Gå til innhold

Starte eget firma med 50000.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg går ut ifra at de 50 000 kr er disponible. Hadde startet en hobbybedrift for å bygge nettsider, siden jeg er designer. Ville brukt Webflow, som jeg kan fra før.

Pengene hadde gått til markedsføring. Kan ikke bruke jobbens utstyr pga. klausuler i kontrakten, men min egen Mac er bra den og. Krever ikke så veldig kraftig pc å bruke nettbasert programvare. Hadde ellers ikke hatt særlig mye utgifter, muligens hadde jeg brukt noe på en advokat for å utforme kontraktsmal.

Anonymkode: 85177...23b

Artig. Hva ser du for deg inntektspotensialet kunne vært årlig her?

Anonymkode: 6ab6c...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde startet oppdrett (altså kjøpt 2 🐶) Av gevinsten på kullene hadde jeg kjøpt en food truck i mannen sitt hjemland. 

Anonymkode: 51262...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet firma med 0 kr. Men hadde da datamaskin fra før. Er grafisk designer, laget nettside og tar oppdrag. Har enk, det fungerer best for meg. Siden bedriften ikke har så mye ting, utgifter og annet kan jeg ikke gå konkurs. 

Kjøpt mer og nytt utstyr etter hvert som jeg tjente penger 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ok, AS fra start altså? Her ville jeg gått for ENK i starten.

Dårlig ide. Du blir personlig økonomisk ansvarlig for alt foretaket kjøper og får regninger på. Går firmaet konkurs, blir gjelden din.

AS er mye bedre. Dyrere å starte, men du havner ikke i en privat økonomisk hengemyr av gjeld om det går galt.

Anonymkode: c0cbe...06c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde startet oppdrett (altså kjøpt 2 🐶) Av gevinsten på kullene hadde jeg kjøpt en food truck i mannen sitt hjemland. 

Anonymkode: 51262...9e5

Oppdrett er genialt, om en har peiling. Alt er skattefritt, men en får heller ikke fradrag for utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaleidoskop skrev (4 minutter siden):

Jeg startet firma med 0 kr. Men hadde da datamaskin fra før. Er grafisk designer, laget nettside og tar oppdrag. Har enk, det fungerer best for meg. Siden bedriften ikke har så mye ting, utgifter og annet kan jeg ikke gå konkurs. 

Kjøpt mer og nytt utstyr etter hvert som jeg tjente penger 

Startet du med 0 og lever nå av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dårlig ide. Du blir personlig økonomisk ansvarlig for alt foretaket kjøper og får regninger på. Går firmaet konkurs, blir gjelden din.

AS er mye bedre. Dyrere å starte, men du havner ikke i en privat økonomisk hengemyr av gjeld om det går galt.

Anonymkode: c0cbe...06c

Ikke noen dårlig ide, om en ikke skal leve av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kanskje oppgradert vedkløyving utstyret mitt på og fått avtalt mer hogst? Eier mange mål, og det er nok å ta av. 
Hadde ikke blitt veldig rik på det, men eneste «talentet» jeg har utenom jobben😅

Anonymkode: 200b6...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er noe midler til lønn med det første, og foretaksregistrering i Brønnøysundregistrene tar en liten bit. Ble litt brent før en gang, så ville i alle fall sikret meg en god regnskapsfører. De flinke kan komme med sjukt gode råd som sparer en for mye trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla30 skrev (13 minutter siden):

Ikke sikkert det er noe midler til lønn med det første, og foretaksregistrering i Brønnøysundregistrene tar en liten bit. Ble litt brent før en gang, så ville i alle fall sikret meg en god regnskapsfører. De flinke kan komme med sjukt gode råd som sparer en for mye trøbbel.

Og hva ville du drevet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tja, kanskje oppgradert vedkløyving utstyret mitt på og fått avtalt mer hogst? Eier mange mål, og det er nok å ta av. 
Hadde ikke blitt veldig rik på det, men eneste «talentet» jeg har utenom jobben😅

Anonymkode: 200b6...300

Ved er jo i vinden om vinteren og kan nok gi gode inntekter. En vedmaskin trenger jo ikke være den største, spesielt om du ikke driver på heltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ballsy, blir det Fiken regnskap og, eller?  Du kommer til å nå langt. 

Anonymkode: fc0a8...284

Det er jo du selv som dummer deg ut med slike svar. Man kan selvsagt drive seriøst og gjøre det bra med bruk av Fiken regnskap, og med 50 000 i oppstartmidler. Du har selv en holdning som aldri vil få deg ut av gutterommet, eller sofaen du sitter i, og dummer deg bare ut med din uvitenhet.

Det er mange som har startet med langt mindre og vokst fra det. Det kommer helt an på bransje, og hva du skal satse på. I varehandel er ikke 50 000 så mye, men treffer man riktig nisje med riktig produkt til riktig tid, kan det også gå riktig så bra. Det har jeg gjort selv. ENK er veien å gå for oppstart, og så gjør du vurderinger underveis ut fra behov.

Anonymkode: c3887...415

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt pengene på å tjene litt på en av hobbiene mine. Kjøpt inn utsyr og prøvd å selge litt på Etsy. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meowmere skrev (2 minutter siden):

Jeg ville brukt pengene på å tjene litt på en av hobbiene mine. Kjøpt inn utsyr og prøvd å selge litt på Etsy. 

Og hva er denne hobbyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo du selv som dummer deg ut med slike svar. Man kan selvsagt drive seriøst og gjøre det bra med bruk av Fiken regnskap, og med 50 000 i oppstartmidler. Du har selv en holdning som aldri vil få deg ut av gutterommet, eller sofaen du sitter i, og dummer deg bare ut med din uvitenhet.

Det er mange som har startet med langt mindre og vokst fra det. Det kommer helt an på bransje, og hva du skal satse på. I varehandel er ikke 50 000 så mye, men treffer man riktig nisje med riktig produkt til riktig tid, kan det også gå riktig så bra. Det har jeg gjort selv. ENK er veien å gå for oppstart, og så gjør du vurderinger underveis ut fra behov.

Anonymkode: c3887...415

Er enig i hele innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og hva ville du drevet med?

Noe jeg brenner for. Så det må du nesten vurdere selv. Men jeg driver som besøksvenn for ensomme, dessverre enormt marked

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Camilla30 skrev (Akkurat nå):

Noe jeg brenner for. Så det må du nesten vurdere selv. Men jeg driver som besøksvenn for ensomme, dessverre enormt marked

Ja, har sett dette. I en større kommune nå ble det lansert et privattilbud som besøksvenn for 620 kr timen. Det syns jeg var rimelig heftig, men selvsagt, skal en leve av det koster det jo. Som sidehustle kunne en nok lagt seg lavere, spesielt om dette var noe en brant for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, har sett dette. I en større kommune nå ble det lansert et privattilbud som besøksvenn for 620 kr timen. Det syns jeg var rimelig heftig, men selvsagt, skal en leve av det koster det jo. Som sidehustle kunne en nok lagt seg lavere, spesielt om dette var noe en brant for.

Ja, enig i det. Skal sies at jeg også hjelper med gjøremål og alltid er hjelpsom. Har jo kjent på det når jeg lager en faktura, samtidig er det utrolig viktig tjeneste for mange. Skal sies at det finnes masse gratis hjelp også (som brukere selvsagt må få vite om). Ærlighet kommer man langt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla30 skrev (Akkurat nå):

Ja, enig i det. Skal sies at jeg også hjelper med gjøremål og alltid er hjelpsom. Har jo kjent på det når jeg lager en faktura, samtidig er det utrolig viktig tjeneste for mange. Skal sies at det finnes masse gratis hjelp også (som brukere selvsagt må få vite om). Ærlighet kommer man langt med.

Kan jeg spørre hva du tar i timen? Syns forøvrig at dette er et svært bra tiltak. Terskelen for å spørre kommunen etter støttekontakt er ofte for høy for mange eldre, da de ser på dette som svakhet. Mye bedre at de kan kontakte en tilbyder direkte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan jeg spørre hva du tar i timen? Syns forøvrig at dette er et svært bra tiltak. Terskelen for å spørre kommunen etter støttekontakt er ofte for høy for mange eldre, da de ser på dette som svakhet. Mye bedre at de kan kontakte en tilbyder direkte 

Det er noe lavere enn den prisen som står over, da jeg synes den er noe høy. Jeg vil uansett heller ha faste avtaler og hjelpe over tid enn en time i ny og ne. Kommunenorge står overfor svært mye innsparing og det tar ofte lang tid å få hjelp. Det er jo ikke alle som er ensomme nødvendigvis, men trenger hjelp til handling med en kaffekopp (trygghet), eller hjelp i hjemmet til å ordne tv (typisk hdmi problem) og ikke vil vente til barnebarnet kan i neste uke. Det er uendelig mange årsaker, og mange kan få hjelp av f.eks kommunen eller røde kors, men det tar ofte tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...