AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #1 Del Skrevet 30. november 2024 Hei. Har forskjellige hobbyer som jeg hver tjener 5-10000 i året på. Tilsammen blir dette 50-100000 i året, fordelt på ca 8-10 vidt forskjellige ting som ikke relaterer til hverandre. Skal man da fortsette slik, eller må man registrere et firma? Hobbyene betaler seg selv separat, det er ikke slik at jeg tjener noe særlig på noen av dem . Det koster å drive med dem. Anonymkode: 98815...631 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #2 Del Skrevet 30. november 2024 Er jeg næringsdrivende? - Skatteetaten Anonymkode: 489ff...e21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #3 Del Skrevet 30. november 2024 Gjør deg selv en tjeneste og glem det med ENK. Jeg kan ikke tenke meg at det du holder på med (8-10 små hobbyer) kan regnes som næring. Beløpene er for små, og hobbyene neppe egnet til å gå med vesentlig overskudd. Skulle det likevel være slik at du formelt KAN komme inn under næring, så råder jeg deg likevel til å forsøke å fly under radaren. Du sparer deg selv for veldig mye styr og formaliteter – hvis det ikke er slik at du på død og liv VIL ha et ENK da... Anonymkode: 4ffd6...6b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #4 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Gjør deg selv en tjeneste og glem det med ENK. Jeg kan ikke tenke meg at det du holder på med (8-10 små hobbyer) kan regnes som næring. Beløpene er for små, og hobbyene neppe egnet til å gå med vesentlig overskudd. Skulle det likevel være slik at du formelt KAN komme inn under næring, så råder jeg deg likevel til å forsøke å fly under radaren. Du sparer deg selv for veldig mye styr og formaliteter – hvis det ikke er slik at du på død og liv VIL ha et ENK da... Anonymkode: 4ffd6...6b5 Lenge leve livets harde skole!!! Ts: det er inntekt over 50k som teller. Ikke hva den kommer fra. Anonymkode: edac9...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #5 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lenge leve livets harde skole!!! Ts: det er inntekt over 50k som teller. Ikke hva den kommer fra. Anonymkode: edac9...a1d "Mange tror det er en grense på 50 000 kroner, men dette er grensen for når du må registrere virksomheten i Mva-registeret, og har ingenting med vurderingen av om du er næringsdrivende eller ikke." Er jeg næringsdrivende? - Skatteetaten Klovn Anonymkode: 489ff...e21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #6 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjør deg selv en tjeneste og glem det med ENK. Jeg kan ikke tenke meg at det du holder på med (8-10 små hobbyer) kan regnes som næring. Beløpene er for små, og hobbyene neppe egnet til å gå med vesentlig overskudd. Skulle det likevel være slik at du formelt KAN komme inn under næring, så råder jeg deg likevel til å forsøke å fly under radaren. Du sparer deg selv for veldig mye styr og formaliteter – hvis det ikke er slik at du på død og liv VIL ha et ENK da... Anonymkode: 4ffd6...6b5 Ja, det er der jeg egentlig er. Ingen av hobbyene genererer overskudd i seg selv...og gjør de det litt, er det jo bare å kjøpe mer utstyr. Det går med uansett. Noe er salg, noe er "undervisning" eller "veiledning" er kanskje mer korrekt. Vil helst ha det enkelt, slik som det er i dag. Hadde jeg startet et firma, måtte dette hatt svært mange og forskjellige næringskoder🤭 Anonymkode: 98815...631 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #7 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Lenge leve livets harde skole!!! Ts: det er inntekt over 50k som teller. Ikke hva den kommer fra. Anonymkode: edac9...a1d Javel? Anonymkode: 98815...631 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #8 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er jeg næringsdrivende? - Skatteetaten Anonymkode: 489ff...e21 Lest, men er like klok som før jeg leste. Anonymkode: 98815...631 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #9 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lest, men er like klok som før jeg leste. Anonymkode: 98815...631 Når det er flere aktiviteter må man vurdere om det er en naturlig sammenheng mellom disse, slik at de skal ses på som én aktivitet, eller om de er separate. Du skriver jo at de er "vidt forskjellige ting som ikke relaterer til hverandre", så spørsmålet virker greit. Hvis du vil gå i dybden på spørsmålet er det en ganske detaljert redegjørelse i Merverdiavgiftshåndboken: 2-1.4 Kravet til næringsvirksomhet - Skatteetaten "Dersom en næringsdrivende driver virksomhet på flere områder, må kravet til næring som hovedregel vurderes isolert i relasjon til hver enkelt virksomhet. Ifølge rettspraksis, må det foreligge en nærmere, funksjonell sammenheng mellom de enkelte virksomhetsområdene, før disse kan anses som én virksomhet (se kap. 2-1.4.2)." Anonymkode: 489ff...e21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #10 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Når det er flere aktiviteter må man vurdere om det er en naturlig sammenheng mellom disse, slik at de skal ses på som én aktivitet, eller om de er separate. Du skriver jo at de er "vidt forskjellige ting som ikke relaterer til hverandre", så spørsmålet virker greit. Hvis du vil gå i dybden på spørsmålet er det en ganske detaljert redegjørelse i Merverdiavgiftshåndboken: 2-1.4 Kravet til næringsvirksomhet - Skatteetaten "Dersom en næringsdrivende driver virksomhet på flere områder, må kravet til næring som hovedregel vurderes isolert i relasjon til hver enkelt virksomhet. Ifølge rettspraksis, må det foreligge en nærmere, funksjonell sammenheng mellom de enkelte virksomhetsområdene, før disse kan anses som én virksomhet (se kap. 2-1.4.2)." Anonymkode: 489ff...e21 Ok, da er det jo veldig greit😄. Ingenting av dette kan relateres til hverandre, mulig 2 stk, men da skal man legge godviljen til. Veldig greit, her blir det ingen firma😊. Anonymkode: 98815...631 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #11 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lenge leve livets harde skole!!! Ts: det er inntekt over 50k som teller. Ikke hva den kommer fra. Anonymkode: edac9...a1d OK, de utsagnene får stå for din regning... Men det er litt kleint å sable ned svaret mitt med en et forsøk på hånlig henvisning til "livets harde skole" når du selv tar så fullstendig feil. Jeg har både et ENK (som nå er lagt brakk) og et AS som går svært bra. Regnskap og ledelse gjør jeg selv. Doktorgrad har jeg ikke, men som så mange andre hanket jeg i alle fall inn en grei master. Hvis det er livets harde skole så lever jeg fint med det. 😁 Mitt råd til ts står seg helt fint tenker jeg. Anonymkode: 4ffd6...6b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå