Gå til innhold

Bygge og selge spisebord

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leker med tanken å starte bedrift, der jeg designer, bygger og selger spisebord og annen møbel laget av tre.

Jeg er ikke snekker. Men bygget en del ting selv for mitt hjem og er overbevist av kvaliteten.

Jeg vet at i hjemmelandet mitt så er møbelsnekker beskyttet og andre enn en møbelsnekker har ikke lov å drive butikk.

Hvordan er det i Norge?

Har jeg (uten yrkestittel) lov å bygge og å selge møbler av tre?

Anonymkode: 506c0...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bygge og selge møbler uten utdanning, det er ingen regler som begrenser det. På samme måte som du kan selge ting du har strikket/sydd/keramikk osv uten å ha en relevant utdanning.

For å kunne kalle deg «møbelsnekker» i (f eks i markedsføringsøyemed) må du ta møbelsnekkerutdanningen (to år videregående så to år i lære) og fagbrev.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg grunnlegger Flotte Spisebord AS og selger selvbygget spisebord, så har jeg lov til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så om jeg grunnlegger Flotte Spisebord AS og selger selvbygget spisebord, så har jeg lov til det?

Jada, ingen problem.

Anonymkode: 288c6...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal du kalle bedriften "flotte spisebord" når du også skal lage andre møbler?  Her får du et par andre forslag

Kreative og elegante navn

1. Trespire AS – symboliserer vekst og kvalitet i trearbeid.
  2. Bord & Bo AS – enkel og lett gjenkjennelig, perfekt for spisebord og hjem.
  3. Nordisk Treverk AS – fremhever skandinavisk design og tretradisjoner.
  4. Håndverk & Hjem AS – signaliserer håndlaget kvalitet for hjemmet.
  5. Treperlen AS – antyder eksklusivitet og kvalitet i tresløyd.

Fokus på spisebord

1. Bordmesteren AS – gir inntrykk av ekspertise på bord.
  2. Kraft & Bord AS – fremhever styrke og design.
  3. Rause Bord AS – appellerer til store, innbydende spisebord.
  4. Treplate AS – et enkelt og moderne navn.
  5. Bordskapere AS – signaliserer at du skaper bord med sjel.

Tradisjonelle og autentiske navn

1. Tømmer & Taffel AS – kombinerer tre og måltid på en stilfull måte.
  2. Snekkerglede AS – gir et personlig og jordnært preg.
  3. Trelinje AS – fremhever presisjon og rene linjer.
  4. Ved & Verk AS – enkelt og stilrent, med fokus på håndverk.
  5. Høvelbenken AS – nostalgisk, men også tidløst for trearbeid.

Moderne og minimalistiske navn

1. Solid Tre AS – gir inntrykk av pålitelighet og kvalitet.
  2. Studio Bord AS – moderne og internasjonalt.
  3. Element Tre AS – minimalistisk og profesjonelt.
  4. Form & Flate AS – designorientert og fokusert på estetikk.
  5. Treverk 23 AS – moderne, og 23 kan være et hint til året bedriften ble startet.

Anonymkode: 02251...02c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvsagt. Utfordringen din vil være konkurransen fra østeuropa og de baltiske statene der de skikkelig har fått fart på masseproduksjon de siste årene..Mulig du finner en nisje der du kan ta betalt for mye manuellt arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vel egentlig ikke møbelsnekker er noen beskyttet tittel? Mener ganske bestemt at du kan kalle deg møbelsnekker uten fagbrev. Hvis noen mener annerledes må deg gjerne underbygge dette med en kilde.

Men man kan avlegge fagprøve og dermed titulere seg "fagarbeider i møbelsnekkerfaget". Men bare møbelsnekker – kjør på.

Anonymkode: 0a619...694

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal du kalle bedriften "flotte spisebord" når du også skal lage andre møbler?  Her får du et par andre forslag

Kreative og elegante navn

1. Trespire AS – symboliserer vekst og kvalitet i trearbeid.
  2. Bord & Bo AS – enkel og lett gjenkjennelig, perfekt for spisebord og hjem.
  3. Nordisk Treverk AS – fremhever skandinavisk design og tretradisjoner.
  4. Håndverk & Hjem AS – signaliserer håndlaget kvalitet for hjemmet.
  5. Treperlen AS – antyder eksklusivitet og kvalitet i tresløyd.

Fokus på spisebord

1. Bordmesteren AS – gir inntrykk av ekspertise på bord.
  2. Kraft & Bord AS – fremhever styrke og design.
  3. Rause Bord AS – appellerer til store, innbydende spisebord.
  4. Treplate AS – et enkelt og moderne navn.
  5. Bordskapere AS – signaliserer at du skaper bord med sjel.

Tradisjonelle og autentiske navn

1. Tømmer & Taffel AS – kombinerer tre og måltid på en stilfull måte.
  2. Snekkerglede AS – gir et personlig og jordnært preg.
  3. Trelinje AS – fremhever presisjon og rene linjer.
  4. Ved & Verk AS – enkelt og stilrent, med fokus på håndverk.
  5. Høvelbenken AS – nostalgisk, men også tidløst for trearbeid.

Moderne og minimalistiske navn

1. Solid Tre AS – gir inntrykk av pålitelighet og kvalitet.
  2. Studio Bord AS – moderne og internasjonalt.
  3. Element Tre AS – minimalistisk og profesjonelt.
  4. Form & Flate AS – designorientert og fokusert på estetikk.
  5. Treverk 23 AS – moderne, og 23 kan være et hint til året bedriften ble startet.

Godt poeng vedr. navn på virksomheten.

Og ChatGPT gjorde en god jobb! Lurer på om den kryss-sjekker mot brreg når den foreslår firmanavn?

Anonymkode: 0a619...694

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å sjekke ut Hakkespetten på Instagram og Tiktok. Han er i utgangspunktet tømrer, men jobber med å lage møbler. Han har ikke tittelen møbelsnekker han heller, men vet naturlig nok mye om materialer og hvordan å bygge noe varig siden han er tømrer. 

Anonymkode: 8305e...eee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan! Men tror det er vanskelig å tjene penger. La oss si du lager store spisebord etter denne oppskriften her - https://www.hvitelinjer.no/2018/11/11/spisebord-diy/ to dager med arbeid og 3000 kroner i innkjøp av materialer, litt mer hvis du bruker Osmo Hardvoks (mye bedre) istedenfor beislakk som de brukte. Hva skal du selge det bordet for? Allerede vanskelig å få solgt et hjemmelaget bord for 3000 kroner, og da tar du ikke betalt for noen timer. Totalt umulig å selge hjemmelaget bord for 5-6 tusen. :( 

Anonymkode: f9d07...61c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materialer er så dyrt at jeg tror det er vanskelig å tjene penger på det med mindre du greier å selge produktene virkelig dyrt, men du kan alltids prøve 😊

Anonymkode: 0b61f...b4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 2 brukte heltre stuebord for 500,- pr stk og pusset de opp. Kanskje noe business i det? Mye bedre enn ikea-drit.

Anonymkode: 77104...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Leker med tanken å starte bedrift, der jeg designer, bygger og selger spisebord og annen møbel laget av tre.

Jeg er ikke snekker. Men bygget en del ting selv for mitt hjem og er overbevist av kvaliteten.

Jeg vet at i hjemmelandet mitt så er møbelsnekker beskyttet og andre enn en møbelsnekker har ikke lov å drive butikk.

Hvordan er det i Norge?

Har jeg (uten yrkestittel) lov å bygge og å selge møbler av tre?

Faktorer inn råvarer, understell, ting brukt under produksjon som oljer, lakk, lim, så nå du regne på lokalet og utstyr. Skal du lage noe du faktisk skal selge så trenger du en Festool Domino, kapp og gjærsag, panelsag, høvel og avretter, samt valsepussemaskin, eksentersliper, håndverktøy, tvinger, sponavsug, PPE osv. Så selv om du kjøper brukt og har 40M2 du selv eier, så har du brukt 100.000 + før du har kappet en eneste bit med treverk. Eik, Lønn, Purple heart, bubinga osv. Ligger vel nå på en literpris på 95,- + frakt. Så selv om det er masse kanaler med møbelsnekkeri og spesielt bord på YouTube, så vil du fort finne at markedet for spisebord i 30K + klassen ikke er så stort. Hardtre er dyrt i Norge. Hvis du kan gjøre mer en bare bord og er en sta faen, så kan har du bedre odds..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kjøpte 2 brukte heltre stuebord for 500,- pr stk og pusset de opp. Kanskje noe business i det? Mye bedre enn ikea-drit.

Anonymkode: 77104...43d

Du får sikkert solgt de igjen for kr 1000, hvis du er heldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle bidrag.

Har full innredet verksted her. Har bygget et bord selv og naboen kjøpte den for 65k. Har også bygget noe med epoxy resin ala river table. Den ble solgt på finn til knapp 30k.

Et gjesteri på andre siden av gaten ønsker gjerne flere små bord og spurte om jeg ikke kan gründe noko bedrift. 

Men så fant jeg ut at ikke alle kan bygge møbler i EU da dette er beskyttet. Men var usikker på Norge og fant lite ang. regelverket. Vi er jo tross alt EØS og har ikke oversikt hva som gjelder. 

Snakket med en tysk kunster og hun fikk gebyr for å ha solgt vare av tre i Tyskland. Det endte med rettslig dom og forbud mot å lage ting av tre. Tydeligvis veldig strenge i andre land.

Navnet på bedriften skal selvsagt ikke deles enda, så Flott Spisebord AS var bare et eksempel for å forklare hva jeg tenker å gjøre.

Burde jeg sikre likevel med en advokat?

TS.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage et bord er da ikke en vernet tittel, jeg tviler på at i Tyskland så kan du ikke laget et møbel å selge det uten en statlig godkjenning, her er det noe som ikke stemmer. Du kan være møbelsnekker så mye du vil og ingen kan arrestere deg eller bøtelegge deg fordi du ikke har gått i lære.
Bare lag bord du, men en forsikring på firmaet ditt er lurt å ha. Tror jeg betaler 6000 i året, det dekker maskiner og varer for 1.5 million, samt for kundens varer jeg evt. har på lager om noe skulle skje.

Endret av K.B.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ChatGpt påstår at:

"Møbelsnekkerfaget er blant de regulerte håndverksfagene i Tyskland. Dette innebærer at selv om tittelen ikke er beskyttet, må man ha nødvendige kvalifikasjoner for å drive en virksomhet innen dette faget. Manglende overholdelse av disse kravene kan føre til juridiske konsekvenser, som bøter eller forbud mot å utøve yrket."

Om det den skriver for en gangs skyld er riktig, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChatGPT har nok rett ser det ut som etter en kjapp google. Gjelder samme for Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 21.41):

Takk for alle bidrag.

Har full innredet verksted her. Har bygget et bord selv og naboen kjøpte den for 65k. Har også bygget noe med epoxy resin ala river table. Den ble solgt på finn til knapp 30k.

Et gjesteri på andre siden av gaten ønsker gjerne flere små bord og spurte om jeg ikke kan gründe noko bedrift. 

Men så fant jeg ut at ikke alle kan bygge møbler i EU da dette er beskyttet. Men var usikker på Norge og fant lite ang. regelverket. Vi er jo tross alt EØS og har ikke oversikt hva som gjelder. 

Snakket med en tysk kunster og hun fikk gebyr for å ha solgt vare av tre i Tyskland. Det endte med rettslig dom og forbud mot å lage ting av tre. Tydeligvis veldig strenge i andre land.

Navnet på bedriften skal selvsagt ikke deles enda, så Flott Spisebord AS var bare et eksempel for å forklare hva jeg tenker å gjøre.

Burde jeg sikre likevel med en advokat?

TS.

Hvor mye fortjeneste satt du igjen med etter salg av disse bordene? Når du trekker fra kostnader til materialer? Hvilken timelønn hadde du etter fratrekk for skatt, avsetning til feriepenger, sykepenger, forsikring og andre avgifter?

Er du kjent med lover og forskrifter rundt det å drive eget firma? Hvilke skatteregler som gjelder? Kan du sette opp regnskap, og kjenner til mva regler?

Anonymkode: d1867...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mye fortjeneste satt du igjen med etter salg av disse bordene? Når du trekker fra kostnader til materialer? Hvilken timelønn hadde du etter fratrekk for skatt, avsetning til feriepenger, sykepenger, forsikring og andre avgifter?

Er du kjent med lover og forskrifter rundt det å drive eget firma? Hvilke skatteregler som gjelder? Kan du sette opp regnskap, og kjenner til mva regler?

Anonymkode: d1867...24d

La nå personen drømme og planlegge uten at du skal peppre personen med ting hen sikkert har tenkt på / kommer til å skjønne raskt uansett. 

Vært litt positiv! 

Anonymkode: ba62e...216

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...