntes jeg, i år har min bror avlyst julen som skal være hos han. 
Min mamma er ikke lenger her, min pappa nekter å være med til min svigers. Da vet han at det blir veldig sent. Så jeg føler veldig på at jeg bør ha jul hjemme med pappa, men jeg vil ikke, barna vil til farmor så klart og jeg vil også prøve å ha en "normal" jul i år. 
Min pappa blir da sittende alene, min bror tar ingen ansvar. 
Jeg får så dårlig samvittighet, ingen skal jo være alene i julen. Skal jeg likevel ødelegge julen for barna mine? De vil ikke feire med mine lenger.  
Jeg har en sånn lært dårlig samvittighet ovenfor mine foreldre, har ikke hatt en lett oppvekst og min pappa er ekstremt selvsentrert. 

24 dager igjen og jeg aner ikke hva vi skal gjøre. Julen er vond nok, vi trenger normalitet. Hvordan klare å feire når jeg vet min far er alene? Hvorfor er familie så vanskelig

Når er middagen ferdig hos svigers? Er det langt å kjøre? Kanskje du har mulighet å kjøre faren din hjem når det blir for mye for ham? Og komme tilbake til feiringen?

Anonymkode: 37ffb...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis problemet er at det blir sent hos svigers er det kanskje en mulighet å ta med far og sende han hjem i taxi? 

Anonymkode: 598f1...ec4

Nei, ingen mulighet for det. De bor 1 time unna min far og det blir litt vel dyrt på julaften. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du skal selvfølgelig feire jul hos farmoren som avtalt. Så lenge han er invitert med er det såfall han som velger å være alene. Din mann kunne forøvrig alltids høre med familien sin om det kunne passet å ha feiringen litt tidligere i år. Det er jo best/kjekkest for barna også.

Neste år blir vel feiringa hos dere igjen. Og da sørger ihvertfall dere for å ha tidligere feiring som passer for alle.

Når dette er sagt så vet jeg hvordan du har det ts❤️ Vært i helt samme situasjon som deg, hvor min en familie er sære og alt samholdet ‘kollapset’ etter mamma døde. Min far vil ikke feire med andre enn meg og min bror (+ barna), så dermed blir han alene hver julaften fordi vi må tenke på barna og de andre besteforeldrenesom alltid inviterer alle uten å ekskludere noen selv.

Anonymkode: 6fef4...70c

At hele svigerfamilien med 20 stykk skal endre sin feiring, med sine tradisjoner blir for mye å spørre om synes jeg. Svigers elsker å ha det hos seg også, vi har spurt flere år om vi barna nå skal ta det og det er ikke tale om. Så det blir hos de, og jeg ønsker ikke at de skal bli påvirket av en "vanskelig" mann. 

Så trist å høre at det samme skjedde hos dere. Tenker mamma skulle vist hvor viktig hun var, det tror jeg ikke hun visste❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når er middagen ferdig hos svigers? Er det langt å kjøre? Kanskje du har mulighet å kjøre faren din hjem når det blir for mye for ham? Og komme tilbake til feiringen?

Anonymkode: 37ffb...abf

Det er for langt, og taxi for dyrt.
Middag er helt vanlig klokka 17, men de koser seg mer og slapper av. Gavene pakkes opp i ro, det spises kaker og dessert, det går en runde rundt tre. Ferdig rundt 23 tiden, barna mine er ikke kjempe små de er skolebarn og virkelig lagt merke til forskjellene nå. 
Hos meg rekker vi ikke engang dessert før han er ferdig. Slik har det egentlig vært alltid, men i fjor toppet det kaka når julen var over i løpet av to timer. 
Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke svart dere alle. Det gjør godt å høre med andre i samme situasjon, eller forståelse av situasjonen.  Er riktig som dere sier han har fått invitasjon og vi blir å lage middag 1 eller 2 dag så han kommer. Slik vi alltid har pleid. Når broen min har avlyst så vet jeg ikke hva vi gjør med han, men skal ta pappa hjem til julemat. 
Er så trist at vi skulle enda opp her som en familie etter mamma døde. Alt første gang er jo vondt uten de som var her, men tror det gjør mamma vondt å se hvordan vi strever. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vårt forhold er veldig komplisert han bare forventer og forventer av meg, det er kjempe vanskelig for jeg har det bedre med avstand. Ikke vært en snill tilstedeværende far, og etter mamma døde forventer han at jeg tar hennes rolle. Det går ikke.. Ts

Vet du, da driter du i han. Han har sagt nei - ferdig snakka. Det er heller ikke trist å feire jul alene, eller droppe julen - mange gjør det. Vi kvinner lager oss så mye problemer. Tenk på deg selv, ikke vær en selvoppofrende flink pike. 

Anonymkode: fd2fc...d47

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er for langt, og taxi for dyrt.
Middag er helt vanlig klokka 17, men de koser seg mer og slapper av. Gavene pakkes opp i ro, det spises kaker og dessert, det går en runde rundt tre. Ferdig rundt 23 tiden, barna mine er ikke kjempe små de er skolebarn og virkelig lagt merke til forskjellene nå. 
Hos meg rekker vi ikke engang dessert før han er ferdig. Slik har det egentlig vært alltid, men i fjor toppet det kaka når julen var over i løpet av to timer. 
Ts

En time i bil. Det vil si 60-80 km.  Rundt kr 2 000,-. Isolert mye penger, men ikke mer enn det koster å ha julaften hjemme. Hadde foreslått det.

Ellers er jeg enig med flertallet. Er man så sær at man må hjem tidlig og ikke kan feire med sitt barns svigerfamilie, får man ta konsekvensen å være alene. Virker jo ikke som om vedkommende er veldig opptatt av jula uansett.

Eneste momentet som er litt dumt er at det er første året vedkommende er enkemann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo blitt invitert til dine svigerforeldre og det tenker jeg er nok. Om han absolutt nekter å feire der hadde jeg sannsynligvis tatt familien med på formiddagsbesøk til ham på julaften (og igjen tilbudt ham å være med til svigers) fordi jeg ikke synes noen skal være helt alene på julaften samme hvor vrange de er og så hadde vi dratt videre til svigers (med eller uten din far) for å feire der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at dette er første jul siden din far mistet sin livspartner, og din bror mistet sin mor. Samme med deg. Du har derimot svigerfamilie som inviterer og steller i stand. Mitt beste råd er å ta hensyn til både de delene av deg som har denne omsorgen for din far og din bror. Du kaller det dårlig samvittighet, jeg ser det som en dyp omsorg for dem som du er glad i, at du ikke ønsker de skal ha det vondt. Og samtidig ta hensyn til de delen som trenger normalitet og noe hygge. ❤️

Kondolerer for tapet av din mor. 

Jeg ville valgt en mellomløsning, og kan dele mitt forslag. Jeg ville besøkt far om formiddagen, stelt i stand en frukost/brunsj eller julegrøt. Og sagt at han var hjertelig invitert til svigers, allerede nå, og minnet ham på det. Sagt at de lager uansett mat nok til at han kommer, og at om han omstemmer seg på dagen er han hjertelig invitert. At du tenker på ham. Tilby en løsning for det praktiske. Vær veldig tydelig allerede nå om at du kommer til å feire der, men uten anklager om hva du tror hans intensjoner er. Og så viss han på dagen ikke ønsker å bli med til svigers, så vet du at du har gjort ditt. Du har ønsket ham velkommen, lagt tilrette. Og da kan du feire jul og ta vare på deg selv resten av julen. 

I tillegg vil jeg si at du må gi deg selv tillatelse til å gi slipp på dette med å bære familiedynamikken, og du må våge å forsøke å være ærlig med din far. Du vet ikke at han forventer at du skal være hjemme. Si til ham at du har en historie i hodet om at du tror han forventer at du skal bli hos ham. Gi ham tid til å gi en respons, og tro på det han svarer. 

Anonymkode: 92c3e...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...