Gå til innhold

Gutt på 10 år som tisser på seg om dagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vasker han egne klær? Kanskje det kan motivere, for det blir jo litt ekstra vask. Hjelp ham med å sette på, og la ham henge opp tøyet selv. Det har min gjort fra han var 9 år. 

Anonymkode: 08a94...bc3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Må ha spesial tiltak, helt utrolig det ikke alt er oppfølging og vedtak på det når man har en 10 åring som dusjer seg i tiss hver dag

Anonymkode: 4c8cc...c84

Dusjing i tiss er ikke nevnt.

Anonymkode: 2965e...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd familieterapi? Det finnes noen flinke folk der ute.

Anonymkode: 08a94...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan begynne å vaske sine egne klær. Om ingenting fysisk er galt, er kanskje mobbing løsningen? Du kan prøve å forklare at ingen vil være med noen som lukter tiss. For det er sant

Anonymkode: 21814...cd6

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså her må silkehanskene av. Null besøk, null besøk hos andre, ingen skjerm overhodet osv før han begynner å gå på do. Ingenting gøy. 

Anonymkode: 70934...4a6

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ansvarliggjør, ansvarliggjør og slutt å legge til rette for at han kan tisse rundt som han vil og få alle til å gå etter sin pipe....

Han må ordne skift selv. ta med skift til skolen selv, vaske klærne selv, og møbler som han tisser ned må han vaske. 

også kan dere kanskje ta den praten om det er noen voksne eller ungdommer som har tatt han på steder som gjør at han i våken tilstand dissosierer vekk kroppens naturlige sanseopplevelser...?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å unngå mobbing og ikke minst redusere arbeidsmengde foreslår jeg at dere gir han valget mellom faste dotider eller bleier. 

Anonymkode: 94601...991

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn som sliter med det samme, men noen år yngre. Det har gått bedre etter at vi har kjørt rutine med dobesøk annenhver time, men skjønner godt det du mener om at han bare ikke orker å høre etter mer. Strategien blir nok til slutt bare å ignorere problemet, det har min også gjort.  Jeg har ingen tro på straff og skam som noen foreslår, men er litt med på tanken om at han skifter og ordner opp selv. Om han må skifte og vaske egne klær hver gang det skjer, blir jo dette en logisk konsekvens som kanskje gjør at han til slutt tenker at det er mer praktisk å bare gå på do. 

Anonymkode: 5cf81...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han vært hos en psykolog? Jeg tenker det må jo være en brist her ett sted mtp at han ikke viser tegn til å bli flau/skamme seg? Eller bry seg om at han sprer om seg med sjenerende lukt?  

høres ufattelig slitsomt ut å ha det sånn. Både for dere foreldre og han. 

Anonymkode: d8ca1...fee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han ADHD? Jeg slet med det samme som barn. Hadde rett og slett ikke "tid" til å gå på do fordi jeg skulle gjøre tusen millioner ting konstant hele tiden

Anonymkode: 8022d...25f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Problemet har vedvart over flere år, med noen tørre perioder innimellom. Vært til utredning for alt fysisk, normal tømming av blære ift inntak av drikke osv. Tørr hele natten og våkner om natten hvis han må på do og går da på do. 

Opplever at det største problemet er at han selv vil velge når han skal gå på do, og ikke bli fortalt når han skal gå. Men da blir det alltid uhell. Forsøkt vibrerende klokke, men han følger den ikke, tar den av osv. Han vil ikke avbryte aktiviteter han synes er morsomme for å gå på do. Vil ikke gå glipp av noe. Forklarer at ALLE må gå på do og det er normalt, men han reagerer med en tullete reaksjon som om det ikke er sant.

Her snakker vi ikke om skvetting, men at han ofte etter skolen er våt fra magen ned til knærne av tiss. Gidder ikke å skifte selv om han har skift på skolen. 

Når han blir spurt om han er tørr eller må skifte kan han fort finne på å juge, og så når vi sjekker ser vi at han er våt. Ofte lukter det jo også. 

Om vinteren er det spesielt slitsomt, tre lag som er vått tvers igjennom. Stillongs, bukse og vinterbukse. Har sagt til han at han ikke får dra i skibakken el sånn som det er nå, fordi til og med vinterbuksen utenpå er klissvåt. Han kan bli syk samt at han også er ekstra utsatt for urinveisinfeksjon. Tilbød han truseinnlegg som ikke synes sist vinter, men det nektet han å prøve. 

INGENTING biter på han. Belønning fungerer ikke. Oppmuntrende snakk fungerer ikke. Straff (feks reduksjon av gamingtid) fungerer ikke. Alt vi prøver av hjelpemidler fungerer ikke. Husk at vi har prøvd alt dette over flere år. 

Nå går han i fjerde klasse og frykten min for mobbing fra andre elever øker for hvert år. Ofte går han jo rundt og lukter tiss. 

Vi kan ikke dra noe sted uten å ha med skift, eller å mase på han om å gå på do hver time. Vi er slitne og lei alle sammen. Men det føles ikke som noe alternativ å bare gi f*** og la han klare seg selv heller. 

Når man spør han om hvorfor det blir sånn så bare løfter han på skuldrene, kommer med masse unnskyldninger om hvorfor han ikke hadde tid eller ikke kunne gå på do. Kommer han hjem våt sier han alltid at det skjedde på veien hjem, men vi lukter jo og ser på klærne at det ikke er sant, at han ofte går flere timer og kun skifter når han får beskjed om det. Vi legger tilgjengelig skift på skolen, i sekken, hjemme på badet. 

Vi prøver å ikke være sinte eller kjefte, men dette er en stor pysisk belastning for hele familien. Og det har pågått over flere år. Spesielt slitsomt er det jo også når han er på skole og er med venner og på fritidsaktiviteter, og man ikke kan fortsette å jobbe med rutine og påminnelser. Det er begrenset hvor mye skolen kan bistå med. 

Jeg føler jeg er ved veis ende, har noen ideer eller tips som kan hjelpe? 

Anonymkode: 33d59...d1f

Jeg småskvettet i 14-års alderen (jente), hver dag i en lang periode, idét jeg var utenfor huset etter å ha gått hjem fra skolen. Ble mobbet på skolen og hadde det virkelig ikke noe bra på skolen, så jeg har i ettertid kommet frem til at jeg tisset litt på meg fordi kroppen slappet av når jeg endelig kom hjem etter en lang skoledag. 

Anonymkode: d4e2b...3e5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret er at han bør bruke bleie. Siden han ikke blir mobbet på skolen er det kanskje lurt at han ikke bruker det der, men hjemme og ellers virker det som bleie er den beste løsningen. 

Anonymkode: efd1c...5b7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. vi har en 12 åring  var 9 år som var like din, jeg som mor prøvede å få til at han måtte tisse på do ikke i trusen, ja ja sa han, men han var helt opphengt i lek og morro med venner på skolen og sfo, jeg vaske truser, bukser til jeg ble blå i øyene, vi var innom helsesykepleieren, fastlege og til slutt sykehuset. Han hadde normal blære å han tisset normalt når han var på sykehuset til kontroll, en av barnelegene ga meg et tips, prøv uridom ( en slags kondom med hull på tuppen til å koble slange til)  med pose på lår/legg i noen måneder, vi fikk undervisning av 2 sykepleiere på avdelingen på hvordan man fester og kobler til pose på den, det ble målt sånn at vi fikk den riktige strøelsen som skulle passe han, er glad at de hadde den inne og vi fikk den på blåresept. Når vi kom hjem så hjalp jeg han med å få festet den på penis og pose på leggen, men etter 14 dager så klarte han det godt selv. Når han ble 11 år så glemte han å sette den på før han dro til skole, da gikk han faktisk på do. Etter den dagne så har han vært tørr:) tror nok at det er pubertet som driver å slår inn på han:) Håper det ordner seg for dere å:) 

Anonymkode: 5b7ac...d99

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må det sjekkes opp i mer enn bare om problemer som er knyttet til blære, urinveisinfeksjon, epilepsi, diabetes m.m. 

Er han henvist BUP? Dere er nødt å komme til bunns i hvorfor han ikke vil tisse. Har han opplevd noe han ikke burde når han har vært på toalettet alene? På trening? Skolen? Hjemme? Hos andre? Hvorfor vegrer han seg og tillater å la alle andre se at han er kliss våt av tiss uten at det ligger noe mer bak? Kanskje det veier opp for ubehaget han kjenner på ved å gå på toalettet. Mobbing? Overgrep? Dere må snu alle steiner her. Stakkers gutt som det prøves uendelig mange «metoder» på, alt fra «straff» til ansvarliggjøring dersom han faktisk oppriktig strever med noe. Dere må ha fokus på hans psykiske helse og ikke bare fysiske.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 16.20):

Problemet har vedvart over flere år, med noen tørre perioder innimellom. Vært til utredning for alt fysisk, normal tømming av blære ift inntak av drikke osv. Tørr hele natten og våkner om natten hvis han må på do og går da på do. 

Opplever at det største problemet er at han selv vil velge når han skal gå på do, og ikke bli fortalt når han skal gå. Men da blir det alltid uhell. Forsøkt vibrerende klokke, men han følger den ikke, tar den av osv. Han vil ikke avbryte aktiviteter han synes er morsomme for å gå på do. Vil ikke gå glipp av noe. Forklarer at ALLE må gå på do og det er normalt, men han reagerer med en tullete reaksjon som om det ikke er sant.

Her snakker vi ikke om skvetting, men at han ofte etter skolen er våt fra magen ned til knærne av tiss. Gidder ikke å skifte selv om han har skift på skolen. 

Når han blir spurt om han er tørr eller må skifte kan han fort finne på å juge, og så når vi sjekker ser vi at han er våt. Ofte lukter det jo også. 

Om vinteren er det spesielt slitsomt, tre lag som er vått tvers igjennom. Stillongs, bukse og vinterbukse. Har sagt til han at han ikke får dra i skibakken el sånn som det er nå, fordi til og med vinterbuksen utenpå er klissvåt. Han kan bli syk samt at han også er ekstra utsatt for urinveisinfeksjon. Tilbød han truseinnlegg som ikke synes sist vinter, men det nektet han å prøve. 

INGENTING biter på han. Belønning fungerer ikke. Oppmuntrende snakk fungerer ikke. Straff (feks reduksjon av gamingtid) fungerer ikke. Alt vi prøver av hjelpemidler fungerer ikke. Husk at vi har prøvd alt dette over flere år. 

Nå går han i fjerde klasse og frykten min for mobbing fra andre elever øker for hvert år. Ofte går han jo rundt og lukter tiss. 

Vi kan ikke dra noe sted uten å ha med skift, eller å mase på han om å gå på do hver time. Vi er slitne og lei alle sammen. Men det føles ikke som noe alternativ å bare gi f*** og la han klare seg selv heller. 

Når man spør han om hvorfor det blir sånn så bare løfter han på skuldrene, kommer med masse unnskyldninger om hvorfor han ikke hadde tid eller ikke kunne gå på do. Kommer han hjem våt sier han alltid at det skjedde på veien hjem, men vi lukter jo og ser på klærne at det ikke er sant, at han ofte går flere timer og kun skifter når han får beskjed om det. Vi legger tilgjengelig skift på skolen, i sekken, hjemme på badet. 

Vi prøver å ikke være sinte eller kjefte, men dette er en stor pysisk belastning for hele familien. Og det har pågått over flere år. Spesielt slitsomt er det jo også når han er på skole og er med venner og på fritidsaktiviteter, og man ikke kan fortsette å jobbe med rutine og påminnelser. Det er begrenset hvor mye skolen kan bistå med. 

Jeg føler jeg er ved veis ende, har noen ideer eller tips som kan hjelpe? 

Hvordan er avføringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 16.42):

Som jeg skrev først i innlegget så har han vært til utredning, på sykehuset. Alt av tester er normale. Fordi han er tørr på natten er det heller ingenting som tilsier at han skal ha uhell på dagen. 

Han har ikke epilepsi. Han har flere helsekontroller i året pga andre medisinske tilstander. 

Våt fra magen og ned til knærne inntil flere ganger om dagen. 

Men ble han sjekket for forstoppelse, ultralyd av mage/tarmsystemet for å se på størrelsen på blæren og evt. forstoppelser som forstyrrer blærefunksjonen?

Han har nok opplevd så mye skam rundt dette at han rett og slett har stengt av all følelse rundt dette som en overlevelsesmekanisme...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 16.47):

Her må du rett og slett aktivere litt sunn skam hos han! Han må gjøres flau for å få det her inn! Når alt annet er prøvd er det dette som mangler han 

Anonymkode: 4c8cc...c84

Litt enig men vet ikke om det mulig kan gjøre vondt verre? Tanken om å foreslå at ts skal true med at han må begynne med bleier igjen slår meg.... Men er det slemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som gutten rett og slett ikke gidder å gå på do og tisse

Anonymkode: 5c3f4...25e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg virker det som gutten rett og slett ikke gidder å gå på do og tisse

Anonymkode: 5c3f4...25e

Men det må da være en grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det korte svaret er at han bør bruke bleie. Siden han ikke blir mobbet på skolen er det kanskje lurt at han ikke bruker det der, men hjemme og ellers virker det som bleie er den beste løsningen. 

Anonymkode: efd1c...5b7

Men det virker jo som at det er mest på skolen uhellene skjer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...