Gå til innhold

Leietaker ønsker at kjæresten skal flytte inn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er så lei argumentet "du kan ikke kaste dem ut". Selvsagt kan man det. Det er bare i noen tilfeller ikke lovlig å kaste dem ut, men man kan alltid kaste dem ut. Da får man med seg noen kompiser og så går man inn i boligen og fysisk kaster dem ut på gata. Gjerne midt på natta så de blir litt forskrekket. Om det er "lov eller ikke" hadde jeg helt seriøst gitt totalt faen i. Da hadde jeg bare tatt den straffen jeg fikk med den største glede.

Anonymkode: e80b8...583

Det kan fort bli farlig da, det er en grunn til at namsmannen alltid har på seg knivvest ved utkastelser. Husk at leietaker bare utøver nødverge, dersom det er du og dine kompiser som kommer.

Anonymkode: f8e06...eeb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke en utkastelse mår de ikke har noen kontrakt. 

ts

Anonymkode: f30db...690

Jeg tror du tar feil, men ok. Ville i det minste rådført meg med namsmannen om jeg var deg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oppsigelsen som er streng, og det er ingen utkastelse når de okkuperer en bolig de ikke har noen noen rettigheter eller kontrakt på å bo i. Det er ikke min jobb å tenke på en praktisk løsning for nye leietakere, det er gammel leietaker din jobb å flytte ut. 

ts

Du tar helt feil, men ser på svarene dine at du ikke er interessert i å få riktige svar, men kun svar som støtter ditt synspunkt.

Det spiller ingen rolle om kontrakten har utløpt eller ikke.

Mvh eier av stort eiendomsfirma

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan som sagt loven. Som du ser står det "ektefelle eller samboer". Kjæreste står ikke noe sted. Og man kan ikke påberope seg å være "samboer" ettersom vedkommende ikke har flyttet inn. Ordlyden i bestemmelsen er krystallklar. 

Kan du lese? "Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer".. man er ikke samboer når man ikke har flyttet inn, vet du.

For å være samboer må du jo bo der, noe du ikke gjør hvis du ikke bor der. Skjønner du norsk?

Ikke i mine utleieobjekter. "Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer" Man er ikke samboer hvis man ikke bor sammen.

Siden du kan dette så godt burde det ikke være nødvendig for meg å sitere verken Husleieloven som jeg har gjort tidligere, eller forarbeidet til loven som jeg nå siterer. Som du ser er forarbeidet til Husleieloven også uenig med deg.

Sitat

De husstandsmedlemmer som er nevnt i første punktum, trenger ingen godkjenning fra utleiers side. Dette gjelder for det første leierens ektefelle og samboer. [...] Foruten den uklarhet som knytter seg til selve begrepet samboer, kommer det inn ytterligere et problem, nemlig at samboerforholdet ikke er påbegynt. Det avgjørende er altså om leieren har til hensikt å innlede et forhold som nevnt.

Hele forarbeidet finner du her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1993-4/id373625/?ch=4#kap3.8.6

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i mine utleieobjekter. "Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer" Man er ikke samboer hvis man ikke bor sammen.

Har du veldig tungt for det? Ingen er samboer før man flytter inn, poenget i lovtekst er at man har rett til å ta inn kjæresten sin som samboer.

Du bør virkelig sette deg inn i husleieloven, forskrifter med kommentarer, og kanskje litt ekstra forklaringer. 

Du skjønner det, at du er ikke unntatt fra husleieloven i dine utleieenheter.... Det samme lovverket gjelder uansett om du leier ut eller andre som leier ut.....

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei argumentet "du kan ikke kaste dem ut". Selvsagt kan man det. Det er bare i noen tilfeller ikke lovlig å kaste dem ut, men man kan alltid kaste dem ut. Da får man med seg noen kompiser og så går man inn i boligen og fysisk kaster dem ut på gata. Gjerne midt på natta så de blir litt forskrekket. Om det er "lov eller ikke" hadde jeg helt seriøst gitt totalt faen i. Da hadde jeg bare tatt den straffen jeg fikk med den største glede.

Enig! Sjansen for at dette blir et problem er minimal. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan fort bli farlig da, det er en grunn til at namsmannen alltid har på seg knivvest ved utkastelser. Husk at leietaker bare utøver nødverge, dersom det er du og dine kompiser som kommer.

Er jo lett å finne et tidspunkt de ikke er der, og bare tømme alt og skifte lås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Sjansen for at dette blir et problem er minimal. 

ts

Se der ja! Du fikk et svar som støtter lovbrudd, da var du umiddelbart positiv! 

Tror ikke du helt klarer å innse hvilken konsekvenser det har for deg hvis du gjør det på den måten. 

Å gjøre det riktig varsle utflytting, kontakte namsmann umiddelbart hvis de ikke har flyttet innen datoen de skal være ute osv gir deg lite problemer. De fleste flytter på datoen de skal. Men de fleste vet også at dersom utleier ikke varsler så går leiekontrakten over i tidsubestemt, og da blir prosessen lenger for å si opp leiekontrakten.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Mocca* skrev (Akkurat nå):

Tror ikke du helt klarer å innse hvilken konsekvenser det har for deg hvis du gjør det på den måten. 

Å gjøre det riktig varsle utflytting, kontakte namsmann umiddelbart hvis de ikke har flyttet innen datoen de skal være ute osv gir deg lite problemer. De fleste flytter på datoen de skal. Men de fleste vet også at dersom utleier ikke varsler så går leiekontrakten over i tidsubestemt, og da blir prosessen lenger for å si opp leiekontrakten.

Ja, jeg opprettet ikke tråden fir å spørre  om hva jeg skulle gjøre om de ikke flytter ut, jeg vet godt med meg selv hva jeg gjør da. 

jeg har fremdeles ikke fått svar på det jeg spurte om i HI. Det har du heller ingen svar på, du er bare ute etter å avspore med dine kveruleringer. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg opprettet ikke tråden fir å spørre  om hva jeg skulle gjøre om de ikke flytter ut, jeg vet godt med meg selv hva jeg gjør da. 

jeg har fremdeles ikke fått svar på det jeg spurte om i HI. Det har du heller ingen svar på, du er bare ute etter å avspore med dine kveruleringer. 

ts

Du har fått svar på det i tråden her, pluss mange andre ting.

Problemet er at svarene er ikke svaret du vil ha.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det hår ikke an, de må ha vår tillatelse for å så det til. Er sånn «systemnøkkel-ting.

ts

Det er ikke vanskelig å få det kopiert hos disse små låsesmed stedende. Så lenge leieboer vil betale for nøkkel så hadde jeg sagt ja, de koster jo litt.

OG så ville jeg byttet lås når du har fått de ut.

Anonymkode: 39084...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si nei, og samtidig gi dem mulighet til å flytte ut umiddelbart siden det blir vanskeligere for dem med kun 1 nøkkel? 
jeg ville helst hatt dem ut med en gang og blåst i pengene dere taper.

Anonymkode: ba3e9...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Mocca* skrev (15 minutter siden):

Du glemmer én faktor: den enormt positive godfølelsen man kjenner i kroppen når man tar hevn på folk som gjør livet ditt vanskelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Mocca* skrev (1 time siden):

Du har fått svar på det i tråden her, pluss mange andre ting.

Problemet er at svarene er ikke svaret du vil ha.

Nei, jeg har ikke det, at hun har rett til å flytte inn en kjæreste er det eneste folk har svart på, det visste jeg fra før av, det var ikke spørsmålet. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å få det kopiert hos disse små låsesmed stedende. Så lenge leieboer vil betale for nøkkel så hadde jeg sagt ja, de koster jo litt.

OG så ville jeg byttet lås når du har fått de ut.

Anonymkode: 39084...588

Vel nå har de prøvd alle i hele byen før de kom til meg, så de har gitt opp å få kopiert det selv. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si nei, og samtidig gi dem mulighet til å flytte ut umiddelbart siden det blir vanskeligere for dem med kun 1 nøkkel? 
jeg ville helst hatt dem ut med en gang og blåst i pengene dere taper.

Anonymkode: ba3e9...990

Det har jeg prøvd. Jeg hadde ikke tapt penger heller det står folk i kø for å leie her. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lurt!

Anonymkode: 43fdf...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo lett å finne et tidspunkt de ikke er der, og bare tømme alt og skifte lås. 

Nei, er ikke det.. 

Kjære vene håper ikke folk leier ut med disse holdningene.

Til ts, husk at ikke du er den eneste med kompiser da. Om du eller hvem som helst entrer en leilighet midt på natta, gjelder nødvergeretten om du tror du får lov eller ei.

Du risikerer altså å tape en slosskamp, bli straffedømt og tape selve kåken i et søksmål👌

Men du virker gira på det forslaget...

Anonymkode: 43fdf...e23

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, jeg har ikke det, at hun har rett til å flytte inn en kjæreste er det eneste folk har svart på, det visste jeg fra før av, det var ikke spørsmålet. 

ts

Og den som leier, selv om det er en person skal ikke kun ha 1 nøkkel uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du glemmer én faktor: den enormt positive godfølelsen man kjenner i kroppen når man tar hevn på folk som gjør livet ditt vanskelig.

Hvis det er så viktig faktor så tenker jeg at man ikke egner seg som utleier. Klarer man ikke å opptre ryddig og håndtere ting i henhold til norsk lov så bør man finne på noe annet enn å leie ut.

Det hjelper lite hvor godt det føles å ta hevn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...