Gå til innhold

Dårlig rettskriving og innhold i mailer og sms

Fremhevede innlegg

Gjest Mamma Mø
Skrevet
Jeg har forståelse for hvordan det er å ha dysleksi, jeg har jo dyskalkuli selv. Folk som derimot er slappe har jeg ingen forståelse for.

:enig:

Som en (voksen!) bekjent av meg presterte å si en gang: "Jeg er litt dyslektisk på dobbel konsonant, jeg!"

Jaha... :klaske:

Har all respekt for de som sliter med skriftlig språk, men de som rett og slett slurver ved henvendelser til folk de ikke kjenner, gjør ikke noe særlig godt inntrykk på meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Noe må man da ha tilegnet seg gjennom skolegang? Jeg for min del var ingen racer i matte, men jeg kan da pluss, minus, gange, dele og prosentregning, m.a.o. det elementære. Man skulle tro de fleste oppegående mennesker var i stand til det samme når det gjelder språk.

Alle er vel ikke like oppgeånde?

Vi fordeler oss jevnt over iq-skalaen med 50% over 100 og 50% under, med videre fordelinger nedover (25% over/under 90/110 osv, avhengig av skala), så ethvert oppegående menneske vil forstå at ikke alle behersker skriftspråket like bra.

Gjest Gjest
Skrevet

hehe, artig å se at moderatoren ikke har problemer med at faste brukere driter ut folk som ikke behersker skriftspråket, og når det forsøkes å vise dem hvor sårende slike bemerkninger kan være, ved å rette samme skyts mot dem, blir det moderert bort.

Skrevet (endret)

Jeg må si at jeg syns det er en uting å henvende seg via SMS når man tar kontakt via en annonse.

Ønsker man å sende en skriftlig henvendelse i form av et kort spørsmål, noe jeg syns er litt for lettvint om man er oppriktig interessert i noe konkret som i dette eksempelet, bør man iallfall skrive under med navn.

Likevel syns jeg det er mest seriøst å henvende seg via telefon.

Dette har med førsteinntrykk å gjøre, og SMS eller mail sier ingenting om en person annet enn de linjene en former skriftlig.

En person med dårlige rettskrivningskunnskaper bør absolutt plukke opp telefonen istedenfor at personen i andre enden skal danne seg et inntrykk kun etter skrivemåte.

Endret av Ez Flow
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg må si at jeg syns det er en uting å henvende seg via SMS når man tar kontakt via en annonse.

Ønsker man å sende en skriftlig henvendelse i form av et kort spørsmål, noe jeg syns er litt for lettvint om man er oppriktig interessert i noe konkret som i dette eksempelet, bør man iallfall skrive under med navn.

Likevel syns jeg det er mest seriøst å henvende seg via telefon.

Dette har med førsteinntrykk å gjøre, og SMS eller mail sier ingenting om en person annet enn de linjene en former skriftlig.

En person med dårlige rettskrivningskunnskaper bør absolutt plukke opp telefonen istedenfor at personen i andre enden skal danne seg et inntrykk kun etter skrivemåte.

Noen har problemer med skrift, andre har problemer med telefon. Det finnes folk med telefonskrekk som ikke får fram et ord når de skal ringe noen, spesielt fremmede. Da gjør det seg bedre skriftlig, enten det er SMS eller e-post.

Gjest Gjest
Skrevet
hehe, artig å se at moderatoren ikke har problemer med at faste brukere driter ut folk som ikke behersker skriftspråket, og når det forsøkes å vise dem hvor sårende slike bemerkninger kan være, ved å  rette samme skyts mot dem, blir det moderert bort.

Ikke sant. Her forskjellsbehandles det over en lav sko.

Skrevet (endret)
Noen har problemer med skrift, andre har problemer med telefon. Det finnes folk med telefonskrekk som ikke får fram et ord når de skal ringe noen, spesielt fremmede. Da gjør det seg bedre skriftlig, enten det er SMS eller e-post.

Før eller senere må man nødvendigvis ringe, om man svarer på en annonse og har til hensikt å f.eks kjøpe en valp.

Det er vanskelig å komme utenom.

Endret av Ez Flow
Skrevet

Men normal høflighet - som å oppgi navn eller svare på det det faktisk spørres om i annonsen burde uansett være grunnleggende.

Skrevet

Jeg har ikke lest alle innlegg i denne debatten, så jeg sier bare mitt syn utfra overskriften på tråden:

Jeg tror at mye av den dårlige rettskrivingen vi ser i dag skyldes måten ungene lærer å skrive på. Man skal skrive som man snakker! Liker ikke det.

Også tror jeg at slurv og dårlige holdninger også må ta skylden. Alt for mange som "trekker på skulderen" og sier "det er da ikke så farlig". Tror det faktisk er en "farlig" holdning å ha jeg.

Og den holdningen gjelder ikke bare skriving altså - den gjelder faktisk "over alt" idag. :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

De fleste har noe vettig å komme med. Men det er alt for mange selvgode, trangsynte og kjedelige kvinnfolk her :forvirret:

Skrevet
Også tror jeg at slurv og dårlige holdninger også må ta skylden.  Alt for mange som "trekker på skulderen" og sier "det er da ikke så farlig".  Tror det faktisk er en "farlig" holdning å ha jeg.

Det er jeg veldig enig i! Jeg har ingen tro på at folk er blitt "dummere" med årene, men rett og slett mer slurvete og likegyldige.
Skrevet (endret)
Hvor mange grunner? Alle behersker ikke skriftspråket like godt. Det betyr da vitterlig ikke at de ikke er skikket til å ha dyr, eller for den saks skyld ikke eier empati. De krasse kommentarene fra flere i denne tråden tyder iallfall på litt mangler av det sistnevnte.

Uavhengig av dysleksi eller andre grunner, klarer man vel å undertegne med eget navn, samt svare på relevante spørsmål? Poenget her er vel ikke først og fremst om kjøper har stavet feil, men at han/hun ikke svarer på det selger vil vite + at det er normal folkeskikk å undertegne.

Jeg har selv solgt dyr, og den som faktisk var mest oppegående når det gjaldt å presentere seg, var et barn! (jeg ringte selvsagt til foreldrene etter samtalen med barnet) Jeg ble faktisk imponert (ikke ofte det skjer), særlig siden jeg hadde vært borti mange voksne som ikke presenterte seg, ikke visste sikkert, ikke svarte etc.

Endret av Jane How
Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Jeg tror at en av grunnene til at man krangler så mye i en debatt som den her er at folk mister oversikten etterhvert. De som i affekt får lyst å svare på noe, noe de syns er urettferdig eller dumt sagt, blir bare henvist til trådstarters innlegg. Poenget er jo at det er mange som skriver her, og man svarer også på kommentarer som dukker opp underveis i debatten, ikke bare på det første innlegget..

Endret av chrizzy
Gjest Gjest
Skrevet

Ikke hvis de skriver som en 8 åring og glemmer vanlig høflighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...