Gjest Chrizzy Skrevet 1. mars 2006 #21 Skrevet 1. mars 2006 Eller slik du tydeligvis velger å gjøre - mest for å ha rett, regner jeg med? Jeg oppfatter det du skriver som sytete. Kjempesytete. Nemlig. Og jeg syns fremdeles rettskriving, eller mangelen på sådan, sier noe om et menneske! ← Jeg hiver meg sjeldent inn på diskusjoner som ikke betyr noe for meg..
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #22 Skrevet 1. mars 2006 Og jeg syns fremdeles rettskriving, eller mangelen på sådan, sier noe om et menneske! ← Ja, hva sier det om et menneske?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #23 Skrevet 1. mars 2006 Det finnes utlendinger i Norge som er analfabeter og ikke kan lese og skrive sitt eget språk, og da heller ikke norsk. Det var det jeg tenkte på da jeg leste en av trådstarters tredje eksempel. ← Det finner man kjapt ut når man ser navnet. HVIS det da står noe navn.... Hadde jerg hatt dysleksi, så ville jeg brukt staveoprogram på mail, og ringt fremfor sms. Selv har jeg ikke dysleksi, og ville likevel aldri gjort forretninger over sms. Useriøst.
Brunhilde Skrevet 1. mars 2006 #24 Skrevet 1. mars 2006 Ja, hva sier det om et menneske? ← For eksempel om det er dyslektiker...
Smashing Skrevet 1. mars 2006 #25 Skrevet 1. mars 2006 Forstår godt hva du mener. Kjøperne blir liksom ikke så pålitelige når det er så mange skrivefeiler. Jeg tenker at om de ikke gidder å skrive rett, gidder de kanskje ikke behandle dyrene rett heller?
Gjest Gammel bruker Skrevet 1. mars 2006 #26 Skrevet 1. mars 2006 Jeg pratet med alle valpekjøperene på telefon, men fikk mange mailer også. men å selge valp via mail, det er ikke noe for meg. Nå er jeg faktisk litt nervøs for å snakke i telefon, men man må høre stemmen til, og høre hva folk sier. Det nytter ikke med ord i en melding. Hvis man har problemer med å lese/skrive, så kan man jo nevne dette i e-posten. Da tror jeg at de fleste har forståelse for skrivefeil og merkelig formulering. Men når man etter å ha lest en mail, sitter og lurer på om det er et barn eller en voksen som har skrevet den, så er det ikke så kjekt. Og det er flaut å spørre også. Nå er sms språk så vanlig, at man kanskje ikke tenker over dette med at andre skal lese det, og dette med å pressentere seg. Iallefall kanskje et problem blant de unge? Vi voksne VET jo stort sett at man skal skrive hvem man er. Å søke opp et navn via telefonkattalg på nettet - bidrar jo ikke til å gjøre en klokere på om det er et barn eller en voksen.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #27 Skrevet 1. mars 2006 Hadde det vært meg, hadde de som var dårlige på rettskriving blitt ekskludert. Trist, men sant. Jeg vil at valpen skal ha de beste forutsetninger, og ville lurt på om rettskriving/mangel på høflighet speilet andre egenskaper også. ← Ja, skrekk og gru. Man kan jo risikere at valpene vokser opp uten å kunne skrive godt nok. Men heldigvis er det først og fremst dressurskolen som lærer bort slikt, da. Selv hadde jeg bedt om en iq-test.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #28 Skrevet 1. mars 2006 Jeg kunne ikke tenkt meg å ta kontakt med en oppdretter via mail eller sms. Jeg vil da vite hvem jeg handler med - og det syns jeg er lettere å "høre" enn å "lese". Ellers er jeg enig med Grønnsky: rettskriving, eller mangelen på sådan, sier noe om et menneske... ← Hva sier det om et menneske, da? Slike uttalelser dere her kommer med sier iallfall litt om dere som mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #29 Skrevet 1. mars 2006 Hvorfor er det absurd, chrizzy? Jeg er helt enig med Brunhilde og Grønnsky jeg. Det er såklart ikke slik at mennesker med dysleksi automatisk "mangler noe", men man sender ikke en mail eller sms stappfull av mangler og skrivefeil. Det er jo ikke alle som er like flink i norsk rettskrivning. Blir litt feil av dere å merke dem som dyslektikere av den grunn. Men at dere finner dem litt under deres verdighet er ikke vanskelig å tolke ut fra hva dere skriver.
Gjest tress Skrevet 1. mars 2006 #30 Skrevet 1. mars 2006 Hvor mange grunner er det egentlig? Jeg kommer på dysleksi og ren sløvskap; det første er selvsagt fullstendig akseptabelt, det andre...nåvel, som flere her sier, så gjør jeg meg mine tanker om vedkommende. Som en over her sier, det er ikke sååå vanskelig å se forskjell på de to tingene. ← Hvor mange grunner? Alle behersker ikke skriftspråket like godt. Det betyr da vitterlig ikke at de ikke er skikket til å ha dyr, eller for den saks skyld ikke eier empati. De krasse kommentarene fra flere i denne tråden tyder iallfall på litt mangler av det sistnevnte.
Gjest tress Skrevet 1. mars 2006 #31 Skrevet 1. mars 2006 Og jeg syns fremdeles rettskriving, eller mangelen på sådan, sier noe om et menneske! ← Hva sier det om et menneske?
Brunhilde Skrevet 1. mars 2006 #32 Skrevet 1. mars 2006 Hva sier det om et menneske, da? Slike uttalelser dere her kommer med sier iallfall litt om dere som mennesker. ← Hva sier det om et menneske? ← At dere gjentar spørsmålet sier ihvertfall en ting om dere: Dere kan umulig ha lest hele tråden. Jeg har allerede svart på akkurat det spørsmålet.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #33 Skrevet 1. mars 2006 Nå tror jeg ikke jeg hadde glemt den bokstaven om jeg skulle kontaktet noen på en formell måte heller da. Da hadde jeg sjekket nøye at ord var riktig og at setningene var bygget opp ordentlig så de var gode å lese. Hadde jeg hatt problemer med dette hadde jeg brukt telefonen min, tastet nummeret og sagt det jeg skulle si. ← Hvorfor det? Skal ikke folk som ikke behersker skriftspråket godt nok ikke kunne skrive? Må de kryssjekke alle ordene med ordboka før de sender en tekstmelding? Men joa, det hadde kanskje ikke vært dumt. Tross alt kan mottakerene av denne formelle og pompøse smsen angående kjøp av en valp (sic) være så dum at personen ikke forstår at intresert betyr interessert.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #34 Skrevet 1. mars 2006 At dere gjentar spørsmålet sier ihvertfall en ting om dere: Dere kan umulig ha lest hele tråden. Jeg har allerede svart på akkurat det spørsmålet. ← Du har kommet med et eksempel på at personen kanskje har dysleksi (sier dette mye om et menneske?). Hva har dette med kjøp av en valp å gjøre, og uskyldige sms-er av den grunn?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #35 Skrevet 1. mars 2006 Eller slik du tydeligvis velger å gjøre - mest for å ha rett, regner jeg med? Jeg oppfatter det du skriver som sytete. Kjempesytete. Nemlig. Å kom igjen, da. Smell i døra når du går ut av stua! Nemlig. Og ja, du og flere andre her i tråden var ganske krasse i svarene deres angående noen feilstavede ord i en sms.
Gjest GreenSky Skrevet 1. mars 2006 #36 Skrevet 1. mars 2006 Jeg skrev mangel på rettskriving OG mangel på høflighet, men det fikk visst ikke alle med seg. Har en dysleksi, kan en likevel være høflig.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #37 Skrevet 1. mars 2006 Jeg skrev mangel på rettskriving OG mangel på høflighet, men det fikk visst ikke alle med seg. Har en dysleksi, kan en likevel være høflig. ← Så det sier ikke noe om en persons evne til å oppdra en valp hvis personen ikke behersker rettskrivning? Hvorfor tok du da med den informasjonsbiten? Du som sikkert mestrer skriftspråket særdeles godt må da vite at utsagnet etter to ord/setninger som er bundet sammen med og (eller /) vil reflektere tilbake på begge ord/setninger?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #38 Skrevet 1. mars 2006 Klarer ikke dyslektikere å skrive navn i slutten av sms? Jeg ville ikke solgt til NOEN som opptrådte useriøst, dyslektiker eller ei. Blir som med jobbsøknad; litt greit å prøve å fremstå presentabel.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #39 Skrevet 1. mars 2006 Trådstarter, du har skrevet følgende ord feil i innlegget ditt: Allminnelig, høffelighet og avunde. Slå opp ordene i ordboka di og skriv ordene riktig tre ganger etter hverandre. Det er feil bruk av ordet 'som' ved flere anledninger. Dessuten gjør bruken av ordene 'masse' og 'liksom' i fremstillingen at den fremstår som umoden. Tegnsettingen er under enhver kritikk, du må øve på kommareglene.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #40 Skrevet 1. mars 2006 Men trådstarter henvender seg da ikke til noen hun skal forhandle med her? Selv kan jeg skrive som en gris på nett, pga slurv, men i brev, jobb, søknader osv skriver jeg selvsagt plettfritt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå