Gå til innhold

Frekt av meg å kjøpe kjøtt fra datodisken til hunden min?

SisteGang

Anbefalte innlegg

Jeg handler mye i datodisk og synes du skal få kjøpe det du vil til hva du vil (så lenge maten blir spist av mennesker eller dyr eller brukes til noe fornuftig). Det verste er jo å kaste mat! Hvis ingen kjøper maten blir den nettopp bare kastet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hunden din kan bli krenka om ikke noen andre blir det på hundens vegne først 😅

nei, det er ikke frekt. 

Anonymkode: 77832...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 18.27):

Heldig hund. Som har en eier som deg😊

Anonymkode: dabb4...ec3

Tenkte det samme ❤️

Anonymkode: ff902...2de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvor kjøper du det til denne prisen?

Anonymkode: 94ec4...576

PetsXL, tror prisen går opp 20-30 kr nå, men er uansett billig. Kjøper da eske med 18 kg, (3stk pølser på 6kg hver)

den nærmeste dyrebutikken her, ikke en kjede, tar 469kr for samme eske med 18 kg. Er ikke så dyrt pr dag det heller. 

jeg deler ved å sage frem og tilbake 2-3 ganger, så bruker jeg meisel og hammer for å knekke pølsen i biter. Så legger jeg det i fryseren.

Anonymkode: ccdb7...d31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 1.38):

Du kan gjerne kjøpe datomerket kjøtt og gi til hunden din. Jeg stusser bare på at det er så dyrt å råfore? Jeg råforer hunden min på vom og hundemat. Jeg kjøper eskene med 3 stk pølser på 6 kg. Totalt 18 kg. Det koster 349kr. Det er nok til å fore hunden min på 40kg i 30 dager. Det blir 11,66 kr pr dag. I tillegg får han gulrot og eple. Det har jeg ikke regnet ut prisen på. 

jeg deler opp pølsene i 3 biter hver og har de i fryseren og tar opp en bit og tiner i kjøleskapet så jeg har i 3-4 dager av gangen. 

kjøper du de små pølsene siden du tenker råforing er dyrt?

Anonymkode: ccdb7...d31

Vom pølsene og kjøttbollene er bra de også. Men katten min blir 100 ganger lykkeligere av rå kyllingfilet og hjortekjøtt😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bare skal ta det. Du vet jo ikke om det kommer noen andre som kjøper det den dagen eller om det må bli kastet. Å unngå matsvinn er målet.

Anonymkode: 6a418...c3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandagsunge skrev (1 time siden):

Ikkje nødvendigvis, men altså... korfor ikkje berre gje han hundemat?

Her er ingredienslista fra en tilfeldig valgt "hundemat":

Sitat
Ingredienser

SAMMENSÆTNING: Frisk kylling (18%), dehydreret kylling (18%), hele røde linser, hele grønne ærter, frisk kyllinge-kråse (lever, hjerte) (7%), kyllingefedt (7%),

dehydreret kalkun (4%), friske æg (4%), rå kulmule (4%), dehydreret sild (4%), fiskeolie (3%), hele grønne linser, hele kikærter, hele gule ærter, linsefiber,

ærtestivelse, rå kalkunlever (1%), salt, tørret tang, friske hele græskar, frisk hel melongræskar, friske hele gulerødder, friske hele æbler, friske hele pærer, frisk

hel zucchini, tørret cikorierod, frisk kål, frisk spinat, frisk majroe, frisk rødbede, hele tranebær, hele blåbær, hel ellebladet bærmispel, gurkemeje, mælkebøtte,

glat burre, lavendel, lægestokrose rod, hyben.

TILSÆTNINGER (pr. Kg): Teknologiske tilsætningssto¾er: 1b306(i) Tocopherolrigt ekstrakt fra vegetabilsk olie: 121mg, 1a330 citronsyre: 40mg. Sensoriske

tilsætninger: Rosmarinekstrakt: 80mg. Næringsmæssige tilsætninger: 3a890 Cholin chlorid (cholin): 700mg, 3b612 (Zink: 112,5mg), 3b407 (Kobber: 11mg),

3a821 Vitamin B1: 100mg, 3a825i Vitamin B2: 20mg, 3a314 Niacin: 200mg, 3a841 Calcium/D/Pantothenat: 60mg, 3a831Vitamin B6: 35mg, 3a316 Folsyre: 7mg,

3a835 Vitamin B12: 0,2mg, 3a672a Vitamin A: 3750 IU, 3a671 Vitamin D3: 500 IU, 3a700 Vitamin E: 450 IU, 3a300 askorbinsyre: 0,15mg . Zootekniske tilsætninger:

4b1707 Enterococcus faecium DSM 10663/NCIMB 10415: 1 x 109

Linser, erter, kikerter, gurkemeie, kål, spinat, gresskar, vegetabilsk olje, rosmarin... i det hele tatt ganske mye en hund helt åpenbart ikke skal spise. Hvis du bryr deg om helsa til hunden din, gi kjøtt.

Anonymkode: 30542...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her er ingredienslista fra en tilfeldig valgt "hundemat":

Linser, erter, kikerter, gurkemeie, kål, spinat, gresskar, vegetabilsk olje, rosmarin... i det hele tatt ganske mye en hund helt åpenbart ikke skal spise. Hvis du bryr deg om helsa til hunden din, gi kjøtt.

Have I got news for you

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagsunge skrev (22 minutter siden):

Det blir liksom for dumt. Man må jo gå ut fra hva ville hunder hadde spist, og det må nødvendigvis ha vært nesten bare kjøtt. De ville sikkert spist noen blåbær om de kom over det på sensommeren, men ellers ville det vært kjøtt, kjøtt, kjøtt. Ferskt og rått. Det er helt hinsides å tro at hunder har godt av ultraprosessert mat med fuckings erteprotein og gurkemeie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det blir liksom for dumt. Man må jo gå ut fra hva ville hunder hadde spist, og det må nødvendigvis ha vært nesten bare kjøtt. De ville sikkert spist noen blåbær om de kom over det på sensommeren, men ellers ville det vært kjøtt, kjøtt, kjøtt. Ferskt og rått. Det er helt hinsides å tro at hunder har godt av ultraprosessert mat med fuckings erteprotein og gurkemeie.

Du om dét, men eg veljer å tru at ein ikkje blir universitetsprofessor i klinisk ernæring for den omtalte arten om ein ikkje kan sine ting. Ho peiker jo blant anna på at tamhunden har endra fordøyingssystem på grunn av samlivet med menneske, og det verker jo ikkje heilt søkt at etter ti tusen år med målsretta avlsarbeid så har ein puddel eit anna næringsbehov enn ein ulv. 

For øvreg så kan du merke deg a "ultraprosessert" ikkje per definisjon er usunt (brød går frå prosessert til ultraprosessert den augneblikk du tilsett ekstra kveitegluten), men heller at ein tragisk stor del av maten vi kjøper på butikken ofte er immitasjonar der dyre ingrediensar er erstatta av billeg fyllstoff og tilsettingsmiddel som skal dekke over det. Utan at eg er kjent med produksjonen av dyrefór i større detalj, så går eg ut frå at det ikkje inneber tilsetting av alskens kjemikaliar for å forbetre smak, munnkjensle, farge og tyggemotstand, men at alt går i kverna og at ein har vett til å sørge for konserveringsmiddel. 

Men skal eg vere ærleg, så kverulerer eg vel berre her fordi vi som samfunn faktisk har nådd det punkt der ein er ein dårleg hundeeigar om ein ikkje fórer bikkja med reinskåre filét. Herre min hatt. 

Endret av Mandagsunge
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagsunge skrev (11 timer siden):

Men skal eg vere ærleg, så kverulerer eg vel berre her fordi vi som samfunn faktisk har nådd det punkt der ein er ein dårleg hundeeigar om ein ikkje fórer bikkja med reinskåre filét. Herre min hatt. 

At hunder tåler mer karbohydrater enn ulv, tenker jeg ikke betyr at de trenger mer karbohydrater enn ulv. Akkurat som vi mennesker. Vi tåler å spise masse sukker, men det er jo ikke på noen måte bra, og helt unødvendig.

Å endre hva en art kan eller bør spise tar mer enn ti tusen år. Nå kan det nok ganske riktig hevdes at hunden har forandret seg mer enn mennesker på den tiden, men jeg er likevel skeptisk. Vi mennesker har jo enda ikke endret oss til å tåle alle karbohydratene vi spiser. Det er jo derfor vi må pusse tennene og ta fluor for at de ikke skal råtne og falle ut. Man antar at denne omleggingen til å spise dyrket mat begynte for omtrent 10 000 år siden. Temming av ulv kom muligens litt tidligere.

Det er i alle fall sikkert at en hund ikke vil få dårligere helse av å spise bare kjøtt (og de har nok godt av å få litt innmat og bein også, slik de ville gjort om de var ville).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan man handle på tilbud selv om man har penger til å la være, det sier seg selv. 

Anonymkode: 557bb...07a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 18.33):

Hvis det er noe som er usolidarisk, så er det å fore dyra dine med menneskemat.. Det er vel det nærmeste du kommer å kaste mat.. 

Anonymkode: 8f9f9...e7d

Hva tror du hunder spiste for 100 år siden?

Anonymkode: b33b4...aef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (På 30.11.2024 den 18.19):

Så lenge du ikke er den som dro en pakke julepølse ut av hendene mine forleden...

Nå må jeg si at det hadde vært bedre om jeg fikk kjøpe den pakken kjøtt eller pålegg, men du er i din fulle rett. 

Og har du egentlig råd til å ha så mange dyr? 

Seriøst? Er det noen som gjør det? Da hadde jeg nok sagt akkurat det jeg mente til den personen altså.

Anonymkode: 6aeb6...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All min biff er fra datokjøp. Beste kjøttet det som er modnest lengst.  Fint at hunden får kjøtt, men det er viktigere for en hund å få i seg fett sa en dyrlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...