AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #21 Del Skrevet 29. november 2024 Jeg bor alene, men jeg har fire ostehøvler. (Tre av typen jeg foretrekker, pluss en jeg aaaaldri bruker - med mindre de andre tre er skitne). Jeg setter rett i oppvaskmaskinen etter ett bruk, eller vasker for hånd hvis jeg uansett håndvasker noe annet. Til TS og andre som bruker flere ganger; husk på at bakterier vokser raskt på den måten, og at dere da overfører disse bakteriene til osten. Hvis dere har en stor ost, vil den dermed risikere å mugne mye, mye raskere enn om den er helt ren hver gang. En annen ting jeg ser blant venner og familie som jeg grøsser av, er at maaaange ser ut til å TA på osten sin uten å ha vasket hendene rett før. Dette fører også til mye raskere forringelse av osten. Så unødvendig, spør du meg 😅 Veldig, veldig glad jeg bor alene, og har full kontroll på min Jarlsberg haha! Anonymkode: c083e...2bd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #22 Del Skrevet 29. november 2024 Den som brukes til geitost må vaskes etter hver bruk, for det fester seg så mye ost på den. Den til gulost går i oppvaskmaskinen etter middag. Anonymkode: 99467...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 29. november 2024 #23 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg så en sak på tve Facebook og da spør jeg:hvor ofte vasker du ostehøvel? Hos meg ligger den på skjærefjøla og brukes et par tre frokoster før den vaskes. Samme med smørkniv. Jeg bor alene. Hva med dere,hva gjør dere? Og ikke si "jeg gjør selvsagt" Anonymkode: 56fed...a49 Ostehøvel brukt til vanlig fastost (som norwegia o.l) kan jeg bruke flere dager på rad. Brødkniven også. Jeg kan ikke se noe problem med det, og ikke ser de ut til å være skitne heller. Smørekniven bytter jeg ut til hvert måltid, for den blir synlig skitten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #24 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når jeg har hel ost settes den i oppvaskmaskinen Å nei, sett den i kjøleskapet heller. Anonymkode: 0c6b4...e3a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #25 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg så en sak på tve Facebook og da spør jeg:hvor ofte vasker du ostehøvel? Hos meg ligger den på skjærefjøla og brukes et par tre frokoster før den vaskes. Samme med smørkniv. Jeg bor alene. Hva med dere,hva gjør dere? Og ikke si "jeg gjør selvsagt" Anonymkode: 56fed...a49 Når det passer seg går den inn i maskinen og en ny taes ut av skuffen. Men dette skyldes nok at vi har mange. Både fra Bjørklundmog Hardanger bestikk. Driver ikke å sparer på vask av små bagateller. Anonymkode: 1fc0a...b9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #26 Del Skrevet 29. november 2024 Husk og på at ostehøvler med gammel osterster på, går tilbake til osten, og forurenser ny ost slik at denne lettere får mugg. Anonymkode: 1fc0a...b9c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #27 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Husk og på at ostehøvler med gammel osterster på, går tilbake til osten, og forurenser ny ost slik at denne lettere får mugg. Anonymkode: 1fc0a...b9c Jeg som er MOTBYDELIG her, hvor lite ost spiser dere hvis dette er et problem? Anonymkode: 9932f...218 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #28 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg som er MOTBYDELIG her, hvor lite ost spiser dere hvis dette er et problem? Anonymkode: 9932f...218 Hæ, var det en trigger som gikk litt av der? Jeg kan ikke se at noen har kalt deg motbydelig? Hva mente du med dette egentlig? Bakterier vokser på jo osten nokså raskt. Mener du at du spiser osten så fort at det ikke rekker å vokse bakterier? Det tviler jeg isåfall sterkt på. Det er bare at du ikke kan se dem. Anonymkode: c083e...2bd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 29. november 2024 #29 Del Skrevet 29. november 2024 Ikke så veldig ofte, type når vi husker å sette den i oppvaskmaskinen før vask. Har den dog liggende i kjøleskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #30 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vasker den helst etter hver gang den er brukt. Hender jeg fisker en ut fra vaskemaskinen og skyller av den om jeg skal ha ost senere på dagen og begge to er skitne. Smørkniv bytter jeg for hvert måltid. Anonymkode: b5705...dd2 Samme Anonymkode: c245d...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #31 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hæ, var det en trigger som gikk litt av der? Jeg kan ikke se at noen har kalt deg motbydelig? Hva mente du med dette egentlig? Bakterier vokser på jo osten nokså raskt. Mener du at du spiser osten så fort at det ikke rekker å vokse bakterier? Det tviler jeg isåfall sterkt på. Det er bare at du ikke kan se dem. Anonymkode: c083e...2bd Nei, haha, jeg har kalt meg motbydelig, fra et tidligere innlegg. Henviste til meg selv, den som hadde kalt seg motbydelig før. Ja, var slik jeg tenkte. Takk! Men er litt bakterievekst problematisk før det blir til muggdannelse? Mugg er vel slik jeg forstår sopp? Anonymkode: 9932f...218 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #32 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, haha, jeg har kalt meg motbydelig, fra et tidligere innlegg. Henviste til meg selv, den som hadde kalt seg motbydelig før. Ja, var slik jeg tenkte. Takk! Men er litt bakterievekst problematisk før det blir til muggdannelse? Mugg er vel slik jeg forstår sopp? Anonymkode: 9932f...218 Når Norwegian osten får mugg få dager etter at den er åpnet så er det første både butikk og Tine spør om, hvor ofte er ostehøvelen vasket. Hva noen er eller ikke er avhengig av hvor ofte de vasker ostehøvelen, får dere finne ut av selv. Hver og en får og gjøre som de selv ønsker mht vask av noe så bagatellmessig som en østehøvel, eller en smørekniv. Begge deler koster en bagatell å kjøpe, og tar minimalt med plass i en oppvaskmaskin. Anonymkode: 1fc0a...b9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #33 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når Norwegian osten får mugg få dager etter at den er åpnet så er det første både butikk og Tine spør om, hvor ofte er ostehøvelen vasket. Hva noen er eller ikke er avhengig av hvor ofte de vasker ostehøvelen, får dere finne ut av selv. Hver og en får og gjøre som de selv ønsker mht vask av noe så bagatellmessig som en østehøvel, eller en smørekniv. Begge deler koster en bagatell å kjøpe, og tar minimalt med plass i en oppvaskmaskin. Anonymkode: 1fc0a...b9c Du virker veldig alvorlig, som greier å lage krangle-stemning av at jeg spurte om bakterievekst på ost er problematisk før muggdannelse, noe du heller ikke svarte på. Hilsen "motbydelig" Anonymkode: 9932f...218 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 29. november 2024 #34 Del Skrevet 29. november 2024 Hver gang den er brukt. Helt naturlig det. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #35 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når Norwegian osten får mugg få dager etter at den er åpnet så er det første både butikk og Tine spør om, hvor ofte er ostehøvelen vasket. Hva noen er eller ikke er avhengig av hvor ofte de vasker ostehøvelen, får dere finne ut av selv. Hver og en får og gjøre som de selv ønsker mht vask av noe så bagatellmessig som en østehøvel, eller en smørekniv. Begge deler koster en bagatell å kjøpe, og tar minimalt med plass i en oppvaskmaskin. Anonymkode: 1fc0a...b9c Hvordan vet både butikk og Tine at du fikk mugg på osten din? Anonymkode: 7f8f3...7b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #36 Del Skrevet 29. november 2024 Det kan gå ukevis mellom hver gang den vaskes. Har en plastboks i kjøleskapet som inneholder ulike oster, og oppi der ligger også et par ostehøvler, typisk en til gulost og en til brunost. Husker ikke når vi nå sist vasket ostehøvlene, men det er sikkert minst fire uker siden. Det fungerer for oss. Aldri hatt problemer med det. Anonymkode: ca122...873 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #37 Del Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du virker veldig alvorlig, som greier å lage krangle-stemning av at jeg spurte om bakterievekst på ost er problematisk før muggdannelse, noe du heller ikke svarte på. Hilsen "motbydelig" Anonymkode: 9932f...218 Hva holder du egentlig på med her? Du tillegger meg meninger og uttalelser jeg absolutt ikke har kommet med og heller ikke lest. Jeg svarte på ts sitt hovedinnlegg, og det var det. På tide at du kommer med en beklagelse for å beskylde uskyldige for noe de absolutt ikke er del i. Du fremstår temmelig frekk. Anonymkode: 1fc0a...b9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sam Fox Skrevet 29. november 2024 #38 Del Skrevet 29. november 2024 Skylder den i varmt vann etter hver gang, det samme gjør jeg med smørekniven, så slenger jeg de bare ned på benken igjen. Så hiver jeg de inn i maskinen når den settes på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 29. november 2024 #39 Del Skrevet 29. november 2024 Når jeg kommer på det. Den brukes hver dag, og vaskes noen ganger daglig og noen ganger en gang i uken. En stor ost forsvinner ila noen få dager, så litt bakterievekst tåler vi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spell Skrevet 29. november 2024 #40 Del Skrevet 29. november 2024 Vi har ostehøvelen i kjøleskapet, og tas i oppvaskmaskinen ca annenhver gang den kjøres, dvs stort sett at den vaskes hver 4. dag. Noen ganger annenhver dag, og noen ganger har det sikkert gått en uke. Nå spiser vi stort sett bare vanlig hvitost da, så den behøves ikke til noe annet. Vi har prøvd utallige andre ostehøvler, så skulle ønske vi hadde to stk av den samme typen. "Brunosthøvelen" vi har er ikke spesielt egnet til brunost de gangene vi har det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå