AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #121 Del Skrevet 13 timer siden Knirke skrev (3 minutter siden): Deg om det. Tråden handler om arbeidsmoral, og noen vil alltid ha mer eller mindre enn andre. Sånn er det bare, sånn har det alltid vært, og sånn kommer det alltid til å være. "Trivsel" er noe annet. Jeg har arbeidsmoral. Men jeg har ingen interesse av å la kollegaer være min familie. Jeg har ikke ansvar for andre voksne mennesker som jobber i samme bygg som meg, annet enn å samarbeide godt med dem og behandle dem på ordentlig måte. Anonymkode: 30184...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #122 Del Skrevet 13 timer siden Knirke skrev (1 minutt siden): Deg om det. Tråden handler om arbeidsmoral, og noen vil alltid ha mer eller mindre enn andre. Sånn er det bare, sånn har det alltid vært, og sånn kommer det alltid til å være. "Trivsel" er noe annet. Arbeidsmoral er ikke å ha hele livet sitt der. Jeg har også kollegaer som har hele livet sitt på jobb, det er faktisk krise om de blir alvorlig syke og borte i lengre tid. Det er litt misforstått at man tror de som har god arbeidsmoral er de som jobber gratis, de som ikke lever utenom jobb. Det er feil! Jeg ser ikke på Netflix eller sitter kun på sofaen, for meg er det viktig med opplevelser og samvær med venner og familie. Noen av mine kollegaer er nære venner blitt, og veldig glad i de. Anonymkode: 247b4...ca9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 13 timer siden #123 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hun skriver at kollegaene er MER enn familie. Altså, noe som er større og nærere enn familiemedlemmer. Anonymkode: 30184...800 Ja, men du forstår vel at den ene ikke utelukker den andre, og at de ikke er mer eller mindre verd som mennesker? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor har du mann, da? Du kunne jo bare leve sammen med kollegaene dine. Anonymkode: 30184...800 Hvorfor har du kollegaer, du kan jo bare gå hjemme og dulle for mannen din og la ham forsørge deg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #124 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): At man ikke ønsker å jobbe gratis hver dag, har ingenting med dårlig arbeidsmoral å gjøre. Arbeidsmoral består i å utføre oppgavene sine innen frister og med god kvalitet, samarbeide godt med kollegaer og vise engasjement i jobben. Ikke jobbe gratis overtid. For mange av oss er det også stress etter jobb med å hente barn, lage middag og kjøre barn på treninger. Skal jeg be ungene slutte på idrett, slik at jeg heller kan sulle ved kaffemaskinen etter arbeidstidens slutt? Anonymkode: 30184...800 Jeg har aldri jobbet gratis overtid. Og komme på jobb tidligere for og ta en kaffe er ikke og jobbe overtid. Det har heller ingenting med arbeidsmoral og gjøre, men det og trives på jobb og med kollegaer fører gjerne til bedre arbeidsmoral. ja, det er litt av et stress. Du har sikkert gode kollegaer som henter barna dine innimellom, spiser hos hverandre og samkjører? Nei? jeg har aldri hørt om noen som har bedt ungene slutte på idrett for og heller sulle ved kaffemaskinen. JEG hadde bedre arbeidsmoral når arbeidslivet var hyggeligere , og alt du skriver forklarer jo hvorfor. At jeg og kollegaer ( hvorav noen ble venner for livet ) likte og møtes tidligere for og prate og drikke kaffe gjorde det hyggeligere og komme på jobb og økte arbeidsgleden for oss. At du som ikke ville snakke med oss trengte hjelp til og hente , kjøre , middag eller barnepass hadde vi ikke fått med oss. Ditt tap. for generasjonen over meg sto « kollega « ennå sterkere. Hva er det pensjonister gjør? De drar innom « jobben « for og ta en kaffe eller spise julelunsj og se at alt er på stell, de møter andre pensjonerte fra jobb på cafe og drar til « syden « med tidligere kollegaer. ja , og utføre oppgavene innen fristen og med god kvalitet , samarbeide godt med kollegaer og vise engasjement i jobben er god arbeidsmoral, og tråden handler om hvorfor arbeidsmoralen har blitt dårligere de siste årene. For meg er det nye synet på « kollega» en av grunnene til at det og jobbe blir mindre hyggelig. Anonymkode: 0775c...04f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #125 Del Skrevet 13 timer siden Knirke skrev (5 minutter siden): Ja, men du forstår vel at den ene ikke utelukker den andre, og at de ikke er mer eller mindre verd som mennesker? Hvorfor har du kollegaer, du kan jo bare gå hjemme og dulle for mannen din og la ham forsørge deg? MER er nettopp noe mer. Du skrev at de er mer enn familie, altså viktigere og større enn mannen din. Så hvorfor ha mann/samboer? Da kunne du bare ha pult en kar i ny og ne - du har jo noe som er MER enn familie, på jobben din. Anonymkode: 30184...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #126 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 7.05): Norge er jo i oppløsning. Over få år har vi fått 1 million innvandrere. Politikerne er korrupte kjeltringer som bryr seg mest om egen vinning og se fine ut i EU. Naturen vår ødelegges totalt pga vindindustri og "grønt" skifte. Vi som faktisk gjør jobben, skal tynes mest mulig. Mens de som sitter på kontor blir flere og flere, og tar absolutt mest av kaka. Hvorfor skal vi vanlige nordmenn slite oss ut for dette? Anonymkode: 9c798...70a De som virkelig anstrenger seg de forlater nå landet, de orker ikke finansiere trygdekontor og asylmottak lenger. Det er forståelig for de fleste, bare ikke politikerne. De klarer seg alltids. Anonymkode: 8825b...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #127 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har aldri jobbet gratis overtid. Og komme på jobb tidligere for og ta en kaffe er ikke og jobbe overtid. Det har heller ingenting med arbeidsmoral og gjøre, men det og trives på jobb og med kollegaer fører gjerne til bedre arbeidsmoral. ja, det er litt av et stress. Du har sikkert gode kollegaer som henter barna dine innimellom, spiser hos hverandre og samkjører? Nei? jeg har aldri hørt om noen som har bedt ungene slutte på idrett for og heller sulle ved kaffemaskinen. JEG hadde bedre arbeidsmoral når arbeidslivet var hyggeligere , og alt du skriver forklarer jo hvorfor. At jeg og kollegaer ( hvorav noen ble venner for livet ) likte og møtes tidligere for og prate og drikke kaffe gjorde det hyggeligere og komme på jobb og økte arbeidsgleden for oss. At du som ikke ville snakke med oss trengte hjelp til og hente , kjøre , middag eller barnepass hadde vi ikke fått med oss. Ditt tap. for generasjonen over meg sto « kollega « ennå sterkere. Hva er det pensjonister gjør? De drar innom « jobben « for og ta en kaffe eller spise julelunsj og se at alt er på stell, de møter andre pensjonerte fra jobb på cafe og drar til « syden « med tidligere kollegaer. ja , og utføre oppgavene innen fristen og med god kvalitet , samarbeide godt med kollegaer og vise engasjement i jobben er god arbeidsmoral, og tråden handler om hvorfor arbeidsmoralen har blitt dårligere de siste årene. For meg er det nye synet på « kollega» en av grunnene til at det og jobbe blir mindre hyggelig. Anonymkode: 0775c...04f Igjen, jeg har ikke tid til å komme tidligere. Da må jeg levere tidligere i barnehagen, og yngstemann får lengre dager for at JEG skal kunne drikke kaffe? Du hører jo selv hvor dumt det høres ut. Før i tiden var damene hjemme, og mennene kunne da komme så tidlig og gå så sent fra jobben som de ville. Kjerringene ordnet opp, enten som hjemmeværende eller som deltidsarbeidende. Nå jobber gjerne begge foreldrene fulltid, og har knapt med tid på morgen og ettermiddag. Denne tiden skal brukes på familie, aktiviteter, venner. Nei, vi har ingen som henter hverandres barn, spiser hos hverandre eller samkjører på jobben hos oss, selv om mange kollegaer omgås ganske tett. Det eneste er to yngre jenter som fester sammen hver helg. Men ingen av dem har mann, barn og andre forpliktelser. Anonymkode: 30184...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #128 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De som virkelig anstrenger seg de forlater nå landet, de orker ikke finansiere trygdekontor og asylmottak lenger. Det er forståelig for de fleste, bare ikke politikerne. De klarer seg alltids. Anonymkode: 8825b...e28 Jeg vurderer det samme. Er utdannet inne noe som også kan brukes i Danmark, Sverige, Finland og USA. I samtlige av disse landene er lønna for jobben jeg gjør, høyere enn i Norge. I tillegg til lavere matpriser, lavere priser på bolig, bedre vær osv. Anonymkode: 30184...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 13 timer siden #129 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Arbeidsmoral er ikke å ha hele livet sitt der. Jeg har også kollegaer som har hele livet sitt på jobb, det er faktisk krise om de blir alvorlig syke og borte i lengre tid. Det er litt misforstått at man tror de som har god arbeidsmoral er de som jobber gratis, de som ikke lever utenom jobb. Det er feil! Jeg ser ikke på Netflix eller sitter kun på sofaen, for meg er det viktig med opplevelser og samvær med venner og familie. Noen av mine kollegaer er nære venner blitt, og veldig glad i de. Anonymkode: 247b4...ca9 Netflix, familiesamvær, det går for det samme i min bok. Poenget er at folk er forskjellige, og det er ikke noe galt med det. Hvis det er noen som har misforstått her så er det jo de som tror at de som jobber ekstra gjør det gratis. Jeg jobber ikke ekstra for at arbeidsgiver skal tjene mer penger. Jeg jobber ekstra for å bygge kompetanse, utvikle mine egenskaper som leder, møte nye mennesker og bygge relasjoner. Jeg forbereder meg til å bli forfremmet en dag, eller til å få en høyere stilling i et annet selskap. Det er forskjell på å ha en jobb og å ha en karriere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #130 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men hun skriver at kollegaene er MER enn familie. Altså, noe som er større og nærere enn familiemedlemmer. Anonymkode: 30184...800 Hun skrev mer enn familie. Mer enn tanter og søskenbarn hun aldri ser. Var du som fikk det til og handle om barna hun ikke har og moren du ikke aner om lever. For meg er det det samme, noen kollegaer er mer enn familiemedlem jeg ikke ser. Var jo kollegaer som var « tanter « og « onkler « for barna i hverdagen ? Selv om de møtte noen de delte gener med på vinterferie annenhvert år. Anonymkode: 0775c...04f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 13 timer siden #131 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): MER er nettopp noe mer. Du skrev at de er mer enn familie, altså viktigere og større enn mannen din. Så hvorfor ha mann/samboer? Da kunne du bare ha pult en kar i ny og ne - du har jo noe som er MER enn familie, på jobben din. Anonymkode: 30184...800 Hvorfor blander du inn mannen min hele tiden? Han er ikke min familie. Familie er foreldre, søsken, tanter, onkler og besteforeldre, og jeg har svært lite kontakt med noen av dem. Jeg ser kollegaene mine hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #132 Del Skrevet 13 timer siden Knirke skrev (2 minutter siden): Netflix, familiesamvær, det går for det samme i min bok. Poenget er at folk er forskjellige, og det er ikke noe galt med det. Hvis det er noen som har misforstått her så er det jo de som tror at de som jobber ekstra gjør det gratis. Jeg jobber ikke ekstra for at arbeidsgiver skal tjene mer penger. Jeg jobber ekstra for å bygge kompetanse, utvikle mine egenskaper som leder, møte nye mennesker og bygge relasjoner. Jeg forbereder meg til å bli forfremmet en dag, eller til å få en høyere stilling i et annet selskap. Det er forskjell på å ha en jobb og å ha en karriere. Samvær med mannen og dine egne foreldre er det samme som Netflix, og mye mindre viktig enn å henge med kollegaer? Nå skriver du at du er en leder. Da har du overtid innbakt i den svære lønna di. Vanlige arbeidstakere får ikke dette. Ikke alle ønsker en stor karriere heller. Hvorfor kan ikke folk være fornøyd med hvor de er i livet? Anonymkode: 30184...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #133 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 7.26): Jeg er ca 50, og synes faktisk ikke at kravene til oss som arbeidstakere er blitt tøffere. Tvert imot. Vi har bedre ergonomi og mer varierte oppgaver. Vi blir hørt om vi vil engasjere oss, har organiserte pauser, mindre overtid og nesten ingen mister jobben (egentlig synes jeg at flere burde miste jobben, late og sure kollegaer er en belastning). Jeg blir trodd hvis jeg sier jeg er syk (det ble man ikke for 30 år siden), jeg har medarbeidersamtale og jobben arrangerer flere sammenkomster enn før (da var det kun julelunsj en gang i året). Og ingen hører på kos med misnøye-klubben fordi de går jo ikke til ledelsen med problemet og ikke tenker de løsninger heller. Synd om TS er en del av den - det går egentlig bare ut over deg selv å fokusere på det negative dag etter dag. Anonymkode: 4b812...e42 Jeg har helt motsatt erfaring. I hvilken bransje jobber du? Anonymkode: 18fa1...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #134 Del Skrevet 13 timer siden Knirke skrev (1 minutt siden): Hvorfor blander du inn mannen min hele tiden? Han er ikke min familie. Familie er foreldre, søsken, tanter, onkler og besteforeldre, og jeg har svært lite kontakt med noen av dem. Jeg ser kollegaene mine hver dag. Din EKTEMANN er per definisjon din familie, ja. At du har svært lite kontakt med foreldrene dine, vitner enten om en traume eller om at du er en kald person. De fleste av oss liker å omgås egne foreldre. Anonymkode: 30184...800 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #135 Del Skrevet 13 timer siden Jeg forstår ikke den yngre generasjonen. De er så ensomme. De er ensomme på universitetet. Det er så mange ensomme studenter. De plages psykisk. Så kommer de i yrkeslivet og kollegaer betyr ingenting, og de er ensomme der og. De jobber så lite som de kan, og driver med siltent quitting. De vil ikke ha barn, for de vil ikke ha ansvar. De henger på sosiale medier og følger andres perfekte liv. Som virker like tomme som deres eget. DETTE er LIVET deres!! Lev det! På jobb, hjemme, i naturen, med naboer og venner. Engasjer dere. Våkne opp! Hva er det dere er redde for? Å bli sliten? Jeg er mer redd for at dere går glipp av alt som betyr noe fordi dere er gjennområttent lat og sosialt inkompetent. Hvis du ikke legger innsats i noe, tar stolthet i arbeid, finner glede i arbeidsmiljø og støtter hverandre, så blir jo selvsagt alt helt meningsløst. Anonymkode: b77c3...41b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #136 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 0.25): Jeg begynte å jobbe når jeg var tidlig i tenårene, har jobber siden da. Jeg har alltid hatt yrkesstolthet, men den har arbeidsgiver tatt sakte vekk. Det kommer av hvordan hr styrer bedriften, hva de ansetter kollegaer, alene arbeid mer og mer, sikkerheten min bryr ingen seg om, og de driver med rovdrift på oss ansatte. Samtidig som yrkesstoltheten falt, så falt også arbeidsmoralen min. Jeg setter ikke himmel og jord i bevegelse for å finne løsning slik at jeg kunne dra på jobb selv med sykt barn. Er jeg dårlig tar jeg ikke Paracet for å se om jeg klarer å holde ut dagen, jeg gjør det jeg må og ikke mer. Synes dette er så trist og vi er samtlige i min bedrift som er der jeg er. Nå er det mye kos med misnøye og arbeidsmiljøet blant kollegaer blir også dårligere. Samfunnet har endret seg de siste 12 årene, vi har blitt kaldere og hardere. Kan ikke bare være meg som merker at både stolthet og moral synker når man blir elendig behandlet av arbeidsgiver. Er ikke så mange steder å jobbe med min utdannelse så inntil videre er jeg der så lenge lønns kommer til avtalt tid. Har du merket endring på din arbeidsplass? Har du både stolthet og en god moral enda? Anonymkode: 247b4...ca9 Fordi arbeidsmarkedet har forandret seg veldig. Effektivitet står i fokus. Og innsparinger. Ikke menneskene, arbeidet og mulighetene. Dessverre. Folk blir kjørt i en kjøttkvern. I tillegg har fritiden vår forandret seg også. Det er utrolig mange krav man skal oppfylle både på jobb og utenfor jobb. Folk får aldri fri. Anonymkode: 02b89...19a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #137 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): DETTE er LIVET deres!! Lev det! På jobb, hjemme, i naturen, med naboer og venner. Engasjer dere. Våkne opp! Hva er det dere er redde for? Å bli sliten? Jeg er mer redd for at dere går glipp av alt som betyr noe fordi dere er gjennområttent lat og sosialt inkompetent. Hvis du ikke legger innsats i noe, tar stolthet i arbeid, finner glede i arbeidsmiljø og støtter hverandre, så blir jo selvsagt alt helt meningsløst. Anonymkode: b77c3...41b Det er ikke alle som er så heldige at de har samme erfaring som deg med arbeidslivet. Det er veldig mye mobbing, baksnakking, juks, lureri og utnytting i det norske arbeidslivet. Mange jobber vettet av seg, for lav lønn med dårlige sjefer. Våkn opp selv! Anonymkode: 18fa1...f01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Anon Skrevet 13 timer siden #138 Del Skrevet 13 timer siden Kan være jeg får hat for denne kommentaren men alle kan erstattes. Du er ikke den eneste som kan det du gjør, så hvorfor gi alt du har til jobben din? Vi jobber fordi vi må! Ikke noe annet. Kunne du heller valgt selv å gjøre det du aller mest vil så hadde du gjort det istedenfor å jobbe. Om det er prosjekter hjemme, ut å reise osv. Om du er uenig så spør deg selv, jobber du fordi du må? eller jobber du for at du elsker å jobbe? Om du elsker å jobbe så hadde du da ikke hatt noe i mot å jobbe gratis så lenge du får jobbe. Penger må vi ha for å overleve, derfor MÅ vi jobbe. Jeg ser folk jobbe raskt og prøver å effektivisere seg best mulig, hvorfor? Du blir bare belønnet med mer arbeid og slit frem til ett punkt der det faktisk ikke er mer å gjøre så da innser ledelsen at her jobber 2 personer som 4 personer så da kan vi si opp 2 personer. Du må ikke tro at selv om du har gitt alt til din bedrift så vil du bli skrevet ned i historiebøkene om at du var flink å jobbe, med en gang du drar ut den døra for siste gang så er du glemt og erstattet. Så istedenfor å gi 100% av deg til en jobb som ikke bryr seg, gi heller 50% så har du fortsatt 50% du kan gi til familien din når du kommer hjem, og det vil dem sette pris på. Jeg gav 100% til en jobb i 5 år, jeg satt igjen med en familie jeg nesten ikke fikk deltatt i og en jobb som sa meg opp pga for lite ansiennitet, betydde ikke at jeg var en av de flinkeste på bygget, de eldre mindre flinke fikk være igjen og jeg måtte dra sammen med noen andre. Om vi kunne hatt 4 arbeidsdager og lengre helg så hadde jeg gått for det! Alt for mye av livet forsvinner i jobb, du får kanskje oppleve 20% av det du vil i løpet av ett liv fordi du aldri får tid til det ellers. Så ja, vinner jeg i lotto en dag så sier jeg opp på dagen og ser meg aldri tilbake. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 13 timer siden #139 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): DETTE er LIVET deres!! Lev det! På jobb, hjemme, i naturen, med naboer og venner. Engasjer dere. Våkne opp! Hva er det dere er redde for? Å bli sliten? Jeg er mer redd for at dere går glipp av alt som betyr noe fordi dere er gjennområttent lat og sosialt inkompetent. Hvis du ikke legger innsats i noe, tar stolthet i arbeid, finner glede i arbeidsmiljø og støtter hverandre, så blir jo selvsagt alt helt meningsløst. Anonymkode: b77c3...41b Jeg er selv Gen-X, og dette må være noe av det mest idiotiske jeg har lest. Snakk om mangel på sosiale antenner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 13 timer siden #140 Del Skrevet 13 timer siden (endret) For min del går arbeidsmoralen min raskt nedover år for år. 1) Vi lønnes i lønnstrinn. Dvs får jeg likt betalt som min dårligste og lateste kollega. 2) Jeg har spesialkompetanse som er relevant for min arbeidsplass. De vil ikke lønne meg for dette. 3) Lite fleksibilitet, som stadig blir mindre. Får ikke benytte avspasering som jeg har behov for, mer rigide regler for uttak av ferie etc. 4) Lavere bemanning, mer arbeidspress. 5) Lite respekt for kompetanse og arbeidserfaring. 6) Mer detaljstyring, mindre autonomi i arbeidsutforming og gjennomføring. 7) Fjernet mulighet for fagutvikling, da det ikke er forenelig med bemanning. 8 ) Synker i reallønn Så jevnt over gir jeg mer beng. Endret 13 timer siden av Nuttery 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå