AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:08 #41 Del Skrevet søndag kl 05:08 AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 16.04): Jeg fikk barn for 20 år siden, og det var kun gravide rundt 40 år som sjekket om fosteret hadde kromosomforandringer o.l. Ser på snap at "alle" tar NIPT test for å finne ut om fosteret er friskt. Er det er å kunne ta det bort før uke 18? Det blir jo et sorteringssamfunn da Anonymkode: 9cb47...5f3 Det er trist ja. Kvinnens valg settes over fosterets rett til liv. Og høyst sannsynelig blir retten til selvbestemt abort utvidet til uke 18. Ikke bare trisomi, men også kjønn kommer til å bli valgt bort. I Kina og India dreper de jentefostre, men i Norge er jeg mer bekymret for gutter. Anonymkode: 3e593...9ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:19 #42 Del Skrevet søndag kl 05:19 AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 16.51): Det er mange influencere som er gravide nå, og de snakker alle om å ta nipt test og vil helst ta det så tidlig som mulig og reiser da til Sverige. Blant annet Sara Emilie, Helle Nordby, Ulrikke Brandstorp osv som er fra 25-30 år. Jeg hadde heller ikke ønsket å satt til verden et lite menneske som jeg visste ville dø i løpet av det første året på grunn av store avvik. Hvis jeg fikk vite at fosteret hadde Downs syndrom hadde jeg nok hatt større problemer med å ta det bort, da jeg kjenner flere barn med Downs som fungerer ganske bra, bor for seg selv og har gått 13 år på skole . Ts Anonymkode: 9cb47...5f3 Og jeg kjenner flere barn/voksne med Downs som ikke fungerer alene i det hele tatt i en familie. Store sinneutbrudd og et voldsomt temperament. Selv hadde jeg valgt bort et barn med Downs. Anonymkode: 47350...461 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22 timer siden #43 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (På 1.12.2024 den 6.08): Det er trist ja. Kvinnens valg settes over fosterets rett til liv. Og høyst sannsynelig blir retten til selvbestemt abort utvidet til uke 18. Ikke bare trisomi, men også kjønn kommer til å bli valgt bort. I Kina og India dreper de jentefostre, men i Norge er jeg mer bekymret for gutter. Anonymkode: 3e593...9ed Det med kjønn kommer ikke til å være god nok grunn i norge. Det tror jeg ikke. Du får ikke engang vite om kjønn på nipt om det ikke er medisinsk grunn for det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #44 Del Skrevet 22 timer siden Nå har ikke jeg tatt NIPT, er 33 og gidder ikke betale for det. Men hadde vi funnet ut at barnet var ganske sykt eller hadde downs så hadde jeg tatt abort. Viser det seg ved fødsel at barnet har det ene eller det andre så får man jo ikke gjort noe med det, men jeg setter ikke med viten og vilje et barn til verden som vi VET har downs eller sykdommer som vil gjøre det pleietrengende. Man aner ikke om barnet med downs vil være høytfungerende eller pleietrengende 24/7 med alle mulige tillegssykdommer. Nei det er ikke en berikelse å få et pleietrengende barn, og med downs så vet man faktisk aldri. Har jobbet lenge nok med pleietrengende/syke til at jeg ikke ønsker dette selv. Anonymkode: acfd8...175 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kleppmelk Skrevet 22 timer siden #45 Del Skrevet 22 timer siden Nå får du det gratis hvis du er 35 eller eldre. Jeg er SJELEGLAD for at det er et tilbud for min siste var alvorlig syk og hadde bare levd i maks 3 år. Psyken min hadde ikke tålt og hatt et sykt barn på lånt tid så en abort var helt riktig i vårt tilfelle. Selvsagt helt grusomt og jeg kommer til å sørge over det barnet til dagen jeg dør, men alternativet var verre. Det var ikke et liv verdig. Venninnen min fikk også vite kjønn på NIPT i Norge fordi hun ikke kan bære fram jenter (genetisk sykdom), men det er vel eneste grunnen til at du får vite kjønns her til lands Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #46 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 16.51): Hvis jeg fikk vite at fosteret hadde Downs syndrom hadde jeg nok hatt større problemer med å ta det bort, da jeg kjenner flere barn med Downs som fungerer ganske bra, bor for seg selv og har gått 13 år på skole . Utfordringen er at du ikke er garantert å få et slikt høytfungerende downs-barn. De kan like gjerne komme som multihandikappede, uten språk, lenket til en seng resten av livet. Downs er hele spekteret, ikke bare de høytfungerende du treffer rundt om, men mange som bor på institusjon i en seng som du da selvfølgelig ikke ser i hverdagen. Anonymkode: 43d3a...1a9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 21 timer siden #47 Del Skrevet 21 timer siden Kleppmelk skrev (5 minutter siden): Nå får du det gratis hvis du er 35 eller eldre. Jeg er SJELEGLAD for at det er et tilbud for min siste var alvorlig syk og hadde bare levd i maks 3 år. Psyken min hadde ikke tålt og hatt et sykt barn på lånt tid så en abort var helt riktig i vårt tilfelle. Selvsagt helt grusomt og jeg kommer til å sørge over det barnet til dagen jeg dør, men alternativet var verre. Det var ikke et liv verdig. Venninnen min fikk også vite kjønn på NIPT i Norge fordi hun ikke kan bære fram jenter (genetisk sykdom), men det er vel eneste grunnen til at du får vite kjønns her til lands Jeg gikk og vite kjønn pga genetisk sykdom som jeg er bærer av som kun rammer gutter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #48 Del Skrevet 21 timer siden Maleficenta skrev (21 minutter siden): Det med kjønn kommer ikke til å være god nok grunn i norge. Det tror jeg ikke. Du får ikke engang vite om kjønn på nipt om det ikke er medisinsk grunn for det Selvbestemt abort betyr at du ikke må oppgi grunn. Det vil si at kvinnen kan få innvilget abort uansett grunn. Anonymkode: 3e593...9ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #49 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 16.04): Jeg fikk barn for 20 år siden, og det var kun gravide rundt 40 år som sjekket om fosteret hadde kromosomforandringer o.l. Ser på snap at "alle" tar NIPT test for å finne ut om fosteret er friskt. Er det er å kunne ta det bort før uke 18? Det blir jo et sorteringssamfunn da Anonymkode: 9cb47...5f3 Det er ikke vanlig at ALLE tar nipt nei. Men hovedforskjellen fra 20år siden og i dag er at det tilbys alle over 35, de yngre enn 35 må betale selv. Men det er blitt litt flere som velger å gjøre det i Sverige nylig fordi de da får vite kjønn også - noe man ikke får i Norge. I Norge regnes at man har 55.000 gravide i året - av disse tar mellom 15-20.000 nipt.. Så ALLE er det ikke.. Ikke halvparten en gang.. Men alt som snakkes åpent om kan oppfattes som "alle", "normalt" "vanlig" selv om det ikke er det.. Fordi det snakkes åpent om VS holdes skjult.. Anonymkode: 142cd...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #50 Del Skrevet 17 timer siden Jeg var 33 år i 2022, og betalte 10 000 av egen lomme for privat tidlig UL og NIPT. Jeg har Downs syndrom i min familie. Hadde tatt abort om barnet var sykt. Jeg ønsket at barnet mitt skulle få leve livet som frisk, og gjør det som er innenfor min makt for å få det til. Anonymkode: c806c...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå