Gå til innhold

Dårlig rettskriving og innhold i mailer og sms

Anbefalte innlegg

Gjest Gammel bruker
Skrevet

Jeg har i den senere tid begynt å irritere meg over folks manglende evne til å skrive riktig ! Både når det gjelder rettskrivingen, og når det gjelder innholdet.

Jeg har hatt forskjellige annonser inne med dyr til salgs i det siste, og fått utrolig masse dårlige svar ! :forvirret:

Det har f.eks vært diverse SMS, som kanskje spør "hva koster valpene?". Ikke noe mer, ikke noe om hvem som skriver. Det første man spør om er da ikke hva de koster? Og prisen har dessuten stått i annonsen.

Jeg har mottatt utallige SMS uten avsender. Er det ikke alminnelig høffelighet å skrive hva man heter? Jeg blir bare irritert av disse sms'ene. Er man interessert, så får man skrive hvem man er, og så en ordentlig melding. Ikke bare "jeg er kanskje interessert".

Noe annet som jeg har begynt å irritere meg over er E-post hvor man ikke skriver hva man heter, ikke svarer på det jeg spør på, og skriver så masse feil at jeg sitter med intrykket av at den som skriver er 12 år.

f.eks : jeg er inntret i henne hær i huset for hun gå mye fritt sammen med meg hele dagen siden jeg ikke har noe annet og ta meg med til har jeg bestemmt meg for og ann skaffe meg dyr Jaha?? Har vedkommende hørt om punktum og store bokstaver? Er dette en unge, eller en voksen?

Det er liksom ikke så gøy å sende tilbake svar hvor man må spørre om vedkommendes alder.....

Eller :Hei!

Hei! eg heiter .......... og eg e kansje intrisert i hunden din.Kan du sende meg nokre bilder av hunden. Dette kom som svar på en annonse hvor jeg spesielt utdypet at jeg ville at interesserte skulle skrive og fortelle om seg selv, og hva de hadde å tilby. Men dette sa liksom ikke meg så mye. Da jeg ba vedkommende om å utdype, fikk jeg heller ikke svar på spørsmålet, bare noen linjer om familiens hund som ikke angikk saken.

Jeg mener at om man er interessert i noe, så åpner man kanskje med "hei, jeg heter Åse, og en ei jente på 24 år. jeg har drevet med sånn og sånn .....og er interessert i å få vite mer om hunden din ......osv osv. " Eller at man i det minste avslutter med MVH Anders eller hva man nå heter........

Og så er det vel en liten selvfølge at man prøver så godt man kan å skrive ordene rett? Og å bruke punktum?

Det var iallefall dette vi lærte på skolen. Og det er ikke sååå lenge siden.

Gjelder ikke rettskriving lenger? Hva med allminnelig høffelighet, som hva man heter, hvor gammel man er, og å svare på det som man spør om ?

Må avunde med å fortelle at jeg FAKTISK fikk en e-post i dag hvor vedkommende åpnet med å fortelle hvem hun var, alder, og så masse om hennes hverdag og hva hun kunne tilby, og så vennlig hilsen og navnet til slutt ... :) EN.....

Er jeg kravstor??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også hatt ute annonser i forbindelse med salg av dyr, og har opplevd akkurat det samme som du irriterer deg over her. Man ser ganske fort hvem som faktisk er seriøse kjøpere og hvem man lett kan avfeie på måten de tar kontakt på. Jeg personlig liker ikke en masse dealing over sms når det er snakk om kjøp/salg av dyr. Jeg vil vite hvem jeg har å forholde meg til, og vite hvordan mitt dyr evt kommer til å få det med personen som tar kontakt. Selv ved salg av "ting", for eksempel en bil, syns jeg at det er en uting å kontakt over sms. Useriøst og "feigt" syns jeg det er.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Nå har jeg aldri solgt noe, men jeg skjønner godt at dere er opptatt av at de som hendvender seg skal presentere seg ordentlig og svare på spørsmålene dere stiller.

Gjest GreenSky
Skrevet

Hadde det vært meg, hadde de som var dårlige på rettskriving blitt ekskludert. Trist, men sant. Jeg vil at valpen skal ha de beste forutsetninger, og ville lurt på om rettskriving/mangel på høflighet speilet andre egenskaper også.

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)
Hadde det vært meg, hadde de som var dårlige på rettskriving blitt ekskludert. Trist, men sant. Jeg vil at valpen skal ha de beste forutsetninger, og ville lurt på om rettskriving/mangel på høflighet speilet andre egenskaper også.

Enig. Og har man ekstrem dysleksi, kan man ta en telefon og presentere seg på en ordentlig måte.

Endret av Bellatrix
Skrevet

Jeg kunne ikke tenkt meg å ta kontakt med en oppdretter via mail eller sms. Jeg vil da vite hvem jeg handler med - og det syns jeg er lettere å "høre" enn å "lese".

Ellers er jeg enig med Grønnsky: rettskriving, eller mangelen på sådan, sier noe om et menneske...

Gjest Gjest
Skrevet

Når det gjelder slike svar på annonser ville jeg også antatt at de som svarte med "sms-språk" og/eller ikke presenterte seg var barn... Som voksent menneske vet man vel at den som skal selge dyr gjerne vil vite hvem dyret kommer til, og man BØR vite at man presenterer seg med navn når man henvender seg til noen for første gang, særlig i en slik sammenheng.

Jeg kjenner ellers voksne folk med dysleksi - de aller færreste skriver "sms-språk" eller innholdsmessig dårlig; de klarer jo å fortelle om seg selv, liksom... Og som andre sier; man kan ta en telefon. Jeg er selv sjenert, og foretrekker å kommunisere med fremmede pr mail, men om jeg virkelig har lyst på et dyr så klarer jeg for pokker å snakke med den som kan selge meg dyret...

Jeg ville reagert akkurat som trådstarter, med skepsis. Antalgelig er de fleste bran/fjortiser. Å spørre om alder på kjøper synes jeg ellers er en bra ting - jeg kjøpte kanin i høst, og er 28 år. At hun som solgte meg den ville vite litt om meg og hvor gammel jeg er selv om jeg skriver greit og er en redelig person, synes jeg bare vitner om at selger er ansvarsbevisst og trolig har behandlet dyret bra før det kommer til meg, særlig når man ikke møtes ansikt til ansikt er litt "brevveksling" en bra ting.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Hadde det vært meg, hadde de som var dårlige på rettskriving blitt ekskludert. Trist, men sant.

Ellers er jeg enig med Grønnsky: rettskriving, eller mangelen på sådan, sier noe om et menneske

:overrasket: Mangler ord, dette høres jo absurd ut!

Skrevet
:overrasket: Mangler ord, dette høres jo absurd ut!

Da syns jeg du skal prøve å finne de ordene du mangler og forklare hvorfor det høres absurd ut? :overrasket:

Skrevet

Hvorfor er det absurd, chrizzy? Jeg er helt enig med Brunhilde og Grønnsky jeg. Det er såklart ikke slik at mennesker med dysleksi automatisk "mangler noe", men man sender ikke en mail eller sms stappfull av mangler og skrivefeil. Jeg ville nok også luket de ut - man vil ganske enkelt at sitt eget dyr skal komme til best mulig mennesker. Og mennesker som overhodet ikke har anstrengt seg for å svare på det man spør om er ikke blandt dem. Har man ikke lyst til å skrive av en eller annen grunn, så kan man ringe.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Klart jeg skjønner at ingen her er helt Hitler. Men det er skremmende at folk uttaler seg så krast. Jeg har jo diskutert et lignende tema tidligere, det jeg syns er dumt med å uttale seg på den måten er at man skremmer folk avgårde. Det er så mange grunner til at noen skriver feil. Når man sier det på denne måten dere gjør, så kan de som plages med skrivefeil skygge banen når det gjelder andre ting også...

Gjest Bellatrix
Skrevet
Klart jeg skjønner at ingen her er helt Hitler. Men det er skremmende at folk uttaler seg så krast. Jeg har jo diskutert et lignende tema tidligere, det jeg syns er dumt med å uttale seg på den måten er at man skremmer folk avgårde. Det er så mange grunner til at noen skriver feil. Når man sier det på denne måten dere gjør, så kan de som plages med skrivefeil skygge banen når det gjelder andre ting også...

Men kan de ikke ringe da, hvis de plages med skrivingen?

Skrevet

Så krast? :overrasket: Nå undres jeg enda mer. Jeg kan ikke se de absurde i innleggene, heller ikke det krasse... Kan du utdype?

Skrevet
Det er så mange grunner til at noen skriver feil.

Hvor mange grunner er det egentlig?

Jeg kommer på dysleksi og ren sløvskap; det første er selvsagt fullstendig akseptabelt, det andre...nåvel, som flere her sier, så gjør jeg meg mine tanker om vedkommende. Som en over her sier, det er ikke sååå vanskelig å se forskjell på de to tingene.

Skrevet

Jeg kommer på dysleksi og ren sløvskap; det første er selvsagt fullstendig akseptabelt, det andre...nåvel, som flere her sier, så gjør jeg meg mine tanker om vedkommende. Som en over her sier, det er ikke sååå vanskelig å se forskjell på de to tingene.

Som jeg skulle sagt det selv. Om jeg får to brev, det ene skrevet av en med dysleksi og det andre av en slurvete person, tar det meg ikke mange minuttene å finne ut hvem som skrev hva. Og jeg synes ikke man skal være sløv når man sender et brev til noen man ikke kjenner. Jeg leser alltid over brevene mine før jeg sender de ut, med mindre det er en lapp til venninner o.l.

Skrevet

Blir egentlig veldig redd for å svare i slike innlegg(for jeg har en tendens til å skrive litt feil).

Ellers mener jeg at folk er for vandt til å bruke mobil og e-mail, og ofte ikke skiller mellom forretninger og privat. Jeg ville aldri funnet på å skrive på samme måte til en totalt fremmed person som til ei venninne(tja, på forumet her er det litt anderledes, for jeg presenterer meg ikke med navn), spesielt ikke dem man skal gjøre avtaler med. Prøver å gjøre et bra inntrykk og presenterer meg alltid med fullt navn.

Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes utlendinger i Norge som er analfabeter og ikke kan lese og skrive sitt eget språk, og da heller ikke norsk. Det var det jeg tenkte på da jeg leste en av trådstarters tredje eksempel.

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Du kommer kun på dyseleksi og rein sløvskap?

Dyseleksi og lese- og skrivevansker er ikke nødvendigvis helt det samme. Det sies at ca 20% av befolkningen har lese- og skrivevansker. Det vil kanskje kunne si at av alle som skriver her, og av alle svar man får, så vil ca 20% av disse ha problemer.

Endret av chrizzy
Gjest Chrizzy
Skrevet
Så krast?  :overrasket:  Nå undres jeg enda mer. Jeg kan ikke se de absurde i innleggene, heller ikke det krasse... Kan du utdype?

Det er lov å ha sine egne meninger, jeg er sikkert veldig annerledes enn deg. For jeg syns faktisk det du skrev var kjempe krast. Jeg tror og håper at det ikke var ment slik man kan tolke det i verste mening. Slik det vil være lett å gjøre om man har lese- og skrivevansker..

Skrevet
Det er lov å ha sine egne meninger, jeg er sikkert veldig annerledes enn deg. For jeg syns faktisk det du skrev var kjempe krast. Jeg tror og håper at det ikke var ment slik man kan tolke det i verste mening. Slik det vil være lett å gjøre om man har lese- og skrivevansker..

Eller slik du tydeligvis velger å gjøre - mest for å ha rett, regner jeg med?

Jeg oppfatter det du skriver som sytete. Kjempesytete. Nemlig.

Og jeg syns fremdeles rettskriving, eller mangelen på sådan, sier noe om et menneske!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...