Gå til innhold

Hente valp når den er 12 uker?

_ems

Anbefalte innlegg

Hei!

har stått på venteliste til valp en periode, og endelig er det min tur. «Problemet» er at løpetiden kom tidligere en antatt, slik at valpene vil være leveringsklare en måned før. Jeg er dessverre ikke hjemme når valpene er leveringsklare ved 8 uker, men har fått tilbud av oppdretter om at valpen kan være hos forverten til mor. Da får jeg hentet den når den er 12 uker. Er det noen ulemper ved dette?  

har googlet litt og ser at en del mener valper egentlig ikke bør flyttes ved 8 ukers alder og heller bør være noen uker eldre, og andre som mener at det er de viktigste ukene for å forme valpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hentet en valp som har vært med mor i fem mnd. gikk helt fint. 

Anonymkode: b4363...fda

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hentet en valp som har vært med mor i fem mnd. gikk helt fint. 

Anonymkode: b4363...fda

Godt å høre! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det smarteste faktisk.

Det er ikke mange uker du har på å gjøre valpen vandt til alt som omfatter ditt liv. Lyder, bilkjøring, andre dyr og mennesker.

Skal valpen være hos oppdretter bør oppdretter være nøye med å sosialisere valpen godt og gjøre den vant til alle mulige situasjoner.

Det er med andre ord en stor jobb som da oppdretter bør/må ta på seg.

Anonymkode: d9cca...b8f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke det smarteste faktisk.

Det er ikke mange uker du har på å gjøre valpen vandt til alt som omfatter ditt liv. Lyder, bilkjøring, andre dyr og mennesker.

Skal valpen være hos oppdretter bør oppdretter være nøye med å sosialisere valpen godt og gjøre den vant til alle mulige situasjoner.

Det er med andre ord en stor jobb som da oppdretter bør/må ta på seg.

Anonymkode: d9cca...b8f

Dette er jo bare tull, faktisk frarådes det ved 8 uker å hente. 10-12 uker er perfekt for valpen

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_ems skrev (21 minutter siden):

Hei!

har stått på venteliste til valp en periode, og endelig er det min tur. «Problemet» er at løpetiden kom tidligere en antatt, slik at valpene vil være leveringsklare en måned før. Jeg er dessverre ikke hjemme når valpene er leveringsklare ved 8 uker, men har fått tilbud av oppdretter om at valpen kan være hos forverten til mor. Da får jeg hentet den når den er 12 uker. Er det noen ulemper ved dette?  

har googlet litt og ser at en del mener valper egentlig ikke bør flyttes ved 8 ukers alder og heller bør være noen uker eldre, og andre som mener at det er de viktigste ukene for å forme valpen. 

10-12 er perfekt, lykke til;)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær så snill å les igjennom papirene før du tar valpen med hjem. Kanskje veterinær har skrevet noe du bør få med deg før du betaler fullpris. ❤️

Anonymkode: f3fbb...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på oppdretter. Dersom det er en dyktig oppdretter som tar seg tid til sosialiseringen er det ikke noe problem. Er det en dårlig oppdretter er det krise. Vi hentet en valp på 12 uker som tydelig ikke var sosialisert. Har store problemer med ham og har måttet starte på angst-medisiner for hund. Hadde aldri gjort det igjen. 

Anonymkode: 9f631...20e

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hentet hund i Italia da hun var 15 uker gammel, men det var heldigvis en oppdretter som kunne sakene sine, valpen var vant til bymiljø og bilkjøring, den var supersosialisert og den var klar som et egg for å møte verden rett og slett. Så det er ikke noe problem hvis det er en slik oppdretter. 

Nå har vi en annen rase her hjemme og her ble hun hentet da hun var 10 uker ( av de gamle eierne, da hun er en privat omplassering) og denne oppdretteren har verken sosialisert de eller noe , der er valpene kun hos oppdretter, dyrlege kommer hjem dit for vaksine osv.... så de hentet en valp som syntes alt er skummelt, og fremdeles syntes det, og slik er det med alle søskene hennes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kommer helt an på oppdretter. Dersom det er en dyktig oppdretter som tar seg tid til sosialiseringen er det ikke noe problem. Er det en dårlig oppdretter er det krise. Vi hentet en valp på 12 uker som tydelig ikke var sosialisert. Har store problemer med ham og har måttet starte på angst-medisiner for hund. Hadde aldri gjort det igjen. 

Anonymkode: 9f631...20e

Enig. Er det en seriøs oppdretter så går det nok fint, er det en useriøs oppdretter som ikke sosialiserer valpen i disse viktige ukene fra 8-12 uker, så får du nok en valp du må jobbe ekstra mye med. 

pass på at valpen er forsikret, enten av deg eller oppdretter, og at du får en oppdatert helseattest like før levering.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hatt null problem med det så lenge oppdretter sosialiserer valpen til det vanlige liv. Gjør ikke oppdretter det ville jeg ikke kjøpt valp enten den var 8 eller 12 uker. 

«Min» oppdretter er ikke en som tar med valpene over alt (litt mtp smittefare), men de får masse besøk, valpene blir vant med mange rare lyder, bilkjøring, ulike rare ting, støvsuging. Alt dette skjer fra valpene er et par uker (de skjermes de første ukene)

Anonymkode: 2db77...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 uker???? Stakkars valper. Dette kan umulig være en seriøs oppdretter?

Minst 12 uker bør valpen få være med mor.

Anonymkode: 95e52...5a1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

8 uker???? Stakkars valper. Dette kan umulig være en seriøs oppdretter?

Minst 12 uker bør valpen få være med mor.

Anonymkode: 95e52...5a1

Nesten alle oppdrettere leverer valper ved 8-9 ukers alder. Helt normalt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 uker går fint, så lenge oppdretter gjør en god jobb med sosialisering fram du til henter. Jeg hadde igjen en hannvalp til 12 uker, men sosialisere den som om jeg skulle beholdt den selv, og ny eier var fornøyd med hunden hun fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Arx skrev (5 minutter siden):

12 uker går fint, så lenge oppdretter gjør en god jobb med sosialisering fram du til henter. Jeg hadde igjen en hannvalp til 12 uker, men sosialisere den som om jeg skulle beholdt den selv, og ny eier var fornøyd med hunden hun fikk.

Da får jeg satse på at det går bra. Er bare redd man mister mye verdifull tid med valpen de fire ukene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som skriker på den kritiske sosialiseringstiden, det er ikke så viktig som dere skal ha det til. Det går an å sosialisere en valp og gjøre den trygg på det meste rundt seg selv etter 16 uker. Jeg skaffet en valp på 5mnd og det gikk helt fint. Det eneste som er er at det vil ta lenger tid og tolmodighet. Skal du ha valp/hund må du ha akkurat det uansett, tid og tolmodighet. Ser ikke noe problem med at du evt må hente valpen senere enn planlagt. Det kommer til å gå helt fint, hvis ikke kan du alltids spørre oppdretter eller en hundetrener om råd. Valpekurs/Unghundkurs hjelper også mye hvis du finner ut at du sliter, kursholderne er der for å hjelpe deg og valpen din gjennom disse periodene. Burde delta på sånne kurs uansett. Jeg tror det kommer til å gå helt fint, lykke til :)

Anonymkode: 3e594...393

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hentet vår valp når den var 12 uker og har egentlig bare sett fordeler med det. Vi hentet en rolig og harmonisk valp som ble husren etter to uker. Vi har tidligere hentet valp ved 8 uker og syns det har vært mye mer krevende. 

Anonymkode: 83af4...f05

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge oppdretter sosialiserer valpen riktig de fire ukene så går det fint. Da er det viktig at valpen blir sosialisert i den type miljø den skal leve i. Bor oppdretter på landet og du i storby så er det ikke optimalt har ikke valpen fått oppleve bymiljø. Samme gjelder kollektivtransport vs bil osv. 

Anonymkode: ccd50...ed2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...