Gå til innhold

Tidligere sengevæter som ikke har slutta med bleie på hytta

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 8.55):

Jeg og søsteren min har et godt forhold, men jeg er ikke helt enig i hvordan hun forholder seg til at sønnen var sengevæter. 

Litt bakgrunn er at nevøen min var sengevæter frem til han var 8, da han etter lang tids kamp endelig ble tørr. Frem til det hadde han nærmest  konstant hatt et eller annet tiltak for å gjøre seg tørr, som alarm, regler for hva han kunne gjøre på kveldene osv. Dette tok på, men det fungerte. Samtidig som de gjorde dette kompenserte de veldig når de var på hytta. Der var tempo mye lavere, og det var aldri noe tiltak eller stress med at bleien skulle fort av på morgenen. For meg på utsiden virket det spesielt, men jeg skjønte også tanken bak det. 

Problemet er at han nå er 11, men til tross for at han er 100% tørr hjemme, bruker han fremdeles bleie på samme måte på hytta. Han kan fint ta den på et par timer før leggetid, og sitter gjerne i den til etter frokost på morgenen. I tillegg bruker han det også når han har på vinterdress og leker i snøen eller er på skitur. Når jeg spør moren hvorfor han fremdeles bruker bleie på hytta avfeier hun det bare med at det ikke er noe problem. På hytta er det ikke noe man skal rekke, og selv synes han nesten det er litt koselig. 

Mye i meg sier at dette er galt, men samtidig vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med det. Jeg vil ikke lage noe styr, og det er noe i det at det egentlig ikke er min sak. 

Anonymkode: ee5e4...182

La dem gjøre de de finner best. Blir utedressen tissevåt på ei hytte så får du straks problemer, i form av skiftetøy. Det samme gjelder senger og dyner. Jenter kan klare seg med kladd under rumpa i senga, men gutter tisser oppover så da blir dyna våt. 

Anonymkode: 32870...9ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ok. Jeg tolket det ikke slik fra TS, men jeg ser at det kan være det kunne tolkes slik fra den posten. 

Ser nå at du ikke tror på at noen må ha på bleie også før de sovner. Det er synd du mistenker folk slik. 

Anonymkode: 1e37b...12f

Jeg tror du misforstår meg nå. Det var en annen bruker som kommenterte at noen får interesse for bleier i ung alder. Det var den personen jeg siterte da jeg spurte om han mente interesse som I fetisj.

Hvor du har kokt sammen at jeg ikke tror på at noen må ha bleie når de ikke sover eller st jeg driver å mistenker noen for ting fatter jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 8.55):

Jeg og søsteren min har et godt forhold, men jeg er ikke helt enig i hvordan hun forholder seg til at sønnen var sengevæter. 

Litt bakgrunn er at nevøen min var sengevæter frem til han var 8, da han etter lang tids kamp endelig ble tørr. Frem til det hadde han nærmest  konstant hatt et eller annet tiltak for å gjøre seg tørr, som alarm, regler for hva han kunne gjøre på kveldene osv. Dette tok på, men det fungerte. Samtidig som de gjorde dette kompenserte de veldig når de var på hytta. Der var tempo mye lavere, og det var aldri noe tiltak eller stress med at bleien skulle fort av på morgenen. For meg på utsiden virket det spesielt, men jeg skjønte også tanken bak det. 

Problemet er at han nå er 11, men til tross for at han er 100% tørr hjemme, bruker han fremdeles bleie på samme måte på hytta. Han kan fint ta den på et par timer før leggetid, og sitter gjerne i den til etter frokost på morgenen. I tillegg bruker han det også når han har på vinterdress og leker i snøen eller er på skitur. Når jeg spør moren hvorfor han fremdeles bruker bleie på hytta avfeier hun det bare med at det ikke er noe problem. På hytta er det ikke noe man skal rekke, og selv synes han nesten det er litt koselig. 

Mye i meg sier at dette er galt, men samtidig vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med det. Jeg vil ikke lage noe styr, og det er noe i det at det egentlig ikke er min sak. 

Anonymkode: ee5e4...182

Dette var veldig merkelig.. 

Har selv en sengevæter (på vei til å bli tørr) og jeg kan forstå tankegangen om ekstra beskyttelse i andre senger enn hjemme. Vi bruker alltid bleie om natten dersom vi er på hytte, hotell, båt osv. konsekvensen av uhell er så mye større der, og mye mer pinlig for barnet som kanskje kan føle på at h*n ødelegger andres senger osv. 

MEN å gå rundt med bleie på dagtid i den alderen er ikke greit! Den bør tas på som en del av kveldsstellet rett før man legger seg, og tas av i det man går på badet for å tisse når man står opp om morgenen. Kan nesten høres ut som mor forsøker å holde barnet liten så lenge som mulig? 

Er vanskelig for andre å endre på dette, men at det er bekymringsfullt er det absolutt 

Anonymkode: a316e...4d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...