Gå til innhold

Les og lær ang pakkekalenderhysteriet:

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

https://www.nrk.no/ytring/skrot-pakkekalenderen_-1.17144901

Så 110% enig i denne.

Anonymkode: 57d36...4aa

Har laget pakkekalender og kost meg med det. Barna og ungdommen gleder seg til imorgen. Alle må gjøre det de selv vil og føler uten å gå i angrep på hva andre gjør!

Anonymkode: 92936...4b3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For mine barn blir pakkekalender for mye, de blir rett og slett noen bortskjemte og ufordragelige barn, det er skriking fordi de vil ha noe annet noen dager, skriking fordi de heller vil ha sjokolade, og noen dager går det ok. I år ble det sjokoladekalender, og det var de selv enige i også så vi får håpe det blir mer vellykket 😅 jeg og mannen har ikke kalender, føler i de voksen kalenderene får man masse ting man egentlig ikke vil ha. 

Anonymkode: b6309...e42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er jo helt på siden, men bruker barn en hel shampoo i måneden? 

Anonymkode: b7535...a14

Ja, mine tenåringer som dusjer 7 dager i uka gjør det.  

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Engasjementet ditt hyller jeg. Synes det høres artig ut og fint å legge så mye i det. Det jeg reagerte på er ting, og nytt, nytt, nytt i julevariant, som samler seg opp år etter år. Det er 100% relatert til miljø, ingenting annet. Og jeg synes det bare er bra at du fortsetter med det du synes er gøy. Jeg ser likevel ikke problemet med å påpeke at denne type forbruk bidrar til belastningen på naturen, miljøet og kloden. Når du nå også beskriver at du kjøper ting som tas vare på, med mindre det er klær som blir for smått o.l. så er jo saken bedre. 

Mitt siste bidrag i tråden er en påminning om at det er mulig å forsøke å få tak i mer av gavene brukt, og å selge klærne igjen til neste sesong. 

Anonymkode: b7535...a14

Og jeg mener brukt kan man kjøpe hele året (og det gjør vi), men til jul blir det nytt.  Når det gjelder datterens kjoler så har vi bestemt at de tar vi vare på. Hun elsket mine gamle kjoler fra jeg var liten. 

Ellers så donerer vi en mengde klær hvert år. Skulle ønske vi hadde noen ungene kunne arve av, men det har vi ikke. Jeg liker ikke å kjøpe så mye brukte klær, liker ikke å betale for at folk har brukt masse tørketrommel på barneklær, for det gjør ikke jeg. Lufttørking av klær er en av mine måter å bevare naturen på.  

Anonymkode: 7a47d...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at folk får gjøre som de vil og har råd til. For meg går grensa ved adventkalender til bikkja/katten. Det er virkelig unødvendig.

Selv vokste jeg opp med pakkekalender der jeg og mitt søsken fikk pakke annenhver dag. Det kunne være truser, sokker, hårstrikk, fargeblyanter/tusjer (settene ble delt opp med 2-4 penner i hver pakke), legosett (også delt opp i flere pakker). Jeg var dødsens misunnelig på alle som fikk sjokoladekalender. Da jeg var 18 kjøpte jeg sjokoladekalender selv. Stor skuffelse, sjokoladen var jo ikke god i det hele tatt.

Anonymkode: 2aa4e...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, unger dør jo sporenstreks hvis de får en liten sjokoladebit hver dag frem til julaften istedet for ræl som bare blir kastet.

Anonymkode: 1a416...658

Dør de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er da stor forskjell på en kalender med aktiviteter og en kalender med 24 pakker? Hele premisset for diskusjonen er jo at så mange pakker tar bort magien med pakker på julegaver, og at det oppfordrer til et ENORMT overforbruk. Det er kvalmende verdier, det.

Anonymkode: c5ba0...895

Jeg er selv vokst opp med pakkekalender,men bevarte da helt fint magien på julaften likevel. På 70 og 80 tallet var det ikke snakk om noen store ting i kalenderen uansett. Her hadde jeg også pakkekalender til datteren min ,for meg har det med minner og tradisjon å gjøre.

Kalender med aktiviterer er umulig nå som hun har flyttet for å gå på skole.

Anonymkode: 54da6...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi fikk sjokolade kalender, den er super. Synes det er totalt unødvendig med pakke kalender, personlig synes jeg at det gir usunne verdier med masse plastikkræl, for ja, det er det det blir om man ikke legger av et par, tre tusen til kalender.

Anonymkode: 0e3e9...a40

For oss ble en billig sjokoladekalender bare unødvendig ræl, da hun ikke likte den sjokoladen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det dobbeltmoralsk å kritisere foreldre som ordner kalender til barna,når en selv unner seg opp til flere dyre kalendere med hudpleie og sminke osv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Du ser ikke forskjell på en 5grams sjokoladebit og en liten pakke med leke, spill, klær, såpe etc hver dag?

Anonymkode: 00364...343

Pakke er pakke uansett om det er blyant eller sjokolade så åpnes det noe hver dag som er det folk er i mot 

Anonymkode: f8c2d...519

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For meg blir det dobbeltmoralsk å kritisere foreldre som ordner kalender til barna,når en selv unner seg opp til flere dyre kalendere med hudpleie og sminke osv.

Selvfølgelig.

Har du inntrykk av at det gjelder mange?

Anonymkode: 25d20...c68

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (1 time siden):

Dør de?

Du forstår ikke ironi.

Anonymkode: 1a416...658

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

https://www.nrk.no/ytring/skrot-pakkekalenderen_-1.17144901

Så 110% enig i denne.

Anonymkode: 57d36...4aa

Det må du gjerne være. Synes det har tatt av jeg også. Men jeg liker ikke den belærende tonen din i overskriften, for alle gjør som de vil. Hva du og jeg synes spiller ingen rolle i andre familier.

Mine tre jenter fikk pakkekalender (de inneholdt også alltid ulike opplevelsesgaver) da de var små, så jeg jeg over til å "pakke inn" penger da de ble ungdommer, ulik sum hver dag og noen dager var det godteri. De siste årene har de fått kosmetikk/parfymekalendere. De er unge voksne, flytter hjemmefra, er studenter og jeg synes det er koselig å gi. Mange av barnas venner har fått dyrere kalenderen enn mine, det har jeg aldri brydd meg om, folk må få lov å gi de de selv vil. Mange har sikkert også fått rimeligere.

Anonymkode: 7fcb2...46d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For meg blir det helt merkelig å argumentere mot pakkekalender og ting hver dag når man selv gir sjokolade hver dag

Det er jo akkurat det jeg ikke gjør - jeg er tvert i mot for pakkekalender for de som liker det. Selv foretrekker vi litt sjokolade hver dag ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det vanlig at voksene kjøper seg kalender? Ser jo de finnes men er det så vanlig blant godt voksne folk? Og er det noen i tråden her som kritiserer pakkekalender til barna og selv unner seg flere dyre kalendere? 

Anonymkode: d37ec...72f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da ville verden vært et bedre sted, men du vet noen må jo bare klage på andre 

Vi lever ikke i et vakuum, og overforbruk MÅ faktisk tas tak i hvis man vil ta vare på miljøet, og faktisk også psykisk helse. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For oss ble en billig sjokoladekalender bare unødvendig ræl, da hun ikke likte den sjokoladen.

Da ble det godteri til de voksne da 🙂

Anonymkode: cbb42...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det vanlig at voksene kjøper seg kalender? Ser jo de finnes men er det så vanlig blant godt voksne folk? Og er det noen i tråden her som kritiserer pakkekalender til barna og selv unner seg flere dyre kalendere? 

Anonymkode: d37ec...72f

Vil jeg tro, og ikke minst er det jo masse reklame for ekte "voksen-kalendre" også, ny dings til nytt hull hver dag i 24 dager eller hvordan fungerer sånne?

(Spør for en venn)

Anonymkode: cbb42...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke lese. Har min egen mening, og handler etter den. En valgte ritualskakender, den ene valgte å få pengene denne kostet og kjøpte seg klær, den siste har hjemmelaget pakkekakender med sokker og proteinbarer. Ser forresten ikke det store problemet med sjokoladekalender. Det er hele 50 gram fordelt på 24 dager. Hvor mye sjokolade gir det per dag? 

Anonymkode: e61cb...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Pakkekalenderen altså 🤪 Er dere i full jobb dere som har mentalt overskudd til sånt? 

Her er det sjokoladekalender, tror ikke den bittelille sjokoladebiten i 24 dager på rad er det som skal velte lasset for hvorvidt ungene er sunne eller usunne. Eldste vil ha flaxkalender, koster vel en hundrings og kan nappes med samtidig som man er på matbutikken. 

Sparer pengene, tid og rot og gir heller skikkelig julegave altså. 

Vokste opp med sjokoladekalender av simpleste sort. Hadde en gang en kalender med poser med godteri som mamma lagde selv. Måtte dele med søsken (hun gadd bare lage en sikkert 🤣) og åpnet da annenhver gang. 

Kan ikke huske at jeg har fått traumer av overnevnte.

Bryr meg ikke så mye om hva andre driver med heller, men jeg ser jo at de mødrene som styrer med dette har lite annet gående i livet enn å stå på pinne for ungene 24/7, og instagramme fancy bilder av de dekorerte kalenderne og de bortskjemte trollene sine. 

Anonymkode: 8ccf8...bd6

Oj, du høres hyggelig ut 😄

Vokste opp med pakkekalender selv. Begge foreldre i full jobb og ingen instagram i sikte. Et bortskjemt troll var jeg heller ikke. Og det ødela ingen julemagi eller evne til å glede seg. Dette på 80- og 90-tallet så det er jo ikke akkurat et nymotens fenomen selv om mange vinkler det sånn.

Anonymkode: 000a3...0f2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med pakkekalender selv, er 43 år. Det var magi hele desember og pakkekalenderen var virkelig noe jeg satte stor pris på. Vi fikk hver 3.dag. Jul er jo gjerne tradisjoner så da mitt første barn var 3 år laget jeg til han. Og der var tradisjoner skapt og vanskelig å gå tilbake på. Det er klart det er mange gode argumenter for å droppe pakkekalender, men skjønner på ingen som helst måte hvorfor det er så viktig for folk som har valgt å ikke ha sånn kalender å påpeke det for andre. Argumentene for å ha kalenderen er nemlig så mange for oss som velger den. Fføler vi nedlesses med mer eller mindre ovenfra- ned kommentarer fra folk som heller velger å gi en gave hver helg eller går for legokalender el.l. Vår gavekalender inneholder nyttige ting. Våre barn får ikke bruke penger på småting og ræl på senteret resten av året. Derfor er kalnder gøy. De får lipgloss, søte sokker, truser, fotballkort, godteri når det er lørdag og noen brukte figurer fra finn.no. Folk må seriøst slutte (!) å bry seg om hva andre gjør. Eneste grunnen for å skrive et sånt leserinnlegg er jo at ungene til forfatter er misunnelige og ikke synes det er nok med sjokoladekalender. Hvorfor ellers bry seg? Fordi hun tenker på miljøet? Da er det i såfall mange andre ting vi kan kritiseres for i dette landet. F.eks alle plasklærne folk kjøper. Pass deg selv sier bare jeg. 

Anonymkode: dce0a...028

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...