Gå til innhold

Gode nabolag i Bergen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal flytte til Bergen, og jeg trenger hjelp til hvor vi bør bosette oss! Vi er ikke kjent der, men setter godt skolemiljø (lite mobbing, ikke så mye fokus på merkepress og status kanskje), ikke altfor langt unna sentrum og trygghet høyest. Det skader heller ikke med nærhet til natur og litt utsikt. Hjelp??

Anonymkode: c68e0...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye kan dere kjøpe for? Og hvor skal dere jobbe? Det er dumt å foreslå et sted hvor en må gjennom sentrum hver dag for å komme seg på jobb. 

Anonymkode: 05a50...091

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det spesielle med Bergen er at det er ganske blandete nabolag, ikke like skarpt skille mellom øst/vest som andre byer. Det er kort vei mellom dyre eneboliger på "rett" adresse til kommunale leiligheter. Kronstad for eksempel har relativt dyre villaer på toppen av haugen, med utsikt, sol. Blokkene på Danmarksplass er ganske billige. Noen få hundre meter i luftlinje avstand. 

Men generelt: i skyggen av Løvstakken (og generelt de fleste steder med mindre sol) skårer de dårligere på utdanning, sosioøkonomiske forhold, flere NAV-klienter osv. I Bergen sør (gamle Fana kommune) er det flere med mye penger og mer merkepress. 

Anonymkode: d3dc6...fcb

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tja. Det spesielle med Bergen er at det er ganske blandete nabolag, ikke like skarpt skille mellom øst/vest som andre byer. Det er kort vei mellom dyre eneboliger på "rett" adresse til kommunale leiligheter. Kronstad for eksempel har relativt dyre villaer på toppen av haugen, med utsikt, sol. Blokkene på Danmarksplass er ganske billige. Noen få hundre meter i luftlinje avstand. 

Men generelt: i skyggen av Løvstakken (og generelt de fleste steder med mindre sol) skårer de dårligere på utdanning, sosioøkonomiske forhold, flere NAV-klienter osv. I Bergen sør (gamle Fana kommune) er det flere med mye penger og mer merkepress. 

Støtter denne! Hold dere på “solsiden» er vel det eneste som er viktig og sånn sett trygt. Sandviken er jo selvfølgelig nydelig og et sted som har alt det du spør etter og mer. Men høy prisklasse! 

Anonymkode: 28f3a...73b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landås, Nattlandsfjellet? (nært natur/turområde, barnevennlig, rolig, solrikt) 

Anonymkode: 8c6be...d3b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må legge til: tunnelene blir ofte stengt, og Sotrabroen blir stengt ved mye vind. Tunneler er ofte nattestengt pga vedlikehold. Man bør bosette seg slik at man unngår å kjøre for mange tunneler/broer til jobb. Trafikken i Bergen blir raskt lammet. 

Sædalen har jeg hørt har godt miljø, Landås og Bønes også. Men da bør man jobbe i sentrum, Bergensdalen eller Nesttun. Ulsmåg har jeg også et ok inntrykk av. Unngå Hjellestad, Milde, Hopsåsen hvis du vil unngå fiffen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere bør velge ut fra er hvor dere skal jobbe, det finnes gode og dårlige områder i de flest bydelene. Det skal lite til før trafikken i Bergen stopper helt opp, og det kan gjøre pendling til et lite helvete om du må reise på tvers av byen til og fra jobb hver dag. Så vil jo boligbudsjett og type bolig dere ønsker legger ganske store føringer på hvor dere bør se. Det er heller ikke sånn at de mest velstående områdene har mest merkepress sånn som det er i en del andre byer, det var være store variasjoner innad i en enkelt klasse på samme skolen. Nærhet til natur finnes de fleste plasser, og ettersom byen er bakkete er det også utsikt mange steder. Personlig vil jeg anbefale fjellsiden fra Fløybanen og hele veien til Sædalen (altså solsiden med kalfaret, landås, kronstad, natland), Paradis og Hop. Men igjen, det avhenger av arbeidsplassen deres. Å pendle fra landås til hylkje er ikke noe drøm, da er det bedre å bo i åsane. Så hvis du sier litt om det kommer jeg gjerne med mer konkrete tips :)

Anonymkode: 0c3c3...931

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt på hvor dere skal jobbe da. Hvis sentrum så hadde jeg gått for Fyllingsdalen/nattland. 

sædalen er fint, men litt øde kanskje.

selv holder jeg til i Fana, født og oppvokst her og syns Midtun/apeltun/kirkebirkeland/vallaheiane/øvsttun er fine områder. Men da er du 20-25 min unna sentrum med bil. Kollektivt er det helt krise ettersom alle skal presses inn på den grusomme bybanen. Bruker tre ganger lengre tid til sentrum kollektivt etter den helsikkens banen kom. Er noe skikkelig møkk. 

Anonymkode: 52b2f...141

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi skal flytte til Bergen, og jeg trenger hjelp til hvor vi bør bosette oss! Vi er ikke kjent der, men setter godt skolemiljø (lite mobbing, ikke så mye fokus på merkepress og status kanskje), ikke altfor langt unna sentrum og trygghet høyest. Det skader heller ikke med nærhet til natur og litt utsikt. Hjelp??

Anonymkode: c68e0...c10

Det der finner du alle steder, så hvorfor prøve å styre unna noe som finnes overalt?

Du skal jo og ha økonomi til å bo enten i Løvstakken eller det som er noe høyere klasse boligområde. 
Så hva er budsjettet ditt, og hva er boligønsket ditt? Leilighet, rekkehus eller enebolig? Størrelse på bolig? 

Anonymkode: 9b461...2ed

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 9.36):

Støtter denne! Hold dere på “solsiden» er vel det eneste som er viktig og sånn sett trygt. Sandviken er jo selvfølgelig nydelig og et sted som har alt det du spør etter og mer. Men høy prisklasse! 

Sandviken er også full av rusmisbrukere og unge studenter som fester mye. Men ja, noen av de nye boligene er skamdyre. 

Anonymkode: d6ed8...1d8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytre Sandviken/ Øyjorden er et bra nabolag med god skole. Kort til sentrum. Kort til skog, fjell, utsikt. Men, dyrt.

Sandviken er koselig, men mer synlig rus.  Dyrt.

Fana er et stykke unna, har en del problemer (rus osv) mye ungdom der (mye boligbygging tidligere).

Et sted jeg aldri ville bodd med unger er "skyggesiden". Som feks Solheimslien, Ny-Khronbog - Danmarksplass området der. Sosiale utfordringer/ sosioøkonomisk.

Landås og området der kan være bra, men kommer an på hvor. Forskjell på Slettebakken skole, Haukeland og Landås skole...

MEN, vanskelig å tipse når du ikke opplyser om arbeidssted og om det skal brukes kollektiv/bil eller hva. 

Anonymkode: c4b2e...9d3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 13.25):

Jeg må legge til: tunnelene blir ofte stengt, og Sotrabroen blir stengt ved mye vind. Tunneler er ofte nattestengt pga vedlikehold. Man bør bosette seg slik at man unngår å kjøre for mange tunneler/broer til jobb. Trafikken i Bergen blir raskt lammet. 

Sædalen har jeg hørt har godt miljø, Landås og Bønes også. Men da bør man jobbe i sentrum, Bergensdalen eller Nesttun. Ulsmåg har jeg også et ok inntrykk av. Unngå Hjellestad, Milde, Hopsåsen hvis du vil unngå fiffen. 

Nå skal du ikke snakke ned Sotrabrua. Den nye veien og den nye brua kommer i 2027. Før den tid, rikelig med kø, men en lavere prisklasse på boliger å kjøpe nå, som nok vil ha god prisstigning når nye brua er ferdig. 

Bønes og Fana/Ytrebygda er nå byens verste sted for ungdomskriminalitet. Det samme gjelder Ulsmåg. 

Hva har du i mot Hjellestad, Milde og Hop? Bor ikke bare fiff der, like lite som fiffen bor utelukkende på Kalfaret. 
Puss brillene og følg med på det som rører seg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå skal du ikke snakke ned Sotrabrua. Den nye veien og den nye brua kommer i 2027. Før den tid, rikelig med kø, men en lavere prisklasse på boliger å kjøpe nå, som nok vil ha god prisstigning når nye brua er ferdig. 

Bønes og Fana/Ytrebygda er nå byens verste sted for ungdomskriminalitet. Det samme gjelder Ulsmåg. 

Hva har du i mot Hjellestad, Milde og Hop? Bor ikke bare fiff der, like lite som fiffen bor utelukkende på Kalfaret. 

Det samme sa de om prisstigning på Os når nye tunellen kom. Det slo jo ikke an. Ser ikke for meg at byfolk flytter til Sotra nå bare pga. ny bro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sandviken er også full av rusmisbrukere og unge studenter som fester mye. Men ja, noen av de nye boligene er skamdyre. 

Anonymkode: d6ed8...1d8

Kvadratmeterpris og pris for leilighet er også veldig høy. Rusmisbrukere i Sandviken? Haha. Ikke akkurat det først  jeg forbinder med stedet, men det finnes vel noen noen slik det gjør i alle bydeler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

TS ville unngå merkepress. Det betyr gjerne folk med høy inntekt/formue. Disse bor jo på disse stedene. Mohn, for eksempel. Marmorneset er også et sted å unngå, når jeg tenker meg om.

Kalfaret er jo for det meste folk som har arvet dyre hus, men ikke nødvendigvis penger... så er mer variert. 

(Og i mitt første innlegg presiserte jeg at det er kort vei fra dyr adresse til billigere adresser i Bergen. Derfor skrev jeg ikke Hop, men Hopsåsen.)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

ULSMÅG? 😂😂😂 dette er faktisk noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Hvis du tenker på blokkene så ligger de på elvaneset, ikke ulsmåg. Ulsmåg er en skole, ett lite nabolag og en haug næringslokaler. Fortsetter man igjennom ulsmågs næringsområde så er man på Midtun. Kjører man til høyre i rundkjøringen så kjører man opp på Totland.. Ulsmåg er bittelite med null å finne på. Fleste som er ungdomskriminell i nærheten beveger seg til Nesttun og videre med spybanen der de måtte ønske. 

Anonymkode: 52b2f...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 20.04):

Det samme sa de om prisstigning på Os når nye tunellen kom. Det slo jo ikke an. Ser ikke for meg at byfolk flytter til Sotra nå bare pga. ny bro. 

Det er vel litt dyrt på Os, eller? Hvor mye blir reisetiden redusert når Sotra broen er ferdig? er det i 2027?

Anonymkode: d6d40...465

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...