Gå til innhold

Mennesker som forteller deg (foreslår) hva du skal gjøre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en tendens til å ramle borti slike mennesker, og det er utrolig irriterende. Den siste jeg snakket med nå var en som jeg ble kjent med for et par år siden, og som har felles interesser med meg. Hun klarte å foreslå tre ting som jeg kunne gjøre i en eneste telefonsamtale, er dette normalt? Jeg merker det går igjen med folk som er søkende spirituelt og/eller ønsker å forbedre seg selv og leser ulike bøker osv. De vil foreslå at du mediterer, maler, går tur osv, og så vil de foreslå teknikker som de bruker, og bøker som de leser. Og jeg har da ikke bedt om noen forslag, og med hun siste følte jeg det som at hun foreslo ting til en 5-åring som kjeder seg. Jeg mener, jeg er voksen, og om jeg ville male så hadde jeg vel gjort det? Bah.

Anonymkode: 1e4aa...cab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har en venninne som synes jeg bør pusse opp leiligheten, kjøpe bil og få en behandling som hun mener ville være bra for meg. Like før jeg sier opp hele vennskapet. 

Anonymkode: 4cf50...883

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge du ikke er en slik "sutrende og klagende" type så er det jo merkelig at det er så "mange" rundt deg som hele tiden kommer med råd du ikke har bedt om. Er du i en sårbar livssituasjon og det er det som trigger denne "hjelpsomheten"?

Anonymkode: 9c70c...b10

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har en venninne som synes jeg bør pusse opp leiligheten, kjøpe bil og få en behandling som hun mener ville være bra for meg. Like før jeg sier opp hele vennskapet. 

Ja nettopp, den typen der. Har du sagt fra? Jeg sa fra nå sist til hun jeg nevnte, blir interessant å se om hun fortsetter. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så lenge du ikke er en slik "sutrende og klagende" type så er det jo merkelig at det er så "mange" rundt deg som hele tiden kommer med råd du ikke har bedt om. Er du i en sårbar livssituasjon og det er det som trigger denne "hjelpsomheten"?

Jeg er ofte i villrede, og nylig har jeg vært i en svært sårbar situasjon ja. Men merker at det er noen som konstant gjør dette, og andre som aldri gjør det, unntatt en sjelden gang når det faktisk er gjennomtenkt og dermed velkomment. TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ofte i villrede, og nylig har jeg vært i en svært sårbar situasjon ja. Men merker at det er noen som konstant gjør dette, og andre som aldri gjør det, unntatt en sjelden gang når det faktisk er gjennomtenkt og dermed velkomment. TS

For meg høyrest det ut som om vennane dine er glade i deg og vil deg ditt beste. Kanskje dei har lettare for å sjå din situasjon og eventuelle løysingar enn deg som står midt i det? ❤️ 

Anonymkode: 5834c...b89

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da har du to valg.

1. Jatte med vedkommende, og da må du nok belage deg på å høre om dette mange mange ganger.

2. Gi beskjed om at du syns det er ubehagelig med slike råd, og at du ber om råd hvis du føler du trenger det.

Om denne personen da blir sur pga du hevder dine grenser, så er det bare å avslutte relasjonen til vedkommende....

Case closed 😂

Og nå var jeg en av dem som foreslår hva du kan gjøre....

Endret av Irak
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja nettopp, den typen der. Har du sagt fra? Jeg sa fra nå sist til hun jeg nevnte, blir interessant å se om hun fortsetter. TS

Jeg har sett gjennom fingrene med det for hun har noen andre veldig gode sider. Men jeg er såpass irritert at jeg kan komme til å si noe snart. Og når jeg blir irritert kan jeg være veeeldig tydelig, så det kan gå alle veier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Menn er fra Mars (kommer med løsning på problemet), kvinner er fra Venus (lytter i taushet).

Men noen kvinner er fra Mars.

Det er årsaken :nigo:

Anonymkode: 10368...3de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Menn er fra Mars (kommer med løsning på problemet), kvinner er fra Venus (lytter i taushet).

Stjernene taler.

Anonymkode: eaa33...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanskelig, for når du er sårbar, er det at de prøver å hjelpe deg. Det kan føles veldig rart å bare passivt være tilstede rundt noen mens de sliter.

Du gikk til dem, å da føler de at de må gi deg noe, støtte deg osv. For noen er det å tilby endring som kan hjelpe, fordi de sikkert hjelper seg på den måten også. Det er deres taktikk til bedring. 

Du kan fortelle at du ikke trenger råd.

Anonymkode: 49938...cb0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så rart, jeg er dame og gjør begge og mer.

Anonymkode: 49938...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Veldig vanlig. Og ekstremt irriterende. 

Anonymkode: 9e558...6c3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tull. Kvinner kommer med sine gode råd i tide og utide. 

Anonymkode: 9e558...6c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tendens til å ramle borti slike mennesker, og det er utrolig irriterende. Den siste jeg snakket med nå var en som jeg ble kjent med for et par år siden, og som har felles interesser med meg. Hun klarte å foreslå tre ting som jeg kunne gjøre i en eneste telefonsamtale, er dette normalt? Jeg merker det går igjen med folk som er søkende spirituelt og/eller ønsker å forbedre seg selv og leser ulike bøker osv. De vil foreslå at du mediterer, maler, går tur osv, og så vil de foreslå teknikker som de bruker, og bøker som de leser. Og jeg har da ikke bedt om noen forslag, og med hun siste følte jeg det som at hun foreslo ting til en 5-åring som kjeder seg. Jeg mener, jeg er voksen, og om jeg ville male så hadde jeg vel gjort det? Bah.

Jeg kan nok ( dessverre ) være en sånn venn. Da til noen som er negativ og klager over hvor vondt , kjedelig eller deprimerende livet er . Har lært meg med tiden , at noen trenger bare å tømme seg , å bruker ikke lenger like mye  energi på  å engasjere meg . Innsett at jeg ikke er den rette til å «hjelpe « dem . 

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har avsluttet slik vennskap nylig. Jeg liker ikke at folk tror de vet bedre, gir meg enkle forslag, som er helt uinteressante for meg og for senere å peke på at jeg ikke tar i mot noen av deres forslag og derfor ikke kan klage. Når forslagene deres ikke passer hverken meg eller min livstil. Føler meg mye bedre alene enn med slike slitsomme venner som alltid vet best. 

Anonymkode: feea8...b12

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fordi det faktisk er en del tullinger rundt omkring som dør etter å fortelle andre hva de skal gjøre. De benytter seg av enhver anledning, dette handler selvfølgelig om å dekke egne behov ved å utnytte andres svakheter. De tenker vel ikke slik selv, de tror jo på tøyset sitt. Jeg har sett enorme mengder cringey stuff på grunn av dette. Det er vel en måte for dem å skaffe seg dopamin på, antar jeg. Så da var det egentlig jeg som endte opp med å hjelpe dem … 🙄 det er en måte å få andre til å gjøre drittarbeid på. 

Anonymkode: 48b6b...d12

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi det faktisk er en del tullinger rundt omkring som dør etter å fortelle andre hva de skal gjøre. De benytter seg av enhver anledning, dette handler selvfølgelig om å dekke egne behov ved å utnytte andres svakheter. De tenker vel ikke slik selv, de tror jo på tøyset sitt. Jeg har sett enorme mengder cringey stuff på grunn av dette. Det er vel en måte for dem å skaffe seg dopamin på, antar jeg. Så da var det egentlig jeg som endte opp med å hjelpe dem … 🙄 det er en måte å få andre til å gjøre drittarbeid på. 

Men nå er vi kanskje over i narsissisme-land eller noe. 😅🥴🥴

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har sett gjennom fingrene med det for hun har noen andre veldig gode sider. Men jeg er såpass irritert at jeg kan komme til å si noe snart. Og når jeg blir irritert kan jeg være veeeldig tydelig, så det kan gå alle veier. 

Hvorfor ikke si fra før du eksploderer av irritasjon? Det hadde da vært den voksne måte å håndtere det på. 

Anonymkode: 5adda...69c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...