Gå til innhold

Når søke jobb etter studie?

truodi

Anbefalte innlegg

Når "bør" man begynne å se på jobbannonser og søke jobber når slutten på masterstudie nærmer seg? Jeg ønsker å gå rett fra studenthybel til leie av leilighet i juli/august, og dermed da begynne i jobb i denne perioden. Noen sier februar, andre sier mars, april... hvor lang tid trenger man på sånt?

Evt også tips til når man burde se etter leilighet å leie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min søkte og fikk jobb sommeren før hun skrev masteroppgaven.  Det samme gjorde hennes medstudenter. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å søke når jeg hadde ett halvt år igjen. Jeg bodde i egen bolig.

Anonymkode: 889b1...271

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start så snart som mulig, tiden frem til sommeren går veldig fort.

Jeg hadde ventet med å se etter leilighet til jobben er landet, da er du mye friere til å velge hvor du skal jobbe og kan finne leilighet med fornuftig avstand til arbeidsplass.

Anonymkode: 6159c...f9f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går siste året på master nå, og de fleste hos oss skal begynne å søke etter jul, tidlig vår ish

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde startet nå. Oppstartsdato kan flyttes for den rette kandidaten, eller arbeidstid og stilllingsprosent kan tilpasses de første ukene eller månedene. Selv startet jeg så smått i ny jobb to måneder før jeg var ferdig med masteren. 

Anonymkode: c2e23...e4f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte å søke i januar da jeg skulle være ferdig i mai/juni. Hadde jobb klar da jeg var ferdig 😊 

Anonymkode: 027c5...64b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (På 1.12.2024 den 0.12):

Datteren min søkte og fikk jobb sommeren før hun skrev masteroppgaven.  Det samme gjorde hennes medstudenter. 

Hvilken bransje?

Anonymkode: a1a23...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilken bransje?

Anonymkode: a1a23...6c5

Finans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen ingeniør/IT burde man begynne å søke september året før man er ferdig. Om man er lur søker man to-tre år før og tar sommerjobb for å se om man passer inn i bedriften. 

Anonymkode: 103f8...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på bransje. 

I min bransje er det vanlig å starte søkingen fra januar og utover hvis ønsket oppstart er så raskt som mulig etter endte studier. Men mange får ikke tilbud før april-juni. 

Ansettelse er ofte en lang prosess. Man skal velge aktuelle kandidater, kalle inn til (opp til) flere runder med intervjuer, ringe referanser, avklare tilbud med betenkningstid osv. 

Anonymkode: de030...c47

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...