AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #41 Del Skrevet 30. november 2024 Vi fikk sjokolade kalender, den er super. Synes det er totalt unødvendig med pakke kalender, personlig synes jeg at det gir usunne verdier med masse plastikkræl, for ja, det er det det blir om man ikke legger av et par, tre tusen til kalender. Anonymkode: 0e3e9...a40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #42 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Dette uthevede er det som gir pakkekalender et dårlig rykte. INGEN trenger juleshampoo eller nytt hvert år (som ikke er klær). Gjør som du vil, jeg setter pris på at noen poengterer at det finnes andre måter å få kos på enn å kjøpe ting som vi ødelegger kloden med. Og så ser jeg at mange gjør det uten å legge til massevis av ræl og det er fint. Anonymkode: b7535...a14 Men de trenger ny shampo, såpe etv hver måned og den de får i desember, med eller uten julepynt på er oppbrukt i januar ! Anonymkode: 7a47d...6a0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #43 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men de trenger ny shampo, såpe etv hver måned og den de får i desember, med eller uten julepynt på er oppbrukt i januar ! Anonymkode: 7a47d...6a0 Dette er jo helt på siden, men bruker barn en hel shampoo i måneden? Anonymkode: b7535...a14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #44 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om bare alle kunne bruke tiden og energien på å passe på seg og sitt, og ikke dømme det andre gjør.. Anonymkode: 15e0e...1bd Det handler ikke om å dømme hva andre gjør, men hvilke forventinger som barn bør ha og hva foreldre tar på seg av forpliktelser. Vi lever i et samfunn med visse normer, forventinger og mer eller mindre enighet om hva som er bra for foreldre, barn - og samfunnet totalt sett. Derfor er det en debatt om dette. Og jeg synes den er høyst betimelig. Anonymkode: 30fa0...c2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 30. november 2024 #45 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Helt enig! Ingen trenger 24 gaver før jul, det gjelder både barn og voksne. Det er noe kvalmende ved det hele. Anonymkode: c5ba0...895 Ja, enig. Kvalmende fordi det er bare en feiring av kapitalismen og skrotnissing. Det finnes egentlig ikke 24 nyttige ting man trenger med én gang, så det å si at det er ting folk trenger er egentlig å bare lure seg selv. I tillegg får man jo julegaver senere, både av familie og andre, og bursdagsgaver også, og så kjøper man også til seg selv. Det er umulig at man "trenger" alt dette. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cezanne Skrevet 30. november 2024 #46 Del Skrevet 30. november 2024 Støttes, men hvis folk koser seg med det må de bare kjøre på. Vi gir sjokoladekalender type kinder. Jeg synes det blir litt mye med 24 gaver før jul, og i tillegg synes jeg det er litt kunstig å pakke inn ting som sokker og andre ting de behøver, det er jo tross alt min jobb å skaffe dem disse tingene og det tror jeg de vet. Aktivitetskalender er hyggelig, men det kan bli litt styrete det også i en travel hverdag, og en del ting gjør vi uansett (baker pepperkaker, hogger juletre). Ellers har vi adventsboken til brillebjørn og den gleder de seg til å lese igjen. Hvis andre familier har et litt bedre opplegg enn oss før jul, ønsker det velkomment og synes det er fint at de koser seg. hvis mine unger blir misunnelige på det, så er jo det en glimrende måte å lære å takle de følelsene på. Så kjør på folkens og gjør det som passer dere selv best 😇 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marisana Skrevet 30. november 2024 #47 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og akkurat det synes jeg er ille med dagens samfunn. At 1300 kr, som en familie som sliter økonomisk ville vært overlykkelige over å kunne bruke på mat en uke, ikke sees på som mye penger. Anonymkode: 25d20...c68 Som ei som har slitt økonomisk, så forstår jeg at 1300,- er mye penger i den forstand. Det er det jeg bruker på mat på ei ukes tid, og det er ikke mange år siden 1300,- var mye for meg. Men jeg lagde pakkekalender da også, er bare flink til å kjøpe litt året rundt og benytte meg av ulike tilbud. Eldste får f.eks litt påfyll til pennalet sitt, fordi mye er blitt borte eller ødelagt. Dette måtte jeg uansett ha kjøpt inn, så hvorfor ikke som 3-4 luker i kalenderen? Yngste har nettopp slutta med bleier på både dag og natt, så jeg kjøpte en 10pk truser - det er ti luker bare der hvis hun får en per pakke. Hadde rundt 15k utbetalt i lønn per måned en periode, pluss eksen sin lønn på rundt 23k, så jeg vet godt hvordan det er å slite økonomisk. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #48 Del Skrevet 30. november 2024 Her er alle 3 barna vokst opp med sjokoladekalender type den billigste med små sjokoladefigurer i. Prøvde 2 år med pakkekalender men det var bare stress og ble dyrt samt at for å fylle opp alle dagene så ble det litt små ræl som bare gikk i støvsugeren eller havna under sofaen allikevel dessverre. Tror vi har en tendens til å rettferdiggjøre ting som at det er hyggelig men som bare ender med å bli stress for en selv også klarer vi ikke slutte med det kun pga egen opplevelse at det er forventet av oss😅 men vi er forskjellig. Anonymkode: d37ec...72f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #49 Del Skrevet 30. november 2024 Da jeg hadde vesentlig bedre råd og vi var to voksne i husholdningen laget jeg pakkekalender til alle tre barn for ca 2000 kr i hver kalender. Nå som jeg er alene har jeg ikke råd til det lenger og de får en godterikalender pluss en liten ekstra ting hver søndag. Sånn sett i ettertid skjønner jeg ikke hva jeg drev med. Barna et jo akkurat like glade og fornøyde og det er rett og slett overforbruk og totalt unødvendig. Jeg får ny samboer til våren og økonomien kommer igjen til å bli mye romsligere, jeg kommer fortsatt ikke til å gå tilbake til pakkekalenderhysteriet, no way! Anonymkode: 47a70...300 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #50 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det handler ikke om å dømme hva andre gjør, men hvilke forventinger som barn bør ha og hva foreldre tar på seg av forpliktelser. Vi lever i et samfunn med visse normer, forventinger og mer eller mindre enighet om hva som er bra for foreldre, barn - og samfunnet totalt sett. Derfor er det en debatt om dette. Og jeg synes den er høyst betimelig. Anonymkode: 30fa0...c2f Enig -vi voksne tar på oss alt for mye stress som vi tror er forventet av oss. Joda pakkekalender er sikkert kos å lage til det altså -men som en del av totalen av det vi foreldre driver med så bidrar det til det negative stresset mange opplever mot jul. Samt at jeg tviler sterkt på at barna trenger alt det vi rettferdiggjør at vi mener barna trenger bare for å få fylt opp 24 luker. Trenger barna 4 par julesokker, julegenser, flere lekebiler og 10 nye truser sånn egentlig? Man kan jo reflektere over det. Barna våre fikk sjokoladejulekalender, de trengte vel strengt talt ikke den sjokoladebiten hver dag men jeg slapp ihvertfall bruke mye penger og fikk litt mindre stressende gjøremål oppi jula😅 Anonymkode: d37ec...72f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #51 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Oida. Jeg vet ikke hva jeg skal si en gang jeg. Håper det er tull. Anonymkode: dfffd...ea7 Nei. Julekjolen eller juleskjorta til julaften ble en pakke i kalenderen. Det trenger de ny hvert år uansett. De får alltid ny tannbørste og reisetannkrem i gave, det trengs når vi reiser bort til jul. Ny «jule» pysj får de hvert år, og er alltid utvokst til neste jul. Slips/hårbånd, de blir gjerne ødelsgt/skittent i jula og trenger nytt neste, fint å være pyntet til jul. De kunne trenge nye pensko til jul born år, det kunne komme i julekalenderen. Poenget er at det vi likevel kjøpte til ungene til bruk i desember ble del av julekalenderen. Nye strømpebukser, sokker osv også. Pepperkakeformen kommer alltid dagen vi planlegger det. Juleskål for grøtdsg. Ny julekopp med sjikoladebombe til samlingen til kakaokveld. Kalenderen koster litt, men vi hadde fortsatt kjøpt disse tingene uavhengig av kalender eller ikke når de var yngre så derfor kombinerer vi det de trenger med en kalender. Litt sjokolade i helger. Ungene fikk minner til Julegrøtskålene og julekoppene. Selv om innholdet i kalenderen har endret seg (mindre skåler og kopper og mer sminke o.l til datteren) så kjøper jeg jo fortsatt nye skåler og nye kopper hvert år. Ny julekjole og skjorte også. 15-åringen får julesåpe til tenåringsbadet 2. desember. Får fortsatt shampo og balsam (ikke julemotiv) Pepperkakeform får hun 1. desember. Det er all sminke som gjør at kalenderen blir dyr og gjør at hun får ting da, mens broren får mer i julegave. Poenget mitt er at kalender må ikke være ræl og plast. Ja, jeg bruker tid på planlegge og pakke inn, men det er min glede og kos, like mye som jeg koser meg med å dra og se på ungenes fotballkamper, at jeg sitter/sittet som klassekontakt, FAU, styrer i barnas aktivitet, er på på ungenes skoleturer. Det er bare noe JEG prioriterer og det gir MEG noe. Før jeg fordømmes så lurer jeg på hvorfor engasjement fordømmes? Fordi alle ikke kan gjøre likt. Vel jeg kan ikke tilby alt til ungene. Vi reiser ikke på dyre utenlandsferier hvert år. Jeg kan ikke dra i alpinbakken med ungene, jeg kan ikke lære ungene matte (vel mannen min kan), men vi prioriterer likevel tid på det JEG liker. Det vil litt julebaking, juleverksted i desember og se ungene utfolde seg. Hadde ungene begynt med hvilken som helst aktivitet jeg ikke kunne noe om så hadde jeg satt meg inn i regler/formål og engasjert meg. Jeg prioriterer også tid til å øve til prøver med ungene, og det sjongleres mellom kjøring til trening/kamper, møter, arrangementer og jobb. Litt mindre venninnekvelder og fancy middager, men jeg møter jo vennene våre på alle aktivitetene hver uke. Anonymkode: 7a47d...6a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #52 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): https://www.nrk.no/ytring/skrot-pakkekalenderen_-1.17144901 Så 110% enig i denne. Anonymkode: 57d36...4aa kan ikke bare flok velge selv hva de ønsker, folk må ikke legge seg oppi alt. Her har vi aktivitetskalender, noe som er veldig kjekt, får 3 gaver i løpet av de ukene, både jeg og barna er fornøyde, 3 året nå. de hadde pakke kalender fra de var 4-8, før 4 årsalder, var det kun sjokolade kalender til 10 kr. pakkekalenderen de årene kostet meg max 400 kr, jeg og pappan kjøpte halvparten hver. Idag er de 12 og 15 Anonymkode: 7b550...d46 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #53 Del Skrevet 30. november 2024 Jeg slår et slag for aktivitetskalenderen jeg. 😊 Små og store ting å gjøre sammen som familie. Anonymkode: ba916...883 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #54 Del Skrevet 30. november 2024 minister-mio skrev (3 timer siden): Skinnhellig så det holder. Og en liten sjokoladebit hver dag i tillegg til alt annet godteri som kommer i desember syntes jeg ikke er noe godt alternativ. Ja, unger dør jo sporenstreks hvis de får en liten sjokoladebit hver dag frem til julaften istedet for ræl som bare blir kastet. Anonymkode: 1a416...658 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #55 Del Skrevet 30. november 2024 Jeg tenker at det kanskje ikke er opp til kjipe voksne folk å bestemme hva som er gøy og ikke for barn? Når ungene var små fikk de pakkekalender. Det varierte hva de fikk. Godteri på helg og litt forbruksvarer som sokker og truser. Men også mye "ræl" som mange her liker å poengtere. Dette "rælet" opplevde de som gøy, selv om det havnet i søppla eller ei skuff etter noen uker. Det var leker, slim, glitter, ting med lys og lyd, julesåper, julesokker, stjerner til å henge i taket, ledlys og mye annet rart. Ungene syntes dette var stas og en kjekk start på dagen i advendtstiden. Ikke minst pyntet disse gavene fint opp på veggen. Det var heller på ingen måte disse små gavene som ruinerte økonomien i desember, og aldri har jeg opplevd de som utakknemlige på selve julaften. Nå er de store og får "kun" kjøpekalender. Og angående sjokoladekalender; Det er ingen som tar skade av en liten sjokoladebit om dagen! Anonymkode: 1ef91...fb4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #56 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Julekjolen eller juleskjorta til julaften ble en pakke i kalenderen. Det trenger de ny hvert år uansett. De får alltid ny tannbørste og reisetannkrem i gave, det trengs når vi reiser bort til jul. Ny «jule» pysj får de hvert år, og er alltid utvokst til neste jul. Slips/hårbånd, de blir gjerne ødelsgt/skittent i jula og trenger nytt neste, fint å være pyntet til jul. De kunne trenge nye pensko til jul born år, det kunne komme i julekalenderen. Poenget er at det vi likevel kjøpte til ungene til bruk i desember ble del av julekalenderen. Nye strømpebukser, sokker osv også. Pepperkakeformen kommer alltid dagen vi planlegger det. Juleskål for grøtdsg. Ny julekopp med sjikoladebombe til samlingen til kakaokveld. Kalenderen koster litt, men vi hadde fortsatt kjøpt disse tingene uavhengig av kalender eller ikke når de var yngre så derfor kombinerer vi det de trenger med en kalender. Litt sjokolade i helger. Ungene fikk minner til Julegrøtskålene og julekoppene. Selv om innholdet i kalenderen har endret seg (mindre skåler og kopper og mer sminke o.l til datteren) så kjøper jeg jo fortsatt nye skåler og nye kopper hvert år. Ny julekjole og skjorte også. 15-åringen får julesåpe til tenåringsbadet 2. desember. Får fortsatt shampo og balsam (ikke julemotiv) Pepperkakeform får hun 1. desember. Det er all sminke som gjør at kalenderen blir dyr og gjør at hun får ting da, mens broren får mer i julegave. Poenget mitt er at kalender må ikke være ræl og plast. Ja, jeg bruker tid på planlegge og pakke inn, men det er min glede og kos, like mye som jeg koser meg med å dra og se på ungenes fotballkamper, at jeg sitter/sittet som klassekontakt, FAU, styrer i barnas aktivitet, er på på ungenes skoleturer. Det er bare noe JEG prioriterer og det gir MEG noe. Før jeg fordømmes så lurer jeg på hvorfor engasjement fordømmes? Fordi alle ikke kan gjøre likt. Vel jeg kan ikke tilby alt til ungene. Vi reiser ikke på dyre utenlandsferier hvert år. Jeg kan ikke dra i alpinbakken med ungene, jeg kan ikke lære ungene matte (vel mannen min kan), men vi prioriterer likevel tid på det JEG liker. Det vil litt julebaking, juleverksted i desember og se ungene utfolde seg. Hadde ungene begynt med hvilken som helst aktivitet jeg ikke kunne noe om så hadde jeg satt meg inn i regler/formål og engasjert meg. Jeg prioriterer også tid til å øve til prøver med ungene, og det sjongleres mellom kjøring til trening/kamper, møter, arrangementer og jobb. Litt mindre venninnekvelder og fancy middager, men jeg møter jo vennene våre på alle aktivitetene hver uke. Anonymkode: 7a47d...6a0 Engasjementet ditt hyller jeg. Synes det høres artig ut og fint å legge så mye i det. Det jeg reagerte på er ting, og nytt, nytt, nytt i julevariant, som samler seg opp år etter år. Det er 100% relatert til miljø, ingenting annet. Og jeg synes det bare er bra at du fortsetter med det du synes er gøy. Jeg ser likevel ikke problemet med å påpeke at denne type forbruk bidrar til belastningen på naturen, miljøet og kloden. Når du nå også beskriver at du kjøper ting som tas vare på, med mindre det er klær som blir for smått o.l. så er jo saken bedre. Mitt siste bidrag i tråden er en påminning om at det er mulig å forsøke å få tak i mer av gavene brukt, og å selge klærne igjen til neste sesong. Anonymkode: b7535...a14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #57 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Om bare alle kunne bruke tiden og energien på å passe på seg og sitt, og ikke dømme det andre gjør.. Anonymkode: 15e0e...1bd Da ville verden vært et bedre sted, men du vet noen må jo bare klage på andre Anonymkode: f8c2d...519 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #58 Del Skrevet 30. november 2024 Cezanne skrev (3 timer siden): Støttes, men hvis folk koser seg med det må de bare kjøre på. Vi gir sjokoladekalender type kinder. Jeg synes det blir litt mye med 24 gaver før jul, og i tillegg synes jeg det er litt kunstig å pakke inn ting som sokker og andre ting de behøver, det er jo tross alt min jobb å skaffe dem disse tingene og det tror jeg de vet. Aktivitetskalender er hyggelig, men det kan bli litt styrete det også i en travel hverdag, og en del ting gjør vi uansett (baker pepperkaker, hogger juletre). Ellers har vi adventsboken til brillebjørn og den gleder de seg til å lese igjen. Hvis andre familier har et litt bedre opplegg enn oss før jul, ønsker det velkomment og synes det er fint at de koser seg. hvis mine unger blir misunnelige på det, så er jo det en glimrende måte å lære å takle de følelsene på. Så kjør på folkens og gjør det som passer dere selv best 😇 For meg blir det helt merkelig å argumentere mot pakkekalender og ting hver dag når man selv gir sjokolade hver dag Anonymkode: f8c2d...519 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #59 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): For meg blir det helt merkelig å argumentere mot pakkekalender og ting hver dag når man selv gir sjokolade hver dag Anonymkode: f8c2d...519 Seriøst? Du ser ikke forskjell på en 5grams sjokoladebit og en liten pakke med leke, spill, klær, såpe etc hver dag? Anonymkode: 00364...343 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #60 Del Skrevet 30. november 2024 Har tre barn, den pakkekalenderen ble bare stress kjente jeg på. Det ble endel pakker for å si de sånn og de kostet en formue. De siste årene har det fått en pakke i uken og kan da heller få noe skikkelig som de ønsker seg og jeg slipper stress og tusenlapper som flyr! Anonymkode: 32b75...6de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå