Gå til innhold

Når slutter en å få gangsperre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt en inaktiv livsstil i hele år på grunn av psykisk sykdom. Prøver nå å hente meg inn igjen. Å gå turer ute er foreløpig utelukket, mest på grunn av været, men det blir med tiden.

Har begynt å trene hjemme med kroppsvekt. Enkle øvelser som knebøy og øvelser der jeg får opp pulsen. 15 minutter. Og jeg har gangsperre fra HELVETE. 

Nå er jeg på dag 4 og det viser ikke tegn til å gi seg enda, dette er også grunnen til at jeg tidligere sliter med å komme inn i gode rutiner med trening. Det er så jævlig. Å trene med denne gangsperren er helt håpløst, får ikke til en dritt og det er vondt. 

Hvordan kan jeg egentlig unngå dette? Spiser nok proteiner, tøyer og bøyer. 

Anonymkode: fd851...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var på jakt i går i skogen etter 8 års inaktivitet  var bratt terreng der kjente det godt i beina i kveld spørs om jeg kommer ut av sofan i morgen har til og med smerter i lysken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har hatt en inaktiv livsstil i hele år på grunn av psykisk sykdom. Prøver nå å hente meg inn igjen. Å gå turer ute er foreløpig utelukket, mest på grunn av været, men det blir med tiden.

Har begynt å trene hjemme med kroppsvekt. Enkle øvelser som knebøy og øvelser der jeg får opp pulsen. 15 minutter. Og jeg har gangsperre fra HELVETE. 

Nå er jeg på dag 4 og det viser ikke tegn til å gi seg enda, dette er også grunnen til at jeg tidligere sliter med å komme inn i gode rutiner med trening. Det er så jævlig. Å trene med denne gangsperren er helt håpløst, får ikke til en dritt og det er vondt. 

Hvordan kan jeg egentlig unngå dette? Spiser nok proteiner, tøyer og bøyer. 

Anonymkode: fd851...18e

Du trener f.eks tre dager så tar du fri fra treningen en uke..Etter det tåler du kanskje 4 dager trening og trenger bare 5 dager treningsfri..osv..ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du mye grønnsaker? Hvis ikke kan det være du er veldig sur i kroppen.

Forsøk å kutte ut brus, energidrikke, drikke med kullsyre, kaffe og brun te noen dager. Og pass på at du hver dag spiser minst en halv kilo grønnsaker (variert). Da vil kroppen komme mer i balanse.

Jeg merker veldig stor forskjell i kroppen hvis jeg spiser optimalt enn om jeg noen dager spiser dårligere. Jeg er kronisk syk, og det skal ikke mange dagene til med slurv i kostholdet før jeg merker det også med å få langt mer gangsperre. Samme om jeg får i meg for mye sukker.

Så - forsøk å holde et sunt kosthold med rene proteiner, minimum en halv kilo med varierte grønnsaker daglig, og få i deg riktig og sunt fett (bruk f.eks. olivenolje og meierismør i matlaging og få i deg omega3 i tillegg).

Viktig at du også drikker nok vann hver dag.

Og så er det jo en mulighet også at du tross de 15 minuttene har tatt øvelser som er for tunge for deg nå, eller for mange repetisjoner av dem. Har man vært veldig lenge inaktiv så må man ofte bygge seg opp veldig gradvis.

Lykke til :)

Anonymkode: 2736e...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kroppen din blir vant til øvelsene, vil du ikke bli støl mer. Det er bare kroppens måte så si at dette er den ikke vant med. 

Hold ut et par uker så er nok det verste over.  Men om du begynner med nye øvelser kan du bli støl uansett hvor mye du trener fra før. 

HØr podcasten Helsekoden #321 fra ca 25 min 

Anonymkode: 6a0af...70d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til det går over (det vil snart gå over) og gjenta. Du kan ikke unngå gangsperre på andre måter enn å aktivisere de musklene du er sår i. Se helt bort fra råd om kosthold, det har ingenting å si. 

gangsperre betyr at kroppen din skriker etter aktivitet. Men nå er du i gang. Neste gang du trener vil du ha mindre vondt, og etter 4-5 økter vil du ikke kjenne effektene etterpå som noe annet enn positivt. 

Ikke gi opp!

Anonymkode: 6e21a...eef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...