Gå til innhold

Erfaringer med å avstå fra kveldsmåltider for vektnedgang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her har jeg alltid spist frem til 9. Har prøvd å spise tidligere på ettermiddagen, men vekten er den samme. Vurderer derfor å spise sent igjen😉

Anonymkode: 87beb...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kveldsfaste er ikke aktuelt for meg. Jeg trener ofte om kvelden, og trenger å spise etterpå. I tillegg liker jeg å kunne spise i sosialt lag. 

Jeg liker derimot ikke å spise om morgenen, så jeg spiser som regel ikke dagens første måltid før i 12-tiden. 

Anonymkode: 61cb5...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo, det er problematisk og få kroppen til og slå på fettforbrenning om man dytter inn karbohydrater til alle døgnets tider. 

ja, man vil gå ned i vekt med ordentlig kaloriunderskudd selv om man spiser godteri i jevn strøm gjennom døgnet . Kroppen kommer jo ikke i fettforbrenning, som i at kroppen bruker kroppsfett som brensel. 

Anonymkode: 5a58b...194

Så hva er de 70 kg kiloene jeg har mistet om det ikke er fett, luft? 
Jeg har levd på bare godteri og pasta. Overdriver ikke, sjokolade, potetgull og pasta hver dag (spiseforstyrrelse). Ikke trent en dag i mitt liv. Gått ned 70 kg. Ligget i underskudd de fleste dagene (så klart dager med overspising, men summen er underskudd), men ikke spist sunt i det hele tatt og jeg har spist døgnet rundt. Har drevet med panisk småspising hele døgnet rundt. Er oppe flere ganger om natten bare for å ta en sjokoladebit. 

Det handler ikke om når man spiser, men hvor mye man spiser. 
Det at man anbefales å ikke spise etter klokken 6 om kvelden, er fordi de fleste overspiser på unødvendig dritt om kveldene. Når dagen er mentalt over og man setter seg ned på sofaen, så er det lett å ta dårlige valg. Dersom man sover normalt, så har man en naturlig faste-periode som er mer enn nok så lenge man spiser normalt. Faste er bare et annet ord for sulting, en sosialt akseptabelt spiseforstyrrelseatferd. Du minsker inn "spisevinduet" for å ha færre timer i døgnet å ta dårlige valg i matveien. 

Anonymkode: 9441f...e0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nøyaktig samme erfaring som deg TS og merket det først på søvnen. Fikk enormt mye bedre søvnkvalitet på «tom mage». For meg har denne metoden vært den enkleste måten for vektreduksjon av grunnene du nevner. Ved julebord, vennetreff osv bryter jeg mønsteret for den aktuelle dagen og opplever ingen problemer med det. 

Anonymkode: 14ae9...f95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du bare spise to måltider om dagen er vel sikkert det ganske store måltider, jeg spiser 4 og ikke så mye hver gang, men antallet kalorier vi får i oss kan jo være det samme likevel. 

Hva inneholder typisk de to måltidene dine på en vanlig dag? 

Anonymkode: 87beb...fde

Jeg spiser vel stort sett til jeg er fornøyd. Stappmett er for mye.

Frokost er som regel et par brødskiver med speilegg og et par striper bacon. Til middag er det stort sett vanlig husmannskost, med rikelig grønnsaker og potet. 

Det eneste jeg ikke spiser til daglig er sukker og margarin/frøoljer. Det ekskluderer automatisk det meste av ferdigmaten og snopet. 

Meierismør, er jeg derimot stor fan av. Hjemme hos meg bruker vi ostehøvel på meierismør et. Og så bruker vi mye fløte og seterrømme når vi lager mat. 

I og med at fordøyelsen er rimelig fri for raske karbohydrater og det kan gå 16 timer før neste måltid, kan ikke kroppen min basere seg på å forbrenne karbohydrater. Det meste av kaloriene kommer jo uansett inn som fett. 

Og da må kroppen gå den tunge veien om fettforbrenning for å få nok energi. Karbohydratforbrenning er veldig fort unnagjort når det er minimalt med karbohydrater som kommer ned i magen.

Det er sannsynligvis årsaken til at jeg slipper å føle sult også. Fett har jeg på lager og når det trengs energi, henter kroppen fett fra lageret istedenfor å skru på sultbryteren og mase om tilførsel av mer raske karbohydrater. 

Anonymkode: 05611...61b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dropper heller frokost og utsetter lunsj. Om kvelden er jeg sulten og fysen og har ofte ikke fått sove pga sult. Så da koser jeg meg med typisk proteinrundstykker til kvelds, har det hyggeligere i livet og sover bedre. 

Anonymkode: 32643...1b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var som deg. For meg var det derfor viktig å spare noe av kaloriene til kvelden. Slik at jeg feks kunne spise en frukt, yoghurt, et par knekkebrød. Hjalp også å gå kveldstur for ikke å ha noe tilgjengelig. 

Anonymkode: 341c8...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spise godt til kvelds. Får absolutt ikke sove hvis jeg er sulten. Oppvokst med en kontinental livsstil, der man ikke spiser frokost, kun kaffe med evnt melk og litt søtt,  et større måltid i 13-14 tiden, og så i 20-21 tiden. 

Anonymkode: 77090...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funker det ikke å kutte ut måltider, jeg må spise 4 - 5 måltider hver dag. Jeg prøvde å bare spise tre hovedmåltider, men jeg ble bare ekstra fysen, uggen og sulten. Jeg spiser mindre snop når jeg får i meg de kaloriene jeg trenger. 

Periodisk faste eller kutte kvelds funker altså ikke på meg. Ikke minst gir det meg glede, og etter trening på kvelden tre ganger i uka må jeg ha mat. Kan ikke bare sitte rett og og ned i sofaen med et glass vann. 

Dette var jo ikke svaret på spørsmålet ditt, men jeg tror sånt er helt individuelt :)

Anonymkode: fef83...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt droppe frokost og lunch om jeg merker at vekta går oppover og vil snu det. Kveldsmat derimot kan jeg ikke droppe, jeg får ikke sove sulten og sjansen er så mye større for at jeg sprekker da så det er jo veldig inviduelt som man ser på tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg spiser vel stort sett til jeg er fornøyd. Stappmett er for mye.

Frokost er som regel et par brødskiver med speilegg og et par striper bacon. Til middag er det stort sett vanlig husmannskost, med rikelig grønnsaker og potet. 

Det eneste jeg ikke spiser til daglig er sukker og margarin/frøoljer. Det ekskluderer automatisk det meste av ferdigmaten og snopet. 

Meierismør, er jeg derimot stor fan av. Hjemme hos meg bruker vi ostehøvel på meierismør et. Og så bruker vi mye fløte og seterrømme når vi lager mat. 

I og med at fordøyelsen er rimelig fri for raske karbohydrater og det kan gå 16 timer før neste måltid, kan ikke kroppen min basere seg på å forbrenne karbohydrater. Det meste av kaloriene kommer jo uansett inn som fett. 

Og da må kroppen gå den tunge veien om fettforbrenning for å få nok energi. Karbohydratforbrenning er veldig fort unnagjort når det er minimalt med karbohydrater som kommer ned i magen.

Det er sannsynligvis årsaken til at jeg slipper å føle sult også. Fett har jeg på lager og når det trengs energi, henter kroppen fett fra lageret istedenfor å skru på sultbryteren og mase om tilførsel av mer raske karbohydrater. 

Anonymkode: 05611...61b

Da hadde du jo svaret da. 

Anonymkode: 9a7ee...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...