Gå til innhold

Sliter med å komme over det eksen gjorde

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eksen min dumpet meg ut av det blå, et halvt år etter at vi kjøpte leilighet sammen. Nei, det var ingen varsellamper i forkant, for han nektet å snakke om noe som var vanskelig. Ever. Jeg så ingen signaler, fordi han også bedrev psykisk vold hele forholdet. Han var på vei over i nytt forhold rett før han dumpet meg, hadde nok sex med begge litt samtidig. Han kjøpte bolig med vedkommende et halvt år etter dette igjen, rett etter at vår bolig var solgt. Et halvt år etter dette igjen kjøpte de hytte sammen. 2,5 år etter bruddet med meg giftet han seg med henne. Antar de venter barn nå. 
Jeg er over han, for han ødela meg, brøt meg ned. Vi var også veldig ulike. Så jeg vil jo ikke ha han tilbake såklart og er glad det ble slutt, men at det ble gjort på denne måten klarer jeg liksom aldri å komme over. Det var et dypt sår som har blitt til et stygt arr. Jeg har i dag verdens flotteste samboer av en drømmemann som er rake motsetningen til eksen, så utrolig ivaretakende og vi passer også veldig godt sammen. 

Hvordan kan jeg glemme og komme videre fra at dette ble gjort mot meg? Eksen visste at jeg hadde vært igjennom mye traumatisk tidligere i livet, likevel behandlet han meg sånn. Jeg klarer bare virkelig ikke å forstå og akseptere det. 

Vær så snill ikke angrip meg som TS her. Se at jeg er sårbar og prøv å hjelpe heller enn å latterliggjøre meg. Ingen er perfekte. Takk

Anonymkode: 3044c...d37

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg. 

Kanskje du skulle snakke med noen profesjonelle om dette? 

Hva sliter du med, det at han dumpet deg uten noen som helst forvarsler? Har det skjedd noe mer her? Føler du han har taket på deg etter det ble slutt? Møter du på han eller tenker du bare på han? Er det sårt at han har gått videre og fått ny samboer og giftet seg, og nå muligens venter barn? Er det en liten del av deg som skulle ønske det var deg?

Du er jo heldig som ikke er sammen han nå, som ikke venter barn med han.  Det forholdet du er i nå høres bra ut for meg. Fokuserer på det og nåtiden. 

God klem

Anonymkode: 924b9...332

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, selv om dette vil høres rart ut, så er det egentlig en god ting at en som bedrev psykisk vold (og ikke kunne snakke om problemer), vraket deg. En sånn person vil alltid ha kontroll, og hvis du selv hadde gått hadde han nok prøvd å få kontrollen tilbake. Nå som han gikk, er du tryggere. Men kanskje den nye er mer utsatt, med enda flere felles foreligger. Men det kan du ikke tillate deg å tenke på. Du må redde deg selv. 

2 ting:

1. Det han har gjort, er på han, ikke på deg.

2. Arr kan blekne med tida men det er også ting vi kan gjøre for å hjelpe det til å heles. Har du fått noe hjelp for skadene etter den psykiske volden? 

Anonymkode: c6457...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære deg å akseptere at det skjedde med deg. 

Alle har opplevd noe vanskelig når vi kommer litt opp i årene. 

Du har jo vunnet jackpot og fått det fint! ❤️

Anonymkode: 56737...9a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eksen min dumpet meg ut av det blå, et halvt år etter at vi kjøpte leilighet sammen. Nei, det var ingen varsellamper i forkant, for han nektet å snakke om noe som var vanskelig. Ever. Jeg så ingen signaler, fordi han også bedrev psykisk vold hele forholdet. Han var på vei over i nytt forhold rett før han dumpet meg, hadde nok sex med begge litt samtidig. Han kjøpte bolig med vedkommende et halvt år etter dette igjen, rett etter at vår bolig var solgt. Et halvt år etter dette igjen kjøpte de hytte sammen. 2,5 år etter bruddet med meg giftet han seg med henne. Antar de venter barn nå. 
Jeg er over han, for han ødela meg, brøt meg ned. Vi var også veldig ulike. Så jeg vil jo ikke ha han tilbake såklart og er glad det ble slutt, men at det ble gjort på denne måten klarer jeg liksom aldri å komme over. Det var et dypt sår som har blitt til et stygt arr. Jeg har i dag verdens flotteste samboer av en drømmemann som er rake motsetningen til eksen, så utrolig ivaretakende og vi passer også veldig godt sammen. 

Hvordan kan jeg glemme og komme videre fra at dette ble gjort mot meg? Eksen visste at jeg hadde vært igjennom mye traumatisk tidligere i livet, likevel behandlet han meg sånn. Jeg klarer bare virkelig ikke å forstå og akseptere det. 

Vær så snill ikke angrip meg som TS her. Se at jeg er sårbar og prøv å hjelpe heller enn å latterliggjøre meg. Ingen er perfekte. Takk

Det er ikke alt man kan forstå. Du skal være så glad du er kvitt han. Skjønner det kan være vanskelig å godta at dette ble gjort mot deg. Det er en prosess det også. Man kan liksom ikke helt forstå at noen vil man så vondt...Svaret tror jeg ligger i egoismen hans. Den trumfer alt, og da er du heldig som slapp å forholde deg mer til han. Jeg tenker at mennesker som oppfører seg slik mot andre, en dag vil få som fortjent, uten at det er noe man bidrar til selv. Slike mennesker graver sin egen grav til slutt tror jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjære deg. 

Kanskje du skulle snakke med noen profesjonelle om dette? 

Hva sliter du med, det at han dumpet deg uten noen som helst forvarsler? Har det skjedd noe mer her? Føler du han har taket på deg etter det ble slutt? Møter du på han eller tenker du bare på han? Er det sårt at han har gått videre og fått ny samboer og giftet seg, og nå muligens venter barn? Er det en liten del av deg som skulle ønske det var deg?

Du er jo heldig som ikke er sammen han nå, som ikke venter barn med han.  Det forholdet du er i nå høres bra ut for meg. Fokuserer på det og nåtiden. 

God klem

Anonymkode: 924b9...332

Jeg sliter med hvordan han behandlet meg, totalen av alt, samt det å bare bli dumpet og forlatt på den måten, uten forklaring eller muligheten til å snakke om det. Så er det jo en sårbarhet hos meg i bakgrunnen av at jeg har vært utsatt for psykisk og noe fysisk vold tidligere, voldtekt etc. Jeg har bare blitt utnyttet av alle menn jeg har vært borti inntil han jeg er sammen med nå. Etter eksen min var jeg også borti noen som var rett og slett jævlig stygg mot meg. Men vedkommende er lettere å gi en lang faen i. Eksen min har ikke taket på meg, omgås han aldri, men i søken etter svar på hva som skjedde og hvorfor har jeg jo Googlet, og finner da denne informasjonen om at hun han drev med mens han var sammen med meg, nå er hans kone osv. Så på et vis er det vel en slags makt over meg. Jeg har ingen tro på at hun blir behandlet noe bedre for han har jo åpenbart store problemer med seg selv, ble også sviktet mye i oppveksten og så videre uten at det unnskylder noe. Ingen del av meg ønsker at jeg var hans nåværende kone, jeg er i ettertid veldig glad for at det ikke ble et liv med han. Men det var vel noe med at han lovte gull og grønne skoger, og da han begynte å tjene mye penger rev han meg med på et slags ekstremt materialistisk overklassefokus sånn at når han dumpet meg så følte jeg, pulverisert som jeg var, at jeg hadde absolutt ingenting igjen. 

Jeg fokuserer mye på forholdet jeg er i nå og jeg elsker samboeren min så mye. Han er en drømmepartner for meg. Jeg er bare så sliten og utmattet av alt jeg opplevde før jeg endelig fikk en som han. Så føler jo at jeg fortjener han men samtidig er jeg bitter over at jeg måtte vente så lenge før jeg kom hit, når jeg endelig får oppleve hvordan det burde være. Føler jeg har kastet bort mye av mitt unge liv på mennesker jeg aldri skulle ha møtt. 

Jeg får oppfølging fra det offentlige for psykisk helse i desember. Jeg er veldig søkende etter å få hjelp og legger mer enn gjerne alt på bordet til en behandler for å kunne komme videre. Jeg orker ikke bruke mer energi på fæle mennesker, verken fra fortiden, nåtiden eller fremtiden. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei, selv om dette vil høres rart ut, så er det egentlig en god ting at en som bedrev psykisk vold (og ikke kunne snakke om problemer), vraket deg. En sånn person vil alltid ha kontroll, og hvis du selv hadde gått hadde han nok prøvd å få kontrollen tilbake. Nå som han gikk, er du tryggere. Men kanskje den nye er mer utsatt, med enda flere felles foreligger. Men det kan du ikke tillate deg å tenke på. Du må redde deg selv. 

2 ting:

1. Det han har gjort, er på han, ikke på deg.

2. Arr kan blekne med tida men det er også ting vi kan gjøre for å hjelpe det til å heles. Har du fått noe hjelp for skadene etter den psykiske volden? 

Ja, jeg vet. Jeg er veldig glad for at det ble slutt og kanskje den ene gode tingen han gjorde for meg var faktisk å gjøre det slutt. Jeg har tenkt på hun han er gift med nå, synes synd på henne, men vet som du sier at det ikke er mitt problem og at jeg må legge det vekk. 
Jeg vet det er han og ikke meg, men takk❤️

Jeg skal forhåpentligvis få hjelp for alt fra fortiden min samlet, i desember. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må lære deg å akseptere at det skjedde med deg. 

Alle har opplevd noe vanskelig når vi kommer litt opp i årene. 

Du har jo vunnet jackpot og fått det fint! ❤️

Anonymkode: 56737...9a3

Ja, jeg vet, men jeg har vært ekstra uheldig og opplevd mye. Det er vondt. 
Men takk❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (3 timer siden):

Det er ikke alt man kan forstå. Du skal være så glad du er kvitt han. Skjønner det kan være vanskelig å godta at dette ble gjort mot deg. Det er en prosess det også. Man kan liksom ikke helt forstå at noen vil man så vondt...Svaret tror jeg ligger i egoismen hans. Den trumfer alt, og da er du heldig som slapp å forholde deg mer til han. Jeg tenker at mennesker som oppfører seg slik mot andre, en dag vil få som fortjent, uten at det er noe man bidrar til selv. Slike mennesker graver sin egen grav til slutt tror jeg. 

Tenker du har veldig rett i alt du skriver. Har tenkt det samme og det er godt å lese samme tanker fra andre. Takk❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du kan ha noe som ligner på posttraumatisk stresssyndrom. Totalbelastningen av det du har opplevd og vært utsatt for, gjør at du til tross for at du har det bra nå, sliter mentalt. Fullt forståelig og du må ta den tiden du trenger for å bli robust igjen❤️

Anonymkode: e4fb2...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg masse kjærlighet og er så glad du har fått deg en fin og flott mann nå ❤️ Håper du i desember får noen verktøy slik at du får bearbeidet fortiden din.

Har du dårlig selvtillitt/selvfølelse? Selv om du har en god mann nå betyr jo ikke det at den følelsen man får over tid av å bli dårlig behandlet forsvinner like raskt dessverre. Og det er noe du må jobbe aktivt med for at det skal bli bedre.

Sirkelen med å velge dysfunksjonelle menn er skummel og vond. Man mister liksom troa på kjærligheten og sin egen verdi. Jeg er i samme smørja bare at jeg er i det stadiet at jeg dytter absolutt alle bort og tørr ikk.

Men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.

Masse lykke til. Du virker både reflektert og handlekraftig. Jeg har troa på deg ❤️

Anonymkode: 90145...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker at du kan ha noe som ligner på posttraumatisk stresssyndrom. Totalbelastningen av det du har opplevd og vært utsatt for, gjør at du til tross for at du har det bra nå, sliter mentalt. Fullt forståelig og du må ta den tiden du trenger for å bli robust igjen❤️

Anonymkode: e4fb2...0be

Ja, det et godt mulig. Jeg hadde PTSD etter voldtekten i 2010-2011, men fikk relativt god behandling den gangen og føler jeg har fått bearbeidet det. Men er nok ikke usannsynlig at jeg har fått PTSD igjen. Takk❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sender deg masse kjærlighet og er så glad du har fått deg en fin og flott mann nå ❤️ Håper du i desember får noen verktøy slik at du får bearbeidet fortiden din.

Har du dårlig selvtillitt/selvfølelse? Selv om du har en god mann nå betyr jo ikke det at den følelsen man får over tid av å bli dårlig behandlet forsvinner like raskt dessverre. Og det er noe du må jobbe aktivt med for at det skal bli bedre.

Sirkelen med å velge dysfunksjonelle menn er skummel og vond. Man mister liksom troa på kjærligheten og sin egen verdi. Jeg er i samme smørja bare at jeg er i det stadiet at jeg dytter absolutt alle bort og tørr ikk.

Men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.

Masse lykke til. Du virker både reflektert og handlekraftig. Jeg har troa på deg ❤️

Anonymkode: 90145...374

Takk❤️

Ja, jeg har veldig dårlig selvtillit/selvbilde, og opplever at jeg kanskje ikke møter så mye forståelse for det på jobb, til tross for at de vet alt om hva jeg har gått igjennom. Det er også en ekstra faktor som er tung å møte hver dag. 

Det er helt sant, akkurat det samme skjedde med meg og til slutt trodde jeg det var enten eller; enten være med en slem mann, eller være ensom og alene. Det var egentlig veldig spesielt og underlig at jeg klarte å faktisk møte samboeren min og bli kjæreste med han. 

Gøy at du nevner ‘den som venter på noe godt’, jeg og samboer snakket i går om at vi begge tenkte denne tanken som ensomme tidligere i livet. Det er helt sant. Jeg vil anbefale veldig å sjekke ut datingterapi. Jeg gikk ikke på noe sånt men plukket opp tips og råd på insta, gratis nettforedrag osv. En del av nøkkelen i å finne nåværende samboer lå der, tror jeg. Vi blir så hjernevasket av dagens datingkultur at vi blir blinde for hva vi bør se etter. 

Tusen takk, og takk det samme❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg ble sittende og lure på når jeg leser det du skriver, er om du kanskje føler og frykter innerst inne, at det kan være deg det er noe i veien med? Siden ingen menn har  behandlet deg med respekt (bortsett fra han siste)?

Jeg har også vært samboer med en som mishandlet meg. Det jeg husker godt er at jeg tenkte mye på eksene hans og om de hadde det bra med han eller om han var sånn mot dem også. Fikk høre at hun siste hadde sagt til noen at han aldri var sånn mot henne som han var mot meg.

Da satt jeg med en følelse av at det må være noe med meg som fremkaller alt det fæle i han (og andre menn). For jeg har som deg også vært utsatt for overgrep, voldtekter og aldri hatt noe godt forhold til en mann gjennom livet. Har følt meg som en magnet for menn som ikke vil meg godt.

Kan det være noe sånnt som gjør at du ikke helt kommer over dette? Du skriver at du regner med at han er likedan mot hun nye, men kan det også være at du på en måte frykter at hun får fram det gode i han siden de har gått så langt som å gifte seg, kjøpe hytte, få barn osv?

Og så lurer jeg på om det du sliter med på noen måte påvirker det forholdet du er i idag? Hvis ikke så er jo det utrolig bra.

Anonymkode: 7e599...b42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det jeg ble sittende og lure på når jeg leser det du skriver, er om du kanskje føler og frykter innerst inne, at det kan være deg det er noe i veien med? Siden ingen menn har  behandlet deg med respekt (bortsett fra han siste)?

Jeg har også vært samboer med en som mishandlet meg. Det jeg husker godt er at jeg tenkte mye på eksene hans og om de hadde det bra med han eller om han var sånn mot dem også. Fikk høre at hun siste hadde sagt til noen at han aldri var sånn mot henne som han var mot meg.

Da satt jeg med en følelse av at det må være noe med meg som fremkaller alt det fæle i han (og andre menn). For jeg har som deg også vært utsatt for overgrep, voldtekter og aldri hatt noe godt forhold til en mann gjennom livet. Har følt meg som en magnet for menn som ikke vil meg godt.

Kan det være noe sånnt som gjør at du ikke helt kommer over dette? Du skriver at du regner med at han er likedan mot hun nye, men kan det også være at du på en måte frykter at hun får fram det gode i han siden de har gått så langt som å gifte seg, kjøpe hytte, få barn osv?

Og så lurer jeg på om det du sliter med på noen måte påvirker det forholdet du er i idag? Hvis ikke så er jo det utrolig bra.

Anonymkode: 7e599...b42

Interessant innspill, men nei, jeg tror ikke helt at jeg frykter det. Selvtilliten min fikk en skikkelig knekk med dette, og førte jo til at jeg stilte meg selv mange spørsmål. Men mer enn noe annet tenker jeg at man ikke behandler andre mennesker på den måten, og at det har lite med meg å gjøre. Jeg jobber med mennesker og kan en hel del om oppvekst blant annet, så jeg mestrer godt å gjøre de refleksjonene. Men aksept og å komme videre er vanskelig. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

"Alle" har vel hørt om narsissister etterhvert, men har du noen gang lest deg opp om hvordan de fungere og oppfører seg ?
Slik du beskriver situasjonen og oppførselen til din ex, så tenker jeg at han , om ikke akkurat fullverdig narsissist, har narsissitiske tendenser og det er egentlig like skadelig .

Det er veldig mye literatur på nett om dette temaet, og på youtube ligger det utrolig mange gode videoer fra fagfolk, hvis du syns det er lettere å høre enn å lese.
Det er en norsk dame på YT som heter Anita Sweeney, hun har veldig mange gode videoer og er lett å høre på .

Dess mer du vet...

Anonymkode: c9f7c...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Alle" har vel hørt om narsissister etterhvert, men har du noen gang lest deg opp om hvordan de fungere og oppfører seg ?
Slik du beskriver situasjonen og oppførselen til din ex, så tenker jeg at han , om ikke akkurat fullverdig narsissist, har narsissitiske tendenser og det er egentlig like skadelig .

Det er veldig mye literatur på nett om dette temaet, og på youtube ligger det utrolig mange gode videoer fra fagfolk, hvis du syns det er lettere å høre enn å lese.
Det er en norsk dame på YT som heter Anita Sweeney, hun har veldig mange gode videoer og er lett å høre på .

Dess mer du vet...

Anonymkode: c9f7c...ca6

Ja, jeg konkluderte med narsissistiske tendenser ganske kort tid etter bruddet. 

Takk for innspill. Godt å få bekreftelse på noe jeg ikke har nevnt at jeg har tenkt på. Og takk for tips om videoer.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fokuserer mye på forholdet jeg er i nå og jeg elsker samboeren min så mye. Han er en drømmepartner for meg. Jeg er bare så sliten og utmattet av alt jeg opplevde før jeg endelig fikk en som han. Så føler jo at jeg fortjener han men samtidig er jeg bitter over at jeg måtte vente så lenge før jeg kom hit, når jeg endelig får oppleve hvordan det burde være. Føler jeg har kastet bort mye mitt unge liv på mennesker somjeg aldri skulle ha møtt. 

Jeg får oppfølging fra det offentlige for psykisk helse i desember...

Anonymkode: 3044c...d

Sånn tankegang kommer til å knekke deg og skyve kjæresten fra deg. Håper du tar det opp med psykologen og får hjelp for det.

Husk at kjæresten din er sitt eget menneske og ikke ekser eller andre som såra deg. Det er tungt å være med en bitter person, selv om de ikke klager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, så vondt det du har vært gjennom! ❤️ 

Jeg vil si at, kanskje du ikke skal forsøke å glemme det du har vært igjennom. Kanskje det er en grunn til at en del av deg vil at du skal huske. Jeg vet ikke hva den grunnen er, men en ting jeg har gjort mye siste året er å vende meg mot de delene av meg selv som bærer på slike vonde ting og å spør meg selv hva er det de delene av meg trenger. Kan komme med et eksempel fra meg for å vise hva jeg mener.

Jeg pleide f.eks lenge å tenke på et vennskap med en dame som utnyttet meg grovt økonomisk, gang på gang i årevis tenkte jeg på dette. Og jeg kjente meg så skremt hver gang jeg tenkte på det, begynte å gruble og klarte virkelig ikke å la det gå. Kjente meg så frustrert og irritert av den delen av meg "jeg må la det gå nå!!!". Før jeg til slutt begynte å tenke at kanskje det er en del av meg som vil jeg skal lære noe av dette. Så jeg vendte meg mot meg selv, og forsøkte å lytte til den delen, hva den hadde å si til meg. Og det jeg fant ut var at det var en del av meg som kjente seg så sviktet av MEG som ikke hadde forstått at hun ikke var en bra dame, og som derfor var livredd for å stole på andre igjen. Jeg fant ut at jeg trengte å bygge opp tilliten til at jeg ville beskytte meg selv bedre i fremtiden, og generelt tilliten til at jeg kunne ta vare på meg selv bedre, og at jeg hadde lært noe om mennesker fra denne vonde opplevelsen. Delen av meg trengte også å sørge en del, sørge over at denne personen som riktignok hadde skadet meg så dypt, også hadde bare vært en løgn. Fordi denne delen av meg hadde investert så mye i henne. Etter en vond barndom hadde jeg liksom trodd at "nå har jeg fått en storesøster". Så når jeg da var sånn "good riddance", følte denne delen av meg at jeg ignorerte sorgen som også var der. For selv om det absolutt var godt å bli kvitt henne, så var det også deler av meg som var tett knyttet til henne og som gikk inn i et skall og aldri trodde de kunne stole på noen igjen. Så jeg møtte jobbe over tid med å hjelpe dem å stole på meg. 

Dette minner om noe som heter internal family systems, det går også an å gjøre det med profesjonelle, men jeg har bare gjort det på egenhånd, lest noen bøker og skrevet mye dagbok og lyttet innover. Gjort det på mange områder av livet og Innsett at jeg gir så innmari mening. Det som skjedde etter hvert var at jeg nå kan tenke på den venninnen og bare ønske henne vel og så gå videre med dagen, det bryr meg ikke lenger, jeg har lyttet og lært det jeg trengte å lære. 

Masse lykke til! 

Anonymkode: 3a851...699

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...