Gå til innhold

uførenpensjon og jobbe samtidig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, Kan noen fortelle meg reglene når man får aap og uførepensjon, og om man klarer å jobbe litt ved siden av, hvordan alt regnes ut. F.eks når inntektsgrensen er 0. Et tenkt eksempel. Får 400 000 fra nav aap, tjener 50 000 fra privat jobb, og har mottatt 100 000 i uførepensjon. Dette er bare eksempelsummer. Hvordan beregnes uførepensjonen da, altså regner de aap som inntekt? Når man skal skrive inn hvor mye man tror man kommer til å tjene, ville jeg her skrevet 50 000? Eller skrevet 50 000 pluss 100 000 som jeg skulle få i uførepensjon? Eller skrive alt det nevnte som inntekt, inkludert aap? Beklager dårlig forklart, men jeg skjønner ingenting når jeg leser på nettsidene til klp. Kan noen forklare meg, gjerne med eksempler? Frykter å måtte etterbetale, og vil ikke få for mye, slik at det skjer. På forhånd takk. 

Anonymkode: 7bd47...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De regner ikke aap som inntekt, kun lønn. Om du tjener noe over så trekkes det bare noen kroner. Det fungerer veldig ryddig og greit. Du kan også melde inn måned for måned om inntekt er ustabilt. 

Anonymkode: b8787...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men hvordan funker det ift 80 prosent-regelen. At opf sier du ikke kan tjene mer enn 80 prosent av tidligere lønn. Regnes aap inn i denne inntekten? Altså om jeg får f eks 400 000 av aap, så skal det jo ikke mye arbeid til før jeg kommer opp i 80 prosent tidligere lønn sammen med aap liksom. Eller står aap inntekten utenom alt? Betyr det at jeg kan få min aap, og i teorien i tillegg jobbe for 80 prosent av  tidligere lønn? Da blir jeg selvsagt trukket av aap, og jeg klarer ikke jobbe så mye, men bare prøver å forstå reglene. 

Anonymkode: 7bd47...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aap står utenom alt. Ja. Du kan ringe klp og spør hva din maksgrense er. Det gjorde jeg :) 

Anonymkode: b8787...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...