AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #81 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kjenner to mennesker som er naturlig slanke, og som likevel spiser enormt mye. Høy forbrenning, gener og aktivitet er nok mye av årsaken. Jeg har bodd med alle tre, så jeg vet at det ikke bare er i sosiale lag at de spiser mye, for å si det sånn. Anonymkode: 171c8...e1f Jeg er slank og har alltid vært det. Elsker god mat og spiser mye mat, mer enn et par overvektige venninner som jeg er mye sammen med, og lurer vel litt på hvorfor jeg er så mye slankere, når jeg koser meg med smør og sjokolade hver dag. Vi beveger oss ca like mye. Jeg har alltid trodd det har med ulik forbrenning å gjøre og at jeg har rask forbrenning. Det jeg har sett av ulikheter er: mens jeg spiser mye til måltidene spiser de mye mer mellom måltidene, en bolle her, smågodt der, småkaker, osv. Det er lite der og da, men blir mye til sammen. De drikker mye mer (sukkerfri) brus enn meg og mens jeg alltid drikker svart kaffe drikker de med melk og sukker. Jeg er glad i vin mens de heller drikker brus og spiser godt. Mine valg er bare basert på smak forresten. Anonymkode: cae37...fec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #82 Del Skrevet 4. desember 2024 Jeg er 45 år og underernært iflg BMI, spiser frokost, lunsj (skipper denne innimellom, men da blir jeg sulten før middag og raider skapet for chips og sjokolade), middag og kvelds i normale porsjoner. Kan gjerne forsyne meg to ganger av middag. Har ikke et spesielt sunt kosthold (spiser godteri hver dag 🫣) og er ganske inaktiv bortsett fra styrketrening 2-3 ganger i uka. Har flere barn, men de er så store at jeg ikke trenger å løpe etter dem. Jeg tror jeg bare har høy forbrenning. Anonymkode: 86584...c6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 4. desember 2024 #83 Del Skrevet 4. desember 2024 jabx skrev (1 time siden): Ja, det er riktig. Alt koker ned til kalorier inn/ut. Hun føler nok at hun spiser mye, men hun inntar ikke nok kalorier til at hun har et kalorioverskudd. Kalorier inn/ut argumentet er like hjernedødt som svare en med økonomiske problemer at det bare handler om at han bruker mer en han tjener. Teknisk korrekt, men fullstendig verdiløst. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #84 Del Skrevet 4. desember 2024 Gregarious skrev (3 minutter siden): Kalorier inn/ut argumentet er like hjernedødt som svare en med økonomiske problemer at det bare handler om at han bruker mer en han tjener. Teknisk korrekt, men fullstendig verdiløst. Så fysikkens lover er fullstendig verdiløse. Anonymkode: d0038...bb2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #85 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er slank og har alltid vært det. Elsker god mat og spiser mye mat, mer enn et par overvektige venninner som jeg er mye sammen med, og lurer vel litt på hvorfor jeg er så mye slankere, når jeg koser meg med smør og sjokolade hver dag. Vi beveger oss ca like mye. Jeg har alltid trodd det har med ulik forbrenning å gjøre og at jeg har rask forbrenning. Det jeg har sett av ulikheter er: mens jeg spiser mye til måltidene spiser de mye mer mellom måltidene, en bolle her, smågodt der, småkaker, osv. Det er lite der og da, men blir mye til sammen. De drikker mye mer (sukkerfri) brus enn meg og mens jeg alltid drikker svart kaffe drikker de med melk og sukker. Jeg er glad i vin mens de heller drikker brus og spiser godt. Mine valg er bare basert på smak forresten. Anonymkode: cae37...fec Jeg tror nok det ligger mye i dette ja. Og høyde, som også burde nevnes, de to jeg snakket om er bestevenninna mi og mannen min - de er 178 og 184 høy. Jeg er selv slank, men bare 163 og trenger mye mindre mat enn dem, og kaloribehovet mitt er derfor mye lavere - ergo kan jeg fortere legge på meg. Kan hverfall IKKE matche dem i matinntak 😂 Det hadde jeg ikke klart uansett - de spiser ofte 2-3 porsjoner, og restene mine i tillegg 😅 Anonymkode: 171c8...e1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #86 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tror nok det ligger mye i dette ja. Og høyde, som også burde nevnes, de to jeg snakket om er bestevenninna mi og mannen min - de er 178 og 184 høy. Jeg er selv slank, men bare 163 og trenger mye mindre mat enn dem, og kaloribehovet mitt er derfor mye lavere - ergo kan jeg fortere legge på meg. Kan hverfall IKKE matche dem i matinntak 😂 Det hadde jeg ikke klart uansett - de spiser ofte 2-3 porsjoner, og restene mine i tillegg 😅 Anonymkode: 171c8...e1f Jeg er 178 og legger på meg bare jeg tenker på sjokolade 😄 (Og ja, selvsagt en overdrivelse om noen skulle finne på å kommentere at dette ikke går an) Anonymkode: 84a44...beb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #87 Del Skrevet 4. desember 2024 Jeg har alltid spist mye og vært tynn. I ungdommen var jeg så tynn at jeg ble erta for det. Som voksen ser jeg ikke sykelig tynn ut, men er fremdeles veldig slank. Jeg spiser mye og er veldig glad i sjokolade, potetgull, kaker osv og kan fint fråtse en del. Men alt i alt spiser jeg ganske sunt: hjemmebakt grovt brød, all mat laget fra bunnen, mye grønnsaker, fisk og generelt variert mat. Trener lite, men er aktiv. Jeg tror det kun handler om gener/forbrenning for min del. Flere i familien er sånn. Anonymkode: b55d7...539 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #88 Del Skrevet 4. desember 2024 Jeg har alltid vært slank. 51 kg og 165 cm. Spiser det jeg vil, men jeg spiser til jeg blir passe mett. Har lagt merke til at mange tar store porsjoner. Det gjør ikke jeg. Er i tillegg aktiv og beveger meg mye. Anonymkode: 2e3f7...ee4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 4. desember 2024 #89 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så fysikkens lover er fullstendig verdiløse. Anonymkode: d0038...bb2 Simple henvisninger til termodynamikk som forklaringsmodell for komplekse spørsmålet er verdiløse ja. På samme måte som å si at et fly krasjet fordi det mistet høyde, hadde det ikke mistet høyde så hadde det ikke krasjet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #90 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 18.16): Kjenner en dame som er tynn og sier hun spiser mye men legger ikke på seg. Men de tynne må jo spise mye mindre for å ikke legge på seg. Er det virkelig sånn at noen bare forbrenner mer? Trodde det var kcal inn og kcal ut på alle mennesker. Anonymkode: 28fd6...f88 Det er jo et rent regnestykke. Og en normalt sunn kvinne, feks, forbrenner 1800-2500 kcal per døgn. Så sier noen «så mye forbrenner ikke min livsstil». Og, nei, man vet at en god del mennesker har valgt seg en livsstil som forbrenner betydelig mindre. Men da er den faktisk ikke innenfor «normalt sunn». Det løses ikke ved å spise mindre, men ved å endre livsstil til man forbrenner anbefalt mengde. Og man heller i moderne forskning mer til at 2200 og opp bør være normalen, og at selv 1800-2200 i «forbruk» er en for inaktiv livsstil. Så, nei, tynne må ikke spise «mye mindre». De beveger seg mer. Og man kan uansett spise så «mye» man vil i rent kvantum. Mengde mat og mengde kcal er ikke sammenfallende enheter. Det blir som tråder her der ts påstår seg gå opp i vekt på 1600 kcal. Samtidig, altså, som en normalt sunn kvinne forbrenner rundt 2200 kcal per dag på sin livsstil. Det skyldes ikke for høyt matinntak, men et valgt aktivitetsnivå uforenelig med «normalt sunn». Anonymkode: 9b66b...474 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #91 Del Skrevet 5. desember 2024 aksase skrev (På 29.11.2024 den 18.54): Det er helt korrekt!! Metthet styres av et hormon. Mye tyder på at tynne mennesker produserer mye av dette hormonet, mens overvektige produserer mindre, og de virkelig store produserer veldig lite av dette hormonet. Jo mindre metthetshormon kroppen produserer, jo mer mat skal til før man føler seg mett. Enkelte blir nesten aldri mette, selv om magen er helt sprengt av mat, og når de blir mette, varer metthetsfølelsen ofte veldig kort tid, kanskje bare en halvtime eller mindre. De nye slankemedisinene inneholder et stoff som etterlikner dette hormonet. De som bruker slike medisiner og har effekt av det, får justert metthetsfølelsen slik at den likner mer på det som du og andre normalvektige opplever. De spiser dermed naturlig mindre og vekten går ned. Denne mangelen på "metthetshormon" er, som andre hormonmangler, f.eks. diabetes, en kronisk sykdom som man ikke blir frisk av. Derfor må overvektige trolig regne med å gå på slankemedisin livet ut, på samme måte som diabetikere må gå på insulin-tilskudd livet ut. Slutter man med insulinsprøyter eller slankesprøyter, kommer symptomene og problemene tilbake. Hormonet som gjør oss sultne og får oss til å spise mer enn vi skal heter Ghrelin. Har alltid tenkt at det høres ut som en ondskapsfull trollmann i science fiction/fantasy. Du hører det nesten på ordet at Ghrelin ikke lyder positivt og har noe ekkelt over seg. Jeg hadde ikke blitt venn med noen som heter Ghrelin i allefall og det synes jeg er passende for noe som er skyld i så mye fortvilelse og mislykkede dietter. Anonymkode: 1b362...dff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #92 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 20.44): Min venninne er sånn. Hun har alltid vært tynn. Hun forsyner seg grovt når vi er sammen. Og hun spiser mer enn meg som er overvektig. Trodde jeg helt til jeg dro på ferie med henne. Når jeg var opptatt av når frokosten stengte så ville hun sove. Når jeg var opptatt av å finne mat NÅ til lunsj så var sightseeing viktigere for henne, "så kan vi heller spørre folk vi kjenner som har vært her og google gode restauranter i stedet for å velge noe vi får hjemme uansett..." Hun endte opp med å ikke spise og drikke noe annet enn en kaffe latte og en is før middag. Men til middag ville hun ha 3-retters med mye vin, og spiste mer enn meg igjen som måtte ha frokost og spiste energibarer for å ikke få lavt blodsukker. Det preget ikke henne. Synet kan bedra med de der slankisene 😄 Totalen har man ikke oversikt over. Mange tynne har god appetit når maten er god og fristende og står foran dem, men ellers så kan de spise lite. Anonymkode: 1c321...bcc Enig der. Var i sommer på tur med ei venninne, vi er begge overvektige men hun betydelig mer enn meg. Jeg har stusset fordi utifra det hun har sagt spiser mindre usunt enn meg, og færre måltider. Men opplevde jo det på ferien at selv om vi begge spiste akkurat det vi ville pga ferien, så spiste hun mer mat iform av dobbelt opp med pålegg, spiste alltid opp maten til middag der jeg ikke orket alt, spiste minst like mye chips og godteri som meg, hun sier hun veldig sjelden spiser godteri fordi hun blir kvalm, mens godteri er min største last, allikevel spiste vi samme mengde. Jeg liker å gå mye, hun ville ta drosje osv. Tror det er sånn med tynne også, at de spiser sjeldnere, mindre porsjoner eller de har ingen småspising imellom måltider, og/eller beveger seg mer enn de tenker over selv. Anonymkode: 7ad8c...b24 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 5. desember 2024 #93 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 18.16): Kjenner en dame som er tynn og sier hun spiser mye men legger ikke på seg. Men de tynne må jo spise mye mindre for å ikke legge på seg. Er det virkelig sånn at noen bare forbrenner mer? Trodde det var kcal inn og kcal ut på alle mennesker. Anonymkode: 28fd6...f88 Kcal ut og kcal inn ja. Men kcal ut er ikke noen eksakt vitenskap. Noen forbrenner mer, ja. Veldig mange opplever også at forbrenningen endrer seg gjennom livet. Om kostholdet og aktivitetsnivået er stabilt, er ikke nødvendigvis vekten det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #94 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 18.21): Hadde du sett henne hele dagen i uke etter uke, hadde du sett at hun spiser mye mindre enn deg. Tynne mennesker spiser gjerne en del i sosiale lag, sammen med andre, men mindre alene. Så det framstår for andre som «de kan spise hva de vil». De har tydelige rutiner i hverdagskostholdet sitt. De har en personlighet som hverken fråtser eller er impulsiv, mer asketisk. Anonymkode: e98f6...36f Eller de kan ha bulimi, de kan være syke på andre måter samt noen få har høy forbrenning,men med årene har de fleste ikke det. Poenget er jo never know! Anonymkode: f9d9d...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #95 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg har bmi på 19 og spiser relativt sunt. Trener 4 dager i uka, og merker at når jeg trener mindre så blir jeg mindre sulten og spiser automatisk mindre. Kunne veldig gjerne spist masse chips og smågodt hver dag, men det er ikke verdt det for meg. Helsa og fasongen er viktigere enn usunn mat. Når jeg er sulten så spiser jeg til jeg ikke er sulten mer og ikke til jeg føler meg skikkelig mett. Jeg liker bare ikke følelsen av det. Så nøkkelen for meg er å trene for helsa og utseende og spise mat som gjør godt for kroppen. Når jeg ser overvektige gir det meg motivasjon. Det er stygt av meg; overfladisk og har aldri sagt det høyt. Men har forståelse for at ikke alle har muligheten eller «klarer det» av mange ulike årsaker. Spiseforstyrrelser, hormoner, sykdom, interesse, matstøy, medisiner, travelt liv osv. Anonymkode: 1ea47...20b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairy95 Skrevet 5. desember 2024 #96 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 12.23): Jeg er antakeligvis det mange mener er tynn (er normalvektig så jeg kaller meg slank) med min 19.2 i bmi. Skulle jeg fulgt apetitten og godtesuget, ville jeg veid en god del mer, og fettet legger seg rundt magen på meg. Ligger jeg på BMI 21-22, får jeg livvidde over 80 cm, som er forbundet med økt risiko for livsstilssykdommer. Derfor holder jeg matinntaket på ca 1500 om dagen. Jeg teller stort sett ikke, fordi jeg stort sett vet hva som er kaloritett mat og hvor mye som kan spises av hva. Monitorerer vekta, og teller kun kalorier ved vektoppgang på 2-3 kg. Det skjer kanskje en gang i året, en uke eller to i slengen. Men må altså passe på som en hauk så jeg ikke går opp de farlige kiloene på midjen. Jeg vet at mange tror at det er enkelt for meg, siden jeg har vært stabilt normalvektig i 18 år, men det kommer overhodet ikke gratis. Anonymkode: 59c49...b4b Kan jeg spørre hva du spiser til vanlig på 1500 kalorier og hvor aktiv du er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #97 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg var veldig tynn, med rask metthetsfølelse og spiste generelt veldig lite, jeg var småspist og hadde ingen problemer med å holde vekten, det var før første graviditet... Opplever da å bli sulten !! Og det 24 timer i døgnet, hadde null metthetsfølelse og måtte bare slutte å spise under hvert måltid fordi jeg skjønte att etter 8-12 brødskiver til feks frukost, så burde jeg være mett. Jeg åt og åt, doblet nesten vekten og gikk konstant sulten, uansett matinntak, i 9 måneder.. Haugsulten faktisk, var lettere desperat fremfor kjøleskapet til alle døgnes tider, raida kjøkkenskap for alt spiselig. Det var direkte ei pine, våkna sulten, la meg sulten, sulten hele tiden, uansett hvor mye jeg åt. Tok 3 måneder etter fødsel før metthetsfølelse så smått begynner å komme tilbake, og jeg spiser normalt igjen, og 2 år før kroppen var tilbake til normalen. Kvidde meg skikkelig til enste graviditet, men da var det neste omvendt, sleit med å få i meg maten og blei mett bare av å se på den. Om jeg derimot ikke hadde fått tilbake metthetsfølelse, så hadde jeg garantert fremdeles vært ganske overvektig, jeg hadde aldri i livet gredd å gå så sulten hele tiden uten å spise, så etter dette forstår jeg faktisk de som spiser seg opp til 200-300 kg, det var skikkelig ille! Anonymkode: ab167...989 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #98 Del Skrevet 5. desember 2024 Fairy95 skrev (21 minutter siden): Kan jeg spørre hva du spiser til vanlig på 1500 kalorier og hvor aktiv du er? Spiser en liten porsjon havregrøt på morgenen, liten skål yoghurt naturell med granola til lunsj. Spiser også én porsjon med middag. Middag er som regel laget på kylling/karbonadedeig, har som regel grønnsaker og litt fullkornspasta eller ris til. Er dessverre særdeles lite aktiv til hverdags, med kontorjobb og bil. Anonymkode: 59c49...b4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 5. desember 2024 #99 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hormonet som gjør oss sultne og får oss til å spise mer enn vi skal heter Ghrelin. Har alltid tenkt at det høres ut som en ondskapsfull trollmann i science fiction/fantasy. Du hører det nesten på ordet at Ghrelin ikke lyder positivt og har noe ekkelt over seg. Jeg hadde ikke blitt venn med noen som heter Ghrelin i allefall og det synes jeg er passende for noe som er skyld i så mye fortvilelse og mislykkede dietter. Anonymkode: 1b362...dff Har ikke hørt om det hormonet før, men det er sikkert riktig. Det hormonet som styrer metthetsfølelse og apetitt, heter heter noe så lite spennende GLP-1. Det er dette hormonet som er i slankemedisiner og det virker motsatt av Ghrelin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #100 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg var undervektig frem til jeg startet på noen medisiner, nå er jeg normalvektig å føler meg som en tykk person. Jeg tror jeg fikk mer enn vanlig kaloriinntak for livrett var junkfood, spiste gjerne en hel sjokoladeplate, ikke minst kjøpte jeg meg sjokolade og frøloff som var lunsjen min i 3-4 år. Nå kan jeg ikke spise en sjokoladebit engang før vekta øker. Mannen min er tynn, han spiser mye. Mye mer enn hva som er vanlig. Min mann og min sønn har ett brød til lunsj til sammen. Det går i tillegg mye ost og skinke på denne lunsjen. De spiser vanvittig. Trene er de ikke noe gode på, det er kanskje maks 1 gang i uken. Mannen er 1.90 høy og veier 70 kilo. Da har han faktisk lagt på seg 10 kilo siden vi ble sammen for over 20 år siden. Sønnen er 184 og veier nå 59 kilo, minste barnet vårt må ha ernæringsdrikke i tillegg til lunsj på skolen for å få i seg nok næring. De sier at vi alle er like og alle forbrenner likt, jeg har ikke helt troa. Anonymkode: cb8e6...9a2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå