Gå til innhold

Jul bare for barna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 18.49):

Hvis det mener det  mener de også at barnløse ikke skal feire jul.

Anonymkode: 2f8cd...1d7

Var slik da jeg begynte å jobbe for 25 år siden. Foreldre hadde "førsterett" på fri på inneklemte dager og jul. Jula var barnas høytid, og deres foreldres høytid.

Anonymkode: b8b19...c19

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arkana skrev (19 timer siden):

Julen er selvsagt for alle. Det er helt greit hvis enkelte voksne ikke ønsker at voksne skal få gaver og alle familier må gjøre det som passer dem best, men vi er mange voksne som setter pris på å både få og gi gaver. Jeg innrømmer glatt at det hadde vært litt trist med julaften uten en eneste gave til meg selv eller andre voksne. 

Det jeg derimot mener er viktig, og det gjelder for så vidt ikke bare i julen, men alltid når det er barn til stede, er at voksne må ta hensyn til barna. Det gjelder f.eks. når festlighetene skal starte. Jeg har lest mange innlegg på KG hvor en del voksne er fryktelig rigide og hvor det ikke på noen måte er mulig å sette gaffelen i ribba ett eneste sekund før kl 17 samme hva. Veldig mange små barn kan ikke uten videre snu døgnet uten at det går utover både søvn og humør. De er bare små en kort tid og det må være mulig å tilpasse feiringen disse få årene slik at den blir hyggelig også for de minste. Og hensynet til barn gjelder også alkohol. Det er en grunn til at det er mye prat om dette i media i julen og det er fordi mange voksne ser det som helt utenkelig å ikke drikke alkohol på julaften og de forstår ikke selv at de drikker for mye. Så ja, julen er også for voksne, men er det barn til stede skal hensynet gå mest i barnas favør. 

Denne rigiditeten er grunnen til at vi aldri feirer med svigers. Svigermor nekter å tilpasse noe som helst til barna, helt uaktuelt å endre tidspunkt på måltider, gaver, legging, hva som serveres, osv. 

Anonymkode: 8243e...6a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula er for alle! Uansett.  Det der med at alt er for barna (17 mai og påske og sommer og jul - ja nærmest alt...) er tullball syns jeg. 

Hvorfor skal ikke vi voksne få glede oss over ting og?   Selv er jeg barnløs og singel,  skulle gjerne hatt det annerledes. Men, jula gleder jeg meg over allikevel. Har kalender og te og lager gode opplevelser og gleder meg over tida frem mot høytiden. 

Ingen skal si at den tida bare er for barna! :) 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula er for alle. Men vi voksne klarer bedre å tilpasse oss andre (burde i alle fall det), så jula blir ofte planlagt på barnas premisser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva de som sier at høytider som jul og 17-mai er for barna legger i det. Ja,nå som jeg har barn er jul og andre høytider tilrettelagt de og jeg trives med det. Før var høytider tilrettelagt meg og mine ønsker for feiring/ikke feiring. 

Anonymkode: e6aa2...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres trist ut å si at man jul, 17.mai osv er for barna. Det impliserer jo at man ikke har noen glede av disse feiringene selv, men kun når det er barn involvert. Har jo lest flere på forum som sier at de knapt feiret eller brydde seg om jul før de fikk barn.

Jeg er frivillig barnløs og jeg elsker julen! 

Anonymkode: b3947...2fb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg synes denne trenden med at alle høytider plutselig bare er for barna er helt hjernedød. 17 mai er ikke lenger grunnlovsdagen, det er "Barnas Dag". Julen skal plutelig være bare en barnefeiring, osv. 

Jeg skjønner det ikke. 

Jeg er 42, og jeg elsker julen. Ikke faen om jeg går med på noe "bare gaver til barna" opplegg. Jeg skal ha gaver, og jeg akter også å gi gaver til andre voksne. 

Det virker så utrolig blasert og kynisk at det liksom ikke skal være lov å fryde seg over en høytid bare fordi man er voksen, og at alt skal handle om ungene. 

Jeg har to små barn, men altså, jeg nekter at julen skal legges 100% opp etter dem, og overhodet ikke for oss voksne. 

Anonymkode: 8243e...6a6

17. mai er først og fremst grunnlovsdagen, men for mange uten barn er det blitt en fyllefest. I deler av Oslo kan du knapt gå uten å se noen spy bak en busk. Det er vel derfor det fokuseres på «Barnas dag» - vi har jo tross alt et barnetog.

Ellers er jeg enig i at jula er for alle. Har selv barn, men for smått til å begripe noe av det ennå. 

Vi har sluttet med gaver til voksne i vår familie der de har barn, fordi det er en stor familie og mye styr, men de uten barn får gave som vanlig.

Anonymkode: c87f8...91a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dette hørtes nitrist ut ♥️ Men det er jo noe dere kan endre om dere vil. Mannen kan ikke tvinges til å jobbe hver jul, han må gro seg en ryggrad der, og så kan dere prioritere fine gaver til hverandre istedenfor å gi dyre gaver til nevøer og nieser som tydeligvis  ikke (dem eller foreldrene) gir fine gaver til dere. Lag dere en koselig jul selv, ikke vær så selvutslettende! 

Anonymkode: 91b87...2ea

Vi har en veldig fin jul, godt liv og flott familie, nå delte jeg jo bare hva barnløse kan føle på i jula da det var trådens tema. 

Han sier som regel nei, men presset er der konstant. Hele jula, påske, sommerferie. "Du har jo ikke barn". Ofte blir bare vaktplanen slik, og han må ta kampen. 

Og vi gir veldig gjerne til nevøer og nieser, penger er ikke noe problem, så kan unne oss det vi vil. Men vi blir jo residualen likevel når barn drukner i gaver, mens det skal være gavefritt mellom voksne. 

Anonymkode: 17ddb...312

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 19.15):

Bla bla bla 

alkohol er livet ellers dør jeg

typisk nordmenn

Anonymkode: 7270c...8ec

Jeg drikker ikke alkohol.

Hilsen ts.

Anonymkode: cfcc1...13a

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (På 2.12.2024 den 15.01):

Julen er selvsagt for alle. Det er helt greit hvis enkelte voksne ikke ønsker at voksne skal få gaver og alle familier må gjøre det som passer dem best, men vi er mange voksne som setter pris på å både få og gi gaver. Jeg innrømmer glatt at det hadde vært litt trist med julaften uten en eneste gave til meg selv eller andre voksne. 

Det jeg derimot mener er viktig, og det gjelder for så vidt ikke bare i julen, men alltid når det er barn til stede, er at voksne må ta hensyn til barna. Det gjelder f.eks. når festlighetene skal starte. Jeg har lest mange innlegg på KG hvor en del voksne er fryktelig rigide og hvor det ikke på noen måte er mulig å sette gaffelen i ribba ett eneste sekund før kl 17 samme hva. Veldig mange små barn kan ikke uten videre snu døgnet uten at det går utover både søvn og humør. De er bare små en kort tid og det må være mulig å tilpasse feiringen disse få årene slik at den blir hyggelig også for de minste. Og hensynet til barn gjelder også alkohol. Det er en grunn til at det er mye prat om dette i media i julen og det er fordi mange voksne ser det som helt utenkelig å ikke drikke alkohol på julaften og de forstår ikke selv at de drikker for mye. Så ja, julen er også for voksne, men er det barn til stede skal hensynet gå mest i barnas favør. 

Jeg har barn selv, men er helt uenig med deg i dette med middagen.

For mange barn (og voksne for den slags skyld) er det å skulle flytte tidspunkt for måltidene ikke noe videre heller. Så ender man opp med barn som ikke spiser noe som helst til middag, for ikke er de sultne klokka tre og ikke er de vant til maten . Så spiser de seg kvalme på kaker og sjokolade utover kvelden i stedet. Hadde middagen vært til vanlig middagstid hadde de i det minste vært sultne nok til å spise pølser og poteter og sånt, og så hadde man unngått energikrasjet.

I tillegg syns jeg man skal ta hensyn til den som skal lage denne maten, å få alt klart til klokka fem kan være krevende nok i seg selv.

Det er vel greit nok å åpne gavene til de minste barna først, og så kan de legge seg etterpå om de må det? En vanlig familie bruker tross alt ikke så lang tid på julemiddagen, man kan være i god gang med gaveåpning klokka seks selv om middagen begynte fem.

Anonymkode: 959e0...f4d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 15.23):

Kjenner folk som mener barnløse ikke skal feire jul på noen annen måte enn at de selvsagt skal gi gaver til andres barn 😅 Men de fleste er heldigvis ikke sånn. Når det gjelder gaver mener jeg det viktigste er at også barn lærer å gi, at ikke alt handler om dem selv. Og noe av det som var mest stas som barn var da også å velge ut gaver til andre. 

Når det gjelder alkoholdebatten synes jeg absolutt voksne kan la være å drikke rundt barn, men det gjelder ellers i året også. 

Anonymkode: 4451d...aca

Barnløse som gir gaver til andres barn bør selvsagt også få gaver tilbake, om de ikke spesifikt har sagt de ikke trenger/ønsker det. Men i utgangspunktet mener jeg man kan prioritere barna når det kommer til gaver. Hadde kanskje vært litt stusselig om jeg ikke fikk en eneste gave, men helt greit med et par små symbolske gaver, og resten til barnet/barna.

Ellers så handler det å feire jul om mer enn gaver. Skulle ikke barnløse kunne sette opp juletre eller pynte til jul i det hele tatt? Ikke høre julemusikk? Ikke spise julemat? Se på julefilmer? Gå i juleselskap? Har aldri hørt om noen som mener dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen er for alle. Men vi voksne har ansvar for å lage den så koselig og flott som mulig, for de nydelige barna. :D

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 15.23):

Kjenner folk som mener barnløse ikke skal feire jul på noen annen måte enn at de selvsagt skal gi gaver til andres barn 😅 Men de fleste er heldigvis ikke sånn. Når det gjelder gaver mener jeg det viktigste er at også barn lærer å gi, at ikke alt handler om dem selv. Og noe av det som var mest stas som barn var da også å velge ut gaver til andre. 

Når det gjelder alkoholdebatten synes jeg absolutt voksne kan la være å drikke rundt barn, men det gjelder ellers i året også. 

Anonymkode: 4451d...aca

Hva slags folk med barn er det som mener dette? De får da ikke noe dårligere julefeiring fordi barnløse feirer jul...

Anonymkode: cfcc1...13a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt barn er det eneste barnet i familien, ingen av mine søsken har barn. Det hadde blitt bra stusslig om alle bare skulle sitte og se på henne åpne gaver på julaften. 😅 For ikke å snakke om at det hadde vært oppskriften på bortskjemt å selvsentrert enebarn. 😛

Dessuten er vi voksne like gira på jula og elsker både å gi og få gaver. Og barnet synes det er nesten like spennende å se hva andre får som å åpne sine egne gaver. 😊

Anonymkode: abbff...a58

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...