Gå til innhold

Klort av hotell katt i Tyrkia

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

MBB skrev (39 minutter siden):

Noen som vet hvor jeg tar resten av vaksinene hjemme i Oslo?

Bare ring legevakt nummeret og hør med de, eller et legekontor, det nærmeste, eller apoteket, tipper alle de kan peke ut retningen. 

Anonymkode: 34172...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MBB skrev (23 timer siden):

Rabies kommer av bitt. 

Rabies er mest vanlig fra bitt, men kan også komme fra klor. 

Katten kan være smittet av rabies uten synlige symptomer. 

For noen år siden var vi i Tyrkia. Da ble min 4 åring klort av en katt i byen (altså en katt hverken vi eller hotellet kjente til).

Vi ble anbefalt av legen på hotellet å ta rabiesvaksine. Noe vi gjorde. Tror vi rakk å sette to doser i Tyrkia. Den første på dag 0. Den andre på dag 2 eller 3 (husker ikke helt). Da vi kom til Norge skulle vaksinen settes dagen etter. Så jeg ringte til legevakta (var helg) og ba de skaffe en vaksine til dagen etter. 

Anonymkode: bafda...dd9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vært på sydentur mens guttene var små, de klappet og ble klort av tilfeldige katter. Det ble jeg også som barn på sydentur. Stivkrampevaksine har vi alle sammen, og det andre går nok helt fint. Haddd hadde ikke sovet dårlig..

Anonymkode: bb631...d12

Nå er det klare anbefalinger om å ta rabiesvaksine i slike tilfeller, så det du innrømmer her er jo bare uansvarlig. At de i det hele tatt fikk klappe dyrene er ille nok i seg selv. 

Anonymkode: 58be5...a73

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vært på sydentur mens guttene var små, de klappet og ble klort av tilfeldige katter. Det ble jeg også som barn på sydentur. Stivkrampevaksine har vi alle sammen, og det andre går nok helt fint. Haddd hadde ikke sovet dårlig..

Anonymkode: bb631...d12

Tja. «Det andre» du sikter til er rabies antar jeg? Det går ikke fint nei. Behandles man ikke før symptomene oppstår er det faktisk 100% dødelig med rabies. Mulig du sover godt med den risikoen, men vi er en god del som ikke ville gjort det.

Anonymkode: 7b8a7...6c0

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et fokus du har ts.. melder hotellet om dette? Og bekymrer deg for bivirkninger av eventuell rabies profylakse..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (1 time siden):

For et fokus du har ts.. melder hotellet om dette? Og bekymrer deg for bivirkninger av eventuell rabies profylakse..?

Hva mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror vi lukker denne tråden nå. Nå fikk vi begge vaksiner, etter anbefaling fra 2 leger, selv om sjansen for å få rabies er veldig liten. På mandag ringer jeg fastlegen og tar dose 2.

Takk for alle råd. Magefølelsen sa at vi burde ta den, så velger å lytte til den. Kan ikke forestille meg å miste barnet mitt pga noe som kunne  blitt unngått. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 8.31):

På onsdag satt jeg og 2 åringen på stranda med mat. En av kattene som er på hotellet kom og hoppet på oss og ville ha maten, og klarte å klore/skrape oss litt. 
Forhørte med hotellet ang kattene og de ba meg ikke stresse da de mente kattene er snille og rene. Kattene går inn og ut av hotellet og holder seg bare til dette området. 
Som nevnt ingen dype sår. 3 dager siden og vi er alle friske og ingen tegn til infeksjon. 

Men jeg har vært engstelig siden onsdag og resepsjonisten tror jeg er gal fordi jeg har mailet de en del om denne saken.. og de sier alt burde være fint. 
Mannen mener jeg er for paranoid.

Ingen bitt bare liten kloremerke. 

Hvordan hadde dere reagert? Vi reiser hjem i morgen. 

IMG_3782.jpeg

49B4E5A0-C288-4E3F-B369-56DC6ABA062D.jpeg

Anonymkode: 9e4d8...570

litt vel hysterisk vel

Anonymkode: 8c8e2...062

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå er det klare anbefalinger om å ta rabiesvaksine i slike tilfeller, så det du innrømmer her er jo bare uansvarlig. At de i det hele tatt fikk klappe dyrene er ille nok i seg selv. 

Det der er jo omsorgssvikt 

Anonymkode: 702e7...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

litt vel hysterisk vel

Anonymkode: 8c8e2...062

Bedre å være hysterisk enn å risikere livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bedre å være hysterisk enn å risikere livet.

Da regner jeg med at du aldri ferdes i trafikken? Hverken til fots, eller med noe form for kjøretøy? 

Anonymkode: 465a9...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da regner jeg med at du aldri ferdes i trafikken? Hverken til fots, eller med noe form for kjøretøy? 

Hva har det med rabies og stivkrampe å gjøre?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tror ikke du aner hvor farlige disse sykdommene er.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er ikke 100% dødelig med uhell i trafikken, men det er rabies. Poenget ditt?

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Med denne sammenligningen så er du 100 prosent død hvis du kræsjer. Du kan ikke overleve. 

Anonymkode: bafda...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MBB skrev (22 timer siden):

Hva mener du? 

Jeg mener at det er merkelig å fokusere på å sende e-post til hotellet. De kan jo ikke hjelpe deg med dette, nå har du heldigvis kontaktet lege. Og å spørre om bivirkninger av rabies profylakse er også litt merkelig, de som gir ut medisinene vil sikkert informere, men hvis de anbefaler å ta vil det jo være dumt å la være. "Bivirknkngene" av rabies er jo hakket verre enn det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MBB skrev (22 timer siden):

Jeg tror vi lukker denne tråden nå. Nå fikk vi begge vaksiner, etter anbefaling fra 2 leger, selv om sjansen for å få rabies er veldig liten. På mandag ringer jeg fastlegen og tar dose 2.

Takk for alle råd. Magefølelsen sa at vi burde ta den, så velger å lytte til den. Kan ikke forestille meg å miste barnet mitt pga noe som kunne  blitt unngått. 

👍

Anonymkode: 34172...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (1 time siden):

Jeg mener at det er merkelig å fokusere på å sende e-post til hotellet. De kan jo ikke hjelpe deg med dette, nå har du heldigvis kontaktet lege. Og å spørre om bivirkninger av rabies profylakse er også litt merkelig, de som gir ut medisinene vil sikkert informere, men hvis de anbefaler å ta vil det jo være dumt å la være. "Bivirknkngene" av rabies er jo hakket verre enn det meste.

Har du fått med deg at vi har tatt vaksinen nå? Og de som ga ut medisinen kunne ikke engelsk.. så nei ble ikke informert men har jo Google så klarte fint å søke opp bivirkningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MBB skrev (16 minutter siden):

Har du fått med deg at vi har tatt vaksinen nå? Og de som ga ut medisinen kunne ikke engelsk.. så nei ble ikke informert men har jo Google så klarte fint å søke opp bivirkningene. 

Men hvorfor? Hvis du ble anbefalt profylakse mot rabies og den hadde visse bivirkninger, ville du latt være å tatt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (27 minutter siden):

Men hvorfor? Hvis du ble anbefalt profylakse mot rabies og den hadde visse bivirkninger, ville du latt være å tatt den?

Men hvorfor hva? Jeg forstår virkelig ikke.. 

jeg tar jo vaksinen uansett bivkirkning.. 

Jeg lurte bare generelt hva bivirkningen var. Forstår ikke poenget ditt med å diskutere mer om dette?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...