AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:09 #21 Del Skrevet fredag kl 19:09 Jeg har ikke tatt nipt, men de fant avvik på tidlig ultralyd så jeg ble henvist til rikshospitalet og de tok morkakeprøve. Etter den opplevelsen må jeg si at jeg ikke har tenkt å legge meg opp i at andre mennesker ønsker å ta nipt. Vi fikk det nært på, muligheten for at det kanskje var noe alvorlig galt. Det er lett å dømme folk og si "jammen det er et sorteringssamfunn!" Det er vel kanskje det. Men å bære frem et barn for så å oppleve at det lever i 3 dager med smerter før det dør, det er for mange en ekstrem belastning. Jeg tror de fleste som avbryter et svangerskap etter en nipt-test gjør det fordi de ikke vil at barnet skal ha smerter, de føler ikke de er kapable til å kunne gi et barn med svært omfattende helseutfordringer den omsorgen det faktisk trenger resten av sitt eget liv, de mener de ikke vil klare å ivareta eksisterende barn OG barnet med store omsorgsbehov på en god måte. Mange tviler ikke på at et barn med kromosomfeil er en gave og de føler uendelig mye kjærlighet for barnet sitt selv om det ikke er født og selv om det ikke skal vokse opp. De ønsker å skåne barnet fra et liv i smerte, krise, uro, fortvilelse og sorg. Heldigvis var prøvene våre fine og vi fikk et friskt barn. Selv etter morkakeprøven var det fremdeles mange diagnoser barnet kunne blitt født med, som de ikke undersøker. Så helt sorteringssamfunn er det jo ikke... Anonymkode: a8fe3...25f 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 04:35 #22 Del Skrevet lørdag kl 04:35 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er mange influencere som er gravide nå, og de snakker alle om å ta nipt test og vil helst ta det så tidlig som mulig og reiser da til Sverige. Blant annet Sara Emilie, Helle Nordby, Ulrikke Brandstorp osv som er fra 25-30 år. Jeg hadde heller ikke ønsket å satt til verden et lite menneske som jeg visste ville dø i løpet av det første året på grunn av store avvik. Hvis jeg fikk vite at fosteret hadde Downs syndrom hadde jeg nok hatt større problemer med å ta det bort, da jeg kjenner flere barn med Downs som fungerer ganske bra, bor for seg selv og har gått 13 år på skole . Ts Anonymkode: 9cb47...5f3 Store avvik ser de mest sannsynlig på UL uansett. Jeg er over 35 og synes de sjekket ting grundigere på ul denne gangen enn da jeg var under 35. Hun dobbeltsjekket alt flere ganger. Neseben, nakkefold, leppe og flere ting jeg ikke husker. De var veldig opptatt av at jeg var eldre. Alt så fint ut, og hun sa også at NIPT kommer med stor sannsynlighet til å være helt fin. Og det var den. Har man noe sannsynlighet for at drt skulle være noe, som genetikk e.l, så skjønner jeg at man ønsker nipt. Og har man noe i familien eller en diagnose selv eller noe som tilsier at det er økt risiko for downs e.l, så mener jeg at man kan få det gratis selv om man er under 35 også. Men som meg med førstemann, hadde jeg ingen grunn til å ta det. Slekta er frisk og jeg er frisk. Ser ikke poenget med å bruke masse penger på det da. Det er jo en grunn til at det ikke er gratis for alle. Hadde det vært større risiko for alle å få et ikke-fungerende barn, så hadde jo alle fått gratis tilbud om nipt. For de aller, aller fleste går det helt fint. Anonymkode: 09fcf...384 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 04:50 #23 Del Skrevet lørdag kl 04:50 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Store avvik ser de mest sannsynlig på UL uansett. Jeg er over 35 og synes de sjekket ting grundigere på ul denne gangen enn da jeg var under 35. Hun dobbeltsjekket alt flere ganger. Neseben, nakkefold, leppe og flere ting jeg ikke husker. De var veldig opptatt av at jeg var eldre. Alt så fint ut, og hun sa også at NIPT kommer med stor sannsynlighet til å være helt fin. Og det var den. Har man noe sannsynlighet for at drt skulle være noe, som genetikk e.l, så skjønner jeg at man ønsker nipt. Og har man noe i familien eller en diagnose selv eller noe som tilsier at det er økt risiko for downs e.l, så mener jeg at man kan få det gratis selv om man er under 35 også. Men som meg med førstemann, hadde jeg ingen grunn til å ta det. Slekta er frisk og jeg er frisk. Ser ikke poenget med å bruke masse penger på det da. Det er jo en grunn til at det ikke er gratis for alle. Hadde det vært større risiko for alle å få et ikke-fungerende barn, så hadde jo alle fått gratis tilbud om nipt. For de aller, aller fleste går det helt fint. Anonymkode: 09fcf...384 Jeg var 35 og gravid med nr 2. Alt så fint ut på tidlig UL, men på UL i uke 18 så de at noe av involvene lå på utsiden av magen (navlebrokk). Altså navelen ikke har lukket seg i uke 12-13. Anonymkode: befab...614 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:08 #24 Del Skrevet lørdag kl 05:08 Jeg tok NIPT denne gangen fordi jeg ikke orket å gå gjennom et svangerskap med angst og uroligheter. Ved en graviditet mistet jeg et barn i uke 27. Det var minst sagt traumatisk. Avvikelsene ble ikke funnet på ord UL, men kunne blitt oppdaget med NIPT. Anonymkode: 82c93...7b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:22 #25 Del Skrevet lørdag kl 05:22 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er mange influencere som er gravide nå, og de snakker alle om å ta nipt test og vil helst ta det så tidlig som mulig og reiser da til Sverige. Blant annet Sara Emilie, Helle Nordby, Ulrikke Brandstorp osv som er fra 25-30 år. Jeg hadde heller ikke ønsket å satt til verden et lite menneske som jeg visste ville dø i løpet av det første året på grunn av store avvik. Hvis jeg fikk vite at fosteret hadde Downs syndrom hadde jeg nok hatt større problemer med å ta det bort, da jeg kjenner flere barn med Downs som fungerer ganske bra, bor for seg selv og har gått 13 år på skole . Ts Anonymkode: 9cb47...5f3 Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede og jeg ville definitivt tatt abort også hvis fosteret "bare" hadde Downs syndrom. Anonymkode: f6b29...6cb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:35 #26 Del Skrevet lørdag kl 05:35 Samfunnet har ikke råd. Enkelte kommuner går snart til grunne på grunn av pleietrengende barn og unge. Anonymkode: be4e4...785 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:39 #27 Del Skrevet lørdag kl 20:39 De fleste jeg kjenner tok NIPT men jeg var 36 da jeg ble gravid. Har en i nær krets som fikk barn med Downs da hun var i alder 30-35. Hun anbefalte meg å ta NIPT og tok det selv på svangerskap 2. Stoler mer på henne med personlig erfaring enn folk på nett som sier at det er dumt med sorteringssamfunn. Anonymkode: 0b76f...7f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:18 #28 Del Skrevet lørdag kl 21:18 For meg var det en selvfølge å ta NIPT-test. Anonymkode: 74f10...aa6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:25 #29 Del Skrevet lørdag kl 21:25 AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 19.53): Jeg er ikke uenig, men det stemmer ikke at man ved NIPT "tar bort de som er alvorlig syk før fødsel". Etter å ha jobbet med barn som har alskens slags sjeldne medfødte sykdommer, ser jeg ganske lite verdi i å ta NIPT selv fordi barnet kan ha tusen andre medfødte alvorlige sykdommer som gjør at barnet dør. Jeg valgte derfor å ikke betale for NIPT siden det absolutt ikke er noen garantier selv om denne skulle være negativ. Anonymkode: 139c4...a8c Nei det har man ikke, jeg selv har tatt senabort pga store avvik på fosteret, mine avvik ville man ikke sett på nipt. Man begrenser noen sykdommer, andre ikke. Anonymkode: b62a5...093 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet lørdag kl 21:26 #30 Del Skrevet lørdag kl 21:26 AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 16.04): Jeg fikk barn for 20 år siden, og det var kun gravide rundt 40 år som sjekket om fosteret hadde kromosomforandringer o.l. Ser på snap at "alle" tar NIPT test for å finne ut om fosteret er friskt. Er det er å kunne ta det bort før uke 18? Det blir jo et sorteringssamfunn da Anonymkode: 9cb47...5f3 Hvorfor skal man strebe etter at det skal fødes flest mulig syke barn? Og folk må da få velge selv hva de ønsker å vite eller ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:44 #31 Del Skrevet lørdag kl 21:44 Det er vel først og fremst eldre gravide over 35 som tar NIPT. Unge friske gravide trenger ikke dette. Sannsynligheten for avvik er veldig lav. Hvis man skal gjøre det privat koster det ca 8000 Anonymkode: 5d0b3...05c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:46 #32 Del Skrevet lørdag kl 21:46 Mange som sier barn med Downs er en berikelse, men få som snakker om hvor mange familier som bare holder maska eller går til grunne med disse. Min samboers tante fikk et barn med Downs, som da ikke vistes på ultralyd, men hadde da blitt oppdaget på NIPT-test om hun hadde tatt det. Usikkert om hun hadde tatt abort, men trolig, da mannen egentlig ikke var så begeistret for å få et tredje barn. Uansett, som baby var barnet relativt friskt, og de synes ikke det var noe problem, men etter hvert som dette barnet ble eldre (fra ca 3 år), så startet helseproblemene å melde seg, og man ser mer og mer hvor mye de skiller seg fra andre barn. "Hele" livet må kretse rundt dette barnet, og tidligere søsken får lite oppfølging og oppmerksomhet. Samvittigheten disse foreldrene kjente på var nok grusom, og forholdet gikk dunken. De er nå skilt, og mor må ta seg av barnet med Downs alene. Dette var da en familie som var stor forkjemper for Downs barn, og samlet inn penger og stilte opp i media osv.. Barnet er nå 7 år og må passes på konstant så det ikke hopper ut av et vindu som det åpner. Det virker til å ville drepe seg selv konstant. Er ganske vondt å se på. Jeg er veldig for oppfølging og støtte til barn med Downs, men jeg vet ikke om fremstillingen i media om "berikelse" er så veldig bra. Ser mange står frem med små babyer og småbarn, og da skjønner jeg at det ikke er så fryktelig stor forskjell fra andre babyer. Anonymkode: dac9d...ef1 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:52 #33 Del Skrevet lørdag kl 21:52 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er vel først og fremst eldre gravide over 35 som tar NIPT. Unge friske gravide trenger ikke dette. Sannsynligheten for avvik er veldig lav. Hvis man skal gjøre det privat koster det ca 8000 Anonymkode: 5d0b3...05c Jeg var 20 år, det skjer og det er en liten trygghet også for yngre. Anonymkode: b62a5...093 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet lørdag kl 22:53 #34 Del Skrevet lørdag kl 22:53 Vi valgte å ta NIPT privat i Danmark, fordi de tester for flere ting enn de gjør her i Norge. Vi snakket på forhånd om hva vi ville gjøre dersom den viste avvik, og vi var helt enige om å avslutte svangerskapet. For oss er livskvalitet det viktigste, og alle som argumenterer om at barn med downs syndrom er en berikelse med god livskvalitet fordi de alltid er glade solstråler; det vet man ikke på forhånd. Mennesker med downs finnes i alle varianter, noen sliter med både fysiske og psykiske ting, kan aldri ta vare på seg selv og har slett ikke god livskvalitet. Jeg ville aldri ha gamblet på det, verken for oss eller barnet vårt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:07 #35 Del Skrevet i går, 00:07 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel først og fremst eldre gravide over 35 som tar NIPT. Unge friske gravide trenger ikke dette. Sannsynligheten for avvik er veldig lav. Hvis man skal gjøre det privat koster det ca 8000 Anonymkode: 5d0b3...05c Jeg jobber med barn som har ulike diagnoser, blant annet har jeg et ansikt på alle diagnosene en kan teste for hvis en tar en utvidet NIPT-test i f.eks Danmark. Felles for alle de jeg kjenner er at de har unge foreldre. Man ser vel kanskje diagnoser "overalt" når man jobber med det, men for meg føltes det ikke som lite sannsynlig lenger og jeg tok derfor NIPT-test selv om jeg er under 35 år. Anonymkode: dc3f8...fbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:10 #36 Del Skrevet i går, 00:10 Alle over 35 får tilbud om NIPT. Jeg er gravid nå og er 4 mnd for ung til å få NIPT dessverre. Har bestilt meg en ekstra ul i uke 15 for å finne ut av kjønn og å ta mye nøyere sjekk enn hva det gammeldagse ubrukelige utstyret på kk Haukeland har å tilby. har ett barn født i 22 og, fikk da privat ul i gave av samboer fordi jeg var så sinnscakt nysgjerrig og jeg blir helt skremt av hvor drita dårlige ul-bildene til kk Haukeland var ifht de private. Helt sinnsykt faktisk 😅 Anonymkode: 0be63...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #37 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg var 35 og gravid med nr 2. Alt så fint ut på tidlig UL, men på UL i uke 18 så de at noe av involvene lå på utsiden av magen (navlebrokk). Altså navelen ikke har lukket seg i uke 12-13. Anonymkode: befab...614 Ja ikke sant, dette ser man uten nipt. Tror ikke navlebrokk kommer opp på nipt uansett? Anonymkode: 09fcf...384 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #38 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 16.04): Jeg fikk barn for 20 år siden, og det var kun gravide rundt 40 år som sjekket om fosteret hadde kromosomforandringer o.l. Ser på snap at "alle" tar NIPT test for å finne ut om fosteret er friskt. Er det er å kunne ta det bort før uke 18? Det blir jo et sorteringssamfunn da Anonymkode: 9cb47...5f3 ja, alle oppegående mennesker som ikke ønsker seg et barn med store helseproblemer og mental retardasjon tar den testen. Du står derimot fritt til å berike samfunnet med litt ekstra mangfold. Helt utrolig å ville presse andre til å føde barn de ikke ønsker og få enorme begrensninger i livet 😵💫 Anonymkode: 039da...d1e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #39 Del Skrevet 21 timer siden Er nok mest disse influencerene/kjendisene under 35 i hvert fall. Jeg fikk tilbud sist pga alder, takket nei. Så det er jo ikke alle som får tilbud som sier ja heller. Anonymkode: 8edf6...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 19 timer siden #40 Del Skrevet 19 timer siden Det har nok bare blitt et større fokus på dette i det siste, og det synes jeg er bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå