Gå til innhold

Hente valp når den er 12 uker?

_ems

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I takt med at valper blir levert tidligere har adferdsvansker øket blant hunder, kanskje ikke helt tilfeldig? 

Anonymkode: 25eb0...0df

Vanlig tankefeil:

https://no.wikipedia.org/wiki/Korrelasjon_medfører_kausalitet

Det er nok mange andre faktorer som også spiller inn her. F.eks flere hunder i samfunnet enn før, vi bor tettere, høyere krav til hvordan hunder skal oppføre seg, lavere toleranse for problematferd i samfunnet, uvettlig avl på usikre individer osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tabris skrev (2 timer siden):

Hvis oppdretter har flere voksne hunder, og kanskje flere valper igjen, så kan det være at tiden rett og slett ikke strekker til, til å gjøre den sosialiseringen som trengs for en utrygg valp.

Personlig skulle jeg kjent valpen og oppdretter veldig godt før jeg hadde våget å ta en valp som var 12 uker. Jeg vil også helst gjøre sosialiseringen selv. 

Trygg eller utrygg. Den vil uansett måtte innordne seg sammen med søsken og voksne hunder.Så lenge ingen av disse hundene er noen pitbull monstre så kan jeg ikke skjønne at den hverdagen har noen særlig bivirkninger. Snarere tvert i mot.

Ute i verden med eierene sine får som oftest valpene en slags lisens for å være valp, oppføre seg rabiat uten særlige reaksjoner fra voksne fremmede hunder. Det får valpen kun til en viss grad hos en oppdretter. Andre voksne hunder i huset er tidligere ute med grensesetting rett og slett for at de er passe lei valpeadferd. 

Da vil jeg tenke at valpen får seg en bratt læringskurve for å lese andre hunder(språk.) 10-12 uker for et sånt miljø, kjempe-gunstig etter min mening. Tror ikke en valp vil bli traumatisert under slike forhold. Men igjen, det må fortrinnsvis være normale hunder/oppdrettere den skal omgås. 

PS; en særlig utrygg valp kan jo bli et mobbeoffer, det må oppdretter følge med på. I så fall ville jeg nok tatt ut valpen tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (3 minutter siden):

Trygg eller utrygg. Den vil uansett måtte innordne seg sammen med søsken og voksne hunder.Så lenge ingen av disse hundene er noen pitbull monstre så kan jeg ikke skjønne at den hverdagen har noen særlig bivirkninger. Snarere tvert i mot.

Ute i verden med eierene sine får som oftest valpene en slags lisens for å være valp, oppføre seg rabiat uten særlige reaksjoner fra voksne fremmede hunder. Det får valpen kun til en viss grad hos en oppdretter. Andre voksne hunder i huset er tidligere ute med grensesetting rett og slett for at de er passe lei valpeadferd. 

Da vil jeg tenke at valpen får seg en bratt læringskurve for å lese andre hunder(språk.) 10-12 uker for et sånt miljø, kjempe-gunstig etter min mening. Tror ikke en valp vil bli traumatisert under slike forhold. Men igjen, det må fortrinnsvis være normale hunder/oppdrettere den skal omgås. 

PS; en særlig utrygg valp kan jo bli et mobbeoffer, det må oppdretter følge med på. I så fall ville jeg nok tatt ut valpen tidligere. 

En utrygg valp vil synes at andre mennesker og andre hunder (utenom de mennesker og hunder som de bor med og som evt kommer på jevnlig besøk) vil være skumle. Hvis disse valpene ikke får en god og fokusert sosialisering med andre hunder og andre mennesker, så kan de i verste fall bli utrygge resten av livet. Som ofte fører til problemer med utagering på tur, bjeffing på besøk osv. 

Så dette handler ikke om grensesetting, det handler om å gjøre utrygge valper trygge på hunder, mennesker og andre ting i samfunnet de trenger å lære seg å omgås i sin hverdag fremover.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har et visst kontrollbehov, så jeg har tenkt at den sosialiseringen må jeg ta meg av, men fant en sjekkliste på punkter idag, og ble lettere overveldet, så spørs om ikke det blir 12-ukers valp på meg neste gang 🙈

FB_IMG_1733232360380.jpg

Anonymkode: ec8d4...edf

Jeg tror at mye av problemet idag er at folk overdriver sosialisering, og overvelder valpen så den får dårlige erfaringer uten at eier får det med seg. Valper trenger hovedsaklig tre ting; sove, leke og spise. Og så kan man sosialisere litt og trene litt innimellom der. Når folk har lister de må komme seg gjennom i løpet av en uke så blir det for voldsomt. Mange av disse hundene har høyt stressnivå i seg som voksne og har en forventning om at det skal skje noe hele tiden så fort de er ute. De tryggeste hundene jeg kjenner er hunder som bor hos oppdrettere og som bare har "fått være" mens de vokser opp, men kanskje oppdretter har så genetisk gode hunder at manglende sosialisering ikke er et problem.

Anonymkode: f2ccc...b10

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (8 minutter siden):

En utrygg valp vil synes at andre mennesker og andre hunder (utenom de mennesker og hunder som de bor med og som evt kommer på jevnlig besøk) vil være skumle. Hvis disse valpene ikke får en god og fokusert sosialisering med andre hunder og andre mennesker, så kan de i verste fall bli utrygge resten av livet. Som ofte fører til problemer med utagering på tur, bjeffing på besøk osv. 

Så dette handler ikke om grensesetting, det handler om å gjøre utrygge valper trygge på hunder, mennesker og andre ting i samfunnet de trenger å lære seg å omgås i sin hverdag fremover.

Når/hvis det er såpass ille så er jeg enig i den innfallsvinkelen din. Derimot vil problemet kunne være gjenværende eller kanskje til og med forverre seg når valpen har endt opp i hendene på en ukyndig kjøper. Ikke brått sikkert formen for sosialisering vil foregå på noen heldig måte da heller. Resultatet blir også der utagerende hund.

Det paradoksale er at uinnvidde ofte plukker ut en valp fra kassa fordi den er søtest. Dette vi snakker om her er ikke påtenkt i det hele tatt. Kanskje det var best for alle parter at den forble i kassa.. en stund til. Hunden ville før eller siden ende opp hos Maren i NRK uansett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PITTY skrev (7 minutter siden):

Når/hvis det er såpass ille så er jeg enig i den innfallsvinkelen din. Derimot vil problemet kunne være gjenværende eller kanskje til og med forverre seg når valpen har endt opp i hendene på en ukyndig kjøper. Ikke brått sikkert formen for sosialisering vil foregå på noen heldig måte da heller. Resultatet blir også der utagerende hund.

Det paradoksale er at uinnvidde ofte plukker ut en valp fra kassa fordi den er søtest. Dette vi snakker om her er ikke påtenkt i det hele tatt. Kanskje det var best for alle parter at den forble i kassa.. en stund til. Hunden ville før eller siden ende opp hos Maren i NRK uansett.. 

Jepp, derfor jeg skrev at for valper som har et genetisk bra og trygt utgangspunkt, og hvor oppdretter gjør sin del av jobben med sosialisering, så går det som regel bra.

Men for utrygge valper så mangler de fleste dessverre kunnskapen til å vite hva de skal gjøre og hvordan. Så kommer de på valpekurs eller til privattimer med en hund hvor sosialiseringsvinduet har lukket seg og de noen ganger har en kjempejobb foran seg for å få hverdagen til å bli ok for både dem og hunden. Som var en jobb de ikke så for seg eller ønsket i det hele tatt når de skaffet seg hund, forståelig nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk uplanlagte valper en gang. Vi overleverte en valp ved 11 uker fordi det havnet midt oppi jul osv. Samt en som var 4 mnd fordi vi egentlig hadde tenkt å beholde den selv men ombestemte oss.

Det eneste var at mora ble JÆVLI lei av dem. Hun var IKKE happy med å være hundemamma på overtid 😅 med valpene gikk det fint da, bortsett fra at de ble satt på plass av mor når de ble for intense, men mor har hatet valper siden 🥲

Anonymkode: f42c7...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror at mye av problemet idag er at folk overdriver sosialisering, og overvelder valpen så den får dårlige erfaringer uten at eier får det med seg. Valper trenger hovedsaklig tre ting; sove, leke og spise. Og så kan man sosialisere litt og trene litt innimellom der. Når folk har lister de må komme seg gjennom i løpet av en uke så blir det for voldsomt. Mange av disse hundene har høyt stressnivå i seg som voksne og har en forventning om at det skal skje noe hele tiden så fort de er ute. De tryggeste hundene jeg kjenner er hunder som bor hos oppdrettere og som bare har "fått være" mens de vokser opp, men kanskje oppdretter har så genetisk gode hunder at manglende sosialisering ikke er et problem.

Anonymkode: f2ccc...b10

Man kan absolutt overdrive sosialiseringen og skape mye stress hos en valp. Men for valper som har utrygghet i seg så kan det ikke understrekes nok hvor viktig god sosialisering og miljøtrening er for å motvirke potensielt årevis med problemer i etterkant. 

Det å ta jobben med å sosialisere en valp er en investering i et lettere hundehold de nesten 15 årene.

De fleste valper, uansett hvor utrygge de er, er trygge hjemme hos oppdretterne. De har jo blitt ordentlig sosialisert med oppdretter, deres nærmeste familie og venner som kommer på besøk, og de hunder som bor hos dem.

Det er derfor jeg ofte anbefaler valpekjøpere å ta valpen ut av den trygge valpekassen og ta den med ut på en liten luftetur og se hvordan den er når den ikke er hjemme hos trygge oppdretter i kjente omgivelser og ikke har de andre hundene å støtte seg på. Det kan være vanskelig å se at en valp har utrygghet i seg hvis man bare hilser på den hjemme hos oppdretter, der er jo de fleste valper trygge og glade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (3 timer siden):

Vanlig tankefeil:

https://no.wikipedia.org/wiki/Korrelasjon_medfører_kausalitet

Det er nok mange andre faktorer som også spiller inn her. F.eks flere hunder i samfunnet enn før, vi bor tettere, høyere krav til hvordan hunder skal oppføre seg, lavere toleranse for problematferd i samfunnet, uvettlig avl på usikre individer osv.

Nei, det er det ikke. Etter nærmere 40 år i “gamet” med aktive hunder innen ulike grener, så er det uten tvil en sammenheng knytt til den utviklingen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Etter nærmere 40 år i “gamet” med aktive hunder innen ulike grener, så er det uten tvil en sammenheng knytt til den utviklingen.

Det kan du gjerne mene, men det kan du ikke vite. Ref korrelasjon vs kausalitet. 

Det virker også ganske unyansert å avfeie andre faktorer som også høyst sannsynlig har noe å si for dette.

Endret av Tabris
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (11 timer siden):

krav til hvordan hunder skal oppføre seg, lavere toleranse for problematferd i samfunnet

Og her har det berømte båndet mye av skylden. Hvordan få en utagerende hund? Hold båndet stramt som søren, vær gjerne som eier litt nevrotisk i tillegg. 

Du skal faktisk ikke gå mange meterne før du støter på denne klassiske relasjonen; HUND-BÅND- HYSTERISK EIER..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (7 timer siden):

Det kan du gjerne mene, men det kan du ikke vite. Ref korrelasjon vs kausalitet. 

Det virker også ganske unyansert å avfeie andre faktorer som også høyst sannsynlig har noe å si for dette.

Klart det er flere faktorer som spiller inn, men som du selv skriver; en skal ikke avfeie noe som mest sannsynlig påvirker😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Klart det er flere faktorer som spiller inn, men som du selv skriver; en skal ikke avfeie noe som mest sannsynlig påvirker😉 

Nei, man skal ikke avfeie det. Men heller ikke bastant påstå at man vet det for sikkert. I hvert fall ikke at bastant kan si at èn faktor er mye viktigere enn de andre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_ems skrev (På 7.12.2024 den 17.19):

Ender nok opp med å hente valp på 12 uker, og håper det går fint ❤️

Fornuftig👍🏼 lykke til😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...